Fotoqrafiyanın kəşfi
texnalogiyadan müasir incəsənətə qədər
Bir şeyi xatırlamaq vacibdir: hələ Qədim Yunanıstan dövründən təsviri sənətdə formanın yaranmasında başlıca prinsip mimesis – təbiətin təqlidi olub. Yunanlar, İntibah rəssamları, bütün klassiklər təbiəti ən dəqiq təkrarlaya, görünənin surətini çıxara bilən adamı ən yaxşı rəssam hesab eləyirdilər. Təbii ki, müəllif bu və ya digər şəkildə naturanı zənginləşdirməli, ona harmoniya, ali cizgilər qatmalıdır, amma təxəyyül üçün dəqiq sərhədlər qoyulurdu və əgər kimsə rəsm sənətinə yetərincə vaqif deyildisə, insanı anatomik dəqiqliklə çəkməyi, heyvan, ya da bitki görünüşü verməyi, öz emalatxanasının pəncərəsindən görünən mənzərəni yaratmağı ya da buna bənzər başqa bir şey eləməyi bacarmırdısa, onu rəssam adlandırmaq olmazdı. Təbiətin surətini çıxartmaq rəssamın borcu idi, amma eyni zamanda həm də üstünlüyü, vazkeçilməz və əhəmiyyətli bacarığı idi.
Və bir gün mimesis məsələsində insanı sıxışdıran maşın peyda oldu.
Başlanğıcda o, təsviri sənət üçün təhlükə doğurmurdu, çünki heç kim fotoqrafiyanı incəsənətin bir növü saymırdı, lakin şəkillər nə qədər çox yayılırdısa, reallığı görmə üsulunun özü bir o qədər güclü dəyişirdi. Məsələn, biz bu gün impressionistlərin rəsmlərini ona görə çox bəyənirik ki (akademik təsviri-sənətlə kontrastda), onlarda vizual sahəni kadrlaşdıran müasir baxış artıq öz təcəssümünü tapıb.
Fotoqrafiya konseptual olaraq qaranlıq kameranın meydana çıxması ilə birlikdə doğulub, texnoloji olaraq Niépce və Daguerre-in sayəsində təşəkkül tapmışdı, mədəniyyət fenomeni kimi isə kütləviləşib insanların evlərinə girəndən sonra təsdiqləndi.
Talbot və nüsxəli fotoqrafiya
Daguerre-in ixtira elədiyi texnologiyanın müasir fotoqrafiyadan əhəmiyyətli bir fərqi vardı: o, təkcə bir təsvir yaratmağa imkan verirdi, hər lövhə unikal idi və onu nüsxələmək mümkün deyildi, yalnız təkrar çəkmək olardı. Walter Benjamin bunu dagerotipin üstünlüyü, yaratdığı auranın təminatı hesab eləyirdi, lakin tarix başqa qərar verdi.
Fransız Daguerre-in ingilis bir rəqibi vardı – William
Henry Fox Talbot.
Bu ingilis, görünən dünyanı həkk
eləmək üçün alternativ texnologiya təklif elədi.
O, eyni kimyəvi elementlərdən – gümüş, yod və
brom – istifadə edərək “kalotipiya” (καλὸς – yunanca “gözəllik” deməkdir)
adlı neqativ-pozitiv proses yaratdı.
Kalotipiyada
fotoqraf metal lövhə ilə yox, kağızla işləyir.
Kağız vərəq tərkibində
gümüş halogenidləri olan işığahəssas məhlulla
örtülür, sonra da qaranlıq kameraya yerləşdirilir,
emal edilir, aşkarlama və həkketmə prosedurundan sonra vərəqdə
neqativ görünür. Daha sonra bu şəkilə mum
hopdurulur və o, şəffaflaşır. Onun
üzərinə eyni işığahəssas məhlulla
örtülmüş daha bir vərəq qoyulur və onlar
birlikdə günəşin altında qurudulur.
Neqativ və
pozitiv şəkil nümunələri
Talbot aşkarlama və həkketmədən sonra ikinci vərəqdə
pozitiv təsvir alırdı və belə pozitivlərdən
istənilən qədər hazırlamaq mümkün idi.
Əgər Talbot öz metodunu patenləşdirməsəydi,
kalotipiya böyük populyarlıq qazanardı. Əfsus ki, o,
yanıldı: fotoqrafiya hələ insanları patenti almaq
üçün sərmayə qoymağa vadar edəcək qədər
məşhur deyildi. Daguerre isə əksinə, tələb və
təklifin spesifikliyini anlayırdı və buna görə də,
Fransa hökuməti ilə müqavilə bağladı:
hökumət ona birdəfəlik sanballı məbləğ
ödəyəcəkdi, o da genişürəklilik göstərib
öz patentini dünyaya hədiyyə edəcəkdi. Məhz, bu səbəbdən, fotoqrafiyanın meydana
çıxdığı ilk illərdə dagerotipiya daha
geniş yayılmışdı.
Bununla belə,
Talbotun töhfəsi də son dərəcə əhəmiyyətlidir:
o, şəkilləri nüsxələməyin yolunu göstərmişdi.
Bu texnoloji və konseptual sıçrayış fotoqrafiyaya
yeni funksiya və yeni imkanlar verdi. 1840-cı illərin əvvəllərində
kiçik tirajla “Təbiətin karandaşı” adlı kalotip
illüstrasiyalı ilk jurnal işıq üzü
gördü.
Gündəlik
fotoqrafiya
Fotoqrafiyanın obrazını tamamlamaq üçün
başqa nə çatmır? O, ani olmalıdır.
“Anilik”,
1850-ci ildə yaşkollodionlu prosesin meydana çıxması
ilə baş verdi. Bu, XIX əsr
üçün diqqətəlayiq və səciyyəvi olan
dühalıq hallarından biridir: proses biri-birindən ayrı
işləyən ingilislər – Frederick Scott Archer və Robert
Bingham, həmçinin fransız Gustave Legre tərəfindən
kəşf olunub. İnnovasiyanın mahiyyəti
işığahəssas hissəciklər üçün
birləşdirici mühit qismində maye kollodidən (tibbi
yapışqan) istifadə etməkdən ibarət idi. Bu prosesdə gümüş halogenidləri,
Talbotdakı kimi, kağıza hopan məhlulda
yaranmırdı, bilavasitə çəkiliş qabağı
şüşə lövhəyə axan fotoqrafik kollodiyada əmələ
gəlirdi. Kollodiya sayəsində
ekspozisiya vaxtı dəfələrlə azaldı,
şüşə lövhədən istifadə isə pozitiv
almaq prosesini sadələşdirdi.
Frederick
Langenheim-in portreti, 1848
Təxmin
etmək çətin deyil ki, görünən dünyanı
dəqiq həkk eləmək imkanı qazanan insan ilk növbədə
özünü həkk etməyə can atdı. Bütün maneələrə baxmayaraq, dagerotipiya
portret çəkən hər kəs üçün sərfəli
variant idi. Maneələrsə, ən azı, üç
dənəydi: birinci, dagerotiplə çəkiliş
zamanı uzun müddət eyni vəziyyətdə qalmaq tələb
olunurdu, təsvir bulanmasın deyə poz verən şəxs
baş və əllər üçün xüsusi dayaqlardan
istifadə etməyə məcbur qalırdı; ikinci, dagerotip
baha idi; üçüncü, dagerotiplə çəkilən
unikal, təfərrüatları ilə valeh eləyən
şəkil son dərəcə kövrəkdir – lövhənin
səthinə bircə toxunuş onu korlaya bilər.
Yaşkollodiyalı proses bu problemlərin hamısını həll
elədi: fotoqrafiya ani, ucuz və asan nüsxələnən
oldu.
Fotoatelyelər kütləvi hal aldı, evlərdə
qohumların və məşhurların şəkilləri
toplanmış albomlar peyda oldu, fotoqrafiya məişətin
ayrılmaz hissəsinə çevrildi.
O vaxtdan
biz keçmişi xatırlayanda fotoqrafik obrazlara istinad edirik, ən
vacib duyğulu anlarımızı fotolarda qoruyuruq.
Fotoqrafiya
müasirləşir
Növbəti vacib mərhələni necə təyin
etmək olar?
Zənnimizcə, bu, fotolentin meydana
çıxmasıdır.
Jelatin-gümüşü
fotoproses bu istiqamətdə növbəti texnoloji
sıçrayış oldu: burda birləşdici element
artıq maye (və tez donan) kollodiya deyil, təsirdən
asılı olaraq konsistensiyasını dəyişən
jelatindir. İndi emulsiya çəkilişdən
qabaq şüşəyə əllə tökülmür, sənaye
üsulu ilə sellüloidə axıdılır və onu
istənilən vaxt istifadə etmək mümkündür.
Fotoqrafiya istifadə üçün daha əlçatan,
daha sadə olur.
1880-ci illərin sonlarında alıcının əslində
nə istədiyini başa düşən “Kodak” şirkəti
miniatür “Brownie” kamerasını buraxmışdı. Kamera hazır
lentlə satılır və əlavə olaraq
alıcılara maraqlı bir təklif də edilirdi. Təklifə görə, alıcı çəkilişdən
sonra kameranı firmanın atelyesinə gətirə bilərdi.
Atelyelər isə istehlakçıya peşəkar şəkildə
aşkarlanmış və çap olunmuş şəkillər
qaytarır, üstəlik, “Brownie”sini də yeni lent makarası
ilə təmin edirdi. “Kodak”ın devizində deyilirdi: “Siz
düyməyə basın, gerisini biz həll eləyəcəyik”.
Daha bir vacib mərhələ – kütləvi nüsxələmədir. XX əsrdə
çap texnikası inkişaf edib ucuzlaşanda fotoqrafiya
KİV-də peyda oldu, qəzet və jurnalların daimi
atributuna çevrildi. O, sadəcə
yaddaşımızın “genişlənməsi” olaraq
qalmır, həm də gündəlik həyatımızın
yol yoldaşı rolunu oynayır. Şəkillərlə
xəbərlərin təsir gücü artırılır və
Susan Sontag-ın da dediyi kimi, artıq biz şəkilsiz xəbərləri
çətinliklə qavrayırıq. Mədəniyyət
sənayesində reportaj fotoqrafiyası, reklam fotoqrafiyası və
digər janrlar meydana çıxır. 1930-cu
ildə rəngli fotolent satışa çıxanda isə
mimesis öz zirvəsinə çatır. Həmin andan etibarən artıq fotoqrafiyanın
öz dilinin yarandığını demək olar.
Başqa nə qaldı? Rəqəmsal
fotoqrafiyanın yaranmasını yada sala bilərik. Bu,
artıq bəşəriyyətin yeni arzusu kontekstində
baş verdi: hər şeyi vahid rəqəmsal
“xəmirdən yoğurmaq”. Lev Manoviç dəqiq
göstərir ki, rəqəmsal məkan mediumları bərabərləşdirir,
onlara modulluq, dəyişkənlik və digər cəhətlər
bəxş edir. Hər şey birlərdən
və sıfırlardan əmələ gəlir. Kino, təsviri
sənət, musiqi, əvvəllər ortaq nöqtələri
az olan bütün işarəli sistemlərlə
birlikdə fotoqrafiya da bu axına düşüb. Hətta deyə
bilərik ki, rəqəmsal əsər – hansısa başqa
bir sənətdir, o, fotoqrafiyanı sadəcə təqlid
edir, çünki burda fiziki-kimyəvi
proses, işıq hissəciklərinin gümüş
halogenidləri ilə birbaşa təması çox vacibdir. “Ruhsuz rəqəmsal”da isə tamamilə başqa təbiətə
malik olan matritsalar və informasiya bitləri işləyir.
Hərçənd bu, çoxsaylı
mülahizələrdən yalnız biridir.
Fotoqrafiya
özünüifadə vəsitəsi kimi
Fotoqrafiya ilə bağlı mübahisə və
araşdırmaların bir mövzusu da onun, incəsənətin
bir növü olub-olmamasıdır. Hansı halda bu barədə
ciddi danışmaq olar?
İnsanları fotoqrafiyada valeh eləyən şey
(kamera hər şeyi avtomatik edir) eyni zamanda həm də
fotoqraflara irad tutulurdu. Hətta bu gün də bu tezisi eşitmək
mümkündür: “Əgər sən sadəcə düyməyə
basırsansa, bu, necə incəsənət ola
bilər?”
Qısa
cavab verəcək olsaq: bəli, ola bilər.
Başlanğıcda fotoqrafiya elm kontekstində, tədqiqatçılar
üçün yardım qismində qavranılırdı. Sonra rəssamlar
şəkillərdən öz əsərləri
üçün xammal kimi istifadə etməyə başladılar
və daha sonra da Charles Negres, Oscar Gustave Rejlander, Julia Margaret
Cameron kimi müəlliflər və foto ilə təsviri sənətin
ifadə vasitələrini yaxınlaşdıran piktorialistlər
meydana çıxdılar. XX əsrin əvvəlində
fotoqrafiyaya avanqard təcrübələr, ardınca da
modernizm və postmodernizm gəldi. İncəsənətin
bir növü kimi fotoqrafiyanın dili on illər boyunca
formalaşdı, o, rəssamlığın kölgəsindən
çıxdı və insani yanaşmanın öndəgedən
ifadə vasitəsinə çevrildi.
Joseph
Kosuth, One and Three Chairs, 1965
Lakin indi,
fotoqrafiyanın sosial şəbəkələrdə hər kəs
üçün əlçatar ünsiyyət vasitəsinə
çevrildiyi dövrdə yenidən sual yaranır: bu və
ya digər şəklin bədii olub-olmadığını,
məhz, hansı meyara əsasən müəyyənləşdirmək
olar?
André
Rouillé daha bir incə problemə toxunur: əgər biz
artıq müasir sənətlə üz-üzə
dayandığımızı anlamışıqsa, o zaman
öz praktikasında mediumlardan biri kimi şəkildən
istifadə eləyən müəllif fotoqrafdır, yoxsa rəssam?
Artıq bunu müəyyənləşdirməliyik.
Kobud desək, bu gün fotoqrafiyadan danışmaqdan
ötrü Düsseldorf məktəbinin müəllifləri
ilə, məsələn, Joseph Kosuth arasındakı fərqi
bilmək lazımdır.
Ancaq belə suallar bu mətnin bəhs etdiyi mövzudan kənara
çıxır.
Mövzunu
yekunlaşdırarkən deyə bilərik ki, fotoqrafiya
tarixinin bütün mərhələləri bu və ya digər
şəkildə aktualdır: əvvəlki kimi indi də
unikal, “auraya” malik şəkillər daha çox uğur
qazanır (hətta bəzi müəlliflər dagerotipiyadan
istifadə edirlər), fotoatelyelər əvvəlki kimi
mövcuddur (Martin Parr bunu məharətlə göstərir),
bütün mümkün cihazlarda fotoalbomlar gigabaytlarla yer
tutur, “Kodak” şirkəti yenə də düyməni
basmağımıza, başqa heç nəyə görə
narahat olmamağımıza kömək edir, milyonlarla insan hər
gün on milyonlarla məişət şəkilləri çəkir,
ayrı-ayrı fərdlər isə hələ də
fotoqrafiya ilə incəsənətin kəsişmə
nöqtələrini axtarırlar.
Erik
Kessels, 24 saatda Flickr-ə qoyulan fotolar, 2011
Yenə də
təkmilləşmə prosesi davam edir, hətta müəyyən
mənada bu gün biz fotoqrafiyanı təkrar kəşf eləyirik:
o, artıq sadəcə medium deyil, həm də kommunikasiya cəmiyyətində
informasiya mübadiləsi üçün xırda pula
çevrilib. Təsvir sözlərdən daha cəld
işləyir, yeni kodlar hazırlanır. Ki,
biz onları qeyri-şüuri qəbul edirik və bizim görmə
üsulumuz dəyişməyə davam edir.
Digər
tərəfdən də, müasir incəsənət müstəvisində
fotoqrafiyanın ənənələri ilə intellektual
gündəminin inteqrasiyası gedir: bu gün fotoqrafiya siyasi,
sosial, antropoloji məsələləri, bizim özünütəqdimetmənin
özəlliklərini, vizual informasiya ilə işləmək
bacarığımızı və ona güvənin dərəcəsini
aktiv şəkildə mənimsəyir. Fotoqrafiya
sadəcə maşın olmaqdan çıxaraq daha
böyük bir şey olub, o, gözlər və şüur
üçün “protezə” çevrilib, biz reallıqda onun
vasitəsilə hərəkət edirik.
Təsvirlərdən
danışanda bir şeyi yadda saxlamaq vacibdir: onlara
baxmağın, yaratmağın, təsvir və analiz etməyin
vizual təcrübəsi indiki anla, hər konkret nəsil
üçün aktual olan və sənət dilinin daima yenilənməsini
tələb edən anlamlarla, dəyərlərlə sıx
bağlıdır. Bu, tarixi baxışdır və
mümkündür. Əsas olan fotoqrafiyada nələrin həkk
edildiyidir.
Hərbi
Ana.- 2019.- 27 sentyabr.- S.21.