Fotoqrafiyanın kəşfi: texnologiyadan
müasir incəsənətə qədər
Fotoqrafiyanın tarixi gözün
gördüyünü birbaşa həkk eləmək
arzusundan başlayır.
Bu arzu çoxlu inkişaf mərhələlərindən keçib: paleolit dövrünə aid mağaralarda rast gəlinən əl izlərindən tutmuş kölgənin konturlarını çəkmək vasitəsilə profil portreti yaratmaq texnikasına qədər. Ancaq fotoqrafiyanın ən əhəmiyyətli xəbərçisi qaranlıq otağın (camera obscūra) meydana çıxması oldu. Bu, tamamilə qaranlıqlaşdırılmış otaq, ya da qutu (konstruksiyadan asılı olaraq) ola bilər. Ora kiçik yarıqdan işıq düşür və yarığın əks tərəfində olan səthdə bayırda olan şeyin proyeksiyası əmələ gəlir. Bu cür qurğular hələ bizim eradan əvvəl məlum idi, onlardan ərəb dünyasının alimləri və yunanlar istifadə edirdilər. Tədricən, otağın ölçüləri daralır və XVII əsrdə artıq kiçik bir boksdan ibarət olur, lakin “kamera” sözü (yəni “otaq”) qalır və gördüyümüz kimi, indiyə qədər mövcuddur. Barokko dövrünün rəssamları, o vaxt artıq əhəmiyyətli texniki əlavələr edilmiş bu qurğudan aktiv şəkildə istifadə edirdilər. Yarığa linza əlavə olunmuşdu, onun arxasında isə güzgü və mat şüşə yerləşirdi. Bu əlavələr rəssama təsviri sadəcə görmək yox, həm də onun konturlarını asanlıqla birləşdirmək imkanı verirdi.
Klassik obeskura kamerası
Belə kamera istifadə üçün rahat idi və rəssamların gözlənilməz optik effektlər yaratmasına yardım edirdi. Bu günkü tamaşaçı, məsələn, Johannes Vermeer-in, ya da Canaletto-nun rəsmlərinə baxanda genişbucaqlı obyektiv üçün xarakterik olan vizual aberrasiyaları (təhrif) rahat qavrayır (biz belə təhrifləri smartfon vasitəsilə çəkdiyimiz şəkillərdə daima görürük). Rəssamların müasirləri isə sözügedən qurğular vasitəsilə yaradılan qeyri-adi kompozisiyalara maraqla baxırdılar və yalnız optikadan başı çıxanlar o effektlərin necə əldə olunduğunu anlayırdılar.
XVIII–XIX əsrlərdə qaranlıq kameradan kifayət qədər geniş istifadə olunurdu. İlk növbədə peyzaj işləyərkən vaxta qənaət etməyə məcbur qalan rəssamlar. Amma reallığı sona qədər dəqiq və avtomatik həkk eləmək arzusu hələ çin olmamışdı.
Niépce və ilk fotoqrafiya
Bu gün fotoqrafiyanın atalarından biri sayılan şəxs – Nicéphore Niépce bu arzunu gerçəkləşdirməyi qarşısına məqsəd qoydu. Niépce, həqiqətən, öz əsrinin övladı idi: bu gün çoxları startap təşkil etməyi və ondan milyonlar qazanmağı necə arzulayırsa, eləcə XIX əsrdə də çoxları nəsə ixtira eləməyə və patentlərdən gələn gəlirlərlə zənginləşməyə can atırdı. Niépce də öz həyatını, məhz, belə təsəvvür eləyirdi. Baxmayaraq ki, o, klassik anlamda alim deyildi, amma qardaşı ilə birlikdə bir neçə uğurlu ixtiranı patentləşdirməyə nail olmuşdu. Onların arasında daxili yanacaq mühərriyi də vardı. Qardaşlar kor-koranə, təcrübə yolu ilə irəliləyirdilər və bir çox hallarda uğur qazanırdılar. 1820-ci ildə Niépce diqqətini yeni bir hədəfə yönəldir və qaranlıq kameranın köməyilə əldə olunan təsviri mexaniki şəkildə həkk eləməyə çalışır.
Johannes
Vermeer, Officer and Laughing Girl, 1655–1660
Burda onun
düşüncə istiqamətini qeyd etmək vacibdir:
başlanğıcda Niépce litoqrafiya texnikasını təkmilləşdirmək,
daş üzərindəki qravüranı rəssamın
müdaxiləsi olmadan əldə etmək, yəni hansısa
avtomatik üsul və belə bir texnikanın köməyi ilə
mis üzərindəki qravüraları – ofortları nüsxələmək
istəyirdi.
Həmin dövrdə litoqrafiya nüsxələnən təsvirlərin
yaradılması üçün tapılmış ən sərfəli
və mütərəqqi texnika idi. Daş üzərində
qravüra yaratmaqdan ötrü xüsusi yağlı litoqrafiya
qələmi, ya da tuşla daşın cilalanmış səthində
rəsm çəkmək lazım idi. Sonra
həmin səth kimyəvi turşuların təsirinə məruz
qoyulur, yandırılırdı. Bundan
sonra qələmin dəydiyi hissələr rəngi hopdurur,
toxunmadığı hissələr isə onu qəbul etmirdi.
Beləliklə də izlərin
yaradılması üçün vacib olan mikrorelyef əmələ
gəlirdi.
Nicéphore Niépce bu prosesi təkmilləşdirmək,
təsviri rəssamın müdaxiləsi olmadan daşa həkk
eləməyin yollarını tapmaq istəyirdi. Və tezliklə
bu istəyinə çatdı.
Fotoqradiyanın tarixindən bəhs edən istənilən
kitabı açıb Niépce-in işləri ilə
bağlı fəslə baxsanız, çox güman ki, ilk
fotoqrafiyanın, asfaltın köməyi ilə əldə
olunduğundan danışan passaja rast gələcəksiniz. Və bu,
tamaşaçını çaşdırır.
Fotoqrafiyanın asfaltla nə əlaqəsi ola
bilər?
Müəlliflər, spesifik terminologiyada “asfalt”
sözünün Ölü dənizdən
çıxarılan xüsusi növ qatranı -bitumu (bitum of
Judea) – ifadə etdiyini hər zaman yazmırlar. Niépce bilirdi ki, rəssamlar
lavanda yağı ilə qarışdırılmış bu
qatranı bir xüsusiyyətinə görə yüksək
qiymətləndirirlər: asfalt işığın təsiri
altında donur və rəsmin səthində qoruyucu qat əmələ
gətirir.
Niépce
iki vacib komponenti uzlaşdırır: təsvirin bələdçisi
qismində işığı və onun təsirinə
reaksiya verən maddəni.
Birinci məqsəd litoqrafik daşda ofortun surətini əldə
etmək olduğuna görə, Niépce daşı bitum
qatı ilə örtür, üzərinə
yağlanmış və buna görə də, yarımşəffaf
olmuş qravüralı lövhəni qoyur, sonra da onu
işığa çıxardır. Gün işığının ağ kağızdan keçib qatrana
toxunduğu hissələrdə qatran bərkiyir, cizgilər
olan, yəni kölgəli hissələr isə yumşaq
qalır. Bundan sonra bərkiməmiş qatran
qatını yumaq, daşı turşunun təsirinə məruz
qoymaq və sonra da işi litoqrafiya texnologiyası ilə
tamamlamaq lazım idi. Ofortların surətləri
mükəmməl olmasa da, kifayət qədər yaxşı
alınırdı.
Onda
Niépce təcrübənin növbəti mərhələsinə
keçmək qərarına gəlir və
qarşısına yeni məqsəd qoyur: təbiətin
obrazlarını əbədiləşdirmək, qaranlıq
kameranın içindəki təsviri həkk eləmək. Bundan ötrü o, kameraya litoqrafik daşı yox,
asfaltla örtülmüş qalaylı lövlə qoyur.
Bizə ilk fotoqrafiyanı, daha doğrusu,
helioqrafiyanı (Niépce onu belə adlandırırdı),
məhz, həmin təcrübə verib.
Nicéphore
Niépce, View from the Window at Le Gras, 1826
Bu, indiki
sözlərlə desək, “dənli”, kompozisiyanın verdiyi zəriflikdən
məhrum, hazırlanması əziyyət tələb eləyən
(çünki aslfaltı bir neçə saat
işığın təsirinə məruz qoymaq
lazımdır), bulanıq təsvir idi -amma yenə də
fotoqrafiya idi! Təbiətin, maşının
köməyilə əldə olunan gerçək əksi.
Ümumiyyətlə, XIX əsr maşın əsri, tərəqqiyə,
texnologiyanın gələcəyi dəyişməyə qadir
olduğuna inamın gücləndiyi dövr idi. Nicéphore
Niépce tarixdəki ən əhəmiyyətli
maşınlardan birini yaratmışdı, ancaq onun
sağlığında bu kəşf, demək olar ki, diqqətlərdən
kənarda qaldı. Buna səbəb olaraq
göstərilən versiyalardan birinə görə,
Niépce, öz ixtirasını ingilis həmkarlarına təqdim
edərkən onlara helioqrafiyanın texniki sirlərinin
hamısını açmaq istəməyib, buna görə də,
alimlər ona patent verməkdən imtina ediblər. Digər bir versiyaya görə isə, kobud
fakturaları ucbatından şəkillərin gözlənilən
sarsıdıcı təəssüratı yaratmaması
problem olub.
Daguerre və
dagerotipiya
Niépce, fotoqrafiyanın hamı tərəfindən qəbul
olunduğu zamana qədər yaşamadı, şöhrət
onun işgüzar, özünü tanıtmaq məsələsində
səriştəsi olan həmkarı Jak Louis Mandé Daguerre-ə
qismət oldu.
Daguerre onun ixtira etdiyi texnologiyaya öz adını verdi: Dagerotipiya.
Daguerre ixtisasca rəssam, teatr dekorasiyaları ustası
idi. 1820-ci ildə Niépce asfalt və qaranlıq kamera
ilə döyüşəndə Daguerre elə həmin
kameranın köməyilə öz görsəl layihəsi
üçün möhtəşəm rəsmlər
yaradırdı. Diorama adlanan bu layihə
vizual attraksiondan – tamaşaçılar səhnə
arxasında yaradılan süni işıqlanmadan asılı
olaraq dəyişən 20 metrlik rəsmlər
görürdülər – ibarət idi.
Sözügedən
nəhəng rəsmlərin yaradılmasında qaranlıq
kamera ciddi dayaq rolunu oynayırdı, ancaq proses ağır zəhmət
tələb eləyirdi. Daguerre isə
arzulayırdı ki, kameranın ekranında alınan təsvir
təkcə görünməsin, həm də həkk olunsun.
Əgər danışılanlara inansaq, məhz,
həmin vaxt o, optika üzrə bir mütəxəssisdən
Niépce və onun axtarışları barədə
eşidir. Daguerre ixtiraçı ilə tanış
olmağa gedir, helioqrafiyaya valeh olur və təcrübələrə
qoşulmaq qərarına gəlir.
Onların
əməkdaşlığı bir neçə il çəkir. Həmin illər
ərzində Daguerre ciddi şəkildə elmlə –
işığın fizika və kimyası ilə
maraqlanmağa başlayır – o dövrdə bu sahə nə
qədər inkişaf etmişdisə, o qədər.
Ancaq bir müddətdən sonra başa düşür ki,
asfaltla bu iş xeyli bulanıq olan təsvirlərdən o yana keçməyəcək, əlavə nəsə
lazımdır.
İxtiraçılar çoxlu təcrübələr
aparırdılar, amma Niépce öz bitumuna həddindən
artıq bağlıydı, Daguerre isə əksinə, yeni
yollar axtarırdı. Nəticədə o, tədricən,
Niépce-dən uzaqlaşmağa və müstəqil
işləməyə başlayır.
Hadisələrin sonrakı gedişatı qalın mif
dumanı ilə örtülüb. Ki, onları
yaradanların arasında Daguerre-in özünün də
adı çəkilir.
“Birinci əhvalat 1823-cü ilə təsadüf edir. Qızmar yay günlərində
öz rəsmlərindən birini çəkən Daguerre naməlum
səbəblərdən boyalara yod (cəmi 20 il
əvvəl kəşf olunmuşdu) qatır. Rəsmin
üzərinə gün işığı və onunla
birlikdə pəncərənin arxasındakı həyətdə
əkilmiş ağacların kölgəsi düşür.
Daguerre növbəti dəfə kətana
yaxınlaşanda orda rəngbərəng təsvirlərin
üzərində yuxarıda adı çəkilən
ağacların siluetlərini görür.
Louis
Daguerre-in diaraması, XIX əsr
Digər bir əhvalat isə artıq 30-cu illərə
aiddir. Daguerre kimyəvi maddələri saxladığı
şkafa emal olunmuş gümüş-yodidli lövhələr
qoyur. Həmin anda onların üzərində
təsvir yox imiş, ancaq bir müddət sonra Daguerre lövhələrin
üzərində təsvirlər olduğunu görür.
O, gizli təsvirlərin aşkarlanmasına səbəb olan
maddəni axtarmağa başlayır. Bundan
ötrü hər dəfə şkafdakı maddələrdən
birini götürür və sonra ora yeni emal olunmuş
lövhələr qoyur. Maddələrin
hamısı şkafdan çıxsa da, möcüzəvi dəyişiklik
davam eləyir. Onun səbəbi yalnız ciddi
axtarışdan sonra məlum olur: Daguerre şkafın
döşəməsində çoxdan unutduğu içində
civə olar fincan tapır. Sən demə,
lövhələri civənin buxarı
aşkarlayırmış.”
Biz prosesin kimyəvi tərəfləri üzərində
çox dayanmayacağıq – bu barədə xüsusi ədəbiyyatı
oxumaq, ya da müasir dagerotipistlərin videolarını izləmək
daha yaxşı olar. Sadəcə prosesin mahiyyətini diqqətinizə
çatdıracağıq: lövhə gümüş, yod və
ya digər halogenlərin təsiri altında işığa
qarşı həssaslaşır, çünki onun səthində
gümüşün halogenidləri əmələ gəlir,
bu birləşmə isə işığa reaksiya verir.
Fotoqraf aşağıdakı kimi işləyir: mükəmməl
şəkildə cilalanmış mis lövhəyə nazik
gümüş qatı çəkilir, o, yod və brom
cütlüyü ilə “həssaslaşdırılır”. Daha sonra səthində halogenidlərdən ibarət
nanoqat əmələ gəlmiş lövhə qaranlıq
kameraya yerləşdirilir və işığın təsirinə
məruz qoyulur – emal edilir. Nəticədə
lövhənin üzərində reaksiyaya girmiş bölgələr
(işıq) və halogenidlərin işığın təsirinə
məruz qalmadığı bölgələr (kölgələr)
meydana çıxır. Başlangıcda
kölgələr görünmür, latent təsviri civə
buxarının köməyi ilə gücləndirmək
lazımdır. Civə buxarı sayəsində
lövhənin səthində amalqama – işıqda aydın nəzərə
çarpan “civə + gümüş” yaranır.
Və sonuncu vacib əməliyyat – həkketmə və
gümüşün reaksiya verməmiş halogenidlərinin
yuyulması həyata keçirilir. Ki, emal prosesi
dayansın və təsvir yoxa çıxmasın.
Daguerre sabit təsviri prosesə rəssam əllərinin
müdaxiləsi olmadan, mexaniki yolla əldə etməyin
üsulunu tapdı, həmçinin həmkarlarını bu
nailiyyətin vacibliyinə inandırmağı bacardı. O, 1839-cu il
yanvarın 7-də Paris Elmlər Akademiyasının
iclasında alimlərə bir neçə şəkil
göstərdi. Onların arasındakı “Tampl
bulvarına açılan mənzərə” şəkli
yüksək detalizasiyası sayəsində hər kəsi
valeh elədi.
Qeyd eləyək ki, Niépce-in şəkilləri kimi
“Tampl bulvarına açılan mənzərə” də peyzaj
idi.
İnkişafının erkən mərhələsində
dagerotipi uzun müddət sabit saxlamaq lazım idi (məhz, buna
görə, şəkillərdə insanları və ekipajları
görmürük: onlar çox sürətlə hərəkət
edirdilər), ancaq ekspozisiya saatlarla yox, dəqiqələrlə
ölçülürdü.
Dagerotipi görən
tamaşaçıda fotonu qravüra ilə müqayisə etmək
istəyi yarandı: gümüşü lövhə üzərindəki
bu ağ-qara təsvir vizual olaraq, həqiqətən,
qravüraya öxşayırdı. Heç bir rəssamın
naturanı bu qədər dəqiqliklə təqlid etməyə
qadir olmadığı barədə müzakirələr
başladı. İnsanlarda təbiətin, nəhayət ki,
bizə ram olduğu, onu ən xırda detallarına qədər
əhatə eləməyin mümkünlüyü ilə
bağlı eyforik bir hiss yarandı.
Hərbi And.- 2019.- 20 sentyabr.- S.21.