Azərbaycan böhrandan daha
asan qurtula bilər
Koba Qvetenadze:
"Hökumət idxala
tariflərin artırılması
kimi proteksionist tədbirlərdən qaçmalıdır"
"Trend"in Beynəlxalq Valyuta Fondunun (BVF) Azərbaycan nümayəndəliyinin başçısı
Koba Qvetenadze ilə müsahibəsi.
- Dünya maliyyə böhranının
təsirini azaltmaq üçün Azərbaycan
iqtisadiyyatı üçün
hansı işləri
görmək təklif
oluna bilər?
- Davam edən iqtisadi böhranın təsirlərindən
heç bir ölkənin qaça bilməməsinə rəğmən
bəzi ölkələrin
mövqeyi elədir ki, onun təsirini
zəiflədə bilər.
Azərbaycan özünün xarici aktivləri və hələ dünya maliyyə sisteminə məhdud çıxışı hesabına
böhranın çətinliklərini
başqa ölkələrə
nisbətən daha yaxşı arxada qoya bilər. Son 3 ildəki ixracdan
gələn böyük
pul gəlirləri və fiskal gəlirlər xarici valyutanın sabitliyi və ölkənin fiskal durumuna yardım edib ki, bu da
daxili iqtisadiyyatın zəifləməsi sürəti
xüsusilə aşkar
göründüyü zaman
tələbə dəstək
verilməsi üçün
istifadə edilir.
Belə şəraitdə dövlət
maliyyəsinin səmərəli
istifadəsi xüsusilə
vacibdir. Bunu həmçinin
seçim, qiymət və gəlirin analizi, büdcədən maliyyələşdirilən layihələrin
monitorinqini gücləndirməklə
də etmək olar. Biznes mühitinin yaxşılaşdırılmasında
irəliləyiş daxili
və xarici şirkətlərə öz
iş fəaliyyətini
saxlamaq və genişləndirmək imkanı
verəcək. İqtisadi böhranın
arzuolunmaz təsirlərinin
aradan qaldırılması
üzrə hakimiyyətin
fəaliyyətləri iqtisadi
siyasətin qəbulu və həyata keçirilməsinə cavabdeh
olan müxtəlif orqanlar arasında koordinasiya edilməlidir.
Xüsusilə hökumət
hüquqi və institusional müqavilələr
əsasında iqtisadi
polismeykerlər arasında
əməkdaşlıq üçün
norma və
öhdəliklərin paylaşdırılmasında
qarşılıqlı fəaliyyət
strukturunu qurmalıdır.
İdxala tariflərin artırılması
kimi proteksionist tədbirlərdən qaçılmalıdır,
çünki onlar idxalın qiymətinin artımına və alıcıların ödəmə
qabiliyyətinin azalmasına
gətirib-çıxara, bununla
da onları iqtisadi düşkünlüyə
qarşı daha zəiflədə bilər.
- Azərbaycan
neftin hər barrelinə görə 70
dollar nəzərdə tutulan
2009-cu il dövlət büdcəsinə
yenidən baxmaqdan imtina edib. Hökumətin bu addımını istər monetar, istərsə də fiskal siyasət baxımından necə dəyərləndirirsiniz?
- Azərbaycan Mərkəzi
Bankı bank sistemində
likvidliyin bəzi çatışmazlıqlarını aradan qaldırmaq üçün bir sıra addımlar atıb. 2008-ci ilin avqustundan
etibarən o, ehtiyat tələblərini 12 faizdən
0,5 faizə qədər
azaldıb və uçot dərəcəsini
15 faizdən 3 faizə
endirib. Azərbaycan Mərkəzi Bankı
həmçinin müvəqqəti
likvidlik problemləri ilə üzləşən
bir sıra banklara likvidlik təmin edir. Nəhayət, AMB qısamüddətli likvidlik problemləri ilə üzləşən
bir sıra ödəmə qabiliyyətli
banklara müvəqqəti
kreditlər verməyə
hazır olduğu siqnalını verib.
Bundan başqa, Maliyyə Nazirliyi ən böyük dövlət bankının kapitallaşdırılması
üçün əlavə
vəsaitlər ayıraraq
sistemin çıxışı
olduğu vəsaitlərin
həcmini artırıb.
Bütün bu addımlar
banklara kömək edəcək və daxili iqtisadiyyatın kreditlərə çıxışının
kəskin azaldılmasına
ehtiyacı məhdudlaşdıracaq.
2009-cu ilin büdcəsinə
gəlincə, orada qeyd edilmiş qiymətin dünya bazarında neftə olan qiymətlərin hazırkı səviyyəsindən
aşağı olmasına
baxmayaraq, ona böyük problem yaratmır,
çünki büdcənin
əsas hissəsi Azərbaycan Respublikası
Dövlət Neft Fondunun transfertlərinin hesabına təmin olunur. Transfertlərin məbləği manatla hesablanıb və adıçəkilən
qurum ona transfertləri həyata keçirmək və aktivlərə münasibətdə
möhkəm mövqeni
saxlamağa imkan verən yetərli vəsait və gəlirə malikdir.
Hər halda,
ARDENŞ-in və qeyri-neft
sektorunun vergi gəlirləri əvvəlcə
müəyyən edilmiş
rəqəmdən az ola biləcəyi,
həmçinin yüksək
idxaltutumlu büdcə
xərclərinin həmin
büdcədə nəzərə
alınandan aşağı
olmaq ehtimalını nəzərə alaraq söyləmək olar ki, hökumət ilin ortasında büdcəyə yenidən
baxmaqla səmərə
əldə edə bilər. Proqnozlara düzəlişlər verilməsi dünya maliyyə böhranının
Azərbaycan iqtisadiyyatı
və büdcəsinin
icrasına daha böyük aydınlıq
gətirəcək.
- Sizcə,
hansı vergi dərəcələri Azərbaycan
üçün əlverişlidir
və hökumətin
üzərində işlədiyi
antiböhran tədbirləri
çərçivəsində yeni vergi güzəştlərinin
tətbiqi nə dərəcədə səmərəlidir?
- Bugünkü
günə gəlincə,
biz hökumətin antiböhran
proqramının xırdalıqlarını
və vergi güzəştlərinin ora
salınıb-salınmayacağını
bilmirik. Ümumilikdə belə yanaşma
hazırkı - aşağı
iqtisadi artım və inflyasiyanın büdcəyə gedən
daxilolmaları azaltdığı
şəraitdə uyğunsuz
görünür. Azərbaycandakı
qeyri-neft vergi sisteminə görə bəzi məlumat və tövsiyələr
fondun ötən il dərc
olunmuş yaddaş məktubunda təklif olunub. Qısamüddətli perspektivdə gəlirlərin
artırılması üçün
BVF hasilatdan bəzi xüsusi vergi reyimlərinin götürülməsi,
vergi və gömrük idarəetməsinin
gücləndirilməsi yolu
ilə vergi bazasının genişləndirilməsini
təklif edib. Sonrakı mərhələdə
- vergi bazasının
genişləndiriləcəyi, gəlirlər isə onların potensialına yaxınlaşdırıldığı zaman - sərmayələrə
təşviq üçün
birbaşa vergi dərəcələrinin azaldılması
və yeni iş yerlərinin yaradılması kimi başqa islahatlar da nəzərdən keçirilməlidir.
- Hazırda
BVF Azərbaycan Vergilər
Nazirliyinə texniki xidmət göstərir. BVF-in ölkədə vergi inzibatçılığının
təkmilləşdirilməsi üzrə təkliflərinin
mahiyyəti nədir?
- Bizim vergi idarəçiliyinə
texniki yardımımızın
məqsədi vergi rəhbərliyinə vergi
ödəyiciləri tərəfindən
onların vergi öhdəliklərinin könüllü
yerinə yetirmə səviyyəsinin artırılmasına,
həmçinin ümumi
vergi auditinin aparılmasına ehtiyacın
və vergi inspektorları ilə şəxsi əlaqələrinin
yüksək dərəcəsinin
azaldılmasına yönəldilmiş
müasir vergi idarəçiliyinin qurulmasına
dəstəkdir. Köməyin mahiyyəti yalnız texniki xarakterlidir və özündə vergi ödəməkdən
boyun qaçırmağa
yaxın olan vergi ödəyiciləri kateqoriyasının müəyyənləşdirilməsi
üçün risklərin
profilləndirilməsi sisteminin
qurulması kimi fəaliyyət növlərini
ehtiva edir. Bu həm də
biznes və fiziki şəxslərin öhdəliklərini yerinə
yetirmək üçün
vergi ödəyicilərinə
məqsədli xidmət
göstərilməsi, auditin
və başqa nəzarət növlərinin
geniş spektrinin inkişafı və istifadə edilməsini də nəzərdə tutur. Hazırda BVF eksperti üçüncü
missiyasını həyata
keçirir və Vergilər Nazirliyi nümayəndələri ilə
işləyir.
- Kreditlərin
verilməsi qaydalarına
yaxınlarda edilmiş
dəyişikliklərin əsas
xüsusiyyətləri nədən
ibarətdir?
- Fond dünya
böhranı şəraitində
hər bir ölkənin bugünkü
ehtiyaclarını nəzərə
almaqla özünün
kreditlərin verilməsi
qaydalarına əhəmiyyətli
dəyişiklilər edib.
Dəyişikliklər rasional şərtləndirmə
ilə birlikdə böyük çevikliyin
verilməsinə yönəldilib.
Bu, fonda BVF üzvlərinin müxtəlif
ehtiyaclarına cavab vermək imkanı qazandıracaq, bununla onlara böhranı arxada qoymağa yardım edəcək, inamı bərpa edəcək və davamlı inkişafı qaytaracaq. BVF-in kreditləşdirilmə
strukturundakı əsas
dəyişikliklərə daxildir: bütün borc alanlar üçün
fondun şərtlərinin
təkmilləşdirilməsi; yeni Flexible kredit xəttinin tətbiqi;
BVF-in ehtiyat kreditləri
haqqında ənənəvi
müqavilələrin çevikliyinin
artırılması; fondun
qeyri-konsessional istiqrazlarına
çıxışın məhdudlaşdırılması normasının iki dəfə artırılması;
ödəmələrin vaxt
və qiymət strukturunun sadələşdirilməsi;
nadir istifadə olunan müəyyən şərtlərin
ləğv edilməsi.
Həftə içi.- 2009.-
18-20 aprel.- S. 4.