"İnsanların mənəviyyatı
uğrunda mübarizə
gedir"
Rəbiyyət Aslanova: "Ona görə də din -
dövlət münasibətlərində nöqsan yeri
qoymamalıyıq"
"Dini etiqad azadlığı" haqqında qanuna
edilən əlavə və dəyişikliklərə cəmiyyətin
müxtəlif təbəqələri tərəfindən
münasibət birmənalı olmasa da, belə bir yeniliyin
edilməsinə çoxdan ehtiyac yaranmışdı.
Çünki Azərbaycanda
dini sahədə elə şərait yaranıb ki, hətta
inkişaf etmiş bir sıra xarici ölkələrdə
yasaqlanmış dini cərəyanlar ölkəmizdə rahat
fəaliyyət göstərə bilirlər. Belə
halların isə inzibati metodlarla qarşısının
alınmasına ehtiyac var. "Olaylar"ın müsahibi
Milli Məclisin insan hüquqları komitəsinin sədri Rəbiyyət
Aslanovadır.
- Sözügedən
qanuna əlavə və dəyişikliklərin edilməsi
hansı zərurətdən yaranıb?
- Azərbaycan müstəqillik
əldə etdikdən sonra vətəndaşların hüquq
və azadlıqlarının, vicdan, dini etiqad
azadlıqlarının təmin olunması istiqamətində
çox ciddi addımlar atılıb. 1992-ci ildə qəbul
edilən "Dini etiqad azadlığı haqqında" qanun
həmin dövrdə qəbul edilmiş əsas sənədlərdən
biri idi.
Bu qanunun qəbulunu
sovetlər imperiyasının çökməsindən, həmin
imperiyanın dini ideologiyası və bu ideologiyanın tərkib
hissəsi olan ateizm təliminin iflasa uğramasından sonra cəmiyyətdə
yaranan mənəvi boşluğun aradan qaldırılması
və milli-mənəvi dəyərlərimizin bərpası
istiqamətində atılan addım kimi qiymətləndirmək
olar. Ancaq 1992-ci il hələ qeyri-müəyyənlik
dövrü kimi qiymətləndirilən dövr idi. Çünki
həmin dövrdə yeni müstəqilliyini əldə
etmiş dövlətin siyasi-mənəvi məkanında yer
tutmaq istəyən ayrı-ayrı qüvvələr
mövcud idi. Təsadüfi deyil ki, həmin dövrdə qəbul
edilmiş, mövcud qeyri-müəyyənliyin aradan
qaldırılması yolunda atılan addım kimi qiymətləndirilən
bu qanunun özündə qeyri-müəyyənlik,
bütün problemləri özündə tam əks etdirməmək
imkanları var idi. Buna görə də ötən müddət
ərzində bu qanunun daha da təkmilləşdirilməsi ilə
bağlı mühüm addımlar atılıb. Təkcə
onu demək kifayətdir ki, 1992-ci ildən bu vaxta qədər
sözügedən qanunda 8-ə qədər əlavə və
dəyişiklik edilib ki, bu dəyişiklikləri zaman tələb
edirdi. Ən mühüm dəyişikliklərdən biri
1998-ci ildə ulu öndər tərəfindən bu qanunun
mahiyyətində olan bəzi məqamların, bəlkə də
ən çətin məqamların aradan
qaldırılması yolunda atılan addımlar idi. Azərbaycan
vətəndaşının qafası uğrunda mübarizə
aparan ayrı-ayrı təriqətlərin, missioner təşkilatların
fəaliyyətinin məhdudlaşdırılması
üçün qanunda olan müddəaların, əcnəbilərin
və vətəndaşlığı olmayan şəxslərin
Azərbaycanın milli və həyati maraqlarına təhlükə
törədən təbliğatın qarşısı
alındı ki, bu da çox vacib məqam idi. Bu illər ərzində
Azərbaycanda dinə münasibətdə dövlət siyasəti
xeyli irəliləyib və hər bir dəyişiklik
zamanın yeni çağırışına uyğun həyata
keçirilib. Bu günə qədər sözügedən
qanunun yalnız kamilləşdirilməsi və daha da təkmilləşdirilməsi
istiqamətində işlər görülüb.
- Qanuna edilən əlavə
və dəyişiklikləri nə dərəcədə
vacib saymaq olar?
- Yaxşı olar ki,
ümumiyyətlə, bu qanun yenidən işlənsin. Mən
dəfələrlə bu fikrin tərəfdarı olmuşam. Buna
baxmayaraq hazırda "Dini etiqad azadlığı
haqqında" qanuna əlavə və dəyişikliklərin
edilməsinə ehtiyac var idi. Çünki hazırda ölkədə
mövcud olan ayrı-ayrı dini qurumların sayı az deyil. Onlar
arasında konfessiyalararası münasibətlər, din və
dövlət münasibətlərindəki yeniliklər, vətəndaş
- dindar - dövlət münasibətlərində olan müxtəlif
məqamlara bir daha baxılaraq yeni dövrün, beynəlxalq
aləmdə baş verən proseslərin tələbinə
uyğunlaşdırılmasına ehtiyac duyulur. Belə olan
halda dini təsəvvürlər və dini prinsiplərin daha
da canlanaraq ayrı-ayrı insanların şüurunda
xüsusi yer tutması gerçəklikdir. Biz də
insanların çox həssas yanaşdıqları dinə
qarşı münasibətdə diqqətli olmalıyıq. Çünki
söhbət böyük bir mənəvi ideyanın
qorunmasından gedir.
- Hazırda ölkədəki
dini durumu necə dəyərləndirirsiniz?
- Bu gün hər bir Azərbaycan
vətəndaşını maraqlandıran məqam ölkədəki
milli-mənəvi dəyərlərin, dini durumun vəziyyətidir.
Çünki milli-mənəvi dəyərlərin
qorunması ilk növbədə milli təhlükəsizlik məsələsidir.
Bu baxımdan Azərbaycandakı dini durum, din - dövlət
münasibətləri istiqamətində aparılan siyasət
çox önəmlidir. Təəssüf ki, bəzən bu
istiqamətdə aparılan işlər barədə
dolğun məlumatımız olmur. Bu da, görünür,
ondan irəli gəlir ki, dini qurumların fəaliyyətini tənzimləyən,
onların fəaliyyətinə dövlət nəzarətini
həyata keçirən orqanlar cəmiyyəti lazımi məlumatla
təmin etmirlər. Nəzərə almaq lazımdır ki, Azərbaycan
vətəndaşlarını bu məkanda hansı
konfessiyaların olması, dini durumun vəziyyəti kimi məsələlər
maraqlandırır. Çünki bu təkcə dini mütəxəssisləri
maraqlandıran sahə deyil. Bu gün Azərbaycanda 1750 məscid
fəaliyyət göstərir ki, onlar müstəqillik
dövründə tikilib. Onlardan cəmi 500-ü
pasportlaşaraq dövlət balansına alınıb.
Onların içərisində elələri var ki, digər
ölkələr tərəfindən tikilib. Hazırda isə
ölkə ərazisində xarici sərmayə ilə bir məscid
belə tikilmir. Respublika ərazisində fəaliyyət
göstərən məscidlərin və dini obyektlərin təxminən
53,2 faizi cənub zonasının payına düşür. Eyni
zamanda ölkədə 533 dini icma rəsmi dövlət
qeydiyyatından keçib ki, onlardan da 32-si qeyri-islami dini
icmalardır.
- Dini icmaların yenidən
qeydiyyatdan keçmələrinə nə dərəcədə
ehtiyac var?
- 2006-cı ilə qədər
qeydiyyatdan keçən dini icmalar mənzil,
qeyri-yaşayış sahəsində hüquqi qeydiyyatdan
keçirdilər. Sonradan isə həmin icmalar hər
hansı məsciddə fəaliyyət göstərə bilərdilər.
Hazırda bir çox iccmalar məhz bu prinsip əsasında fəaliyyət
göstərir, yəni qeydiyyatdan başqa ünvanda
keçmiş, lakin onlara aidiyyəəti olmayan məscidlərdə
fəaliyyət göstərirlər. Digər qrup icmalar isə
dövlət qeydiyyatından keçsələr də, bu
günə qədər məscidlərdə deyil, digər
ünvanlarda fəaliyyət göstərirlər. Qafqaz Müsəlmanları
İdarəsinin təşəbbüsü ilə dini icmalar
2006-cı ildən yalnız məscidlərdə qeydiyyatdan
keçə bilərlər. Təəssüf ki, əksər
məscidlərin texniki sənədləri
olmadığına görə bəzi hallarda bu tələb
icmalar üçün problem yaradır. Məhz bu səbəbdən
1250 məscid qeydiyyatdan keçmədən fəaliyyət
göstərir. Qeydiyyatdan keçmək üçün əsas
problem məscidlərin bir çoxunun kənd yerində
olması, məscidə gələnlərin hüquqi
savadsızlığı və maddi problemlərdir. "Dini
etiqad azadlığı haqqında" qanuna edilən əlavə
və dəyişikliklərdə isə nəzərdə
tutulur ki, dini icmaların yalnız dövlət
qeydiyyatından keçdikdən sonra fəaliyyəti məqsədəuyğundur.
- Azərbaycanda qeyri-ənənəvi
dini cərəyanların fəaliyyət göstərdiyi
hamıya bəllidir. Qanunda buna şərait yaradan halların
aradan qaldırılması nəzərdə tutulub?
- İndi Azərbaycanda
1750 məscid fəaliyyət göstərir. Sovetlər
dövründə isə yalnız 18 məscid və 2 müqəddəs
yer var idi ki, onlardan 1-i şiə, 2-si sünni, 5-i isə
qarışıq məscid idi. Hazırda mövcud olan məscidlərdən
isə yalnız 500-ü qeydiyyata alınıb. Bu isə ona gətirib-çıxarır
ki, ölkədə dini sahədə qeyri-müəyyənlik
hökm sürsün. Belə halların aradan
qaldırılması üçün həmin müsəlman
ənənəvi islam icmalarına rəhbərliyi həyata
keçirən Qafqaz Müsəlmanları İdarəsinə
xüsusi səlahiyyətlərin verilməsi lazımdır. Çünki
bu gün QMİ də digər dini icmalar kimi eyni qaydada
qeydiyyatdan keçirsə, müəyyən paradoks yaranır.
Bir icmanın digər icmanı qeydiyyatdan keçirməsi
qeyri-mümkündür. Əgər QMİ-nin üzərinə
müəyyən məsuliyyət qoyulursa, bu idarəyə səlahiyyət
də verilməlidir ki, nəticə barədə tələb
etmək mümkün olsun. Nəzərə almaq
lazımdır ki, Dini Qurumlarla İş üzrə Dövlət
Komitəsi sonradan yaranıb. Amma yenə də mövcud
münasibətlərin tənzimlənməsi və
qeyri-müəyyənliyin aradan qaldırılması
üçün bu işlər görülməlidir. Azərbaycanda
çoxlu sayda qeyri-ənənəvi, qeyri-islami dini
konfessiyalar mövcuddur. Bunlar arasında 1997-ci ilə qədər
Azərbaycanda mövcud olmuş, sonradan öz fəaliyyətlərini
bitirməmiş konfessiyalar da var. Bir ağrılı məsələni
də qeyd etmək lazımdır ki, bu gün Azərbaycanda
mövcud olan məscidlərin çoxunun ayrı-ayrı
xarici ölkələrdə mövcud olan təşkilatlar tərəfindən
tikildiyi də faktdır. Bütün bunların hamısı
məcbur edir ki, Azərbaycan insanının qafası
uğrunda gedən mübarizəni öz fəaliyyətimizdə
nəzərə alaq. Hazırda mübarizə məkan,
torpaqlar üzərində deyil, insanların mənəviyyatı
uğrunda gedir. Ona görə də biz dinimizin yüksək mənəvi
prinsiplərini qoruyaraq, dövlətimizin dinə qarşı
olan gözəl münasibətini nəzərə alaraq din və
dövlət münasibətlərində kiçicik bir
nöqsanın olmamasına çalışmalıyıq. Dövlət
bunda maraqlıdır, çünki bu, vətəndaşların
konstitusion hüquqlarıdır. Bu hüquqların
pozulmasına qətiyyən imkan vermək olmaz.
Həftə içi.- 2009.- 14 may.- S. 1;4.