Ömrü bir nağıla bənzəyən
sənətkar
Bu gün Xalq artisti Barat Şəkinskayanın
doğum günüdür
1998-ci ilin son baharı... sarılı-qızılı xəzəllə örtülmüş bağ-bağatlar, yol kənarlarında, həyətlərdə baş-başa vermiş ağacların budaqlarındakı təkəmseyrək xallı yarpaqlar bir-biri ilə sanki pıçıldaşırlar. Al-əlvan payız güllərinin hüsnü də bir başqa aləmdir. Fəslin belə növrağında xəzəl dolu səki ilə addımlayır, pərən olmuş fikirlərimi sahmana salmağa çalışıram...
Yolboyu düşünürəm, görəsən ilk baharın son günlərində dünyaya gələn Barat Şəkinskaya ömrünün payızında son bahar ovqatını necə yaşayır... Bir vaxtlar “Səhnəmizin Cülyettası” adlandırılan cazibədar aktrisanın sənət taleyi ilə bağlı düşüncəmdə çox suallar yarandığından maraq məni Azərbaycanın müqtədir sənətkarı Barat Şəkinskaya ilə görüşə həvəsləndirmişdi. İlk dəfə telefonda eşitdiyim o ecazkar səsin cazibəsi, məlahəti işıq kimi, musiqi təki qəlbimə axdı... O vaxtdan çox illər ötüb, indi Barat Şəkinskayanın adı teatr və kino tariximizin yaddaşında yaşayır...
Onunla ilk, həm də son görüşümdə aktrisanın xatirələrin işığında ötənlərə qayıtması pozulmayan yazı kimi yaddaşıma yazıldı. Bu gün qəlbimdə közərən o xatirələr gerçək bir nağılın havasına köklədi məni... Onu deyim ki, əvvəllər Barat adının fərqinə heç varmamışdım. Amma bir zaman haqqında yazmağı qərarlaşdıranda ağlıma gələn ilk sual bu oldu: görəsən, Barat adını kim verib ona? Məgər, gözəl-göyçək qız adları qəhətmiş? Sən demə, Barat adı körpə qızcığaza elə-belə, ad xatirinə verilməmişdi. Həyata qeyri-adi gəlişi ilə qədəm qoyan Barat xanım seçilən və məzmunlu taleyi ilə məni ahənrüba təki özünə yaman çəkmişdi.
İlk dəfə Barat Şəkinskayanın adını eşidəndə aktrisanı şəkili bilmişdim. Demə, qarabağlı qızıymış. Nəsillikcə o torpağın tacı, şah damarı Şuşada anadan olublar. Qol-budaqları da gör hansı kökə gedib çıxır: Pənah xana, İbrahim xana. Xurşidbanu Natəvan, Gövhər ağa Şəkinskaya, Həmidə Cavanşir İbrahim xanın övladlarının qol-qanadlarıdır. Barat xanım danışırdı ki, Dağıstan xanının baldızı acar qızı Yelena Abaşidze ilə evlənən İbrahim xanın məqsədi Rusiyaya yaxınlaşmaq olub. Bu izdivacdan Gövhər ağa və İsgəndər xan doğulub. İbrahim xan acar qızına Zəngəzuru bağışlayıb. Gövhər ağa buradakı Şəki kəndinin adı ilə Şəkinskaya familiyasını götürür. Elə ona görə də Barat xanımgil Cavanşirlər yox, Şəkinskayalar olurlar...
Barat xanım onu da deyirdi ki, anasının taleyi üzünə heç gülməmişdi. Ana olmaq istəyi ilə alışıb-yanan Ağca xanım üç dəfə bari-həmləni yerə qoyanda dünyaya ölü uşaq gətirmişdi. Hər dəfə də qəlbinin sızıltısı acı göz yaşlarına dönərək ağca yanaqlarından üzü aşağı axıb. Beşiyi boş qalan Ağcanın öz dərdi özünə bəs deyilmiş kimi, qayınanası Zibabəyim də bir yandan onu yeyib-tökür, gününü qara edirdi. Gəlinin əri Həbib xan da ata olmaq yanğısı ilə göynəsə də, onsuz da dərddən ürəyi sıxılan arvadının qəlbinə dəyməyə qıymırdı. Dördüncü dəfə də Ağca xanımın vaxtı-vədəsi tamam olanda Zibabəyimin kinli, acıqlı səsi yeri-göyü titrətdi:
– Mən evimdə bir daha ölü
uşağın doğulmasına icazə vermərəm! Qoy harada azad olur-olsun
- deyib, gəlini evdən çıxardır. Sonra da
Ağcanın fəndgirliyə əl atıb, ölü
uşağı dəyişəcəyini güman etdiyindən
qonşusu, şəhərin qazisi Əbdürrəhim
ağaya gənəşir. Qazi onu əmin
edir ki, gəlinin azad olacağı otağın
qarşısındakı otaqda əyləşib gözləyər.
Beləliklə, 1914-cü il iyunun 7-də
sübhçağı Ağca xanım canından,
qanından üzülüb gələn yükünü yerə
qoyur. Uşaq diridir, amma cınqırını
da çıxarmır, ağlamadan, qışqırmadan
dünyaya gəlib. Körpənin
işıq üzünə qışqırıqsız gəlməsi
təzəcə ana olmuş Ağca xanımı qorxudur.
Səksəkəli günlər
yaşayırlar. 20 gündən sonra
körpənin çığırtısı evi
başına alır. Ananın üzünə gün
doğur... Uşağın doğum günü
də həmin vaxtdan – 28 iyundan qeyd olunur. Əbdürrəhim
ağa deyir ki, bu uşağı Uca Yaradan verdi.
Adını da qazi özü qoyur: Barat. Deyir,
Allahın verdiyi bəxşişdir Barat.
Uşağın ayağı sayalı olur, Həbib xanla
Ağca xanımın ailəsində daha bir qız və bir
oğlan gəlir dünyaya...
Neçə
il övlad üzünə həsrət
qalan Ağca xanım niyyət edibmiş ki, oğlum olsa 5-6
yaşında məhərrəmlik təziyəsində şərbət
paylayar, qızım olsa, “Qasım otağı”nda əyləşər.
Allah da Ağca xanımın qız balası
üçün elədiyi niyyətini eşidib. Beləliklə, 6 yaşlı Baratı
saçları çiyinlərinə tökülmüş
halda kəcavəyə əyləşdirirlər. Qızcığaz hələ heç bir rejissorun
yarada bilmədiyi bir səhnədə – həyatın məhərrəmlik
təziyəsi səhnəsində öz rolunu ifa edib. Sən
demə, səhnə taleyi də onunla birgə
doğulubmuş...
XI Qızıl Ordu Azərbaycana gələndə vəhşi
diviziyası olan Həbib xan Araz qırağına çəkilir. Gözləyir
ki, arvadı üçüncü övladını
dünyaya gətirsin, ailəsini də götürüb
keçsin İrana. Ağca xanım
oğlunu dünyaya gətirir, amma əri ilə İrana
keçmək istəmir. Balalarını
qanadının altına alıb öz ocağına
sığınır...
Barat xanım Şuşada Merdinli məhəlləsindəki
evlərini elə aydın təsvir edirdi ki, sanki o yerləri mən
də görürdüm. O mülk, o həyət gözlərinin
qarşısından çəkilmirdi. Üç mərtəbəli
evin quruluşu, içinin döşənməsi,
avadanlığı, daş döşənmiş həyətləri,
sol tərəfin pilləkənləri ilə
düşdüyü bağ-bağatları... Hələ
qonşuluqda zəngin mülkləri olan bəyləri,
xanımları da adbaad yadında saxlamışdı.
Barat xanım Qarabağın qənirsiz gözəli Şuşa ilə bağlı uşaqlıq
xatirələrini xəyalında canlandırdıqca, deyirdi
ki, mənim yaddaşım görümlüdür. Yazacağım yazını, oynayacağım rolu da
əvvəlcədən görürəm. Bu görümün
ən yaxşı cəhəti də ondadır ki,
gördüyün işə kənardan baxıb, səhvini
görə bilirsən...
Barat Şəkinskayanın sənətkar ömrü həmişə
gərgin axtarışlar, yaddaş salnaməsində əks
olunan hadisələr, dəyərli anlar, məqamlarla zəngin
idi. O rəngarəng,
zəngin yaşantılar içərisində ömrü də
kamilləşmişdi. Hər kəsin də sənət
aləminə gəlişi hansısa bir məqam, hadisə ilə
bağlı olur. Görəsən, Barat Şəkinskaya
öz sənət yolunu necə seçib, necə tapıb...
Şuşada Sultan xanımın sinfində dərs
keçən Barat orta məktəbi Gəncədə müdirə
Sayalı xanımın məktəbində oxumuşdu. Bundan sonra
Pedaqoji texnikuma daxil olub. Texnikumu bitirdikdən
sonra Gəncənin Sərkar kəndində müəllim
işləyib. Gəncədə
Qadınlar klubunun həyətində yaşadıqları illərdə
onu həmişə uşaq rollarına dəvət ediblər.
Barat xanım məktəbdə uşaqlarla
işləməyi də sevirdi. Amma
görünür, aktyorluq sənətinə intəhasız
istəyi hər maraqdan üstün olub. Hətta
anasının qızını həkim görmək arzusundan
da. Əlbəttə, təsadüfi maraq belə
güclü istəyə gətirib çıxarmazdı ki...
Barat xanım xatırlayırdı ki, Gəncədə
yaşayanda anamın dayısı Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyev övladı olmadığından məni
övladlığa götürmək üçün anamdan
icazə istəmişdi. Bakıda bizə ev
tutacağını, mənim təhsilimlə məşğul
olacağını vəd eləmişdi. Amma üç
balası ilə nəfəs alan anam
dayısının təklifini qəbul etmədi. Baxmayaraq ki,
o illərdə dolanışığımız çətin
idi, anam evimizin həm kişisi, həm də qadını idi,
qanadının altına yığıb, təkbaşına
böyütdü, əliçörəkli elədi bizi...
Mən Barat Şəkinskayanı səhnədə
görməmişəm. Radio-tamaşalardan, verilişlərdən
səsini dinləmişəm. Amma onu səhnədə
görən, rollarını sevən adamlardan çox fikirlər
eşitmişəm. Barat Şəkinskaya
xarici gözəlliyi, daxili və səhnə mədəniyyəti
ilə oynadığı qəhrəmanların xarakterini,
taleyini olduqca təbii, doğma hisslərlə yaşayır,
tamaşaçıya sevdirə bilirdi. Deyirdi,
rolu öyrənməzdən qabaq özümü orada
axtarardım. Hərəkətimi görərdim,
həyəcanımı duyardım, səsimi eşidərdim.
Özümü tapandan sonra bir gecəyə
rolumu mənimsəyib səhnəyə çıxardım.
Ümumiyyətlə, aktyorun oyununda görünən,
duyulan nadir tapıntı aşkar olunursa, bu, onun özünəməxsus
istedadıdır. Aktyor səmimi, nəcib
olmalıdır. Oynadığı
rolların vəkili olmalıdır. Aktyor bütün
rollarını sevməlidir, belə olmasa, o obrazı yarada
bilməz... Barat xanım bir də onu deyirdi ki, o vaxt
teatrımızın ənənəsi belə idi: yeni
tamaşada tələsmədən, hissə qapılmadan, səhvə
yol vermədən yeni bir aktyor yaratmaq. Bütün
rollarını bu ənənəyə sadiq olaraq
yaratmışdı Barat Şəkinskaya...
Barat
xanım kimləri oynamamışdı səhnədə...
“Sevil”də Gülüşü, “Od gəlini”ndə
Solmazı, “Atayevlər ailəsi”ndə Dilşadı, “Hind
qızı”nda Sürici, “Cancur Səməd”də Nobəri,
“İnci”də Yasəməni, “Namus”da Süsəni, “Şeyx Sənan”da
Xumarı, “Yaşar”da Yaqutu, “Romea və Cülyetta”da
Cülyettanı, “Vaqif”də Xuramanı, Gülnarı,
“Xoşbəxtlər”də Güləri, “Mehmanxana sahibəsi”ndə
Mirandalinanı, “Otello”da Dezdemonanı, “Fərhad və
Şirin”də Şirini, “Kral Lir”də Kordeliyanı, “Rəqs
müəllimi”ndə Florellanı, “12-ci gecə”də
Violanı, “Yağışdan çıxdıq, yağmura
düşdük”də Yetəri... Üst-üstə
140 rolun ifaçısı olub. 10 filmə
çəkilib. Barat Şəkinskayanın
yaradıcı ömründə uşaq rolları da yaddaqalan
olub. Ona görə yaddaqalan deyirəm ki, aktrisa “Polad
Qartal”da Mayanı, “Çiçəklənən arzular”da
Nazlını, “Prokuror qızı”nda Larisanı oynayanda
uşaqlıq dövründən çox-çox illər
ötmüşdü. Elə Nazlı onun 37
yaşında oynadığı sonuncu uşaq rolu olub. Yəni, bu yaşda uşaq
davranışının, məsumluğunun,
saflığının, psixoloji duyumunun təbii cizgilərini
tapmaq və səhnə ömrünü yaşatmaq çox
çətindir. Lakin Barat xanım
böyük məharətlə, vurğunluqla uşaq qəlbinin
bütün xüsusiyyətlərini aça bilmişdi.
Bu rolların hamısında yeni bir aktyor kimi kəşf
olunub, tanınıb. Və bir-birindən
xarakterinə, davranışına, xarici
görünüşünə görə ciddi surətdə
fərqlənən obrazlar yaradıb. Bəyənildiyini,
sevildiyini görüncə özünü dünyanın bəxtəvəri
sanıb.
Barat
xanımın söhbətlərindən hələ də
özünü oynadığı rollarda hiss etdiyini duyurdum. Söhbətlərində tamaşaçı
marağının, istəyinin aktrisa üçün ən
böyük mükafat olduğunu vurğulayırdı. Ən yüksək adları da hələ gənclik
çağlarından almışdı. 26
yaşında Əməkdar artist, 35 yaşında isə Xalq
artisti fəxri adlarına layiq görülmüşdü.
Üstəlik nə qədər orden-medallar, fəxri fərmanlar...
Barat
xanım böyük fəxarətlə, sənətkar
yanğısı ilə xatırlayırdı ki, görün
bir səhnə taleyimi kimlərlə yaşamışam: Abbas
Mirzə Şərifzadə, Kazım Ziya, Ülvi Rəcəb,
Ələsgər Ələkbərov, Mirzəağa
Əliyev, Sidqi Ruhulla, Möhsün Sənani kimi əvəzsiz
aktyorlar, Adil İsgəndərov, Mehdi Məmmədov, Aleksandr
Tuqanov kimi yeni axtarışlar, tapıntılarla zəngin olan
rejissorlarla...
Barat Şəkinskayanın səhnə fəaliyyəti
bir neçə teatrla bağlı olmuşdur. Müxtəlif
vaxtlarda Gəncədə, Bakıda, yenə Gəncədə,
Əzizbəyov (indiki Azərbaycan Dövlət Akademik Milli
Dram Teatrı), Sumqayıt teatrlarında işləyib. Yerindən, kollektivindən asılı olmayaraq
aktrisa rollarını da, kollektivini də böyük məhəbbətlə
sevib. O, 1960-cı ildə Əzizbəyov teatrında
maraqlı işləri ilə
yaradıcılığının yeni mərhələsinə
qədəm qoyur. Bir-birinin ardınca maraqlı
rollar üzərində işə başlayır.
“Vaqif”də Xuraman, “Məhəbbətin hökmü”ndə
Zeynəb xanım, “Bağlı qapılar”da Mənsur
xanım, “Günahsız müqəssirlər”də
Kruçininanı oynayır. Hamısında ana
rollarının yeni yaradıcısı olan aktrisa sonralar
“Nazirin xanımı”nda Jivka rolunu da məharətlə, yeni
tapıntılarla oynayır.
H.Seyidbəylinin “Bağlı qapılar” pyesinin şəkillərini
çəkərkən baş rolun ifaçısı olan
Barat xanım iki saata yaxın işığın altında
dayandığından gözü bərk zədələnir. Dəfələrlə
müalicə olunması bir nəticə vermir. Get-gedə işığını tamam itirmiş
bir gözünü 20 ildən sonra əməliyyat edir,
çıxarırlar. Barat Şəkinskaya
1974-cü ildən səhnədən ayrılır. 1935-ci ildən radio ilə əməkdaşlıq edən
sənətkar bundan sonra yenə radio-tamaşalarda, uşaq
verilişlərində iştirak edir. 1956-60-cı illərdə
fəaliyyətini radio və televiziya ilə bağlayan aktrisa
Qızıl fonda daxil olan “Arxip baba və Lyonka”, “Ad
günü”, “Köhnə qala”, “Sirk gəlir”, “Buratino”,
“Çippalino” kimi əsərlərdə bənzərsiz
obrazlar yaratmışdır.
Vaxtilə Sona Hacıyeva və Əzizə Məmmədovadan sonra ilk azərbaycanlı aktrisa olan Barat Şəkinskaya bundan həmişə qürur duyurdu. O da özündən sonra səhnəyə gələn gənclərin – Firəngiz Mütəllimova, Bəsti Cəfərova, Şükufə Yusupova, Məleykə Əsədovanın səhnə fəaliyyətini maraqla izləyir, onları özünün davamçıları kimi çox sevirdi.
O zaman Barat xanımla söhbətimin sonunda aktrisadan xəbər aldım ki, göydəndüşmə sual kimi səslənməsin, gecələr yuxu görürsünüzmü? Təbii, bütün insanlar yuxu görür, amma həmin məqamda sənətkar yuxularının məzmunu məndə maraq doğurmuşdu... Elə bil bu suala bəndmiş, bu zaman onun çöhrəsində təbəssüm qarışıq həyəcan da duydum. Ay qızım, dedi, mən elə sənətə gəldiyim vaxtlardan həmişə işimlə, peşəmlə bağlı yuxular görürəm. Özü də qəribədir, həmişə özümü səhnədə görürəm. Son vaxtlar uşaqlığımı keçirdiyim Şuşanı, Merdinli məhəlləsindəki evimiz yuxularımdan çıxmır. Baxmayaraq ki, 1921-ci ildə Şuşadan çıxmışdıq, bir müddət Göytəpədə yaşayandan sonra Gəncəyə köçmüşdük, yenə yuxularımın vətəni göz açdığım doğma yurdum Şuşadır. Hər gecə röyalarımda şəhərimin daşlı küçələrini dolaşıram...
Sənətkarın nağıl ömrü elə
yuxuda da sona yetdi. Ruhunuz
şad olsun, Barat xanım...
Şəfəq
Nasir
yazıçı-publisist
Hərbi And.- 2020.- 3 iyul.- S.15.