Faiq İsmayılov:
Qarabağda islam dini abidələrin qalıqları üzərində
erməni kilsələri inşa edilir
Ermənistan hökuməti, işğal etdiyi Azərbaycan ərazilərini erməniləşdirməklə, bu ərazilərdə özlərinin həyata keçirdikləri işğalçılıq hərəkətlərinə beynəlxalq səviyyədə bəraət qazandırmaga və bu torpaqları Ermənistana birləşdirməyə çox ciddi şəkildə çalışırlar. Onların
düşüncəsinə görə, işğal
altında saxladıqları bu ərazilər həm dini, həm
mədəni və həm də tarixi baxımdan dünyada erməni
millətinə məxsusluğu təsdiq olunmasa, onlar bu ərazilərdə
rahat yaşaya bilməyəcəklər. Məhz bu səbəbdən
də erməni ideoloqları suni dəlillər
düşünüb tapır və bu dəlillər üzərində
baş sındıraraq, onun ermənilərə məxsusluğuna
dünya ictimaiyyətini inandırmağa
çalışırlar.İşğal olunmuş Azərbaycan
ərazilərində toponimlərin və yer adlarının
eləcə də, tarixi memarlıq abidələrinin forma və
məzmunun dəyişdirilməsi, azərbaycanlıların
izlərinin itirilməsi üçün bir çox bədii
daş nümunələrinin, türbələrin, qəbristanlıqların,
qəbirüstü abidələrin və at-qoç
fiqurlarının məhv edilməsi, bu ərazilərdə
qeyri-qanuni aparılan arxeoloji qazıntılar zamanı əldə
edilən dəlillərin ermənilərə məxsusluğunun
təbliği bu qəbildən olan tədbirlərdir ki, həyata
keçirirlər. Bu tipli tədbirlər sırasıına,
işğal edilmiş Azərbaycan ərazilərinin xaraba
qalan inzibati yaşayış məntəqələrində
kilsələrin, erməni xatirə ansambıllarının və
xaç daşlarının tikintilərini də daxil edərək,
bu iyrənc fəaliyyətlərini daha da “zənginləşdirirlər”.Erməni
kilsə xadimləri, ermənilər arasında böyük
nüfuza malikdirlər. Uzun illər erməni
dövlətçiliyinin olmaması, ermənilərin kilsə
ətrafında sıx birləşmələrinə səbəb
olmuşdur. Məhz bunun nəticəsində
də erməni kilsəsi tək dini ayinlərin icrası ilə
qənaətlənməmiş həm də siyasi-ideoloji məsələlərlə
məşğul olmuşdur. Onlar sadə
ermənilər arasında daim siyasi təbliğat aparır,
digər xalqlara qarşı təxribat planları
hazırlayır, əhalidən kilsəyə yaxın olan
siyasi və hərbi güclərə dəstək vermələrini
tələb edir və bu məqsədlə ianə
toplayırlar. Çünki erməni kilsəsi
dünyanın aparıcı erməni partiyaları və təşkilatları
ilə sıx əlaqəyə malikdirlər və fəaliyyətlərini
onlarla razılaşdırırlar. Məhz bu iş
birliyi nəticəsində xüsusi ilə XIX və XX əsrlərdə
müxtəlif ölkələrdə bir çox terror hadisələri
təşkil edilmiş və belə terrorların biri nəticəsində
də Azərbaycanın 20% torpaqlarını işğal
etmişdir.Bu idarəçilik sistemi erməni qriqori kilsələri
tərəfindən həyata keçirilir. Erməni
kilsə sistemində vahid kilsə rəhbərliyi
olmadığından bu kilsələr arasında həmişə
daxili rəqabət və gərginlik hökm sürür.
İndi bir çox erməni din xadimləri erməni
kilsəsini, Erməni apostol kilsəsi – adlandırırlar bu
kökündən yanlışdır. Erməni
kilsəsi Rus mənbələrində doğru olaraq “Erməni
qriqoryan kilsəsi” kimi adlandırılır. Hamıya məlimdur ki, Qafqazda apostol kilsəsi alban
kilsəsi olub. Çünki albanlar 313-cü ildə
xristianlığı qəbul edəndən 270 il
sonra bu dini ermənilər qəbul edib. Bu
akademik Ziya Bünyadovun araşdırmalarında da öz əksini
tapır. O, dəlillərlə sübut edir ki, ermənilər
həqiqətən 583-cü ildə Qriqorinin
başçılığı altında
xristianlığı qəbul ediblər. Ermənilər
apostol deyillər. Ermənilərin apostol
olub-olmaması uun məsələ mübahisə mövzusu
olmuşdur. Bu mübahisəyə Alban
katalikosu Avraam aydınlıq gətirmişdir. Bu məqam Alban katalikosu Avraamın albanlata
ünvanlanan məktubunda öz əksini tapır. O
yazırdı: “ ... Axı
erməni kilsəsi qriqoryan kilsəsidir. Yəni
öz başlanğıcını Qriqoridən
götürür. Qriqori isə məlimdur
ki, apostol Yeliseyin şagirdinin şagirdi olub. Əgər
Qriqori apostol olmayıbsa, erməni kilsəsi necə apostol kilsəsi
ola bilər”. Bax, məsələdə
elə bundadır. Göründüyü
kimi ermənilər burada da saxtakarlıq nümayiş etdirirlər.
İşğal Olunmuş Azərbaycan ərazilərinin erməniləşdirilməsi
məsələsi erməni din xadimlərinin və Ermənistan
Hökumətinin Dövlət siyasətinin bir hissəsini təşkil
edir.Tarixi baxımdan nə Dağlıq Qarabağda və nə
də işğal olunmuş digər ərazilərimizdə
heç vaxt erməni kilsəsi və ya kilsələri
mövcud olmamışdır. Dünyanın
heç bir arxivindən bunu sübut edə bilən heç
bir sənədə rst gəlmək mümkün deyildir.
Dağlıq Qarabağda ilk dəfə “erməni
kilsəsi” ifadəsinə XX əsrin 70-80-ci illərində
rast gəlinir. Bunun isə öz tarixi kökləri var.
Belə ki, 1805-ci ildə Qarabağ xanlığını
devirən Çar hökuməti öz mənzil qərargahını
Şuşa şəhərində
yaratdı. Rus əsgərlərinin ibadəti
üçün ordu rəhbərliyi xanlığın
divanxanasının qülləsindən zəng asdıraraq
burada rusların ibadəti üçün şərait
yaratdı. Divanxana rus ordusu
komandanlığı tərəfindən, ayrı-ayrı
zaman kəsiyində bir neçə dəfə təmir edilərək
kilsə stilinə uyğunlaşdırıldı. Sonralar Qarabağ xanlığının
divanxanası xalq arasında “rus kilsəsi” adlandırılmağa
başladı. Bunu hətta o dövrün
erməni tədqiqatçılarıda öz əsərlərində
təsdiq edirlər. Şuşa şəhərindəki
yeganə kilsənin erməni kilsəsi deyil rus kilsəsi
olduğunu erməni tarixçisi Zare Melik-Şahnazarov
özünün ( Zapiski karabaxskoqo soldata. Moskva 1995) kitabında qeyd edir.1918-ci ildə Azərbaycanda
Xalq Cümhuriyyəti hökuməti qurulduqdan sonra rus hərbçiləri
Şuşanı tərk etdilər. Bundan
sonra rus kilsəsi 1970-ci ilə qədər baxımsız və
istifadəsiz qaldı. Lakin 1970-1980-ci illərdə
DQMV-tinin erməni rəhbərliyi Şuşa
şəhərindəki Rus kilsəsini təmir etdirərək
kilsəni Şuşada yaşayan ermənilərin istifadəsinə
verdi. Bundan sonra Qarabağda ermənilərin
yeganə ibadət yeri olan bu kilsə tamamilə erməniləşdirildi.
Təbii ki bu hadisədən sonra bu kilsə “erməni kilsəsi”
adlandırıldı.Ermənilərin 1992-ci il
işğalına qədər nə Qarabağda və nə
də işğal edilmiş ətraf rayonlarda bir dənə də
olsun erməni kilsəsi olmamışdır. Lakin
işğaldan sonra ermənilər Şuşa
şəhərində 3, Şuşa Laçın yolunda Fətiş
bulağı deyilən ərazidə 1, Laçın şəhərində
2, Laçın rayonunun Zabux kəndində 1, Şuşa Xankəndi
yolunun üzərində 2, Xankəndi şəhərində
4, Əsgəran qəsəbəsində 2, Ağdam rayonunun
Şahbulaq qəsrinin yanında 1 erməni kilsəsinin
inşa etmələri bizə məlumdur. Bundan başqa
Laçın rayonu ərazisində 10, Kəlbəcər
rayonu ərazisində 7, Qubadlı rayonu ərazisində 3, Zəngilan
rayonu ərazisində 2, Cəbrayıl rayonu ərazisində
3, Füzuli rayonu ərazisində 2, Ağdərə, Əsgəran,
Hadrut və Martuni rayonlarının ərazilərində isə
15 alban dövrü məbədi təmir edilərək erməni
kilsəsi statusu verildi. Beləliklə son 20 ildə
işğal olunmuş Azərbaycan ərazilərində erməni
kilsələrinin sayını Ermənistan hökuməti 58-ə
çatdırdı. Bu faktiki olaraq hal-hazırda indiki Ermənistan
ərazisində istifadə olunan kilsələrin sayından
iki dəfə çoxdur.Ermənilər Qarabağda etnik təmizləmə
nəticəsində boş qalan kənd və şəhərlərin
ərazilərindəki islam dini abidələrin
(türbələr, məscidlər və s.)
xarabalıqları üzərində erməni kilsələri
inşa edirlər. Bu misli görünməmiş
vəhşilik Qarabağın bütün görkəmini dəyişdirir.Məsələn
Xankəndi şəhərində 2007-ci ildə inşa edilən
erməni kilsəsi, xalq arasında “günbəz”
adlandırılan bir türbənin qalıqları üzərində
inşa edilib. Məlumdur ki, Sovetlər
dönəmində Xankəndi şəhərində
inanclı ermənilər olmadığından heç kilsə
tikməyə də ehtiyac da olmayıb.Ərazi ermənilər
tərəfindən işğal edildikdən sonra
Qarabağın baş şəhəri olan Xankəndidə
üç erməni kilsəsinin tikilməsi narahatlıq
yaratmaya bilməz. Bu erməni kilsələri və digər
erməni simvolları bu şəhərin gənc erməni
şüuruna tarixi erməni şəhəri kimi yeridilir və
gənc erməni dünyagörüşündə
“böyük ermənistan” ideyası
formalaşdırılır.Xankəndi şəhərindəki
bu erməni kilsəsi, islam inancına aid bir türbənin
qalıqları üzərində inşa edilib.Erməni kilsəsi
Hadrud qəsəbəsində 2001-ci ildə inşa
edilmişdirErməni kilsəsi. Şuşa –
Füzuli yolunda müsəlman inancına aid bir pirin üzərində
inşa edilmişdir.Göründüyü kimi kilsə
inzibati yaşayış məntəqələrindən xeyli
uzaqda yerləşir.
Erməni kilsəsi. Xocalı rayonunda
2002-ci ildə qeyri-yaşayış ərazidə qədim
müsəlman qəbristanlığında inşa
edilmişdir.Ağdərə qəsəbəsində
2006-cı ildə Alban dövrü abidənin memarlıq
quruluşu kobud şəklidə dəyişdirilərək
erməni kilsəsi adlandırılıb.Erməni kilsəsi.
Şuşa şəhərində Qarabağ
xanlığının Divanxanası üzərində
inşa edilmişdir
Erməni kilsəsi. Laçın şəhərində
20150-ci ildə qeyri-yaşayış ərazidə inşa
edilmişdir.Erməni kilsəsi. Laçın – Şuşa yolunda 2015-ci ildə
qeyri-yaşayış ərazidə inşa edilmişdir.
Erməni kilsəsi. Laçın – Gorus
yolunda Zabux kəndi ərazisində 2016-ci ildə
qeyri-yaşayış ərazidə inşa edilmişdir.Erməni
kilsəsi. Ağdam rayonunun Şahbulaq ərazisində
2014-cü ildə müsəlman məscidinin
xarabalıqları üzərində inşa edilmişdir.Xocalı
rayonunun Ballıca qəsəbəsində 2017-ci ildə Alban
dövrü abidənin memarlıq quruluşu kobud şəklidə
dəyişdirilərək erməni kilsəsi
adlandırılıb.
Faiq İsmayılov
AMEA Hüquq və İnsan
Haqları İnstitunun əməkdaşı
Hərbi
And.- 2018.- 21 sentyabr.- S.15.