Qərbi Azərbaycanda
200-dən çox dini
abidə olub
Azərbaycanın tarixi irsi yüz illər
boyu xarici istilaçı güclərin öz
maraqlarını regionda möhkəmlətmək məqsədi
ilə aparılan məkirli siyasət nəticəsində
daim istilalara, dağıntılara məruz qoyulub. Tarix boyu Azərbaycan
-müsəlman türklərinin coğrafiyasının
münbitliyi və əzəmətindən qorxan yadellilər
bu mahalın, elin, millətin zəifləməsi,
parçalanması, məhv edilməsi üçün əllərindən
gələni əsirgəməyiblər.
Siyasi oyunçular Cənubi
Qafqazın əsl sahibləri, oborogen əhalisi olan müsəlman
türklərini-azərbaycanlıları erməni
maşası ilə məhv etmək üçün
hazırladıqları planları zaman-zaman gerşəkləşdirib
Azərbaycanın qədim tarixi-milli, maddi-mənəvi dəyərlərini
məhv edib, torpaqlarını zəbbt edib üzərndə
özlərinə “Ermənistan adlı post” qurublar. Hansı
ki, o “postdan” Azərbaycan xalqının, dövlətinin, millətinin
üzərinə yenə də yalançı iddialar, minalar,
atəşlər yağdırılır. Lakin Azərbaycan-müsəlman
türk milləti artıq dünyanın yüz illərdir
qurduğu ədalətsiz oyuna dözmək istəmir və hələ
20-ci illərdə əlindən alınaraq üzərində
Ermənistan adlanan dövlətdə, torpaqlarında
dağıdılan türk-müsəlman abudələrinin bərpası,
qorunması üçün
dünyanın maddi-irs qoruyucularına- YUNESKO-ya müraciət
edərək haqlarının bərbası naminə
çağırışlar edir...
Bu istiqamətdə
hafra.az-a danışan tarixçi-alim Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyasının (AMEA) Qafqazşünaslıq İnstitutunun
Ermənişünaslıq şöbəsinin müdiri
Qasım Hacıyev hafta.az-a bildirib ki, nə Azərbaycan, nə
də Qərbi Azərbaycan -indiki Ermənistan ərazisində
yaşayan ermənilərin heç bir tarixi irsi yoxdur. Ermənistanda
tarix və mədəniyyət abidələrinin hamısı
Azərbaycan və türk xalqına məxsusdur.
Q.Hacıyev
tarixi faktlar əsasında qeyd etdi ki, 19-cu əsrdə bu ərazilərə
köçürülüb yerləşdiriləndən sonra
böyük rus imperiyası ermənilər üçün hər
cür şərait yaratdılar, imtiyazlar verdilər, ərazilərini
genişləndirdilər. Tarixçi alim erməniərin Azərbaycanın
torpqları əsasında necə dövlət qurmaları məqamına
diqqət çəkib.
“İrəvan
şəhəri ermənilərə verildi. 20-ci əsrin əvvəllərində
onlara 9,8 min kvadrat kilometr ərazisi olan dövlət
yaradılandan sonra üstəlik sonradan Göyçə və
Zəngəzurur da onlara verməklə əraziləri 28 min
kvadrat kilometrə çatdırdılar. Bütün bunlar
azmış kimi ermənilər Cənubi Qafqazda
separatçı bir qüvvəyə çevrildi. Həm
terror, həm separatizm, həm də uydurma ideologiya ilə Azərbaycan
torpaqlarını mənimsəmək üçün hər
cür vasitəyə əl atdılar. O cümlədən
20-ci əsrdə müsəlman azərbaycanlıları iki dəfə
deportasiya məruz qoydular. Azərbaycan
xalqı -türkləri separatizmə, terrora bməruz qalmaqla bərabər
böyük deportasiyalar nəticəsində 20-ci əsrin əvvəllərində
də, öz ata-baba oğma yurdlarından məcburi surətdə
çıxarıldı. Ermənilər bundan sonra daha
böyük vəhşiliklər etdilər. Bu vəhşiliyi
törədən ermənilər artıq vandalizmə
keçdilər. Azərbaycan türklərinin əsrlərlə
yaratdığı böyük abidələri, qəbiristanlıqları
dağıtdılar. Böyük sərkərdələrə
qoyulmuş türbələrin hamısını yox elədilər.
Məscidlləri sökb xaraba günə qoydular...”
Q.Hacıyev
ermənilərin Azərbaycan torpaqları üzərində
özlərinə saxta tarix yaratmaq üçün İrəvanın
Eçməzdinin qədim şəhər olması barədə
tarix uydurmağa başladılar.
Tarixçi
alim əslində İrəvan şəhərinin Azərbaycan
türklərinin 16-cı əsrdən sonra
yaratdığı şəhər olduğunu deyib. Ermənilər
İrəvanı, Eçmiəzdini qədim erməni şəhəri
adlandırsalar da, faktlar sübut edir ki, bu torpaqlar
hamısı Azərbaycabın türk xalqına məxsusdur.
Bu faktlar indiki Ermənistanın mərkəzi küçələrində
torpağın alt qatında gizlədilən abidələrdədir.
Yetər ki, maddi-mənəvi irssin qorunması,
araşdırılması ilə məşğul olan beynəlxalq
təşkilatlar bu faktı üzə çıxarmaq istəsin.
Q.Hacıyev
hesab edir ki, bu tarixdə ermənilərin cəfəng fikirləri
yer almamalıdır.
“Dünyada
ona inanmaq istəyənlər inanır. Amma hamı yaxşı bilir ki, o ərazilər
ermənilərin deyil, o ərazilərdəki tarixi, mədəni
irs ermənilərə məxsus deyil. Qərbi Azərbaycan ərazisində
200-dən çox dini abidə olub -məscidlər, mədrəsələr,
pirlər… Lakin bu günə qədər tək bir məsciddən
başqa heç nə qalmayıb. O da hamımızın
yaxşı bildiyi Göy məsciddir. Ermənilər o məscidi
İran-fars məscidi adlandırıb təmir edib
saxlayırlar. Bu da ermənilərin
hiyləsidir. İkinci qalan Azərbaycan abidəsi -Əmirsə
türbəsini saxlayıblar. Guya bu da türkmən abidəsidir. Bu cür cəfəngiyyatla məşğul
olan ermənilər azərbaycanlıların
ordakı tarixi irsini məhv etmək üçün əllərindən
gələn hər şeyi edirlər”.
Tarixçi
hesab edir ki, bu faktlar yadda saxlanmalıdır və dünyaya
sübut olunmalıdır. Hamı bilməlidir ki, 19-cu əsrə
qədər Cənubi Qafqazda bir dənə də erməni
olmayıb. Erməni Qriqoriyan emisarlarndan, xırda tacirlərdən
başqa kütləvi şəkildə bu ərazilərdə
erməni olmayıb, ermənilər bura sonradan gəlib.
Q.Hacıyev
faktlarla qeyd edib ki, Gülüstan-Türkmənçay
müqaviləsindən sonra Azərbaycan ərazilərinə
köçürülmüş ermənilər sonradan burda
yerləşdirilib və bu günə qədər Azəbaycan-türk
xalqı üçün bir bəlaya çevrilib.
"Qacarlar
İran ilə Rus imperiyası arasında baş vermiş
müharibənin sonunda imzalanmış
"Gülüstan" və "Türkmənçay"
müqavilələri əsasında Azərbaycan iki hissəyə
bölündü. Ermənilər İran və Osmanlıdan
Şimali Azərbaycan ərazilərinə
köçürüldü. Köçürülüb məskunlaşdırılmış
ermənilər XX əsrin əvvəllərindən etibarən
yerləşdikləri əraziləri genişləndirmək
məqsədilə cəhdlər göstərdilər.
Böyük dövlətlərin köməyinə arxalanan
ermənilər onlar üçün dövlət rolu oynayan
Qriqoryan kilsəsi, XIX əsrin sonlarında yaratdıqları
partiyalar və erməni diaspor təşkilatlarının rəhbərliyi
altında ərazi məsələsinə dair “uzaqgörən”
planlarını həyata keçirməyə
başladılar. Qarabağ bölgəsində silahlandırılmış
ermənilər 1905-1906-cı illərdə azərbaycanlılara
qarşı kütləvi qırğın törətdilər.
Bundan sonra etnik təmizləmə məqsədilə tədbirlərə
başladılar".
Q.Hacıyev
əlavə edib ki, azərbaycanlılar bu məqsədlə
uydurma tarix, əsassız ərazi iddiaları ilə azərbaycanlılar
öz doğma torpaqlarında
sıxışdırıldı. 1918-ci ildə I Dünya
müharibəsindən qayıdan ermənilər mart-aprel
aylarında ruslardan aldıqları silahlarla azərbaycanlılara
qarşı soyqırımı törətdilər.
Bolşevik donuna girmiş daşnak Şaumyanın 10 minlik
bolşevik ordusu və Andranik, Nijde, Dro, Amazasp, Əmiryan və
digərlərinin quldur dəstələri Azərbaycanın
müxtəlif bölgələrində soyqırımılar
həyata keçirdilər. Azərbaycanın Bakı,
Naxçıvan, Zəngəzur, Qarabağ, Kürdəmir, Səlyan,
Neftçala, Göyçay, Şamaxı, Quba kimi şəhər
və bölgələrində minlərlə azərbaycanlı
ermənilərin törətdiyi soyqırımına məruz
qaldı:
"AXC-nin
yaratdığı dövlət istintaq komissiyasının bu
soqrımla bağlı nəticələri toplandı. Təəsüf
ki, hadisəyə nə siyasi, nə də hüquqi qiymət
verildi. Cəmi bir dəfə bu soyqırımının
ildönümü qeyd edildi. Yalnız əsrin sonlarında -
ulu öndər Heydər Əliyevin 1998-ci il 26 mart sərəncamı
ilə 31 Mart Azərbaycanlıların Soyqırımı
Günü kimi qəbul edildi. Araşdırmalar göstərir
ki, Azərbaycan torpaqlarında yaşayış yeri tapan, bir
sıra dövlətlərin köməkliyi ilə özlərinə
özgə torpaqlarında dövlət yaradan ermənilər
bir qayda olaraq sığındığı dövlətə
və xalqa hər zaman xəyanət ediblər".
“İndi
ermənilər YUNESKO və başqa təşkilatlara
müraciət edib o abidlərin onlara məxsus olduğunu
deyirlər. Bəs hanı o abidələr, necə olur ki,
İrəvanda olan 40 məsciddən cəmi 1 dənəsi
qalıb. Ermənilər və
havadarları işğal elədikləri Qarabağ ərazisində
şəhərləri kəndləri dağldıb, abidləri
məhv ediblər. Azərbaycan
türkləri beynəlxalq təşkilatlara
müraciət etməli, ermənilərin bu cəfəngiyyatına
son qoymalıdır”.
Tarixçi
alim bildirib ki, Azərbaycanın qədim şəhəri olan
İrəvan mahalında ayrı-ayrı bölgələrdə
yaşayan tayfaların adı ilə məhəllələr
var idi. Onların tarixi adları da məlumdur və xəritələrə
də düşüb.
Tarixçi
alim Ermənistanda olan qədim Azərbaycan məhəllələrindən
birinin Təpəbaşı məhəlləsi olduğunu
deyib. Tarixçi qədim Azərbaycan şəhəri olan
İrəvanın yaranması, inkişafı və erməniləşdirilməsinə
qədər uzanan tarixi yolun sağ qalan yeganə şahidi - Təpəbaşı
məhəlləsinin bu gün təhlükə ilə
üzləşdiyini deyib.
“Bu abidə bu günə qədər
torpağın üstündə qalan yeganə abidədir. O məhəllədə
qəsrlər, qəbiristanlıqlar, Azərbaycan xalqının zəngin irsi var idi. Ermənilər
hamısını məhv ediblər, bircə o Təpəbaşı
məscidin qalıqları qalıb. İndi ermənilər onu
da məhv etmək istəyirlər”.
Ona
görə də tarixçi bir reallığı qəbul
etdiyini və dünyanın da bunu bilməsini mühüm
hesab edir. Onun sözlərinə görə, əgər ermənilər
Cənubi Qafqazada qalıb bütün xalqlala birşə
yaşamaq istəyirərsə vandallığa. revanşizmə,
terorra son qoymalıdır.
“Bu
gün Azərbaycan xalqının bütün beynəlxalq təşkilatların
qarşısında məsələ qaldırıb həm Qərbi
Azərbaycanda dağıdılan abidələrinin bərpasını
tələb etməyə, həm
də Qarabağda dağıdılıb viran qoyulan
yurdlarını bərpa etmyək üçün tələblər
irəli sürməyə haqqı var. Erməni
separatçıları, vandaları Azəbaycanın tarixi ərazilərini
qaytarmağa borcludular. Biz bu tələbi dünyanın, beynəlxalq təşkilatların
qarşısında qaldırmalıyıq. Erməni
böyük xalq, millət deyil. Ermənilər kiçik bir
toplumdur. Onların Qriqoriyan kilsəsindən başqa arxalanacaq
yeri yoxdur. İndi Qriqoriyan kilsəsi də Ermənistan erməniləri
də gözünü xaricdə yaşayan erməni təşkilatlarının
cibinə tikib, onlardan maliyyə yardımları alərlar.
Onlar da burdakı xristian abidələrini
qorumaq üçün o “çağırış”
altına öz hiylələrini, mənfurluqlarını gizlədirlər.
Onun əvəzində isə gözdən pərdə asaraq
Azərbaycan -Türk xalqına
məxsus olan abidələri dağıdırlar. Ona görə
də bizim Ermənistanı məhkəməyə vermək
ixtiyarımız var. Laqyedlik göstərmdən bu gündən
sonra bu işləri davam etdirmək lazımdır.
Çünki 44 günlük müharibədə ermənilərin
o ad çıxartdıqları, əlbir olduqları üvvələr
məhv oldu və hansı bir xalq olduqları da ortaya
çıxdı. Ermənilərin iç üzü
açıldı. Ermənilər
işğal etdikləri bu torpaqları necə qoyub
qaçdılarsa, Qərbi Azərbaycanı da qoyub
qaçacaqlar. Onlar harda
çörək var oranı vətən hesab edirlər.
Dünya ölkləri isə
erməniləri qızışdırıb Azərbaycanın
üstünə salmaqda haqsızlıq edirlr. Gec-tez onların
da başına bu hadisələr gələndə başa
düşəcəklər”.
Q.Hacıyev
faktlarla qeyd edib ki, separatçılığı, terroru,
kütləvi qırğını, soyqırımı
törədənlər hər zaman ermənilər olublar. Onun
sözlərinə görə, təhlillər göstərir
ki, ermənilər birgə və qonşuluğunda
yaşadığı hər hansı bir xalqın irsinə,
kimliyinə, ənənəsinə, maddi və mənəvi mədəniyyətinə
hörmətlə yanaşmayıblar. Monoetnik dövlət
yaradan ermənilərin tolerantlığa yanaşması Azərbaycan
dövləti ilə müqayisəyə gəlməyəcək
qədər fərqlidir.
Alim əlavə
edib ki, terrorizmdə “ad qazanmış” ermənilərin
sığındıqları “məzlumluq” imici, “zərbə
altında qalmış xristian” hiyləsi bu millətin
artıq yaşam tərzinə çevrilib. Bu xarakter – ermənilik
dəfələrlə öz təsdiqini tapıb.
Q.Hacıyev
bildirib ki, Rusiya imperiyasının hesabına ermənilər
heç vaxt aid olmadıqları bir ərazidə erməni
dövlətinə malik olublar:
Q.Hacıyev
bildirib ki, 19-cu əsrin əvvəllərindən ermənilərin
Azərbaycan torpaqlarına köçürülməsində
iki əsas məqsəd güdülürdü.
“Birincisi,
Rusiyanın isti dənizlərə çıxmaq siyasəti və
bunun üçün Cənubi Qafqazda möhkəmlənmək
idi. Bununla da Baltik dənizi, Qara dəniz və şimal dənizlərdə
möhkəmlənmiş Rusiya imperiyası isti dənizlərə
çıxış əldə edir, “Şərq siyasəti”ni
həll etmiş olurdu. Bu zaman ortaya atılmış “erməni
məsələsi”ni də həll etməklə iki məsələ
birlikdə həllini tapırdı:
Q.Hacıyev
deyib ki, ermənilərin illərlə qonşuluğunda
yaşadığı, hər bir şəraiti və
imkanlarından bəhrələndiyi xalqa qarşı hiyləgərlik
və amansızlıq etdiyi danılmaz həqiqətdir. Miflər,
uydurmalar və saxtakarlıqlarla irs yaradan, yalanı, hiyləni,
böhtanı yaşam tərzi kimi seçən ermənilər
hər zaman əsassız iddialarla qonşu dövlət və
xalqların həyatına, yaşamına, maddi və mənəvi
dünyasına ağır zərbə vurub:
"Tarixi
müşahidələr göctərir ki, emənilərin I
Dünya müharibəsinin sonunda müxtəlif üsullarla ələ
keçirdikləri silahlarla azərbaycanlılara qarşı
törətdikləri soyqırımılar zamanı etdikləri
amansızlıqların icra üsulları çox dəhşətlidir.
Qarabağdakı Şuşa faciəsi (hiyləgərliklə),
Umudlu faciəsi (hiyləgərliklə), Yaycı faciəsi
(hiyləgərliklə), Şamaxı faciəsi (hiyləgərliklə),
Lənkəran (hiyləgərliklə) kimi faciələr bəşəri
qanun-qaydalara, insanlığa sığmayan dəhşətlərdir.
Bütün bunları və Xocalı
soyqırımını törədənlərin genosiddən,
ədalətsizlikdən danışmağa haqqı varmı?!
Düşünürəm ki, bu qədər hiylə və
amansızlıqdan sonra belə bir qonşu ilə qonşuluqda
yaşamaq qismətimizdə olsa belə, ona inanmaq, etibar etmək
olmaz".
Tahirə Qafarlı
Həftə içi.- 2022.- 14-20
iyul.- S.3.