Qədim alban
dilini necə öyrənək?
Alban Mərkəzinin
rəsmi olaraq fəaliyyət göstərməsi barədə
internetdə də heç bir məlumat verilmir
Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin Qəbələnin
Nic qəsəbəsində yerləşən Müqəddəs
Məryəm Ana Alban Kilsəsini ziyarət edərkən
albanşünaslıq tarixinin araşdırılması və
inkişafı ilə bağlı verdiyi tövsiyələr
Azərbaycan alimlərinin qarşısında yeni tələblər
qoyub. Alban abidələrinin Azərbaycanın böyük
bir tarixi irsi, mirası kimi tədqiq olunması erməni
yalanlarının ifşası və dünyaya təqdim
olunması baxımından əhəmiyyətli və vacibdir.
Bu istiqamətdə
hafta.az-a müsahibə verən AMEA Tarix İnstitutunun
böyük elmi işçisi, albanşünas alim Ramin
Əlizadə albanşünaslıq elminin, tarixinin
araşdırılması istiqamətində müəyyən
fikirlərə diqqət çəkib.
Ermənistanda
ermənilərin heç bir kilsəsi olmayıb
- Ramin
müəllim, bugünə qədər Alban tarixi necə
araşdırılıb və Alban abidələrinin təhqiqi
onun hansı tarixi-mədəni irsə aid olduğunu sübut
edir?
- Sovet
dövründə albanşünaslıq elmi sovet-gürcü
alimlərinin nəzarətində olan bir sahə olub. Dünya azərbaycanlıları alimləri bu sahədə
məhz sovet alimlərinin, gürcü alimlərinin rəhbərliyi
altında yetişib, işləyiblər. Sovet
dövrü albanşünaslığı ilə
bağlı elə məqamlar var ki, onlar o dövrün siyasi
konnekturasına uyğun şəkildə yazılıb, ortaya
qoyulub. Ona görə də həmin
dövrdə Alban kilsələri ilə bağlı heç bir
mübahisəli məsələlərdən bəhs edilmir.
Yəni kilsələrin geniş
araşdırılıb təqdiq olunması o qədər də
aktual mövzu kimi ortaya qoyulmayıb. Ermənilər
kilsələrin tədqiq olunmasına həmişəki kimi
saxtakar yanaşıblar. Kilsələrin
bir neçəsində xristian din xadimlərinin qəbirlərini
qazıblar, sümüklərini çıxarıb
aparıblar. Ağdam
yaxınlığında Alban hökmdarı III
Vaçaqanın qəbri olan abidəni də söküb
aparıblar. Onun nəşinin harada
olduğu bu gün də bilinmir. Alban
tarixçisi Musa Kalankatlı III Vaçaqan haqqında
yazır ki, o, Albaniyada ildəki günlərin sayı qədər
kilsə tikdirib. Elə bu
faktları və Qarabağda, Azərbaycan
ərazilərində olan Alban kilsələrin tarixini
araşdıranda görürük ki, kilsələrin əksəriyyəti
V əsrin sonu, VI əsrin əvvəli III Vaçaqanın
hakimiyyət illərinə düşür. Vaçaqanın
dövründə kilsə tikilişi çox geniş
yayılıb. Tarixi mənbələrdə
deyilir ki, Vaçaqan başqa bütpərəstləri, atəşpərəstləri
və digər dinləri təqib edib və
Xristianlığı yayıb, təbliğ edib. Ağdam yaxınlığında olan Aqvien kəndində
kilsə məclisləri keçirilib, Xristianlığa aid
qanunlar qəbul olunub. Vaçaqan
Xristianlığın Albaniyada geniş yayılması
üçün böyük tədbirlər görüb.
Yəni Albaniyada dövlət səviyyəsində
Xristianlıq təbliğ olunub. Alban
tarixçisi Musa Kalankatlı “Alban tarixi” əsərində
yazır ki, “Hələ I əsrdə Albaniyada Kiş məbədində
Müqəddəs Yenisey tərəfindən kilsə tikiləndə
ermənilərdə Xristianlığa, kilsəyə aid
heç nə yox idi”. Yenə
“Alban tarixi” əsərində yazılır ki, “Albanlar ermənilərdən
370 il əvvəl Xristianlığı qəbul ediblər”. Mənbələrdə ermənilərin xristian din
xadimi İsa peyğəmbərin həvarilərindən olan
müqəddəs Fabbeyi qətlə yetirməsindən
yazılır. Mənbədə deyildiyi
kimi, onun tələbəsi Müqəddəs Yenisey ermənilərin
gözündən yayınaraq Araz çayını
keçir və Albaniyada Xristianlığı qəbul edir.
Mənbələrdə deyilir ki, hələ o
vaxt ermənilər Anahid məbədinə gedirdilər.
Onlar müxtəlif bütlərə, heykəllərə
sitayiş edirdilər. Qədim yunan
coğrafiyaçısı Strabon yazır ki, “Ermənilər
Anahid məbədini əxlaqsızlıq yuvasına
çevirmişdilər. Onlar öz
qadınlarını əxlaqsızlıq üçün o məbədə
göndərirdilər”. Ermənilərin xristian
olub-olmadığını sübut edən IV əsrə aid
məlumatlar var. İran tarixçisi əslən bizanslı
olan Taafun – hansı ki, ermənilər ona Taftun deyir – yazır
ki, “IV əsrin ortalarında xristian İusiki adlı kilsə
başçısını kilsənin içərisində
olan erməni Sarikyanın əmri ilə dəyənəklə
döyüb öldürürlər. Bunlar
xristianlığı qəbul etmir, əksinə, xristian din
xadimlərini qətlə yetirirdilər”. Həmin
vaxt isə Albaniyada Xristianlıq artıq
yayılmışdı. Ona görə də
qədimiliyinə görə Albaniya kilsələri ilə
müqayisə olunan kilsələr yoxdur. Bu
gün ermənilərin əsas kilsə mərkəzi olan
Eçməzdin erməni qriqorian kilsəsinin mərkəzi
elan edilib. Əslində, onun adı
Üçməzdindir. Üç azan verən
Üçməzdin müsəlman kəndində olub. O
da XVI əsrə aiddir,
XV-XVI əsrlərə qədər Qərbi Azərbaycan,
yəni indiki Ermənistan ərazisində ermənilərin
heç bir kilsəsi olmayıb. Halbuki Alban kilsələrinin
tarixi I əsrdə Şəkinin Kiş kəndindən
başlayır. Kiş məbədi I əsrdə
tikilib. 2000 il bundan əvvəl Albaniya ərazisində
artıq kilsə tikilmişdi və Xristianlıq təbliğ
olunurdu. 313-cü ildə Alban hökmdarı
Urnaid ilk dəfə Xristianlığı Albaniyada rəsmi
dövlət dini elan edir. Həmin dövrdə
isə qeyd etdiyim kimi, ermənilər xristianlara qarşı
terror, qətllər törədirdilər.
Kilsələrdəki
yazılarda ermənilərin adı çəkilmir
- Qəbələnin Nic qəsəbəsindəki
Müqəddəs Məryəm Ana Alban Kilsəsi və orada
yaşayan udinlərin, albanların varisi kimi tədqiq
olunması ilə bağlı nələri söyləmək
olar?
- Bu
gün udinlərin Alban-xristian dininin varisləri kimi təqdim
olunmaları normal prosesdir. Həmin ərazilərdə bizim Alban
xristianlarının yeganə varisləri udinlərdir.
Qarabağ işğaldan azad olunub və udinlər
gedib o məbədləri ziyarət edirlər. Bu alqışlanmalıdır. Digər
tərəfdən, burada bir məsələ də var ki, o
xristian kilsələri təkcə udinlərə aid deyil.
Alban abidələri bütövlükdə Azərbaycan
xalqının tarixi- mədəni mirasıdır. Vaxtilə Azərbaycanda Xristianlığı qəbul
eləmiş tayfalar olub. Eramızdan əvvəl
I əsrin əvvəlində yaşayan Straqon yazır ki,
Albaniyada 26 tayfa var idi. Həmin tayfalardan
biri udinlər idi, qalan 25 tayfanın içərisində
olanların əksəriyyəti sonradan İslamı qəbul
elədilər. Çox az tayfalar
xristian kimi qaldırlar. Udinlər də xristian
kimi qalan Alban tayfalarından biri idi. Ona
görə də Alban məbədləri tarixi-mədəni
abidə kimi bizim müqəddəs abidələrimizdir və
onları bərpa eləməliyik. Ermənilərin
həmin kilsələrə aid olduğunu sübut edən
heç bir ad çəkilməyib. O məbədlərdəki
yazılarda nə erməni xalqının adı çəkilir,
nə də hansısa erməni hökmdarlarının adı
var. Kəlbəcər rayonunda olan Gəncəsar
monastrını 1216 -1238-ci illərdə tikdirən Alban
Xatın knyazı Həsən Cəlal o kilsənin
üstündə yazdırıb ki, mən bu kilsəni öz
Alban xalqım üçün inşa eləmişəm. Yəni konkret bu kilsənin üzərindəki
yazı sübut edir ki, bu, albanlara aiddir.
Bu gün
ruslar orda post qurub, azərbaycanlıları ora buraxmırlar. Bizimkilər o məbədi çox çətinliklə
ziyarət edir. Həmişə deyirəm
ki, ruslar öz sülhməramlılarından əvvəl ora
epiqrafik yazıları oxuyan mütəxəssis göndərsəydilər
və onlar gəlib o yazıları oxusaydılar görərdilər
ki, həmin kilsə ermənilərə yox, albanlara aiddir.
Kilsələrdəki yazılarda ermənilərin
adı çəkilmir.
- Nəyə
görə sovet dövründə Azərbaycan alimlərinə
Alban tarixinin tədqiqinə icazə verilmirdi?
- Albaniya
ilə bağlı ən çox mənbələr Ermənistanda
Matiqaran adlı Əlyazmalar İnstitutunda
saxlanılırdı və onlar da erməni alimlərinin nəzarətində
idi. Ermənilər tarixi istədikləri kimi
saxtalaşdırırdılar. Əgər
o mənbələr aşkarlansaydı, əlbəttə ki,
Alban mirasının ermənilərə aid olmadığı
ortaya çıxardı. Ona görə də
sovet dövründə bu sahələrin
araşdırılması əsasən ermənilərə
verilirdi. Onlar da albanşünaslıqla məşğul
olan qondarma tarixçilər yetişdirirdilər. Musa Kalankatlının “Alban tarixini” tərcümə
edib hər cür saxtakarlıqlar edirdilər.
Alban
yazılarını oxuya bilən mütəxəssislər
yetişməlidir
- Ramin
müəllim, bildiyimizə görə, Azərbaycanda
Albanşünaslıq Elmi Mərkəzi yaranıb. Bu barədə nələri söyləyərdiniz?
- Mərkəzin
AMEA-da yarandığı deyilir. Bu barədə
rəsmi sənəd yoxdur. İlkin məlumata
görə, mərkəzə tarixçi alim Fəridə Məmmədovanı
rəhbər təyin ediblər. AMEA
prezidenti Ramiz Mehdiyevin yanında iclas keçirilib və orada
Alban Mərkəzinin yaradılması barədə tövsiyələr
verilib. Mərkəzin rəsmi fəaliyyəti
barədə hələ ki, qəti qərar bilinmir. Açığını deyim ki, Alban Mərkəzinin
rəsmi olaraq fəaliyyət göstərməsi barədə
internetdə də heç bir məlumat verilmir.
Bu gün Alban yazılarını oxuya bilən mütəxəssislər
yetişməlidir. Dəfələrlə bildirmişəm
ki, Alban mirasına sahib olmaq üçün gərək Alban
əlifbasını araşdıran, tədqiq edən mütəxəssislər
yetişdirilsin. Biz də arzulayırıq
ki, Alban Mərkəzi ciddi startla fəaliyyətə
başlasın.
Prezident, atrıq öz tövsiyələrini verib. İnşAllah,
bundan sonra Alban dilində dərsliklər yaranıb, əlifbalar
tətbiq olunub, kitablar nəşr olunacaq. Prezidentin
məlum bu göstərişi tarixçilərə
albanşünas nəslin yetişməsi üçün
çox əhəmiyyətlidir.
Biz bu gün Alban abidələrindən
danışırıq, amma məscidlərimiz də ermənilər
tərəfindən yerlə-yeksan olunub. Onların yeri
də məlumdur. Jurnalistlərin
iştirakı ilə gedib o məscidlərimizə baxıb,
bu abidələrimizlə bağlı orjinal, yeni bir material tətbiq
edə bilərik. Zəngəzur mahalında qalan kifayət
qədər məscidlərimiz var ki, onların tədqiqi ilə də
məşğul olmalıyıq. Zəngəzurda
18 məscid var və bizdə onun xəritəsi də var. Müasir koordinatlarla
müəyyən eləmişik ki, orada cəmi 8 kilsə
olub.
Hələlik isə tarixçi, bir albanşünas kimi
çox istərdim ki, Kəlbəcərdəki həmin abidələrin
araşdırılmasına başlanılsın. Bu gün o
yerlərə getmək çətin olduğu
üçün Zəngilanda, Qubadlıda olan Alban kilsələrinə
medianın, alimlərin iştirakı ilə ekspedisiyalar təşkil
olunmalıdır.
Albanlar
kilsəyə “tapınaq” deyirdilər
- Hazırda Alban dilinin tədqiqi, elmi əsərlərin
yaranması nə vəziyyətdədir?
- Alban
dilinin tədqiqi ilə məşğul oluram. Alban
dilində bu günə gəlib-çatan dini mətnlər
var ki, tərcümə olunub. Həmin mətnləri
tədqiq edərkən, orada xeyli sayda türk sözlərinə
rast gəlmək olur. 40-dan artıq türk sözü tapmışam
orada. Məlum olur ki, albanlar kilsəyə
“tapınaq” deyirdilər. “Tapınaq”
sözü türk sözüdür. Alban
dilində “bilgi”, “anlamaq” sözü var. Albanlar “qol”
sözü işlədiblər. Albaniya ərazisində axund tayfaları
var ki, bunlar abdal tayfaları kimi tanınır. Eləcə
də bir çox mənbələrdə Albaniyada yaşayan qədim
tayfalardan biri kimi Qarabağ ərazisində peçenekərin,
hunların yaşaması haqqında məlumatlar gedir.
Söyləməliyəm ki, bizdə Alban dilinin tədqiq olunması hələ ki, akademik səviyyədə aparılmır. Alban əlifbası olsa da, onun qrammatikası, tədqiqi, araşdırılması ilə bağlı geniş məlumat yoxdur. Çox arzu edərdik ki, Alban dilində dərslik yaransın və bu dil dərindən öyrənilsin. Hesab edirəm, albanşünaslığın inkişafı, öyrənilməsi sahəsində ciddi layihələrin işlənməsinə, bu sahəyə marağın artırılmasına ehtiyac var.
- Ramin müəllim, hazırda Qarabağdakı Alban tarixi abidələrinin araşdırılması prosesi necə gedir?
- Alban abidələri və Qarabağın Alban əhalisi ilə bağlı bir neçə məqalələrim var. Norveçdə yəhudi alimi ilə birgə hazırladığımız kitabda “Torpaq kimə məxsusdur”, “Qarabağda qarşıdurma və Alban Ərsax sülaləsinin mənşəyinə dair” faktlar önə çəkilir. Eyni zamanda, Akademiyanın “Elm və həyat” jurnalında da Arsax-Ərsax tarixini araşdran elmi məqaləm çıxıb. Yəni bu istiqamətdə müəyyən işlər görülür, amma azdır. Bu sahəyə xüsusi diqqət ayrılmalıdır. Düşünürəm ki, Prezidentin albanşünaslıq elminin, tarixinin araşdırılması ilə bağlı tövsiyələrindən sonra vəziyyət dəyişəcək.
Qarabağ minalardan təmizlənib, yollar
açılandan sonra bütün abidlər tədqiq olunacaq.
O abidələri Prezidentin də tövsiyə etdiyi kimi,
öz tarixi görkəminə qaytarıb, öz sahiblərinə
- Azərbaycan xalqının istifadəsinə verəcəyik.
İnanıram ki, albanşünaslığın öyrənilməsi,
tədqiqi bundan sonra daha çox inkişaf edəcəkdir.
Tahirə
Qafarlı
Həftə içi.- 2021.- 22-24
may.- S.3.