Ağrılarına
sığınıb yaşayan yazıçı -Sabir
Əhmədli
Nəhayət, yazıçının sağlığında çap olunan “Ömür urası” romanı. Bu məqama diqqət edək: son kitab “Axirət sevdası” (2003), son əsər isə “Ömür urası” (2000-2001)! “Ömür urası” Sabir Əhmədlinin həyat, ruhlar aləmi, iki dünya ilə bağlı narahat düşüncələrinin mətnləşdiyi son ünvandır. Bu həm də yazıçının özünün gəlib çatdığı, nəfəs dərdiyi son duracaqdır- ömür urasıdır. Necə ki, əsərin əvvəlində yazır:
“Bağlar sovulanda yığılan bara el arasında “peşxudr” deyirlər. Biçilmiş zəmidən düşən tək-tük sünbül “başaq” adlanır. Bostan, dirrikdən qalma son məhsulsa “ura”dır. Məsəl var: “Gedər bostan urası, qalar üzün qarası.”
İnsan ömrünün
sovulan çağına da
“ura” söyləmək olar.
Oxuculara çatdırılan
bu romansa yazıçı ömrünün
son yetirməsi – “ura”dır. Bundan sonra
nə yazsa, həmin ad altında gedəcək”.
Bu əsər də
Qarabağ mövzusuna
həsr olunub. Yazıçı
son günlərinə qədər
itki ilə barışa bilmir: qardaş, oğul, dost, torpaq itkisinin hər biri yazıçının
qəlbində izini qoyur. “Yeddi il keçmişdi. Günə çevir bu yeddi ili, gör neçə gecə-gündüz
eləyir. Onun hər anı ürəkağrısı, af-ufla
doluydu”, - yazır əsərində. Burada da
müharibənin insan
psixologiyasına vurduğu
zərbələr, yurdunun
talanmasına biganələşən,
doğma ocaqlarını
qaytarmaq üçün
tərpəniş göstərməyən
insanlar, düşmən
əməllərinin önündə
unutqanlığımız əsas qınaq predmetnə çevrilir.
Bəzi hallarda yazıçı qələmi daha dərin məqamlara işləyir, ziddiyyətlərə
tuşlanır, oxucunu
amansız gerçəklərlə
üz-üzə qoyurdu.
Məsələn, paytaxtda
boş gördükləri
şəhər evlərinə
qanunsuz olaraq soxulan və bununla erməni istilasını hansısa
formada təkrarlayan qaçqınların əməllərini
Sabir Əhmədli sərt üslub və yalın dillə tənqid edirdi: “Yerli əhali illərdi Bakıda, Sumqayıtda ev növbəsinə
dayanıb kooperativ mənzil tikintisini gözləyirdi: tikinti başa gəlsin, onlar mənzilsizlikdən qurtulub, rahat bir yaşayışa qovuşsunlar. Onların bu ümidini qaçqınlar büsbütün
puç etmiş, zorla soxulmuşdular yarımçıq qalmış
binalara, mənzillərə...
Yurdu işğal edilmiş qaçqın, evsizlikdən
əzab çəkən
– tavanasız yoxsulun göz dikdiyi mənzili zəbt etmişdi”.
Amma əsər
büsbütün bu motivlər üzərində
qurulmayıb. “Ömür
urası” Sabir Əhmədlinin xəyallar
aləminə virtual səyahətidir.
Savaş
bitmiş, Qarabağ azad olmuş, itirdiyimiz torpaqlar geri alınmış, qaçqınlar öz yurdlarına qayıtmışlar.
Əsər Sabir Əhmədlinin
həm xəyalının,
həm də gələcək arzularının
təsviri, sabaha nikbin baxışı ilə qapanır.
Yazıçı Həmid Herisçinin
fikrinə görə,
“Bakı-Mincivan qatarı”nda Cəbrayıla
gedib çıxan tənha müəllim obrazı Sabir Əhmədlinin özüdü”.
Yolboyu trilogiyanın qəhrəmanı
olan Kişi bir zaman müəllim
işlədiyi yurdunun
kənd-kənd, oba-oba
sorağına çıxır.
Ermənilərlə qonşuluqda
yaşamalarını xatırlayır,
işğala az qalmış tikdirdiyi evin izi ilə az
qala hər dağın, daşın əvvəlki biçimini
axtarır. Reallıqsa danılmazdır. Ermənilərin kənddə dağıtmadığı,
viran qoymadığı
heç nə qalmayıb. Evlər, muzeylər, tarixi
abidələr, heykəllər,
qəbirlər xarabazara
çevrilib. Sabir Əhmədli
sovet dövründə
yanaşı, dinc şəraitdə birlikdə
yaşadığımız erməni məsələsinə
həssaslıqla yanaşır.
Qeyd edək ki, yazıçı hələ 1984-cü ildə
nəşr olunan “Göy gümbəz” kitabındakı “Qəribə
səyyahlar” adlı hekayəsində “Qara limanı”, “Madğa” kimi sözlərlə Qarabağla bağlı müəyyən işarələr
etmişdir. Bu artıq Sabir Əhmədli fəhminin gücü idi. İndi budur, illər ötmüş,
“deyilənlər başa
gəlmiş”dir. Yazıçı
isə heç vəchlə olanlarla barışa bilmir: "Türk görəndə əsim-əsim əsən
erməni gör bizi doğma yurddan qaçırtmış,
yurd-yesir etmişdi:
"Ara musurman! Yeddi ermənini bir dərədə tək görmüsən?”
deyib də ələ saldığımız,
sarıdığımız erməni başımıza
nə müsibətlər
gətirdi! Qorxaq, quşürək sandığımız
dığalar, haylar tarixboyu nə qədər uduzmuşdular,
nə ki, hayıfları vardı bizdə, hamısını
aldılar”...
Sabir Əhmədli
qələminin həqiqətləri
boyasız təqdim etmək səriştəsi
burda da işə düşür. Yazıçı ittihamına tuş gələn yalnız erməni vəhşiliklərinin
hüdudsuzluğu olmur,
həm də ermənilər gəlməmiş
boşalmış yurdda,
mahaldakı evlərin
talan olması faktı mətnə gətirilir. Eyni zamanda, müharibə yaşanan bir dövrdə hökm sürən disharmoniya, ölkənin iki qütbündə ayrı
atmosferin mövcudluğu,
torpağı qorumaq əzmində birlik yarada bilməməyimiz, insanları düşmən
önündə tərksilah,
əliyalın buraxılması,
üstəlik, müxtəlif
dünya birliklərinin
bu haqsızlığa
göz yumması, erməni ilə olan iş birlikləri
Kişinin düşüncələrindən
keçən fikirlər
qismində qərarlaşır:
"Dünya ermənilərin
mənafeyini güdür,
bütün xaçpərəst
aləmi, Avropa, Amerikada sakinləşmiş
erməni diasporu onlara yardım edir, havadarlıq göstərirdi. Bizimkilərsə
iqtidar-müxalifət cəbhəsinə
bölünüb, bir-birilə
çəkişir, öcəşir,
bitib-tükənməz didişmədən
qurtarıb, Qarabağın
azadlığından ötrü
iş görə bilmirdilər...”.
Bir əsərin
bədii təsir gücü insan ağrısı və həqiqətini meydana qoymaqdısa “Ömür urası” romanında bu səviyyə yetərincə dolğun işlənib. Tehran Əlişanoğlu
düz vurğulayır
ki, “Sabir Əhmədli, tələb
olunduğu tək, ədəbiyyatımızda ilk dəfə
Qarabağ müharibəsi
mövzusunu qlobal yanaşma müstəvisində
çözməyə cəhd
edir”. Tənqidçi
əsaslandırır: “Romanda
bir leytmotiv var – İnsan! Və bu, təkcə əsas personaj – Azərbaycan Kişisinin simasında təcəssüm
tapmaqla qalmır; yazıçı təfərrüatları,
faktları, yaddaşdan
və bilavasitə lövhələri, epizodları,
hadisələri danışdırmaqla
geniş insan mənzərələri yaradır;
eyni zamanda, antiinsani səhnələrə
vurğu salır.
S.Əhmədli insanlarımıza
qarşı neçə-neçə
erməni vəhşiliyinin
konkret, faktiki təsvirini verərkən,
sakit görünür;
lakin bu, niyyəti duru bir qələmin toxdaqlığıdır, müharibəyə
öz rəngində yanaşmaq gərəkdir:
"Kişi öz həyətinə yaxınlaşmaqda
özünə bununla
təsəlli verirdi: erməni işğalçılarının
törətdiyi bütün
cinayətlər Nürinberqsayaq
bir məhkəmədə
açılmalı, ifşa
edilməlidir. Yalnız qırdığı
dinc əhali, körpələrin intiqamı
yox, qətlə yetirilmiş ağacların
da cəzası verilməliydi. Bağ-baxçalara
amansızcasına divan tutmuş
qəsbkarlardan məhv
etdikləri bitkilərin
də qisası alınmalıdı”...
Romanda son səhnədə
yurduna qayıtmış
Kişi burada ilk xalçaçı qızlarla
rastlaşır. Bu həm
də yurda bağlı olmağın
təkrarsız milli çalarda ifadəsidir.
Məhz xalça toxuyan qızların yurda ilk sahib çıxması!
Amma onlar həm də Kişinin şəhid olmuş oğlunun arzularının şahidləridir:
“Kişi hal-əhval tutdu. Xalça Birliyinin başına
nə gəldiyini soruşdu.
Qızın baxışları taxtapuşu
sökülmüş alt-üst
evin üst qatına dolandı. Pəncərələri çıxarılmış otağın
önündə, eyvanın
tavanına dikildi.
O, köks ötürüb
dedi:
- Sizin oğlunuzun başına gələni
də eşitdik... Murovda şəhid olub...
Qızı qəhər boğdu,
kişi dilləndi:
- O, yayda buraya gəlir,
evin işinə əl tuturdu.
Qız üst qatı, eyvanın tavanını göstərdi:
- Oranı rəngləyirdi. İşdən gedəndə görmüşdük. Anası çağırırdı: "Ehtiyatlı ol, yıxılarsan!” Bibisinin, sizin bacınızın toxumçuluq idarəsinə də baş çəkirdi... Bibisinə deyibmiş: "Mən xalçatoxuyan qız alacam!”
Kişi kəsik ağacların dibinə axan suya baxdı, dilləndi:
- Hər şey yerini alacaq. Dağılmış şəhərlər, kəndlər yenidən qurulacaq, əzəlkindən də abad olacaq. Qaçqın-köçkün yurda qayıdacaq. Bircə şəhidlər qayıtmayacaq. Onlar biryolluq köçüblər.
Xalçaçı qız üst qatdan gözünü yığıb, müəllimlə sağollaşıb, düzəldi yola”.
"Ömür urası” Avropa standartlı bir romandır, ... qaldırdığı yükün çəkisinə görə burda biz bəlkə bir onda çaşa bilərik ki, romanı Nobel mükafatçısı yox, Sabir Əhmədli yazmışdır. "Ömür urası”nda yazıçı lokal yozumları, yalançı pozaları qıraraq etnoqrafik, məişət, mənəviyyat, vətəndaşlıq, millət və ümumən insanlıq sırasından hadisələri və ziddiyyətləri ustalıqla bəşəri məzmuna yığa bilmiş; aya, olmadı elə oldu belə, kiminsə yanında gözüqıpıq görünməyimizdən qorxmamışdır. Romanın uğuru məhz ondadır ki, burda vətən hissi, vətənə, Vətən torpağına bağlılıq fərdi məzmununda qavranılır. Kişinin yurdla təması o qədər ibtidai və eyni zamanda, düşüncəli, sivilizasiondur ki, istəsə də üçüncü bir kəsin bura girməyə yeri yoxdur...” (Tehran Əlişanoğlu).
Yazıçının ölümündən sonra işıq üzü görən, 80 illik yubileyinə həsr edilən "Yazılmayan yazı" müəllifin ən irihəcmli romanı kimi avtobioqrafik səciyyə daşıyır. Romanda müəllifin dünyaya göz açdığı Cəbrayıl rayonunun tarixi ilə bağlı faktlar, məktəb və tələbəlik illəri ilə bağlı xatirələri, Bakıya gəlişi, müəllim kimi rayonda çalışması, ədəbi mühitlə münasibətləri, Cənub mövzusu, çox sevdiyi Ziyarət dağı, “onun hər iki yanından Araza doğru uzanan qollar”, Qarabağ silsiləsi haqqında məlumat, nəsil şəcərəsi, ailə üzvləri, 20 yaşında müharibədə həlak olmuş qardaşı Cəmil Əhmədovun məzarını “Qardaşlıq qəbiristanlığı”ndan tapması və başqa bu kimi tərcümeyi-halının bir çox səhifələri əbədiləşib.
Tənqidçi Südabə Ağabalayevanın 1999-cu ildə yazdığı “Bu ömür deyilən bir kiçik möhnət” məqaləsində yazıçının ibrətli həyat yoluna aydın, dəqiq vurulmuş naxışlar yer alıb: “Yazıçı Sabir Əhmədli çox yollara yolçu olub, çox yerləri gəzib, amma onun ömründə getdiyi iki yol var ki.. Yolların biri Sabir Əhmədli qardaşı – Sovet İttifaqı Qəhrəmanı Cəmil Əhmədovun adına Polşa torpağına gedib. Şimali Qafqazdan Polşayadək vuruşub, Cəbrayıla heykəl olub “qayıdan” qardaşının qəbrini ziyarət edib.
On bir il əvvəl Sabir müəllim bir də yola çıxdı.
Məhəmmədi görməyə
getdiyi yol labirint oldu, oğlunu soraqladığı
yollar səmtini Bakıya yönəltdi...
Və Yasamaldakı evin həyətində qurulmuş yas mağarında bitdi.. Burada Sabir müəllimin
yolçuluğu başa
çatdı. Bu yolun sonunda Sabir
müəllimi Şəhid
Atası adı gözləyirdi”.
Şəhid Atası! Azərbaycan nəsrinə
qazandırdığı təkrarsız
bədii örnəklərin
müəllifi olmaqla bərabər Sabir Əhmədlinin ömrünün
urasında qazandığı
bu ad ona Tanrı tərəfindən
verilmiş Seçilmişlik
haqqının ən şərəflilərindəndir məncə.
Hərbi And.- 2020.- 7 avqust.- S.17.