Türk dövləti qurmaq
istəyən rəssamın acınacaqlı həyatı,
faciəvi ölümü
Qərbi
Sibirdə yaşayan Altay türklərinin qəhrəman
oğlu, Sibir mənzərələrini kətana
köçürmüş, xalqının azadlığı
uğrunda mübarizədə həlak olmuş Qriqori
Çoros – Qurkinin ömür yolu əsl fədakarlıq
dastanıdır.
Çar Rusiyası Sibiri ələ
keçirdikdən sonra oraya missionerlərini göndərərək
yerli xalqları yarı zor, yarı xoş
xristianlaşdırmağa çalışırdı. Gələcəyin
böyük rəssamı və mübariz vətənpərvəri
Qriqori Çoros-Qurkinin atası xaç suyuna salınaraq
xristianlaşdırılmış və kilisədə ona
İvan adı verilmişdi. Bölgənin məşhur
Çoros nəslindən olduqlarına görə Qriqori rəssam
kimi məşhurlaşanda özünə nəslinin
adını ləqəb götürür.
12 yanvar 1870-ci ildə Dağlıq
Altayın Biyski qəzasının Ulala kəndində xiristianlaşdırılmış
türk ailəsində doğulan Qriqorini səkkiz
yaşında missionerlərin kilsələr üçün
ikona hazırlayan məktəbinə şagird verirlər. O,
burada yalnız ikona hazırlamağı deyil, ağacları
növünə və yaşına görə necə
qurutmağı, ağac parçasının və
taxtanın illər keçəndən sonra da rəngini
qoruyub saxlaması üçün nələr etmək
lazım gəldiyini, bir sözlə ikona sənətinin sirlərini
və təsviri sənəti öyrənir.
Yaşıdlarından əl qabiliyyəti
və baçarığına görə seçildiyi
üçün onu sənətin sirrlərini öyrəndiyi
məktəbdə usta – müəllim saxlayırlar. Az bir
vaxtda Qurkin bölgədə həvəskar rəssam, ikona
ustası kimi tanınır. Batı Sibirin mərkəzlərindən
sayılan Tomsk şəhərinə tez-tez gedən rəssam,
oradakı ədəbi-mədəni mühitlə yaxından
tanış olur.
Tale onu 1896-cı ildə bölgəyə
ekspedissiyaya gəlmiş etnoqraf, bəstəkar və şair
A.B.Anoxin, coğrafiyaçı və səyyah, Sibir
xalqlarının folklorunu toplamış Q.N.Potanin,
geodeziyaçı pofessor, sonralar Rus ədəbiyyatına
“Uqrum çay” kimi dəyərli roman bəxş etmiş
B.Y.Şişkovla görüşdürür. Onlar Qiriqori Qurkinin
əl işlərinə heyran qalırlar.
Fitri istedad sahibinə Avropa rəssamlıq
məktəbi barədə bilgi verirlər və məsləhət
görürlər ki, Sankt-Peterburqa gedib oradakı rəssamlıq
akademiyasında təhsil alsın.
Araşdırmaçı Əli
Şamil moderator.az-a açıqlamasında rəssamın
bundan sonrakı həyatı barəsində çox
maraqlı məqamları danışır:
“Paytaxta gələn və 1897-ci ilin
oktyabrında Peterburq Rəssamlıq Akademiyasına imtahan verən
Qriqori Qurkini qəbul etmirlər. Necə deyərlər, ixtisas imtahanından ümumi
biliyinin zəif olması və rəssamlıq
hazırlığı yetərincə olmadığına
görə kəsilir. Məşhur mənzərə
ustası İvan Şişkin isə fitri istedadını
görərək Qriqorini emalatxanasında işə
götürür. O, burada üç il
çalışdıqdan sonra 1899-cu ilin martında
akademiyanın mənzərə sinfinə daxil olmağı
bacarır. Oncə İvan Şişkin o öldükdən
sonra isə A.A.Kiselovun sinifində oxuyur və rəngkarlığın
sirlərinə dərindən yiyələnir.
Akademiyanı bitirdikdən sonra, yəni
1903-cü ildə vətənə dönən rəssam bir
rus qadını ilə evlənir və Anos kəndində,
Katun çayının sahilində, gözəl bir guşədə
özünə ev tikərək Sibir mənzərələrini
kətana köçürməyə başlayır. Əsərləri
Sibirin ən nüfuzlü insanlarının otaqlarını bəzəyir.
1907-ci ilin dekabrın 23-də Tomskdə
açılmış fərdi sərgisi ona böyük
uğur qazandırır. Peterburqlu sənət tənqidçiləri
Qriqori Çoros-Qurkinin mənzərə janrında çəkdiyi
tablolar haqqında yüksək fikir söyləyirlər.
Qriqori Qurkinin Omskdə, Barnaulda,
Krasnoyarskidə, Novonikolayevskidə açılan sərgiləri
də uğurlu olur. Rəssamın əsərləri
satılır, ona yeni sifarişlər verilir”.
Amma Qriqori Qurkini bunlar qane etmir. O, istəsə
idi, çox gözəl mənzərəsi olan yerdə sakitcə
yaşaya və həyatını istədiyi kimi təmin edə
bilərdi. Lakin xalqına mənsub olan insanların
ağır həyatı, aclıq, səfalət onu hadisələrə
laqeyd yanaşmağa imkan vermir. Əli Şamil bu barədə
danışır:
“Qriqori Çoros-Qurkinin “Katunda bahar”,
“Laje gölü” və “Õàn Àltay”, “Yadıqem çayı”,
“Karakol”, “Àltay. Dağ vadisi”, “Êàtun çayının
qolları”, “Dağ gölünün ruhu” və başqa əsərləri
böyük maraqla qarşılanır. O, mövzu axtararkən
Batı Sibiri qarış-qarış gəzməli olur. Zəngin
təbii sərvəti və əvəzsiz gözəlliyi olan
bölgənin sürgün yerinə çevrilməsi,
soydaşlarının doğma yurdlarında ikinci dərəcəli
insan sayılması və ac-yalavac yaşaması onu çox
narahat edir.
Açıq-aydın görür ki,
yarı zor, yarı xoş soydaşlarının
xristianlığı qəbul etməsi milli
ayrıseçkilyi aradan qaldırmayıb. Nəinki çar məmurları,
hətta hökumətdən narazı olduqlarına görə
Batı Sibirə sürgün edilən rus
ziyalılarının böyük əksəriyyəti də
onun xalqına yuxarıdan aşağı baxır.
Odur ki, soydaşlarını öz
haqları uğrunda mübarizəyə, hüquqlarını
qorumağa, maariflənməyə həvəsləndirir. Rus
dilində təhsil almasına, özünü xristian
saymasına baxmayaraq rəsm əsərlərini ana dilində
adlanırır, babalarının inanclarına sayqı ilə
yanaşır və onu içində yaşadır.
1917-ci ilin fevralında çar İkinci
Nikolayın hakimiyyətdən uzaqlaşdırılması,
Romanovlar sülaləsinin 300 illik hakimiyyətinə son
qoyulması Qriqori Qurkində ruh yüksəkliyi yaradır. O,
düşünürdü ki, Rusiya demokratik bir ölkəyə
çevriləcək və soydaşları da əsarətdən
qurtulacaq. Lakin bolşeviklərin hakimiyyəti zorla ələ
almaları vəziyyəyi daha da
ağırlaşdırır. Ölkəni vətəndaş
Savaşı bürüyür. Xalqını azad görmək
istəyən rəssam milli ayrıseçkiliyə son
qoyulmasını tələb etdiyinə görə separatizmdə,
Rusiyanı parçalamağa cəhddə suçlanır”.
Bundan sonra isə Qurkinin həyatının
ən acınacaqlı illəri başlayır:
“1919-cu ilin aprelində Kolçakın
qurduğu oyuncaq hökumət Qriqori Çoros-Qurkinin həbs
edilməsinə göstəriş verir. Dostlarının və
bölgənin nüfuzlu insanlarının təsiri ilə
zamınə buraxilsa da vəziyyətin getdikcə gərginləşdiyini
görərək Monqolustana qaçmaq məcburuiyyətində
qalır.
Bolşeviklər Sibiri yenidən tutduqdan
sonra da Qriqori Çoros-Qurkin vətənə dönmür. O
zaman müstəqil respublika olan Tuvaya gedir.
Beş ilə yaxın Tuvada yaşayan və
yaradıcılıqla məşğul olan rəssamı Sovet
emissarları dilə tutaraq vətənə qaytara bilirlər.
İlk günlər ona sayqı ilə yanaşır, Batı
Sibirin inzibati mərkəzinə çevrilmiş Novosibirsk
şəhərində və Moskvada fərdi sərgisini açırlar.
1926-cı ildə Moskvada açılmış
fərdi sərgisinə
hökumətin ən
məşhur simalarından
olan, mədəniyyət
və incəsənət
işlərinə rəhbərlik
edən xalq komissarı Lunaçarski də gəlir. Lunaçarski Qriqori Qurkinin
əsərləri haqqında
mərkəzi mətbuatda
yüksək fikirlər
söyləyir.
Təriflər, sərgilər rəssamın həqiqəti
görməsinə əngəl
törədə bilmir. O, cəmiyyətdəki
nöqsanlara dözə
bilmədiyindən rəsmi
toplantılarda da bolşeviklərin Sibirdə
yaşayan türk xalqları ilə çar məmurları kimi davrandıqlarını
söyləyir. Rəhbər vəzifədə olan soydaşları ilə də açıq müzakirələrə girişir,
razılığa gəlirlər
ki, mərkəzi hökümət qarşısında
Batı Sibir Türk Respublikası yaradılması məsələsini
qaldırsınlar. Məsələni bölgənin rəsmi toplantılarında gündəmə
gətirirlər. Xakasların, Şorların, Oyrat-altayların
çoxluq təşkil
etdiyi bölgədə
Batı Sibir Türk Respublikası yaratmaq ideyası xalq kutlələri tərəfindən də
rəğbətlə qarşılanır”.
Mərkəzi hökumət bölgədə yerini lazımınca möhkəmlətmədiyindən
bu məsələyə
sərt münasibət
göstərmir, əsas
ağırlığı silahlı
müxalifəti məhv
etməyə yönəldir. İstəyinə
nail olduqdan sonra Sibirə sürgün edilmiş başqa mllətin nümayəndələrinin
əliylə yerli xalqların öncüllərini
cəzalandırmağa başlayır.
İdarəetmədə yerli xalqların
nümayəndələrinin olmadığını, inzibati-ərazi
bölgəsinin düzgün
qurulmadığını, milli hüquqların tapdalandığını söyləyən
insanlar millətçilikdə,
antisovet təbliğat
aparmaqda, xarici ölkələrin xüsusu
xidmət orqanları ilə əməkdaşlıqda
suçlandırılırlar.
1934-cü ilin aprelində Qriqori Çoros-Qurkin də daxil olmaqla 37 nəfər həbs olunur. Onların arasında 1926-cı ildə
Bakıda keçirilən
Birinci Türkoloji Qurultayın iştirakçısı
Nikolay Qriqoryeviç Katanov da olur.
Dörd aylıq istintaqdan sonra Batı Sibir Türk Respublikası ideyasının tərəfdarlarının
məhkəməsi başlayır. Lakin bu məhkəmə
o qədər də sərt keçmir. “Yaponyanın dəstəyi
ilə Sibir türklərinin birliyinə
nail olmaqda, Batı Sibir Türk Respublikası qurmaqda” suçlananların bir qisminə içbari iş verilir, bəziləri də cinayəti sübut edilmədiyindən azadlığa
buraxılır. Lakin bunlar ötəri və keçici bir proses idi,
qarşıdan daha ağır günlər gəlirdi.
Əli Şamil Qurkinin
ömrünün faciəvi
sonluğu barəsində
çox təsirli faktlara toxunur:
“1937-ci ildə Qriqori Çoros-Qurkin yenidən həbs edilir və ağır işgəncələri
başlayır. Krasnoyarsk şəhərində
fəaliyyət göstərən
Ali Məhkəmənin Hərbi
Kollegiyası Qriqori Çoros-Qurkin və məsləkdaşlarına ölüm
hökmü oxuyur.
Taleyin qəribəliyi orasında
idi ki, 1937-ci ildə Qriqori Qurkinə qarşı əks cəbhədə olanlar, Moskanın tapşırıqlarını yerinə
yetirənlər də
həbs edilir. Dağlıq Altayın görkəmli siyasi və dövlət xadimi, Sovetlərin bölgədəki ən güclü ideoloqu Nikitı Fyodroviç Medjum-İvanov da 1937-ci il oktyabrın
11-də Qriqori Çoros-Qurkinlə
birlikdə güllələnir”.
İllər keçir. Qriqori Çoros-Qurkin və
onun kimi minlərlə insana 1956-ci
ildən sonra bəraət verilir. Adının
əbədiləşdirilməsi, əsərlərinin təbliği
sahəsində bəzi
işlər görülür.
Lakin hələ də Qriqori Çoros-Qurkinin arzuları reallaşmayıb.
E.Nuri
Hərbi And .- 2018.- 15 iyun.- S.13.