Yazılarımda sözdən çox fikrə,
mənaya
üstünlük vermişəm
Azərbaycan ədəbiyyatı
bütün zamanlarda uğurlar qazanıb, həmişə
öz zənginliyi ilə seçilib. Hər bir dövrün
öz istedadlı yazarları olub, onlar söz dünyasında
öz sözünü deyib, imzalarını atıblar. Bu
gün də çağdaş ədəbiyyatımızda
istedadlı yazarlarımız kifayət qədərdir. Onlar da
bu ağır yükü şərəflə öz
çiyinlərində daşıyırlar. Belə
yazarlarımızdan biri də yazıçı-şair Təranə
Məmməddir. Təranə Məmmədin ədəbi
mühitdə özünəməxsus yaradıcılıq
yolu var. Heç bir yazıçıya, heç bir şairə
bənzəmir. Həmsöhbətim Təranə Məmməddir:
- Anam Şuşanın tanınmış Ağalarovlar nəslindəndir. Atam isə Ağdamın Poladlı kəndindəndir. Atam uzun müddət rayonlarda Hərbi Komissar və Polis Şöbəsinin rəisi kimi məsul vəzifələrdə çalışıb. Ailədə 4 uşaq olmuşuq, sonbeşiyi mən idim. Deyirlər ki, sonbeşik uşaqlar ərkəsöyün olurlar, amma mənim uşaqlığım tamamilə deyilənlərin əksinə olub. Çox sakit uşaq olsam da, mənliyimə heç kəs toxuna bilməzdi. Çünki yaşından asılı olmayaraq, insan mənliyini hər şeydən üstün tutmalıdır. Mənəviyyatı pak və təmiz olan adam həmişə böyük amallarla yaşayır, gözü-könlü həmişə tox olur. Uşaqlıqdan kitan oxumağa daha çox önəm verərdim. Ağdam şəhər 2 saylı məktəbdə oxumuşam. İndiki Bakı Dövlət Unverstitetinin Şərqşünaslıq fakültəsinin ərəb dili bölməsini bitirib Dillər Ynverstitetində müəllim fəaliyyətinə başlamışam. Sonra BDU-da şərqşünaslıq fakültəsində müəllim işləmişəm.
- Təranə
xanım, siz həm də Milli
Təhlükəsizlik orqanlarında işləmisiniz. Bir qadın kimi çətin
deyildi?
- 2000-ci illərə qədər peşəkar, savadlı qadınlar müəyyən səbəblərdən işdən azad edilmişdi. Ölkəmizdə 20 Yanvar, Xocalı kimi ağır faciələr baş vermişdi, Azərbaycanın 20 faiz ərazisi işğal altında idi, müharibə şəraitində yaşayırdıq. Adıçəkilən qurumda işləmək üçün mütəxəssis kadrlara ehtiyac var idi. Təhlükəsizlik orqanlarında işləmək üçün MTN-dən mənə müraciət olundu. Mən nazirliyin təklifini qəbul etdim. Və orada işlədiyim müddəti ən şərəfli illər hesab edirəm. Çünki müstəqil Azərbaycan dövlətçiliyinin qorunmasında cüzi də olsa mənim də əməyim olub. Təəssüflər ki, gördüyüm işləri və icra etdiyim vəzifəni açıqlamaq imkanım yoxdur.
- Adıçəkilən
qurumda işləmək üçün
insan daha sərt
olmalıdır. Axı qadın, ana ürəyi
zərif olur, siz həm
də incə duyğulara malik
şairsiniz. Elə şərait olubmu ki, şair,
ana ürəyiniz oranın sərtliyinə
tabe olmasın?
- Belə şey olmayıb. Ona görə ki, dövlətdə o vaxt hamı bir nöqtəyə vururdu. Dövlətə, dövlətçiliyə qarşı çıxan xarici və daxili düşmənlərə qarşı hamımız sərt və barışmaz idik.
- Siz
ilk yaradıcılığınıza nəzmlə,
yoxsa nəsrlə
başlamısınız?
- Mən fars və rus dillərini çox gözəl bildiyim üçün yaradıcılığa kiçik həcmli tərcümələrlə başlamışam. Sonra kiçik həcmli hekayələr yazdım. Uzunçuluğu sevmirəm. Kiçik həcmli yazılar yazmağı xoşlayıram. Çexov deyirdi ki, sözlər az, fikirlərisə geniş olmalıdır. Mən həmişə yazılarımda sözdən çox fikirə, mənaya üstünlük vermişəm. Yazdığım ilk hekayəm“Neyləyim” olub. 1990-cı ildə Azərbaycan Dövlət Radiosunda səslənib və bu hekayə ilə də ədəbiyyata gəldim. Mən gənclik illərindən yazırdım, amma MTN-də işlədiyimə görə yazılarımı ictimaiyyətə çatdıra bilmirdim.
-
Doğrudanmı şair və
yazıçıya ilham yuxuda
gəlir?
- Mən belə düşünmürəm. Çünki mən real həyatdan
yazıram. Real
həyatda mövzu daha çoxdur. Yazdıqlarım isə məqsədyönümlüdür.
İnsanlara “olum” və
“ölüm”ün nə
olduğunu anlatmaq istəyirəm.
- Sizcə vətəndaşlıq mövqeyi
nədir?
- Məncə vətəndaşlıq
vətəndə baş
verənlərə laqeyid
olmamaq deməkdir. Hesab edirəm ki, yalnız savadlı, müəyyən bir mövqe tutmuş insan ölkədə baş verənlərə
qarşı laqeyd olmayaraq, öz sözlərini deyə bilər. Vətənə vətəndaş olmaq üçün ilk növbədə şəxsiyyət
olmaq lazımdır.
Əyilməmək, içindəki sütunu sındırmamağı
bacarmalıdır.
-Adam var ki, hər gün
vətəndən danışır,
amma heç bir fəaliyyəti nəzərə çarpmır.
Adam da var ki, vətənlə bağlı fəaliyyəti
çox olsa da, təvazökarlıq edib danışmır. Sizin buna münasibətiniz?
- Vətənpərvərlik elə
bir anlayışdır
ki, bu insanda
ola da
bilər, olmaya da.
-Sizcə gözəllik
nə deməkdir?
-İlk öncə
gözəlliyi görmək
lazımdır. Hətta insan acı
bibərdə şirinliyi,
çirkinlikdə gözəlliyi
görə bilir.
Məncə gözəllik elə
həyatın özüdür,
təbiətdir, axar çaylar, dağlardır,
insanlıq, bir-birə
xoş münasibətdir.
Abstrak gözəllik də var, bu hamının
görmədiyi və
görə bilmədiyi
gözəllikdir. Hesab edirəm
ki, gözəllik mütləq mükəmməl
olmalıdır. Yəni insanın
daxil və zahiri gözəl olmalıdır. Əgər ikisindən
biri gözəl deyilsə, o tarazlıq pozulur.
- Cəmiyyətdə
istedadlı adamlara sağlığında qiymət
verilmir, yalnız öləndən sonra qiymətini alır. Siz buna necə baxırsınız?
- Əgər isdtedadın
varsa zamandan, vaxtdan asılı olmayaraq bu özünü
göstərəcək. Ona nə
vaxt qiymətin verilməsi məncə önəmli deyil. Təbii ki, istedad sahibinə
özünün varlığında
qiymət verilərsə,
önun özü də bundan zövq almış olar. Amma dünya miqyasında yüzlərcə yazıçı,
şair
, rəssam, istedadlı
insan var ki, qiyməti ölümdən sonra verilib.
- Hansı günahı
qadının göz yaşları tuta bilər?
- Xəyanəti, yalanı. Ümumiyətlə belə bir sual çıxır, qadın niyə ağlayır? Bunun səbəbi minlərcə
ola bilər.
Əksər hallarda incimiş
qadın ağlayır.
Qadın
elə məxluqdur ki, hər əziyyətə
dözməyə qadirdir.
Yetər
ki, sevgisini, arxasında dayağını
hiss etsin. Sevilən qadının
gözləri də işıqlı olur.
Qadın
həyatda yaşamağa
gücü yalnız və yalnız sevgidən alır.
- Sizcə qadın necə olmalıdır?
- İlk öncə
saf olmalıdır. Qadın özünə
yaxşı baxmalıdır,
səliqəli və sığallı görünməli,
yüksək zövqə
malik olmalıdır.Yaxşı
olardı ki, qadınllarımız savadlı
və dünyagörüşə
malik olsunlar. Çünki hər bir qadın anadır. Ananın isə övlad böyütmək məsuliyyəti
var. Müdriklər demişkən
anasına bax, qızını al.
- Şair
Musa Yaqubu eləmədikləri
yandırır, bəs
sizi yazmadığınız
şeirlər narahat edirmi? Sizcə burda
bir oxşarlıq varmı?
- Bəli, belə bir mövzu var, istəyirəm onu yazım. Yazıb, sonra dünyadan köçüm. Mövzu tək
olsa da, hələ yaza bilmirəm.Oxşarlıqdan fərqli
tərəfi çoxdur.
- Bu gün bir yazar kimi
sizi narahat edən nədir?
- Yetərincə ədəbi
mühitə qovuşa
bilməməyim və
eləcə də oxucularla tez-tez təmasda olmamağım məni daha çox narahat edir. “Şair”
sözü ərəb
dilindən tərcümədə
hissiyatlı deməkdir.
Hissiyatlı insanlar ətraf
mühitdə baş verənlərə daha tez reaksiya verir.
Amma hissiyat şairin daxili mənəviyyatından
çox asılıdır.
Ətrafda baş verənlərə
qiymət vermək, haqqında yazmaq, ətrafına oxucu toplamaq çox böyük məsuliyyətdir.
Təbii
ki, dövrdən, zamandan asılı olmayaraq dünyanın dərdini, ağır yükünü həmişə
şairlər çəkib.
Nəsimi olmasaq da, həqiqəti yazmaq istəyərdim. Hesab edirəm
ki, bəzən susmuşam, amma oxucuya yalan deməmişəm.
-Sizin yaradıcılığınız
bənzərsizdir, bunu
necə izah etmək olar?
- Çünki mən həyatı yazıram, insanlara yaxşılıq
etməyə çağırıram.
İnsan yaşamağa,
yaxşılıq etməyə
tələsməlidir, ona
görə ki,qabaqda ölüm
var.
- Siz həyatı necə görürsünüz?
- “Həyat karvanı”,”Həyat
qatarı”adlı iki şeir yazmışam. Hər iki
şeirdə olduğu
kimi hər birimiz ya karvanın
içindəyik, ya da qatarın sərnişinləriyik. İstədiyimiz vaxt nə qatardan
düşə bilirik,
nə də karvanı saxlaya bilirik. Hərəyə yazılmış ömür bəxş edilib. Vaxtı çatanda hərə
karvandan da çıxacaq, qatardan da düşəcək.
-Siz taleyə, bəxtə inanırsınızmı?
- Mən ancaq insanın daxili enerjisinə, potensialına
inanıram. “Sirr”adlı
yeni bir povest yazmışam.
Onu çapa hazırlayıram.
Hələ bu haqda açıqlama vermək istəmirəm, adı kimi sirr olaraq
saxlayıram.
Qələndər Xaçınçaylı
Həftə içi.- 2019.-
17 may.-S.8.