Sentyabrın 18-i Milli
Musiqi Günüdür
18 sentyabr - Azərbaycanın
dahi bəstəkarı
Üzeyir Hacıbəylinin
dünyaya göz açdığı gün
ölkəmizdə Milli
Musiqi Günü kimi qeyd olunur. Ümummilli
lider Heydər Əliyevin müvafiq Fərmanına əsasən,
bu gün münasibətilə hər
il Azərbaycanın
müxtəlif bölgələrində
silsilə tədbirlər
keçirilir.
AZƏRTAC xəbər verir ki, bu
gün dahi bəstəkar, Azərbaycan
professional musiqi sənətinin
banisi, musiqişünas-alim,
Şərqdə ilk operanın
müəllifi kimi tanınan, ictimai xadim Üzeyir Hacıbəylinin anadan olmasının 135 illiyi tamam olur.
Görkəmli bəstəkarın anadan olduğu gün həm də Üzeyir Hacıbəyliyə
həsr olunmuş Beynəlxalq Musiqi Festivalının açılışı
ilə əlamətdardır. Təəssüflər
olsun ki, bu il bütün dünyanı
ağuşuna alan koronavirus pandemiyası ilə bağlı dahi bəstəkarın adını daşıyan
festival və çoxsaylı
tədbirlər təxirə
salınıb. Məhdudiyyətlərə
baxmayaraq yenə də, Fəxri xiyabanda dahi bəstəkarın məzarı
ziyarət olunacaq, həmçinin mədəniyyət
tariximizin bu əlamətdar günü
Beynəlxalq Muğam Mərkəzi (BMM) və İçərişəhər Dövlət Tarix-Memarlıq
Qoruğu İdarəsinin
birgə layihəsinin
təqdimatı ilə
yadda qalacaq.
Üzeyir Hacıbəyli bəstəkar,
alim, yazıçı,
publisist, ictimai və siyasi xadim kimi çoxşaxəli
fəaliyyəti ilə
yanaşı, Şərqdə
ilk operanın banisi kimi tanınan sənətkardır. Məhz onun fədakar əməyi sayəsində
Azərbaycan milli opera
sənətinin tarixi
112 il bundan
öncə tamaşaya
qoyulan “Leyli və Məcnun” operası ilə başlandı. Operanın ilk dirijoru Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyev, rejissoru Hüseyn Ərəblinski olub.
Məcnun rolunda ölməz
sənətkar Hüseynqulu
Sarabski, Leyli rolunda isə aşpaz şagirdi Əbdürrəhim Fərəcov
çıxış ediblər.
İlk tamaşa
1908-ci il yanvarın 12-də (25-də) Bakıda
Hacı Zeynalabdin Tağıyevin teatrında
oynanılıb.
Dahi Azərbaycan
şairi Məhəmməd
Füzulinin eyniadlı
poeması əsasında
hazırlanmış “Leyli
və Məcnun” yalnız Azərbaycanın
deyil, həm də Şərqin ilk operasıdır. Qoca Şərqin opera tarixi məhz bu gündən başlanıb. İlk
operanın uğurlarından
ruhlanan Üzeyir bəy bir-birinin ardınca “Şeyx Sənan” (1909), “Rüstəm
və Söhrab”
(1910), “Şah Abbas və Xurşidbanu”, “Əsli və Kərəm” (1912), “Harun və Leyla” (1915) kimi milli operalar
yazıb.
Üzeyir Hacıbəyli yaradıcılığının
zirvəsi “Koroğlu”
operasıdır. “Koroğlu”
təkcə Azərbaycan
mədəniyyətində deyil, dünya operalarının sırasında
əzəmətlə dayanan
parlaq nümunələrdən
biridir. “Koroğlu” operası Moskva tamaşaçılarını
da məftun etmişdi. Taleyi uğurlu gətirmiş
bu nəhəng əsər keçmiş
sovet respublikalarının
opera və balet teatrlarında dəfələrlə
göstərilib.
Üzeyir Hacıbəylinin “Füruzə”
adlı yarımçıq
qalmış bir operası da olub. Xalq rəvayətləri
əsasında hazırlanan
bu operanın musiqi parçaları arasında “Füruzə”nin ariyası xüsusilə diqqətəlayiqdir.
Bəlkə elə buna görədir ki, opera yarımçıq qalsa da, ariya uzun
illər müğənnilər
tərəfindən məharətlə
ifa edilib.
Şərqdə ilk operetta janrının yaranması
da Üzeyir Hacıbəylinin adı ilə bağlıdır. Dahi bəstəkarın
ilk musiqili komediyası
üç pərdədən
ibarət “Ər və arvad”dır. Bu əsər Azərbaycanda
musiqili komediyanın
ilk nümunəsidir. Əsərin ilk tamaşası 1910-cu ildə
olub. Rollarda H.Sarabski (Mərcan
bəy), Ə.Ağdamski
(Minnət xanım) və başqaları çıxış ediblər.
Müəllifin ikinci musiqili komediyası “O olmasın, bu olsun”dur. Əsərin ilk tamaşası 1911-ci ilin aprelində Bakıda olub. Sonralar musiqili komediya müxtəlif dillərə tərcümə olunaraq səhnələşdirilib.
Ölməz sənətkarın üçüncü və sonuncu musiqili komediyası “Arşın mal alan”dır. Bu operetta 70-ə yaxın xarici dilə tərcümə edilib, 100-dən çox teatrın səhnəsində oynanılıb. “Arşın mal alan” beş dəfə ekranlaşdırılıb, dəfələrlə qrammofon valına yazılıb. Bu musiqili komediya əsasında ilk bədii film 1916-cı ildə çəkilib. Bu, səssiz film olub.
Üzeyir Hacıbəylinin ədəbi irsi də çox zəngin və qiymətlidir. Bütün ömrü boyu Azərbaycan mədəniyyətinə, musiqisinə xidmət edən bu unudulmaz şəxsiyyət 300-dən çox xalq mahnısını nota salıb, marş, kantata, fantaziya, mahnı və romanslar, kamera və xor əsərləri yazıb. Maraqlıdır ki, həm Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin, həm də sovet Azərbaycanının himnləri dahi sənətkara məxsus olub. Müstəqilliyimizi qazandıqdan sonra xalqımıza azadlıq şərafəti çatdıran ilk himni biz bu gün yenə də məhəbbətlə səsləndiririk.
Üzeyir Hacıbəyli təkcə musiqi bəstələmirdi, həm də xalq musiqisinin nəzəri əsaslarını gələcək nəslə çatdırmaq üçün müxtəlif vəsaitlər hazırlayırdı. 1945-ci ildə nəşr edilmiş “Azərbaycan xalq musiqisinin əsasları” adlı elmi əsəri Üzeyir Hacıbəylinin musiqişünas-alim olaraq mükəmməl fəaliyyətinin yadigarı kimi bu gün də musiqi dərsliyi kimi istifadə edilir.
Bu gün adını çox iftixarla qeyd etdiyimiz Üzeyir Hacıbəyli Azərbaycan musiqi mədəniyyəti tarixində yeni gəlişmə yollarının və milli bəstəkarlıq məktəbinin özülünü qoymaqla
yanaşı, Azərbaycan musiqisi tarixində
ilk opera, ilk musiqili komediya
və bir sıra digər janrlarda
ilk nümunələrin
yaradıcısı kimi xatırlanır. Onun işıqlı xatirəsi xalqının
qəlbində əbədi olaraq daim yaşayacaq.
Hərbi And.- 2020.- 25 sentyabr.- S.17.