Bələdiyyələr yalnız dotasiyaya
ümid edir
Paylı vergi sisteminin tətbiqi tövsiyə olunur
"Təəssüf
ki, təcrübədə
məqsədli transfertlərin
ayrılmasına rast gəlinməyib"
Ötən gün İqtisadi Təşəbbüslərə
Yardım İctimai Birliyi "Yerli büdcələrin transfertləri:
mövcud vəziyyət
və yeni mexanizmlər" mövzusunda
"dəyirmi masa"
keçirdi. Tədbir
"Oxfam" GB və İCCO təşkilatlarının dəstəyi
ilə həyata keçirdiyi "Azərbaycanda
yerli özünüidarəetmənin
gücləndirilməsi" layihəsi çərçivəsində
təşkil edilib.
Tədbirdə çıxış
edən layihə koordinatoru Rövşən
Ağayev bildirdi ki, təmsil etdiyi təşkilat büdcələrarası münsibətlərin
təkmilləşdirilməsi ilə bağlı siyasət sənədi üzərindən işləyir.
Sənədin məqsədi
Azərbaycanda dövlət
büdcəsindən bələdiyyələrə
maliyyə yardımlarının
ayrılması mexanizmlərinin
təkmilləşdirilməsinin mümkün variantlarının
araşdırılmasını aparmaq və daha səmərəli variantı ortaya qoymaqdır. Sənədin
hazırlanması çərçivəsində
tədqiqatlar aparılıb,
xarici təcrübələr
öyrənilib, qanunvericilik
araşdırılıb və
sorğular aparılıb.
Tədbirin məqsədi
həmin nəticələr
barədə məlumat
vermək və dövlət büdcəsindən
bələdiyyələrə maliyyə yardımının
ayrılması mexanizmini
təkmilləşdirməklə bağlı ekspertlərin
iştirakı ilə
müzakirə aparmaqdır.
Layihənin eksperti Samir Əliyev "Yerli büdcələrin transfertləri: mövcud vəziyyət və yeni mexanizmlər" mövzusunda təqdimat etdi.
O, çıxışında
dövlət büdcəsindən
bələdiyyələrə maliyyə yardımı ayrılmasının mövcud
vəziyyətini şərh
etdi. Onun fikrincə, qanunvericilikdə
bələdiyyələrə bir sıra transfertlərin
(dotasiya, subvensiya, subsidiya, ssuda) verilməsi nəzərdə
tutulsa da, bunlardan yalnız biri - dotasiya tətbiq edilir: "Təəssüf ki, təcrübədə məqsədli
transfertlərin ayrılmasına
rast gəlinməyib. Bələdiyyələr yalnız
dotasiyaya ümid edir. Dotasiyalar isə qanuna görə, 2 meyar - əhalinin sayı və ölkənin maliyyə ehtiyatlarının
formalaşmasında bələdiyyənin
xüsusi çəkisi
əsasında bölüşdürülür.
Ancaq araşdırma göstərir ki, dotasiyaların bölüşdürülməsində
bu meyarlar nəzərə alınmır.
Orta hesabla hər rayona, hər bələdiyyəyə,
adambaşına ayrılan
dotasiyaların həcmini
araşdırdıqda qarışıq
bir mənzərə alınır. Bilinmir ki, dotasiyalar hansı prinsiplə, hansı meyarla ayrılır. Elə bələdiyyə var eyni həcmdə dotasiya alır, amma əhali sayı baxımından 3 dəfə fərq var. Və ya eyni
əhalisi olan bələdiyyələr müxtəlif
həcmdə maliyyə
yardımı alır".
Tədbirdə bildirildi
ki, 2007-ci ildə orta hesabla hər
bələdiyyəyə düşən
dotasiyanın həcminə
görə şəhərlər
üstünlük təşkil
edir. Məsələn,
2007-ci ildə orta hesabla Mingəçevir bələdiyyəsi 27.200, Gəncə
19.533, Sumqayıt 10.567, Şirvan
8550, Bakı bələdiyyəsi
isə 8063 manat dotasiya alıb. Ölkə üzrə orta göstərici 1270 manat olub. Adambaşına
düşən dotasiyanın
həcminə görə
vəziyyət əksinə
dəyişir. Burada artıq şəhər bələdiyyələri axıra
keçir. Adambaşına
düşən dotasiyanın
həcminə görə
Xızı rayonu (1,84
manat) liderlik edir. Lerikdə uyğun olaraq 1,26, Daşkəsəndə 1,11, Yardımlıda
1,05, Abşeronda isə
1,04 manat olub. 2007-ci ildə ölkə üzrə bələdiyyələrə
adambaşı 41 qəpik
xərclənib. Şəhərlərdə
bu göstərici daha acınacaqlıdır.
Mingəçevirdə 28 qəpik,
Şirvanda 23 qəpik,
Bakıda 22 qəpik, Gəncədə isə
20 qəpik olub. Halbuki Bakı şəhəri ümumilikdə
dövlətdən aldığı
dotasiyanın həcminə
görə liderdir.
2000-ci ildə
bələdiyyələrə dövlət büdcəsindən
3,6 milyon, 2001-ci ildə
2,1 milyon, 2002-ci ildə
5 milyon, 2003-cü ildə
1 milyon, 2004-2005-ci illərdə
2 milyon, 2006-cı ildə
3 milyon, son illər isə 3,5 milyon manat ayrılıb.
S.Əliyev büdcənin
ilbəil artımı
fonunda transfertlərin
həcminin sabit qalmasını qeyd etdi: "Əgər
2000-ci ildə həmin
dotasiyaların dövlət
büdcəsinin xərclərində
payı 0,47 faiz idisə, hazırda bu rəqəm kəskin azalaraq 0,03 faizə düşüb.
Bu azalma dotasiyaların
yerli büdcələrdə
payında da özünü göstərib.
Çünki 2002-ci ildə
bələdiyyə büdcələrin
39 faizini dotasiyalar təşkil edirdisə,
2008-ci ildə bu rəqəm 6 dəfə azalaraq 6,5 faizə düşüb. Xarici ölkələrə dotasiyaların
yerli büdcələrdə
payı 50 faizdən çoxdur. Məsələn,
bu rəqəm İtaliyada 65, Yunanıstanda
60, İspaniyada 59, Almaniyada
55, Litvada 88, Çexiya
76, Slovakiyada 52 faiz təşkil edir".
S.Əliyev bildirdi ki, tədqiqat nəticəsində aşağıdakı
nəticələr alınıb.
Dövlət büdcəsindən
yerli büdcələrə
yalnız məqsədsiz
maliyyə yardımları
verilir. Dövlət tərəfindən məqsədli
maliyyə yardımlarının
ayrılması praktikasına
rast gəlinməyib. Dövlətin məqsədli
maliyyə yardımlarının
bölüşdürlməsi və əldə edilməsi mexanizmləri mövcud deyil. Dotasiyaların hansı meyarlar əsasında verilməsi məlum deyil. Bölgü "Hamıya eyni həcmdə dotasiya" prinsipi əsasında aparılır. Bələdiyyələrin
məqsədsiz maliyyə
yardımına olan ehtiyaclarının hamısı
ödənilmir. Elə
bələdiyyələr var
ki, onların illik büdcəsinin yarısı dövlətdən
aldığı cüzi
dotasiyası hesabına
formalaşır. Onun sözlərinə görə,
transfert sisteminin təkmilləşdirilməsi məqsədilə
ilkin olaraq hökumətə aşağıdakı
alternativlər təklif
ediləcək. Bunlarda
əlavə meyarlar tətbiq etməklə transfertlərin həcminin
artırılması (mövcud
vəziyyətin saxlanılması),
məqsədli büdcə
transfertlərinin tətbiqi
yolu ilə dövlətin maliyyə yardımı verməsi, məqsədli büdcə
transfertlərinin verilməsi
və paylı vergi sistemi tətbiqidir
(qarışıq sistem).
Ə.Əliyev onu da bildirdi ki,
hazırda dünyada məqsədsiz transfertlərlə
yanaşı, məqsədlə
transfertlər və paylı vergi sistemi tətbiq edilir. Bu baxımdan təklif olunacaq alternativlərdə məqsədli
transfertlərin verilməsi
və paylı vergi sisteminin tətbiq edilməsi tövsiyə olunacaq. O, paylı vergi sisteminin tətbiqi misalı kimi fiziki şəxslərdən
gəlir vergisindən
müəyyən faiz
həmin ərazidə
yerləşən bələdiyyənin
büdcəsinə köçürülməsini
göstərdi.
Sevil
Həftə içi.- 2009.- 17 fevral.- S. 1,5.