"Bütün fəxri
adlarımı Arif Alışanovun vaxtında
almışam"
Bəzən Jurnalistikanı dördüncü hakimiyyət adlandırırlar. Mətbuat ölkəyə, ictimaiyyətə, milli şüura bir güzgü tutur. İnsanların maariflənməsində rol oynayan televiziya və radio da zaman-zaman qınaq obiyektinə tuş gəlir. Milli televiziya və radio gününün yaranmasında elə də çox keçməyib. Biz bu gün daha keçmişə qayıdıb teıeviziya və radioların vəziyyəti ilə bağlı bir sıra suallarımıza cavab axtaracağıq. Müsahibimiz xalq artisti, tanınmış diktor Əli Məhəmmədoğludur.
- Əli müəllim, Azərbaycanda radio və televiziya işçilərinin peşə bayramı münasibəti ilə gec də, olsa sizi təbrik edirik.
-
Heç də gec deyil, hələ biz bayram
ab-havasındayıq...
-
Uzun müddət peşəkar diktor işləyən bir adam
üçün bu bayramda hansı xatirələri yada
düşür?
- Bu
sual mənə ilk dəfə radioya gəldiyim günləri
xatırlatdı. Mənim radioya gəlməyimin ilk səbəbkarı
fizika müəllimimiz Kamal Qaradağlı idi. Kamal müəllim
bizim böyük sənətkar Aydın Qaradağlı ilə
əmioğlu idilər. Eləcə də Aydın
Qaradağlının əmisi Şəfqət müəllim
də anama Abdal kəndində birinci sinifdə dərs deyib.
Qaradağlılar soyadının bizimlə hardasa bir
bağlılığı var. Orta məktəbin 8-ci sinifində
oxuyanda Kamal müəllim məktəbdə radio
qovşağı yaratmışdı. Bir dəfə həmin
radioqovşağda oxuduqdan sonra, Kamal müəllim mənə
yaxınlaşdı. Dedi
ki, sənin radio səsin var.
Dedim ki, Kamal müəllim, o nə deməkdir? Dedi ki, yəni
sən diktor ola bilərsən. Sənin yerinə olsam bu sənətin dalınca gedərəm.
Bir növ bu söz məni həvəsləndirdi.
O fikirlə gəlib incəsənət institutuna qəbul
oldum. Təsadüfən Rafiq Hüseynli ilə
bir qrupa düşdüm. Tənəffüslərdə
Rafiqə yaxınlaşırdım. Soruşurdum
ki, necə diktor olmaq olar? O, dedi ki, görürəm sənin
yaxşı səsin var, mənim radio ilə indi elə də
əlaqəm yoxdur. Amma, bu yaxında bir
müsabiqə olacaq, bir bəxtini sına. Müsabiqənin birinci şərti o idi ki, rus dilində
də yaxşı bilməli idin. Ona
görə ki, verlişlər iki dildə
yayımlanırdı. Səsimi bəyəndilər,
amma, dedilər rusca ləhcə ilə oxuyursan. Get
radioya. Mütləq səni götürərlər.
Mən də gəldim, qapıda Rafiqlə
rastlaşdım. Aydın Qaradağlı o
zaman radionun baş rejissoru idi. O səsimə qulaq
asdı. Və 1967 –ci ildə təcrübəçi
diktor kimi əmrim verildi. Bir də gözümü
açdım ki, artıq 53 il keçib(gülür).
-
Vurğuladınız ki, diktor olmaq üçün rus dili də
vacib şərt idi. Bəs başqa hansı
şərtlər var idi? Jurnalist diplomu alan,
rus dilini bilən gedib diktor ola bilərdi?
-
Yaxşı yadıma saldınız. Sən demə
yaxşı diktor, yaxşı jurnalist olmaq üçün
peşə təhsili lazım deyilmiş. Məsələn,
bir misal çəkim. Siz də
adlarını eşitmiş olarsınız, o dövrün məşhur
jurnalistlər var idi - Balid Sənani, Altay Zahidov. Bunlar həm
dost idilər, həm də eyni dövrdə işə
başlamışdılar. Radionun ən görkəmli
jurnalistləri olmasına baxmayaraq, universitetin geologiya fakultəsini
bitirmişdilər. Ali savad hər şey
demək deyil. Dünyagörüşlü
olmaq şərtdir. İndi zamanın tələbi
başqadır. Aydın Qaradağlı o
vaxt kimsə işə daxil olmaq istəyən adamı, bir kənara
çəkib xəritədə hansısa bir ölkəni
göstərməsini istəyirdi. Hər
bir jurnalist elementar siyasi biliyə malik olmalıdır. Heç olmasa öz ölkənin nazirlərini
tanımalısan. Bir dəfə hansısa
tv-də diktor müsabiqəsi keçirilirdi. Bir uşağa sual verdilər ki, baş nazirmiz
kimdir, bilmədi.
- Məşhur
diktorumuz – Aydın Qaradağlının adını çəkdiniz.
Bir müsahibənizdə deyirsiniz ki, Aydın
Qaradağlı gənc diktorlara müəllimlik edirdi. Bəs siz özünüz kimlərəsə bu sənətdə
peşəkarlığınızdan nəsə verə
bilmisinizmi?
- Ad çəksəm inciyərlər. Tələbələrim çox olub. İndiki səviyyəyə gəlib çatmağımda, o vaxtki sənətkarların əziyyəti ilə olub. Bizə də cavan bir kadır göndərilirdi. Mənə deyirdilər ki, get bir onun səsinə qulaq as. Elə bil ki, məni bu işə hazırlayırdılar. Beş il müddətində radioda baş diktor olmuşam. Onun da səbəbi Aydın Qaradağlı olub. O, çox unikal adam idi. Elə adamlara rəhbər işçilər vəzifə verməyə çəkinir. Həmişə demişəm ki, səhv edəndə baş diktordan, rəhbərdən o qədər qorxmamışam. Bizim qorxduğumuz Aydın Qaradağlı idi. Deyirdik ki, kaş hamı eşitsin, bircə Aydın müəllim eşitməsin. O bizi döyüb-söymürdü. Onun üzündə elə ifadə yaranırdı ki, yəni dur yır-yığış et, get... Onun üçün radio müqəddəs yer idi. Məzuniyyətə gedəndə məni öz yerində qoydu. Hardasa beş-altı aydan sonra dünyasını dəyişdi. Rəhbərlik də, məni baş diktor təyin etdi. Beş ilə yaxın işlədim. Anladım ki, mən nə Aydın Qaradağlıyam, nə Ramiz Musatafayevəm. Çünki onlar böyük insanlar idi, hər işin ən yaxşısını bilirdilər. Sadəcə ad üçün bu vəzifədə qalmaq istəmədim. Öz ərizəmlə müraciət edib, çıxdım. Çalışırıq ki, bildiyimizdən bu gün gənclərə nəsə öyrədək.
- Adətən yaşlı nəsil deyir ki, bizim dövrümüzdə diktorluq, aparıcılıq belə deyildi, elə deyildi. O zamanki diktorlar indiki diktorlardan daha çox nə ilə fərqlənir?
- Burada zaman məsələsi var. Biz indi deyirik ki, çox oxumaq lazımdır. Ancaq bizim dövrümüzdəki zaman deyil, ona görə qınamıram. Mən özüm nə qədər lazımdırsa oxumuşam, mütaliəni sevən adam olmuşam. Dünya klassiklərindən tutmuş, Azərbaycan ədəbiyyatının tanınmış simalarına qədər hamısını oxumuşam. Sonra isə gözümə mirvari suyu gəldi deyə mütaliə edə bilmədim. Dünyada mütaliədən başqa heç nə savad verə bilməz. Diktorun dünyagörüşü nə qədər çox olsa onun başucalığıdır. Bu işə ilk növbədə həvəs lazımdır. Bizim nəsil diktorlar maddi cəhətdən əziyyət çəkmişik. Amma buna baxmayaraq həvəsimiz olub. Televiziya və radio çox az evlərdə olurdu. Kitab isə demək olar hamının evində var idi, oxunurdu.
- Bir çox insanlar deyirlər ki, o vaxtkı diktorlar hazır mətnlər üzərindən çıxış edirdilər. Bu isə dinləyiciləri yorurdu. İndiki aparıcılar həm də əyləndirir.
- Bunlar ayrı şeylərdir. Mən xəbər oxuyanı diktor sayıram. Qalan işlərdə diktorluq yoxdur. İndiki xəbər oxuyan diktorlar da bilməlidirlər ki, sözün əsl və pis mənasında meymunluq eləmək lazım deyil. Xəbər ciddi oxunmalıdır. Mən yeniliyin əlehinə deyiləm. Diktorluq bir sənətdir. Diktorluq başqasının yazdığını mənimsəyib, özününki kimi qəbul edib, dinləyiciyə çatdırmaqdır. Aparıcılıq, dicceylik başqa bir şeydir. Bunu hamı edə bilər.
- Televiziyaya baxırsınız?
- Xəbərlərə
baxıram. “ATV” sevdiyim kanallardan biridir. Orada yaxşı aparıcılar var,
tanıyıram, Onların xəbərlərinə baxıram.
Başqa “Səni axtarıram”, “Bizimləsən”
kimi verlişlərə baxanda əsəbiləşirəm.
Ailə məsələlərini ictimailəşdirmək
olmaz. Seriallarımıza
baxmıram. Məni çəkmir. Deyilənə görə yaxşıları var.
- Elə
yaxın günlərdə MTRŞ rəhbəri efirlərdə
gedən serialların əxlaqi dəyərlərə zidd
olduğunu dedi.
-
Nuşirəvan müəllim haqlı deyib. Türk
seriallarına baxıram. O seriallarda elə şeylər
seçirlər ki, millətə aidiyyatı yoxdur. O
serialları yazan yazarlarda da günah var. Aşağı
zövqlü tamaşaçılar var. Bu gün serial verənlər
də o tamaşaçıları düşünürlər.
- Həm
tv-də, həm radioda qarşınıza çıxan kobud
ifadə və ya efir üçün yaraşmayan hərəkətlər
gördükdə heç iradınızı bildirirsiniz?
- Təəssüf ki,
mən heç o şuranın telefon nömrələrini də
bilmirəm. Özümüzdə olanda isə,
zəng vurub bildirirəm. Bu vaxta qədər
olmayıb, zəng edim irad bildirim, narazı olsunlar. Televiziyalarımız çoxdur. Bir-iki verlişə baxmışam, diqqətimi
çəkməyib.
-
Televiziya və radioya nəzarət mexanizmi sizcə qanedici səviyyədədirmi?
- Yox. Nuşirəvan müəllimin dediyi irad özlərinə
də aiddir. Ora da qulaq
asılmalıdır. Bəziləri deyir
ki, kontrol lazım deyil. O vaxt senzura var idi. Senzuradan
keçməyən bir söz belə səslənmirdi, efirə
getmirdi. Senzura özü də
yaxşı deyil. Amma tamam
başlı-başına buraxmaq da düzgün deyil. Elə adamlar var necə gəldi danışır.
Azadlıqla özbaşınalığın
arasında kiçik bir sərhəd var.
Özbaşınalığa yol vermək olmaz. Mütləq nəzarət olmalıdır.
- MTRŞ
bizim saytımıza açıqlama verəndə dedi ki,
heç bir problem yoxdur. Biz də onlara efirlərdə
səslənən vulqar sözlər, kobud ifadələrlə
bağlı müraciət etmişdik. Siz
radiolara qulaq asırsınız yəqin. Sizcə
də belə problem yoxdur?
-
Düzgün mövqe deyil. Mən özüm
kanalları çevirəndə elə bayağı
verlişlərə rast gəlirəm. Vulqar
ifadələr eşidirik. Özəllərdə
daha çoxdur. Aparıclar elə verliş aparır
ki...adam utanır. Özəldi
deyə necə gəldi danışmalıdırmı?
- Tv-lərdə
kadr dəyişikliyi oldu. Yeni formatlı
verlişlər yayımlanır. Sizi qane
edirmi?
- Mən heç vaxt gedən rəhbərin dalıyca danışılmasının tərəfdarı olmamışam. Özü də şəxsən mən gedən rəhbərdən yerdən-göyəcən razıyam. Bir adam hamı üçün yaxşı ola bilməz. Ola bilsin bu sözüm çoxuna yaxşı təsir etməz. Amma onların öz işdir. Bu mənim işimdir. Bütün fəxri adlarımı Arif Alışanovun vaxtında almışam. Mən bunu unuda bilmərəm. Dalıyca danışsam nankorluq edərəm. Ola bilər müəyyən sahələrdə səhvlərim olub. Ancaq işçilərlə münasibətdə pis olmayıb. İndiki rəhbərlik çox gözəl başlayıb. Yeni verlişlər açılıb.
- Azərbaycan
radiosunda indi vəziyyət necədi?
- Təzə rubrikalar açılıb. Təzə sədr gələndən sonra maarifləndirici verlişlər efirə gedir. Həftənin dördüncü günləri “Qadın səsi” efirə gedir və s. belə proqramların sayı artıb.
- Akademiyada da işlədiyinizi dediniz. Əvvəlki kimi həvəs varmı, yeni istedadlı diktorların yetişəcəyini görə bilirsinizmi?
- Onlara düzgün ədəbi danışıq öyrədirəm. Demək olar ki, indi oxumuram, öyrətməklə məşğulam. İndiki öyrətməyim, o vaxtki oxumağımdan daha yaxşıdı, həvəslidi. Mənim öyrəndiyim adamlar elə məktəb idi ki... O məktəbi özləri yaratmışdılar. Biz də onlardan öyrəndiyimizi cavanlara ötürürük.
- İllər keçib və siz köhnə yazılarda səsinizi eşidəndə hansı hissi keçirirsiniz?
- Qəribə bir hiss oyanır. Lap cavanlıq səsimi eşidəndə az qala tanımıram. Onu sözlə ifadə etmək çətindir.
- Heç olubmu, hər hansı bir yerdə səsinizdən sizi tanısınlar...
- İnanın, bazarda çox adam deyib ki, sizin səsiniz tanışdır, radio diktoru deyilsiniz? Mən elə bilirdim radioya qulaq asan yoxdur. Bir dəfə də yoldaşımla mebel alırdıq. Orada bir qadın yaxınlaşıb dedi ki, sizin səsiniz mənə tanış gəlir. (gülür).
- Sizin üşün ən yaxşı diktor səsi kimdir?
- Bizim nəslin səsləri sanki seçilib. Yaşlı nəsildən
Aydın Qaradağlı, öz nəslimizdən Yusif Muxtarovun
səsi məni hər zaman çəkib.
Ruzbeh Məmməd
Həftə içi.- 2019.- 13-14
noyabr. S. 5.