Görkəmli tişə
ustası
Sabirin heykəli... Nərimanovun heykəli... Bakıda bu heykəlləri görməyən, bu heykəllərin qarşısında
dayanıb onlara tamaşa etməyən tək-tək adam
olar. Görürük,
tamaşa edirik, amma çox vaxt onları yaradanın kim
olduğunun fərqinə
varmırıq. Bu bənzərsiz sənət
əsrlərinin müəllifi
Cəlal Qaryağdıdır.
Cəlal
Qaryağdı 1915-ci ildə
iyulun 15-də Şuşa şəhərində
anadan olmuşdur. Şuşanın məşhur Qaryağdılar
nəslinin nümayəndəsi,
böyük xanəndə
Cabbar Qaryağdıoğlunun
qardaşı oğludur.
Erkən
yaşlarında ata-anasını
itirib, onu xalası ilə nənəsi böyüdüb.
1927-ci ildə Cəlal Bakıya gəlib. Burada Rəssamlıq Məktəbinə
qəbul olunur. Sonra təhsilini Tbilisi Rəssamlıq
Akademiyasında (1932-1935) davam
etdirir, lakin maddi imkansızlıq ucbatından təhsilini yarımçıq qoyaraq
Bakıya qayıdır.
Ötən əsrin 30-cu illərində
qəzetlərdə rəssam,
həm də Rəssamlıq Məktəbində
müəllim olaraq çalışır. 40-cı
illərdə heykəltəraşlıq
əsərlərini yaratmağa
başlayır.
Gəncliyi müharibə illərinə
təsadüf etdiyindən,
bu, yaradıcılığında
da öz izlərini qoyub. Bir neçə
əsərinin adını
çəkmək kifayətdir.
Təyyarəçi Adil Quliyevin
büstü, tank qoşunları
general - mayoru Həzi Aslanovun, snayper Ziba Qəniyevanın portretləri. Cəlal
Qaryağdının müəllifi
olduğu digər portretlər - Bülbül,
Rəşid Behbudov, Qara Qarayev, Fikrət
Əmirov, Cahangir Cahangirov, Niyazi kimi məşhur insanların silsilə portretləri zamanında böyük maraqla qarşılanmışdı.
Qaryağdı yaradıcılığında Mirzə Ələkbər
Sabirin abidəsi xüsusi yer tutur. Bunun maraqlı bir
tarixçəsi var. 1920-ci illərdə indi gördüyümüz heykəlin
yerində Sabirin betondan hazırlanmış
heykəli qoyulmuşdu.
Müəllifi Y.Keylixıs olan
bu abidə çox keçmədən
ovulub tökülməyə
başlayır və texniki cəhətdən yararsız vəziyyətə
düşür. Onun yenisi
ilə əvəzlənməsi
Cəlal Qaryağdıya
həvalə olunur.
Beton heykəl 1958-ci ildə indi gördüyünüz
heykəllə əvəzlənir.
Bir qədər
də Nəriman Nərimanovun tunc abidəsi barədə bilgi vermək istəyirik. Fikir vermisinizsə, abidənin
kürsüsü heykəllə
nisbətdə xeyli kiçikdir. Harmoniyanın pozulduğunu kənardan baxan sadə insan da görə
bilər. Ola bilməz ki, bunun səbəbi sizi maraqlandırmasın.
Elə isə qeydləri oxumaqda davam edin.
1970-ci illər idi. Heykəltəraş Nərimanovun heykəlini yüksək səviyyədə,
içindən gələn
milli təəssübkeşliklə
hazırlayıb tamama
yetirdi. Abidə yerinə qoyulduqdan
bir qədər sonra ətrafı yenidən hasarlandı, heykəlin üstü kətan parça ilə örtüldü.
Bunun şahidi olanlar xatırlayırlar ki, o vaxt Bakıda heykəlin götürüləcəyi
barədə söz-söhbət
gəzirdi. Bu söz-söhbət əsassız
deyildi. Nərimanovun heykəli erməni
şovinistlərinin qısqanclığına
səbəb olmuşdu.
Moskvaya bu məzmunda donos verilmişdi: Azərbaycanlı
Nərimanovun heykəli
rus Kirovun Dağüstü parkdakı
heykəlindən uca alınıb və buradan millətçilik qoxusu gəlir.
Kreml işə
qarışdı. İstədilər heykəli kiçiltsinlər.
Amma abidə tuncdan töküldüyündən bu
mümkün olmadı.
Çıxış yolunu kürsünün
qısaldılmasında gördülər.
Bununla da heykəl-kürsü nisbəti pozuldu və kompozisiya əvvəlcədən düşünülmüş
monumentallığını itirdi.
Cəlal Qaryağdı yaradıcılığının
nişanələrinə təkcə
Bakıda deyil, respublikanın müxtəlif
şəhər və
rayonlarında da rast gəlmək olar. Şair Səməd Vurğunun
Qazaxda, kimyaçı
alim Yusif Məmmədəliyevin Ordubadda
ucaldılmış abidələri
bu qəbildəndir.
Səməd Vurğunun Fəxri
xiyabandakı məzarüstü
abidəsinin müəllifi
də Cəlal Qaryağdıdır.
C.Qaryağdı heykəltəraşlığın müxtəlif janrlarında
- monumental heykəl, portret,
büst, qorelyef, barelyef və s. bir-birindən maraqlı əsərlər yaradıb. Görkəmli
tişə ustasının
yaradıcılığının səciyyəvi xüsusiyyətləri
kimi, obrazların mahiranə plastik həllini, kompozisiya bitkinliyini, yaradıcılıq
manerasının genişliyini,
surətlərin fərdi
xarakterlərinin ustalıqla
açılmasını, heykəltəraşın
özünə qarşı
yaradıcılıq tələbkarlığını
və s. xüsusiyyətləri
qeyd etmək olar.
Heykəltəraş 1954-cü ildə Azərbaycanın Əməkdar İncəsənət
Xadimi, 1960-cı ildə
isə Xalq Rəssamı fəxri adlarına layiq görülüb.
Görkəmli sənətkar 2001-ci ildə
vəfat edib.
Həftə içi.- 2020.- 16-22
iyul.- S.12.