Şuşanın musiqi məktəbləri və məclisləri
TANINMIŞ PUBLİSİST VASİF
QULİYEVİN TƏQDİMATINDA
Azərbaycan xalq musiqisinin inkişafında və formalaşmasında Şuşa şəhərində
yetişən xanəndə
və musiqişünasların
müstəsna xidmətləri
var.
Qarabağ xanəndələri burda muğam sənətini daha da inkişaf etdirmiş, onu zənginləşdirərək bu günə qədər gətirib çıxarmışlar. Şuşanın
klassik xanəndələri
məlahətli, gözəl
səsləri və sənətkarlıqları ilə
bütün Qafqazda, Orta Asiyada, Yaxın
və Orta Şərq ölkələrində
məşhur olan böyük və möhtəşəm muğam
ifaçılığı məktəbi yaratmışlar.
XIX əsrin ikinci
yarısında xanəndəlik
və vokal sənətinin inkişafında
Şuşada müxtəlif
sənətkarların yaratdıqları
musiqi məktəblərinin
mühüm əhəmiyyəti
olub.
Qarabağ tarixi, eləcə
də qədim diyarın etnoqrafiyası barədə 20-dən çox
kitabın müəllifi
Vasif Quliyev
AZƏRTAC-ın müxbirinə deyib: "Xarrat Qulunun musiqi məktəbi-XIX əsrin məşhur musiqişünası,
klassik Şərq muğamlarının kamil
bilicisi, şair Xarrat Qulu Məhəmməd
oğlu Yusifinin Şuşada yaratdığı
bu məktəb dinə xidmət məqsədilə açılmışdı.
Məktəbə gözəl səsi
olan gənclər cəlb olunur, iştirakçılara dini
mərasimlərin, xüsusilə
məhərrəmlik təziyəsinin
keçirilməsi üçün
şəbih rollarında
oynamaq, o cümlədən,
Şərq musiqisinin əsasları, muğamlar,
el havalarını düzgün
oxumaq qaydaları öyrədilirdi. Həmin
yığıncaqlar get-gedə
sırf musiqi məclislərinə çevrilmiş,
instrumental musiqinin, xanəndəlik
və vokal sənətinin inkişafında
Hacı Hüsü, Məşədi İsi, Qaraçı
Əsəd, Şahsənəm
oğlu Yusif, Dəli İsmayıl, Şahnaz Abbas, Əbdülbaği
Zülalov, Sadıqcan,
Cabbar Qaryağdıoğli,
Keçəçi oğlu
Məhəmməd kimi
bir sıra ustad sənətkarların
yetişməsində əhəmiyyətli
rol oynayıb.
Xarrat Qulunun vəfatından sonra
1883-cü ildə "Kor
Xəlifə" ləqəbli
bir musiqişünas onun yolunu davam
etdirərək Şuşada
yeni musiqi məktəbi açıb. "Kor
Xəlifə"nin musiqi məktəbi
1883-1893-cü illərdə dini xarakterli musiqi məktəbi olub. Məktəb şəhərdə xəlifə vəzifəsində
çalışan və
dini işlərə nəzarət edən
"Kor Xəlifə"
ləqəbli Molla Əli Molla Kəlbəli oğlu tərəfindən açılıb.
Burada dini elmlər geniş tədris olunsa da, Şərq şair və mütəfəkkirlərinin
əsərləri, klassik
muğamlar, onları oxumaq qaydaları, xanəndəlik sənətinin
incəlikləri, musiqi
nəzəriyyəsi və
praktikası, muğam
oxumaq, tar, kamança
və digər musiqi alətlərində
ifa etmək də öyrədilir, klassik musiqi əhali arasında geniş təbliğ olunur, şagirdlər kamil bir musiqişünas
kimi formalaşır, ədəbiyyatçı kimi
yetişirdilər. Məktəbdə tez-tez poeziya və muğam müsabiqələri təşkil
edilir, daha çox istedadlı gənclər üzə çıxarılır, onları
həvəsləndirmək üçün mükafatlar
verilirdi. Şagirdlər xalq və şəbih
tamaşalarında, müxtəlif
dini mərasimlərdə,
xüsusilə məhərrəmlik
mərasimlərində daha
fəal iştirak edir, həmin tədbirlərin daha təntənəli, təsirli
və yüksək səviyyədə keçməsinə
çalışırdılar.
Onillik fəaliyyəti dövründə
"Kor Xəlifə"nin məktəbi nəinki Qarabağda, hətta qonşu vilayətlərdə və
İranda da tanınıb.
Bu təhsil müəssisəsi
Qarabağ əhalisinin
mədəni inkişafına
böyük təsir göstərmiş, Şuşanın
Zaqafqaziyanın musiqi mərkəzinə çevrilməsində,
vokal və çalğı musiqisinin
tərəqqisində bir
çox ustad sənətkarların, musiqi
xadimlərinin yetişməsində
böyük rol oynamış, Azərbaycan
musiqisinin inkişafına
təsiredici təkan vermişdir.
1893-cü ildə "Kor Xəlifə" vəfat edəndən sonra məktəb sahibsiz qalmış, bir müddət sonra isə bağlanmışdır.
XIX əsrin axırlarında Şuşada açılan
Molla İbrahimin musiqi məktəbi özündən əvvəl
fəaliyyət göstərən
məktəblər kimi
dini xarakter daşıyır, təlim
fars dilində
keçilirdi. Məktəbə
10 yaşından 12 yaşınadək
yalnız gözəl
səsi, poeziyaya xüsusi həvəsi olan, həmçinin gələcəkdə məhərrəmlik
taziyələrində kişi
rolları ilə bərabər, qadın və qız rollarını da ifa etmək üçün yüksək səsə malik istedadlı uşaqlar qəbul edilirdi. Məktəbdə
klassik muğam dəsgahları, onların
nəzəriyyəsi, quruluşu,
tərkibi, ifası, eyni zamanda, ərəb,
fars, türk dilləri, dini mərasimlər, şəbihgərdanlıq,
Hafiz, Nizami, Sədi, Xəyyam, Füzuli, Zakir, Seyid Əzim
Şirvanı, Tofiq Fikrət kimi Şərq şairlərinin
qəzəlləri öyrədilirdi.
Ümumiyyətlə, götürdükdə bütün diqqət dini misteriyalara - şəbih üçün
müğənnilər yetişdirilməsinə
verilirdi. Burunda və
boğazda oxumaq qadağan idi, çünki bu, xoşagəlməz hal hesab olunurdu.
Qarabağın bir çox musiqi xadimləri, muğam ustaları, o cümlədən, Mehralı
oğlu Bahadır, Bülbül və başqa sənətkarlar
ilk musiqi təhsillərini
Molla İbrahimin məktəbində almışlar. Məktəb XX əsrin təxminən ikinci onulliyinin axırlarına qədər
fəaliyyətini davam
etdirib.
XIX əsin axırlarında məşhur musiqi xadimi Xarrat Qulu
Yusifinin vəfatından
sonra böyük muğam ustası Hacı Hüsünün yaxından iştirakı ilə musiqişünas-alim
Mir Möhsüm Nəvvab
Qarabağinin Şuşada
təşkil etdiyi musiqi məclisi həm də "Xanəndələr məclisi"
adlanırdı. Burada əsas
məqsəd yeni xanəndələr nəsli
yetişdirmək, xanəndəlik
sənətini xalq arasında geniş yaymaq və klassik Azərbaycan muğamlarını daha
da inkişaf etdirmək
idi. Bəzən "xanəndələr ittifaqı" adlandırılan
bu məclis uzun illər həm də musiqi məktəbi rolunu oynayıb. Məclisdə vaxtaşırı musiqi yarışları, muğam müsabiqələri
keçirilir, gənc
istedadlar üzə çıxarılırdı. Məşədi İsi, Keştazlı
Haşım, Şahsənəm
oğlu Dəli İsmayıl, Malıbəyli
Cümşüd, Şahnaz
Abbas, Cabbar Qaryağdıoğlu,
Keçəçi oğlu
Məhəmməd, Malıbəyli
Həmid, Xanlıq Şükür, Məşədi
Məmməd Fərzəliyev,
İslam Abdullayev kimi sənətkarlar məclisin
yetirmələri və
eyni zamanda əsas üzvləri idilər.
"Xanəndələr məclisi" Azərbaycan
musiqisinin və muğam sənətinin inkişafında, yeni xanəndələr və
musiqiçilər nəslinin
yetişməsində mühüm
rol oynayıb".
Quliyev Vasif
Hərbi and.- 2021.- 6
avqust.- S.16.