Nizami dünyada arzuedilən səviyyədə
təbliğ olunmayıb
Haqq-ədaləti tapmaq üçün dünya Nizamini oxumalıdır
Bu gün Azərbaycanın dünya mədəniyyətinə, svilizasiyasına verdiyi töhfələr, milli-mənəvi dəyərlərin, soy-kökünün təbliği, bəşəri dəyərlərə münasibətimiz Nizami dühasının simasında bir daha dünyaya təqdim olunur. Azərbaycanın mənəvi dəyərlərinin əhəmiyyəti Prezidentin sərəncamı ilə qeyd olunan “Nizami ili” çərçivəsində bir daha qabardılmaqla, dünya ictimaiyyətini yenidən silkələyir. Böyük Nizami Gəncəvinin 880 illik yubileyi Şərq bədii təfəkkürünə,elmi fəlsəfəyə, Azərbaycan adına hansı yeni çalarları gətirəcək...
“Nizami ili”, Nizami fəlsəfəsi fonunda “Həftə içi”nə müsahibə verən filologiya elmləri doktoru, professor Buludxan Xəlilov maraqlı məqamlara diqqət çəkib.
- Buludxan müəllim, “Nizami ili”nin fəlsəfəsində nə dayanır?
- Nizaminin yaşadığı dövrdən uzaqlaşdıqca, mənəvi cəhətdən ona yaxınlaşırıq. Gün-gündən Nizamiyə ehtiyacımız artır. Nizamiyə olan ehtiyac onun düşüncəsinə, yaratdıqlarına, əqidəsinə olan ehtiyacdır. Bu mənada Nizami həmişə bizimlədir. Ona görə də Nizaminin yazdığı əsərlərdə, yaratdığı obrazlarda Azərbaycan xalqının qaynaqlanacağı və istifadə olunacaq çox dəyərlər var. Baxın, Nizami əsərlərində əməkçi insan surətləri yaradır, qadın obrazlarına, ağıllı, müdrik adamlara yer verir, ədalətli şah obrazı yaradır. Deməli, Nizami bizimlədir. Nizami təkcə Azərbaycan xalqı ilə deyil, dünyayladır.
Bu gün bütün dünyanın Nizami fəlsəfəsinə ehtiyacı var. Ona görə də dünyada mizan-tərəzinin yaranması üçün zaman-zaman Nizami oxunmalıdır, öyrənilməlidir. Onu oxuyan hər bir insan özündə olan mənfi və müsbət cəhətləri tapa bilir, özünü islah eləməyi bacarır. Nizami sənətindən, peşəsindən, milliyyətindən asılı olmayaraq hər bir kəsin yazıçısıdır. Ona görə də Nizami bütün zamanlarda oxunacaq. Xüsusilə son dövrlər Azərbaycanda baş verən hadisələr, Qarabağın işğaldan azad olunması, Azərbaycanın ictimai-siyasi mənzərəsindəki dəyişmələr, cəmiyyətin özündə gedən saflaşma prosesinə yaranan ehtiyac bir daha göstərir ki, biz Nizami Gəncəviyə qayıtmalıyıq. Nizami bir ədalət carçısıdır. Bu gün dünya haqq-ədalətdən uzaqlaşıb. Bu gün dünya özünün fəlsəfi kökündən qopub. Bu haqq-ədaləti tapmaq üçün dünya Nizamini oxumalıdır.
- Nizamini bir Azərbaycan türkü, dühası olaraq yetərincə təbliğ edə bilmişikmi?
- Açıq deməliyik - Nizami dünyada arzuolunan səviyyədə təbliğ olunmayıb. Onun əsərləri dünyanın müxtəlif dillərinə tərcümə olunmayıb. Bu mənada Nizami fəlsəfəsi dünyəviləşə bilməyib. Onun əsərlərinin bir hissəsi rus dilinə tərcümə olunub, müəyyən dərəcədə də inglis dilinə. Amma dünyanın super beynəlxalq dilləri var. Nizami o dillərə tərcümə olunmalıdır və dünya Nizami düşüncəsini tanımalıdır. Dünya Nizami düşüncəsinin böyüklüyünü hiss edəndən sonra həm də onun Azərbaycan xalqına məxsus olduğunu dərk edəcək, Azərbaycan Respublikasını tanıyacaq. Bu, respublikanın sosial bazasında olan Azərbaycan xalqının kimliyini dərk edəcək. Bu regionun tarixini, mədəniyyətini, ədəbiyyatını öyrənmək məcburiyyətində qalacaq. Ona görə də biz Nizami yaradıcılığı istiqamətində müəyyən işlər görməliyik. Bu mənada hesab edirəm ki, Prezidentin 2021-ci ili “Nizami ili” elan etməsi zamanın özünün tələbindən irəli gəlir. Nizami keçmiş Sovetlər dönəmində sovet ideologiyasının təsiri altında öyrənilib. Biz bu gün müstəqil dövlətik və müstəqil dövlətin öz ideologiyası, öz idarəçilik prinsipləri, siyasəti var. Konkret desək, Nizami Gəncəvi azərbaycançılıq məfkurəsi istiqamətində yenidən öyrənilməlidir. Bu gün farslar Nizamini özününküləşdirmək istəyir. İş o yerə çatıb ki, ermənilər də az qala, Nizamiyə yiyə durmağa çalışırlar. Bunların hamısı ondan irəli gəlir ki, biz Nizaminin böyüklüyünü böyük səxavətlə təqdim eliyə bilmirik. Ona görə də mənə belə gəlir ki, təkcə “Nizami ili”nin qarşıya qoyduğu məqsədlərdən yox, bütövlükdə yaşadığımız illərdə mütəxəssislərin hər biri öz sahəsində Nizamini dünyaya təqdim eləməlidir. Rəssamlar onun portretlərini çəkməlidir, ədəbiyyatşünaslar onun əsərlərini araşdırmalıdırlar.
- Nizami əsərləri insan və bəşəriyyətə ədalətli olmağı təbliğ edir. Bu dünyanın əsl simasi isə haqq-ədalətin deyil, gücün “qanunu” ilə işləyir. Sizcə, Nizami fəlsəfəsi bu istilaçı, nizamı pozulan dünyaya hansı təsirini göstərə biləcək?
- Nizami fəlsəfəsi bütün zamanların fəlsəfəsidir. Biz bu gün ən böyük filosofları - əl-Farabini, İbn Sinanı, Bəhmənyarı ona görə qəbul edirik ki, onların fəlsəfi düşüncələri bütün zamanların ehtiyacını ödəyə bilir. Yəni Nizami Gəncəvinin fəlsəfəsi bütün zamanlarda fəlsəfi düşüncənin təlabatıdır. Dünya bu fəlsəfi düşüncədən çox uzaqlaşıb. Biz bəzən Avropa fəlsəfəsini şişirdirik, böyüdürük, əzbərləyirik, təbliğ edirik, amma Şərq fəlsəfəsinin böyüklüyünü unuduruq. Şərq-türk fəlsəfəsinin ən böyük adamlarından biri Nizamidir. Nizami yaradıcılığındakı fəlsəfəni öyrənən hər bir dünya lideri özünə yenidən baxmağı bacaracaq. Sadə bir bir misal deyim: 30 ilə yaxındır ki, Qarabağ ərazisi işğal altında idi. Bu ədalətsiz dünya hara baxırdı?! Nizami əsəri, Nizami fəlsəfəsi bu ədalətsiz dünyanı silkələyir və deyir ki, ədalətli ol! Əgər kimsə hansısa bir super dövlətin lideridirsə, o, dünyada nüfuz qazanmaq üçün ədalətli idarə etməlidir. Dünya liderləri öz dövlətlərində ədalətli münasibətin formalaşmasına xidmət etməli, dünyanın ədalətli qanunlarla yaşamasına qayğı göstərməlidir. Bax, dünya bu prinsiplərdən uzaqlaşıb. Ona görə də Nizami bizə diqtə edir ki, mənim yaradıcılığımı oxuyaraq nəinki sıravi insan, dünyanın ən super qüvvələri, ən böyük liderləri, siyasət adamları məndən qaynaqlana bilərlər, məndən istifadə eliyə bilər. Nizami qədər dünyanı tarazlaşdırmaq istəyən, dünyanı nizama salmaq istəyən başqa bir fəlsəfi düşüncə sahibi yoxdur.
- Buludxan müəllim, Nizami “İsgəndərnamə”də İsgəndərin çox yerləri fəth edərək Bərdəyə qədər gəldiyini yazır. İsgəndər Bərdə hökmdarı Nüşabənin ağlı, dərrakəsi qarşısında təzim edir, öz qoşununu geri çəkir. Nizami ağlın qarşısında istilaçını məğlub edir. Nizaminin bu fəlsəfəsinin əsasında nə dayanır?
- Bu
gün dünya internet, güc dünyasıdır. Topdan da, pulemyotdan da ən qüvvətli güc
idrakdır, ağıldır, məntiqdir. Bunların
qarşısında hər şey acizdir. Fikir
verin, 30 illik işğal dövründən sonra məntiq
sübut elədi ki, Azərbaycan ərazisi işğal olunub.
Dünya bizim məntiqimiz qarşısında
aciz qaldı. Biz torpağımızı
erməni işğalından azad eiliyərkən dünya
dözmədi, başladı xosun-xosun danışmağa.
İndi də danışırlar, amma
açıq deyə bilmirlər. Onların
fikirləri qarşısında bizim haqq işimiz dayanır.
Biz işğal altında olan
torpaqlarımızı işğaldan azad etmişik və edəcəyik.
Bizim heç kəsin torpağında gözümüz yoxdur,
heç kəsin də gözü bizim torpaqlarda ola bilməz.
Konkret “İsgəndərnamə”də Nizami Nüşabə
obrazı ilə İsgəndərə sübut eləmək
istəyir ki, sən dünyanı bu qızıl-ziynət, ləl-cəvahirat
üçün işğal eliyirsənsə, tökürəm
qabağına, ye. Bu qızılı yemək
mümkündür, yox. Bu, böyük tərbiyədir.
Nizami bununla dünyanı ayıldır ki, nə
qədər qızılın, cəvahiratın olsa da,
insanların, vətəndaşların, dünyanın dəyərini
bilmək lazımdır. Dünyanı yaşatmaq lazımdır. Ona görə də bu böyük məntiqin
qarşısında onlar acizdirlər. Yeri
gəlmişkən, bir müqayisə aparacam. Nizami Gəncəvinin
kimliyini biz təkcə onun öz əsərlərində
görmürük, həm də haqqında yazılan əsərlərdən
tanıyırıq. Onu Məmməd
Səid Ordubadinin “Qılınc və qələm” əsərindən,
Mehdi Hüseynin “Nizami” pyesindən tanıyırıq.
“Nizami” pyesindən bir detalı deyəcəyəm: “... Xəzərlər hücum edirlər. Afaq bir xəzər əsgərini qılıncla
yaralayır və onu məcbur edir ki, torpağı yesin.
Xəzər qayıdır ki, axı torpaq yeyilə bilməz,
siz xanımsız, siz mələksiz, niyə məni buna məcbur
edirsiz... Deyir, biz torpağı ona görə
istilaçıya yedizdiririk ki, başa düşsün ki,
torpaq yeyilmirsə, onu işğal eləmək olmaz”. Görün, bunda nə qədər məna var.
Torpağı yemək olmur, torpağı özünlə o
biri dünyaya daşımaq olmur. O zaman torpaq uğrunda
bu qan-qada nəyə lazımdır?! Dünya bu
fikirlə ayılmalıdır. Baxın, dünyada nə
qədər ciddi
mübarizələr, istilalar, qarətlər
gedir. Görəsən,
bu qarətləri törədən güclər başa
düşmür ki, bunun nəticəsi mənasızdır?
Bu qarətlər üçün niyə
insanlara zülm edirlər, niyə öldürürlər, niyə
insanların gözünü yaşlı edirlər,
anaları övladsız, gəlinləri ərsiz edirlər.
Bəli, bu gün dünyanın böyük
idrak mədəniyyəti çatmır. Dünyanın
super qüvvələri o qədər harınlaşıb ki,
onlarda idrak mədəniyyəti itib. Bu mənada
Nizami Gəncəvi yaradıcılığı
dünyanın idrak mədəniyyətini ona qaytarmaq istəyir.
O idrak mədəniyyəti ki, onun təməlində dərketmə
dayanır. İnsan nə üçün
yaranıb, insanın missiyası nədən ibarətdir, insan
nə işlə məşğul olmalıdır və sairə.
Dünya bu mədəniyyətdən
uzaqlaşıb, dünya bu mədəniyyəti özündə
yaşatmalıdır.
“Dünya
durduqca Nizami fəlsəfəsi olacaq”
- Nizami fəlsəfəsi,
əsərləri dünən, bu gün və gələcəyimizə
gedən yolda hansı körpünü yaradır?
- Nizami Gəncəvi kimi adamlar bizim dünənimiz, bu
günümüz və sabahımızdır. Nizami dünən
mövcud olanlar əsasında bu günümüz
üçün körpü yaradıb. Bu
gün isə yaşadıqlarımızın içərisindən
gələcək üçün körpü yaradır.
Dünya nə qədər mövcuddursa, bir o qədər
Nizami fəlsəfəsi olacaq. O, dünənimizə
işıq salacaq, bugünümüzü
işıqlandıracaq və gələcək perspektivlərimizə yol
çəkəcək. Nizami Gəncəvi dünyanın, bəşəriyyətin
yaranmasından başlamış, bəşəriyyətin
yaşamasını və indən belə necə
yaşayacağının proqramını cızan bir sənətkardır.
Onu o adamlar cıza bilər ki, onların yüksək
intellektual səviyyəsi olsun. Nizami Gəncəvi
belə bir şəxsiyyətdir.
- Nizami fəlsəfəsi
nə qədər ali, bəşəri
olsa da, bugünkü dünyanın reallıqlarından
çox-çox uzaqda dayanır. Düşünürsən
ki, necə ola bilir ki, belə br
dühası olan millət əsrlər boyu istismara məruz
qalıb, soyqırımlar yaşayıb. Nizami fəlsəfəsi
niyə bizi düşmən hücumlarından xilas edə
bilmədi?
- Nizami fəlsəfəsi
real bir dövrün fəlsəfəsi ilə bitib-tükənmir. Onun fəlsəfəsi
bütün dövrlərin fəlsəfəsidir. Bütün dövrləri başa düşən
insanlar da çox azdır.
Bir real həyat var, bir də reallıqdan kənar
olan həyat. Nizami ideal bir həyat
axtarışındadır. O həyat ki, orda hər
şey haqq-ədalət, vicdan üzərində qurulub. Bax, belə bir cəmiyyəti o kəslər arzulaya
bilər ki, onlar kifayət qədər düha sahibləri
olsunlar. Gəlin real həyata baxaq. Real həyatda düha sahibləri çoxdurmu, yox.
Demək ki, Nizamini istər onun yaşadığı dövrdə,
istər indiki, istərsə də gələcəkdə
başa düşən adamlar az olacaq. Ona gərə də Nizami bizə reallıqdan
çox romantik görünəcək. Cəmiyyət
inkişf eləməlidir. Cəmiyyətdəki
insan düşüncəsi, insan təfəkkürü
inkişaf eləməlidir. Cəmiyət
onlarla, yüzlərlə idrak və dahilərin
düşüncəsi üzərində qurulmur. Cəmiyyət bütövlükdə
düşünməyi bacardıqda cəmiyyət olur.
Ona görə də Nizami Gəncəvinin fəlsəfəsi
o qədər zamanların fövqündə duran bir fəlsəfədir ki, onu
başa düşmək və o fəlsəfəyə riayət
etmək üçün cəmiyyətin özü
inkişaf eləməlidir. Bugünkü
dünyanın səviyyəsi çox bəsit və sadədir,
Nizami fəlsəfəsinə uyarlı düşüncə
tərzində deyil. Ona görə Nizami fəlsəfəsi
çox romantik görünür. Nizami fəlsəfəsini
reallaşdırmaq üçün dünya inkişaf eləməlidir,
özünü islah eləməlidir, bütün
çirkablıqlardan, xəbisliklərdən uzaqda
dayanmalıdır. Hələ
dünyanın Nizamiyə çox böyük ehtiyacı var.
- Nizami fəlsəfəsi
reallaşacaq?
-
Reallaşacaq, yoxsa yox, bu başqa bir mövzudur. Nizaminin
böyüklüyü ondadır ki, o, ideal bir həyat, cəmiyyət
uğrunda mübarizə aparıb. O, ideal cəmiyyətin
simvolikasını, necə olacağını təqdim eliyə
bilib. Onun dahiliyi bundadır. İndi
Nizami neyləsin ki, insanlar, cəmiyyət onun dediyini başa
düşmür. Bu artıq Nizaminin
problemi deyil, insanın bəşəri problemidir.
- Əslində, dünyanı insan obrazında görən
Nizami onu ədalətə,
humanstliyə, düzgünlüyə dəvət edir. Nizami
özü azərbaycanlıdır, türkdür və əsərlərində
Azərbaycanın genefondunu təqdim edir. Dünya
niyə bunu dərk edə bilmir?
- Nizami fəlsəfəsində
insan konsepti aparıcı rol oynayır. Konsep
sözü genişdir, insanın davranışı, bir-birinə
münasibəti, kişinin qadına, qadının kişiyə
münasibəti, torpağa, dövlətə, bəşəriyyətə
münasibəti. Bu mənada insan konsepti
Nizamidə açılır. Nizami insan
konseptinə kamillik zirvəsindən baxır. O belə
hesab edir ki, dünyanın düzəlməyi
üçün insanlar kamil olmalıdır. Amma
real həyat başqadır. Nizami Gəncəvi
o real həyatla barışmır. Nizami Gəncəvi dünyaya bir şeyi təbliğ
edir, başa salır və istiqamət verir ki, nə qədər
biz real həyatın təsiri altına düşəcəyik,
dünyada ədalətsizlik baş alıb gedəcək. Nə vaxt biz mənəvi dünyanın kamillik zirvəsinə
yüksələcəyik, onda dünyada hər şey öz
yerində olacaq. İndi barışmaz
mövqelərin olması Nizaminin problemi deyil. Bu artıq cəmiyyətin ziddiyyətləridir ki, həll
olunmalıdır. Ona görə də
Nizami bu gün dünya ilə birlikdədir. Yetər ki, biz o fəlsəfəni dünyanın
beynəlxalq dillərinə tərcümə edək və təbliğ
eliyək.
- Buludxan
müəllim, Nizaminin kimlik məsələsi tez-tez müzakirə
olunur. Bu barədə nə deyərdiniz?
- Nizaminin
kimlik məsələsinə yanlış yanaşırlar. Axı Nizaminin özü deyib ki, “Əsil-nəcabətim
türkdür mənim, İnam-etiqadım qurddur mənim”.
XII əsrdə Azərbaycan türklərinə
türk deyirdilər. Nizaminin
yaradıcılığında türk sözünün 50-yə
yaxın mənası işlənir. Bu,
müqayisəyə gəlinməyəcək analoqdur. Bu o deməkdir ki, Nizami Gəncəvi qədər
türkə bağlı olan, sədaqətli olan ikinci bir ədib
yoxdur. Ona görə də biz öyünməliyik
ki, Azərbaycanın türk məfkurəli, düşüncəsini
və fəlsəfəsini yaşadan Nizami Gəncəvi kimi ədibimiz
var.
“Əsərlərində
yaratdıqları Azərbaycan türkünün
düşüncə tərzidir”
- Nizamini
bizdən oğurlamaq istəyənlər nəyə nail
olmağa çalışırlar?
- Onlar
bilirlər ki, artıq buna nail olmaq mümkün deyil. Nizami Gəncəvidə müəyyən tayfa
adları, yer-yurd adları, hətta bizim bədxah qonşularla
bağlı olan məqamlar var. Nizamidə işlənən ərmən
sözünü sovet dövründə düzgün başa
düşməyiblər. Nizamidə
işlənən ərmənlər qədim türklərdir.
Bu, indiki rus dilində dedikləri “armen və
Armeniya” deyil. Bu sözü sovetlər
dönəmində təhrif ediblər. Nizami
əsərində ərmənləri tərifləyir.
O, bizim indi başa düşdüyümüz erməniləri
heç vaxt tərifləməzdi. Ərmənlər
qədim türk tayfalarıdır və onun
yaşadığı yer Ərməniyyədir. Ona görə də dünya Nizamini oğurlamaq
gücündə deyil. Nizami Gəncəvi əsərlərində deyir ki,
Azərbaycan türküdür, yaşadığı ərazi
də Gəncədir. Nizaminin əsərlərində
yaratdıqları Azərbaycan türkünün
düşüncə tərzidir. Ona
görə də dünya gizlənib bizə ox atır. Fars atır, hətta erməni də o oxu atmaq istəyir.
Təbii ki, dünyanın ortaq mədəniyyətləri
olub. Bu gün Orta Asiya türkləri də Nizamini özlərinki
hesab edir. Bu ola bilər. Məsələn, “Dədə Qorqud” dastanı
bütün türk xalqlarına məxsus mənəvi abidədir,
amma daha çox kimindir, azərbaycanlıların. Bax, Nizami də belədir və türk xalqları
ona görə ona yiyə dururlar ki, ondan qaynaqlana bilsinlər.
Türklər oğurlasınlar. Təki dünya, mənfur güclər, bizi istəməyən
qüvvələr oğurlamasın.
- Nizami bundan sonra necə tədqiq olunmalı və onun yeni portreti necə təqdim olunmalıdır?
- Mən çox istərdim ki, Nizami Gəncəvinin yeni portretini yaratsınlar. Onun ilk portretinin necə yaranması barədə danışmaq istərdin. Nizaminin fəlsəfi düşüncələrini görkəmli tədqiqatçı Heydər Hüseynov, ədəbi-bədii görüşlərini Həmid Araslı və tədqiqatçı Bertels araşdırıblar. Bunlar 40-cı illərdə Nizaminin yubileyi ilə bağlı onun obrazını əks elətdirən bir şəklinin yaradılmasını istəyiblər. O zaman Üzeyir Hacıbəyov deyib ki, Ağcabədidə bir axund var, onun görünüşü, oturuşu-duruşu 12-ci əsrə məxsus idrak sahibinin portretini yaratmaq üçün nümunə ola bilər. Ağcabədidə olan bir axundun görkəmi əsasında Nizaminin portretini yaradıblar. Beləliklə, Nizaminin şəklinin çəkilməsində Nizamini tədqiq edən Bertelsin, Həmid Araslının, Heydər Hüseynovun rolu olub.
Hesab edirəm ki, Nizami Gəncəvi yenidən dünyaya təqdim olunmalıdır. O, təkcə ədəbiyyatçıların tədqiqat obyekti olmamalıdır.
...Bu gün Filologiya fakültəsində Nizami Gəncəvini 7-8 saat tədris edirik. Bu, çox məhduddur. Nizaminin təkcə “Xəmsə”si bir semestr tədris olunmalıdır. Çünki orda öyrəniləcək çox şey var. Nizami Gəncəvi təkcə filologiya fakültələrində yox, bütün universitetlərin bütün fakültələrində öyrənilməlidir. Ona görə ki, Nizamini bilmədən yaxşı mütəxəsis ola bilməz, yaxşı vətəndaş ola bilməz, milli kimliyini dərk edə bilməzsən.
Tahirə
Qafarlı
Həftə içi.- 2021.- 6-7
aprel.- S.8.