Türkçü
hökmdar və dövlət başçıları
X əsr ərəb tarixçisi Məsudi Türklərdən və Türk xalqlarından bəhs etdikdən sonra yazmışdı ki: “Əfrasiyab” (Oğuz Xaqan) bu Türklərin ən qədim hökmdarı və Xaqanlar Xaqanı olub bütün Türk ölkələrinə hakim idi. Digər xanlar ona tabe idilər. İrana da hökm edən bu Əfrasiyab idi”. (Bax: Məsudi. Muruc uz-zəhəb, Paris, 1861).
Uyğur Türkləri də öz xanları Buqu Xanın Oğuz Xaqan (Əfrasiyab) soyundan olduğunu öz dastanlarında qeyd etmişlər.
Oğuz Xaqanın müqəddəs mənşəyinə hörmət əlaməti olaraq Türk Xaqan, sultan, şahzadə və bəylərinin qanı axıdılmaz, dövlətə xəyanət edənlər belə yayın kirişi ilə boğdurularaq öldürülmüşlər.
Oğuz Xaqandan qalma
bir çox törələrə,
o cümlədən də xalqa
ümumi ziyafət – şölən – vermə
törəsinə uzun müddət Türk hökmdarları əməl etmiş, minlərcə heyvan
kəsərək dəbdəbəli toy mərasimləri
yapmış, evlərini xalqa
yağmalatmışlar. (Bax: Osman Turan. Türk Cihan hakimiyeti
mefkuresi tarihi. I cilt, səh.
102-108).
Türk
millətinin qəlbində
böyük Cahangir olaraq yaşayan Oğuz Xaqana sayğı əlaməti
olaraq sonrakı bütün Türk dövlət başçıları,
hətta Çingiz Xan belə özünü
Oğuz Xaqanın nəslindən hesab etmiş, öz şəcərələrini ona
bağlamışlar. Belə ki,
“Çingiznamə” əsəri
(Əsər Moğol istilasından sonra Türk dastanları əsasında formalaşmışdır
– A.M.) Çingiz Xanın şəcərəsindən
bəhs edərkən
Çingiz Xanı Oğuz Xaqanın (Əsərdə Ovuz Xan – A.M.) oğlu Göy Xan nəslindən
hesab etmişdir.
(Bax: Türk
dünyası, III cild,
Ankara, 1992, səh. 7).
Ən qədim Türk dastanı olan “Oğuz Xaqan dastanı”na daha sonralar İslam
motivləri də daxil edilmiş və yeni İslami
bir “Oğuznamə” yaranmışdır.
Bir millətin tarixidir kökü, yurdu, yuvası
Tariximiz baş ucundan hərgiz əskik olmasın.
(Hüseyn Cavid)
“Oğuz dastanı”nın İslami rəvayətlərinə görə,
Oğuz Xaqan Nuh peyğəmbərin oğlu Yafəsin nəslindəndir. İslami “Oğuznamə”yə
görə, Oğuz Xan Qara Xanın
oğludur. Oğuz anadan
olarkən atası Qara Xan onun
gözəlliyinə heyran
qalmış, “qövmümüz
və uruğumuz içində bu qədər gözəl bir çocuq dünyaya gəlməmişdir”
demişdir.
Altay Türklərinin yaradılış əfsanəsinə
görə isə Qara Xan Tanrının
adıdır. Tanrı Qara Xan yerləri və göyləri “Kişi”dən
(İnsandan – A.M.) sonra
yaratmışdır. İnsan da bu əsnada
yaratmaq qüdrətinə
erişmək istəyincə
Tanrı Qara Xan onu “İşıq
aləmi”ndən yeraltı
qaranlıq diyarına
atmışdır. “Erlik” adlanan bu ilk İnsan və onun idarə
etdiyi pis ruhlar da düşmən
olduqları insanları
pisliklərə sövq
etdirmişdir. Tanrı Qara
Xan sonra yeni bir “İnsan”
yaratmışdır.
Altay Türkləri hətta
“son zamanlara qədər
Qara Xanı tanrıların ən böyüyü sayırdılar”.
(Bax: Osman Turan. göstərilən əsəri, səh. 50).
“Oğuz dastanı”nın Uyğurca rəvayətinə görə
də “Oğuzun üzü göy, ağzı od kimi parlaq, gözləri
mavi, saçları və qaşları qara idi”. (Bax:
Oğuz Kağan Destanı. İstanbul, 1936, səh. 11-15).
Dastanın İslami rəvayətlərinə
görə isə Oğuz Xaqan hələ təzəcə
anadan olarkən anası müsəlman olmadığından onun südünü əmməmiş,
böyüyüncə də
bu din ayrılığı
üzündən onunla
atası Qara Xan arasında ziddiyyət baş vermiş, nəticədə
Oğuz Xaqan atasına qalib gələrək taxta çıxmış, öz
xaqanlığını elan
etmiş və dörd tərəfdə bulunan xalqlara elçilər göndərərək
“Mən artıq bütün dünyanın
Xaqanıyam” – deyərək
onların hamısını
özünə itaətə
çağırmışdı. Oğuz Xaqanın ağıllı və kəramət sahibi olan müşaviri İrkıl Xoca və ya Ulu
Türk Tanrının
Cahan hakimiyyətini ona verdiyini müjdələyərək
söyləmişdi ki:
“Ey Xaqanım! Göy Tanrı bütün dünyanı sənə bağışlamışdır”. (Bax: İslami “Oğuznamə”).
İslami
“Oğuznamə”dən bir
çox şeylər,
xüsusilə də Bozqurdla bağlı məsələlər çıxarılmışsa
da, Yaxın Şərqə və Anadoluya gələn Səlcuqlu Türkləri qədim dastanla birlikdə Bozqurd hekayə və əfsanələrini də
gətirmiş, onu kitabdan-kitaba salaraq yaşatmışlar. Belə
ki, XII əsr Siryani tarixçisi Mixayıl özünün
məşhur “Xronika”sında
göstərmişdi ki:
“Yer üzü Türkləri daşımağa
kafi gəlmirdi. Qərbə doğru irəliləyərkən
Türklərin önlərində
köpəyə bənzər
bir heyvan (Təbii ki, Bozqurd nəzərdə tutulur – A.M.) vardı və Türklər ona (Bozqurda – A.M.) yetişə bilmirdilər.
Bozqurd hərəkət etmək
istədiyi zaman “Köç” – deyə bağırır, Türklər
də onu təqib edir və oralarda çadırlarını qururdular.
Uzun zaman yol göstərən
Qurd nəhayət qeyb olunca Türklər
də artıq gəldikləri yerlərdə
oturub qaldılar”.
(Bax: Michel le Syrien. Chronique.
III cild, Fransızcaya
çevirən Chabat.
Paris, 1905, səh. 153).
Oğuz
Xaqanın adını
daşıyan Oğuz
Türkləri 889-cu ildə
Xəzər Türkləri
ilə birləşərək
digər bir Türk boyu olan Peçeneqlərə
hücum etmiş, onların bir qismini qərbə doğru hərəkət
etməyə məcbur
etmiş, bir qismini də özlərinə qataraq Oğuzlaşdırmışlar. Ona görə də Mahmud Kaşğarlı Oğuz
oymaqları içərisində
Peçeneqləri də
qeyd etmişdir.
Oğuzlar orta əsrlərdə İtil (Volqa), Sırdərya və İrtış çaylarının
orta məcrasında yerləşmişdilər. Xəzər
dənizinin güneyindən
keçən Türk
qövmləri, xüsusilə
Oğuzlar Ceyhun vadisini keçərək
İran, Azərbaycan və Orta Doğuya
enmiş, oradan da Anadolu yaylalarına
keçərək bu
ərazilərdə öncədən
yaşayan digər Türk boyları ilə qaynayıb-qarışaraq
bu əraziləri əbədi olaraq Türk nəsilləri üçün mübarək
Türküstan kimi bir yurd, bir
Vətən halına
gətirmişlər.
“Oğuz” sözü
Ərəblərdə “Quz”
şəklində işlənmiş,
müsəlman Oğuzlara
“Türkmən” də
deyilmişdir. Tədqiqatçıların fikrincə, Ural-Altay ailəsindən yeganə Turanlı qövm Oğuzlardır. Oğuzlar “Quz”
adı ilə Yəmənə qədər
yayılmış, Yəməndə
Məkkədən Hadramauta
qədər hökm sürən Rəsulilər
sülaləsinin (1248-1454) cədləri
də Oğuzlardır.
Uyğurlar (Uyğurlara tarixi
qaynaqlarda “Doqquz Oğuzlar” da deyilir – A.M.), Farsdakı Salqurilər, Səlcuqlular,
Bəydililər, Türkmənlər,
Şahsevənlər, Əfşarlar
və s. də Oğuzlardır.
Mahmud Kaşğarlı 22, Rəşidəddin
24 Oğuz boyunun adını çəkmişdir
ki, bunlardan Kınık, Qayı və Əfşarlar dövlət və İmperatorluqlar qurmuşlar.
Ümumiyyətlə, Oğuz
Türkləri tarixən
bir çox dövlət, İmperatorluq
və Cümhuriyyətlər
qurmuşlar ki, bunlardan ən məşhuru Oğuz Xaqanın (Əfrasiyabın)
qurmuş olduğu Turan Xaqanlığı, Doqquz Oğuz Xaqanlığı, Oğuz
Yabqu Dövləti, Böyük Səlcuqlu İmperatorluğu, Anadolu Səlcuqlu Dövləti, Azərbaycan, Mosul və Şam Atabəylikləri,
Anadolu Bəylikləri,
Qaraqoyunlu, Ağqoyunlu
dövlətləri, Osmanlı
İmperatorluğu, Türkiyə,
Azərbaycan, Türkmənistan
Cümhuriyyətləridir.
Tanrının Oğuz
Xaqana və onun nəslindən
olan digər Türk
hökmdarlarına Cahan hakimiyyətini
bağışladığını İrkıl Xoca, Dədə Qorqud və
“Tab Tanqrı ləqəbi daşıyan
Gökcə” (Bax: Rəşidəddin.
Cami-ət-təvarix. I cild, Ankara, 1960, səh. 307) və bir
sıra İslam övliyaları da müjdələmişlər.
Aydın Mədətoğlu
Hərbi And.- 2020.- 19 iyun.- S.16.