“Qadın azad olanda...”
Eyni
davranış kişidə
“yetkinlik”, qadında isə “özbaşınalıq”
adlandırılır"
Bu gün Azərbaycanda ictimai nəqliyyatların sükanı qadınlara etibar edilir; qadınlar hüquq-mühafizə
orqanlarında çalışır;
yüngül atletikadan
tutmuş, ağırlıqqaldırmaya
qədər, demək
olar ki, bütün idman növlərində çempion olur və digər ağır fiziki işlərdə çalışırlar.
Hələ də onlara “qorunmalı obyekt” kimi baxılır.
Mövzu ilə bağlı
Hafta.az-ın müsahibi
“Təmiz Dünya” Qadınlara Yardım İctimai Birliyinin sədri Mehriban Zeynalovadır.
– Müasir dövrümüzdə
hələ də qadınları “qorunmalı
obyekt” kimi görənlər var...
– Bizdə “qadın və azadlıq” ifadələrinin qorxulu səslənməsi azadlığın
mahiyyətinin səhv
oxunmasından yox, qadın üzərində
qurulmuş nəzarət
modelinin sarsılmasından
qaynaqlanır. Azadlıq
burada hüquq və məsuliyyət kimi deyil, nəzarətdənçıxma,
çərçivənipozma, itaətsizlik kimi kodlaşdırılıb. Uzun
illər qadın azadlığı sosial sabitliyin və kişi nüfuzunun əksi kimi təqdim edilib. Bu, psixoloji olaraq qadına inamsızlıqdan
deyil, qadının öz həyatının subyekti olmasına qarşı daxili müqavimətdir. Qadın
azad olanda, artıq kimsənin onun adına qərar vermək üstünlüyü qalmır.
Bu isə bəzi insanlar üçün məsuliyyət itkisi deyil, hakimiyyət itkisi deməkdir. Ona görə də azadlıq məsuliyyət
kimi deyil, təhlükə kimi qəbul edilir.
Digər
tərəfdən, biz azadlığı
kişilər üçün
özünüidarəetmə bacarığı, qadınlar
üçün isə
nəzarətsizlik riski
kimi oxumağa öyrəşmişik. Eyni
davranış kişidə
yetkinlik, qadında isə özbaşınalıq
adlandırılır. Bu ikilistandart
qadının gücünə
deyil, qadının seçmək haqqına olan qorxudan doğur.
Əslində, azadlıq
qadın üçün
daha çox məsuliyyət deməkdir.
Seçimlərinin nəticəsini
daşımaq, öz həyatının yükünü
çəkmək, riskləri
dəyərləndirmək. Görünən budur ki, cəmiyyət qadını
hələ də “qorunmalı obyekt” kimi görür. Problem qadını qorumaqda yox, onu obyekt
kimi görməkdir. Qadın qorunmalı deyil, hörmət edilməli və hüquqları təmin olunmalı fərddir. Düşünürəm, cəmiyyət
dəyişdikcə, təhsil
və düşüncə
forması yeniləndikcə,
bu yanaşma da tədricən zəifləyir.
– Qadının gücü niyə qəbul olunmur?
– Qadın güclü, müstəqil, qərar verən şəxs kimi çıxış edəndə bəzən
“təhlükəli” və
ya “uyğunsuz” sayılır. Ona görə
də “qoruma” adı altında zəiflədilmiş rolda
saxlanması daha rahat qəbul edilir. Səbəb təbii ki, müxtəlifdir.
Birincisi,
qadın daha çox “ailənin namusu”, “evin dayağı” kimi təqdim olunub. Bu baxış qadını müstəqil fərd deyil, qorunmalı və nəzarətdə saxlanmalı varlıq kimi göstərib. İkincisi, çox vaxt “qoruma” anlayışı
qadının təhlükəsizliyini
təmin etməkdən
çox, onun davranışlarını məhdudlaşdırmağa
çevrilir: hara gedə
bilər, necə geyinməlidir, nə vaxt evə qayıtmalıdır
və sair. Bu isə qayğı kimi təqdim olunsa da, əslində azadlığın məhdudlaşdırılmasıdır.
Üçüncüsü, bir çox ailədə qadın “İnsanlar nə deyər?” düşüncəsi
ilə sərt çərçivədə saxlanılır.
Qadının davranışı
ailənin nüfuzu ilə eyniləşdirilir,
kişinin davranışı
isə daha çox bağışlanır.
– Bir müddət öncə genderəsaslı zorakılığa
qarşı kampaniya başladıldı. Məqsəd
nə idi və gözlənilən
nəticəni verə
bildimi?
– Əslində, genderəsaslı
zorakılığa qarşı
kampaniya yalnız qadınlara deyil, bütün cəmiyyətə
aid idi. “Gender” anlayışı
həm qadın, həm də kişi rollarını əhatə etdiyinə görə, zorakılığın
qarşısının alınması
prosesində hər iki cinsin iştirakı
vacibdir. Kişilər
bu kampaniyanın həm hədəf qrupu, həm də tərəfdaşıdır.
Gender stereotipləri onlara
da təsir edir və onlar da zorakılığın qurbanı
və ya şahidi ola bilirlər. O cümlədən baş verən qeyri-insani hərəkətlərin vaxtında
qarşısını almaqda
əsas hərəkətverici
qüvvəyə çevrilə
bilərlər. Kampaniya
heç kimə qarşı ayrı-seçkilik
etmirdi. Məqsəd hər kəsin təhlükəsiz, zorakılıqsız
və bərabər cəmiyyətdə yaşamasını
təmin etməkdir. Necə deyərlər, heç kim kənarda qalmamalıdır.
Yəni kampaniyanın
mesajı təkcə
“Qadınları müdafiə
edək” deyil, həm də “Sağlam münasibətlər
quraq”, “Kişilər də bu mübarizədə
tərəfdaşdırlar”, “Heç kimə qarşı ayrı-seçkiliyə
yol verilmir”, “Zorakılıqsız cəmiyyət
hər kəsin haqqıdır” prinsipinə
əsaslanırdı.
Kampaniya
çərçivəsində qadınların yaşadıqları
əzablar, onlara qarşı ədalətsizliklər
və genderəsaslı
zorakılığın doğurduğu
fəsadlar haqqında
çox danışıldı
və danışılır.
Təbii ki, bu müzakirələrin məqsədi
bərabərliyin təmin
olunması və cəmiyyətin şüurunda
dəyişiklik yaratmaqdır.
Axı cins fərqinə görə heç kəs öz ağlının, bacarığının, əməyinin
bəhrəsindən məhrum
edilməməlidir.
– Ağıllı, bacarıqlı,
potensialı olan qadına həqiqətən
yol açırıqmı?
Onun düşüncəsini,
yaradıcılığını, analiz qabiliyyətini dəyərləndirə bilirikmi?
– Bərabərlikdən danışdığımız
halda, bərabərliyin
dərin fəlsəfəsini
dərk etməyən
şəxsləri yarıyolda
qoymaq cəmiyyətin
özünü də
iflic edən bir prosesə çevirər. Qadının
potensialı boğulduqca,
toplumun inkişaf enerjisi də zəifləyir. Bununla yanaşı, fikrimcə, sözügedən kampaniya
yalnız qlobal problemləri təkrarlamaq
deyil, hər ölkənin, hər cəmiyyətin özünəməxsus
reallıqlarını, boşluqlarını
və həll yollarını müzakirə
etmək üçün
bir tribuna kimi dəyərləndirilməlidir.
Yəni, sadəcə,
zorakılığın faktlarını
xatırlatmaq yox, həm də qadının düşüncəsinin,
ağlının, iradəsinin
və yaradıcılığının
gücləndirilməsi üçün
yol xəritəsi çəkmək lazımdır.
Bərabərlik yalnız
hüquqi anlayış
deyil, dəyərləndirilmək,
görünmək və
dəstəklənmək təcrübəsidir.
– Təhsil və gender bərabərliyi mövzusunda
boşluqlar varmı?
Gender bərabərliyi, qadının
hüquqları məktəb
və ictimai müzakirələrdə yetərincə
dərin şəkildə
öyrədilirmi?
– Bu günlərdə bir psixoloqun müsahibəsində
belə fikrə rast gəldim: “Ali təhsilli qadınla orta təhsilli kişinin evliliyi uzunömürlü ola bilməz”.
Bu fikirlə razılaşmıram.
Bu yanaşma mahiyyət
etibarilə ayrı-seçkiliyə
əsaslanır və
xüsusilə illərlə
formalaşmış digər
bir stereotipi – “Qadın kişidən daha çox qazandıqda, ailədə
xoşbəxtlik mümkün
deyil” – düşüncəsini
gücləndirir. Biz gender bərabərliyi
uğrunda mübarizə
apararaq, cəmiyyətin
köhnəlmiş düşüncə
tərzindən azad olmağa çalışdıqca,
təəssüf ki, bəzi
təhsilli qadınların
belə fikirləri əksinə olaraq, mövcud stereotipləri daha da möhkəmləndirir.
Ailənin sağlamlığı və davamlılığı
təhsil fərqindən
və ya maddi üstünlükdən
deyil, tərəflər
arasında qarşılıqlı
hörmət, dəyərlərin
uyğunluğu, emosional
dayanıqlıq və
tərəfdaşlıq bacarığından
asılıdır. Bu səbəbdən
də ailə qurmağa hazırlaşan
şəxslər arasında
belə stereotiplərin
yenidən gündəmə
gətirilməsi yox, əksinə, yeni dövrün
dəyərlərinə uyğun
şəkildə yenilənməsi
və aradan qaldırılması məqsədəuyğundur.
Müasir ailə modeli qarşılıqlı
anlayışa əsaslanmalı,
fərqlərin deyil, dəyərlərin və
ortaq məqsədlərin
üzərində qurulmalıdır.
– Müasirliyin süni intellekt dövründəyik.
Bu dövrə asanlıqla
keçid edənlər
də var, tərəddüddə
qalanlar və haradasa qorxu hiss edənlər də. Yanaşmanız necədir?
– Texniki yeniliklər çox zaman insanın rahatlığı üçün
nəzərdə tutulsa
da, paradoksal şəkildə
onun aktivliyini, funksionallığını və
hətta müstəqil
düşünmə qabiliyyətini
zəiflətmək təhlükəsi
yaradır. Evimizi bizim yerimizə robotlar yığır, paltarları maşınlar
yuyur, yeməyi ağıllı qurğular
bişirir, yazıları
süni intellekt hazırlayır; hətta təzəlikcə eşitdim,
cimzidirməyi də öz üzərlərinə
götürüblər. Nəticədə,
insanın özünüifadə
imkanları azalır,
gündəlik həyat
bacarıqları kölgədə
qalır, intellektual səylərə ehtiyac minimuma enir və
təbii ki immun sistemi çökür. Rahatlıq artdıqca, insanın hərəkətə,
düşünməyə və yaradıcılığa
olan daxili tələbatı tədricən
zəifləyir. Bilirəm
deyəcəksiniz ki, xeyr,
belə deyil. Bu, həqiqətdir. “Canrahatlığı”
kimi başa düşülən bu vərdişlərə alışdırmamağı
tövsiyə edirəm.
Çalışın, immun
sisteminiz hərəkətsizlikdən
çökməsin. Nə
bilmək olar, bir gün texnologiya
dayanarsa, aciz və gücsüz qalarsınız...
Mehriban
Zeynalova
Müsahibəni apardı:
Arzu
Zeynallı
Həftə içi.- 2025.- 18-24 dekabr, ¹48.- S.6.