Azadlıq və Zəfər rəmzi -
Xarıbülbül
Artıq azadlığına qovuşan
Qarabağ torpaqları
zəngin florası, biomüxtəlifliyi, nadir bitkiləri
və yüksək endemizmi ilə həmişə seçilib. Bu müxtəlifliyin içində
Xarıbülbül özünəməxsus
yer tutur.
Əsas məskəni Şuşanın
Cıdır düzü
olan Xarıbülbül
Qızıl Qaya deyilən yerdə daha çox yayılıb. Bu bitkiyə
Samur-Dəvəçi, Kür-Araz
və Xəzərsahili
ovalıqlar, Kür düzənliyi, Abşeron,
Kiçik Qafqazın cənub rayonlarında da rast gəlinir.
Əsasən orta dağ qurşağına kimi, kolluqlararası, meşəkənarı,
otlu yamaclar və qayalar arasında yayılıb.
Elmi adı Qafqaz qaş səhləbi (Ophrys caucasica Woronow ex Grossh) olsa da,
hamı onu Xarıbülbül kimi tanıyır. Bitkiyə bu ad bülbülə
bənzədiyinə görə
verilib. "Xar" sözü tikan mənasını verir, yəni "tikan üstündə oturub oxuyan bülbül"
deməkdir. "Ophrys" - yunan mənşəli söz olub, mənası "qaş" deməkdir.
Alimlər bu adı bitkiyə verməklə məcazi mənada bu gülün digərlərinə yuxarıdan
aşağı "baxmağını"
göstərir. Xarıbülbül
Səhləbkimilər (Orchidaceae
Juss) fəsiləsinə
daxil olan çoxillik dekorativ ot bitkisidir.
Gövdəsi 12-35 sm hündürlükdədir.
Yarpaqları gövdənin aşağı
hissəsində cəmləşmişdir.
Kök yumrusu şarvari formadadır. Bitkinin kökündə
simbioz yaşayan göbələklər mövcuddur.
Buna görə də bitkini başqa yerdə əkmək çox çətindir. Yalnız xüsusi
becərilmə qaydalarına
riayət etməklə
kulturada yetişdirmək
olar. Tozlanması xüsusi həşəratların
köməyi ilə baş verir. Belə ki, çiçəyin gözəl görünüşü
həşəratları özünə
cəlb edir. Aprel-may ayında çiçəkləyir,
iyun ayında meyvə verir.
Xarıbülbül ətraf mühit şəraitinin dəyişilməsinə
çox həssasdır. Gözəl görünüşünə
və kök yumrularının istifadə
sahəsinin genişliyinə
görə insanlar tərəfindən mütəmadi
olaraq toplanması onun sayının azalması ilə nəticələnib. Bu baxımdan Qafqazın endemik növü olan Xarıbülbül
nadir bitki kimi Azərbaycanın Qırmızı
kitabına daxil edilib. "Nəsli kəsilməyə həssas
olanlar" kateqoriyasına və
VU A2c+3c statusuna aiddir.
Belə qiymətli bitkilərin introduksiya olunması, qorunub saxlanılması aktual məsələlərdəndir.
Bu baxımdan Xarıbülbülün çoxaldılması,
bioekoloji xüsusiyyətlərinin
öyrənilməsi və
qorunması vacibdir.
Bu bitki AMEA Mərkəzi
Nəbatat Bağının
təcrübə sahəsində
becərilir.
Xarıbülbül təbiətə gözəllik
verməklə yanaşı,
həm də müalicə və təsərrüfat əhəmiyyətli
bitkidir. Bitkinin ikiilik qurudulmuş
kök yumrularından
təbabətdə müxtəlif
xəstəliklərin profilaktika
və müalicəsində
istifadə olunur.
Xarıbülbül adi çiçəkdən
çox, bir möcüzəyə bənzəyir,
bu gülü ancaq görmək onun haqqında tam təsəvvür yarada bilər.
Xarıbülbülün ətri olmasa da, gözəlliyi ilə hamını valeh edir. Xırda bənövşəyi
rəngli ləçəkləri
otların, başqa çiçəklərin içində
çox çətinliklə
seçilir. Gülün üç
ləçəyi var,
simmetrik quruluşundan
məlum olur ki, gülün dörd ləçəyi
olmalı imiş.
Dördüncü ləçəyin yerində arıya bənzəyən, üstündə
həşəratlarda olduğu
kimi naxışları,
məxmər kimi nazik tükcüklərlə
örtülü bir böcək - xar var. Belə bir təsəvvür
yaranır ki, böcək gülün ortasında oturub dördüncü ləçəyini
yeyib. Bülbülün çiynində iki
balaca ləçək
var. Bu ləçəklər gülün öz ləçəklərinin rəngindən
bir azca tünd və bir xeyli balacadır.
Aydın
görünür ki, bu ləçəklər
bülbülün qanadlarıdır.
Hətta
gülü əlinə
alanda belə inanmırsan ki, bülbül də, gülün bir ləçəyinin yerində
bitmiş arıya bənzər bir böcək də canlı deyil, sadəcə çiçəyin
bir elementidir.
Xarıbülbül haqqında belə bir rəvayət
var: İran şahı Qarabağ xanlığına hücum
edir, Ağa Məhəmməd şah Qacar Şuşanı alır. Buranın ab-havası, füsunkar
gözəlliyi onun çox xoşuna gəlir. Ancaq şah burada
çox qala bilmir, 1797-ci ildə sui-qəsdlə öldürülür.
Bu hadisə Qarabağ
xanlığı ilə
İran arasında ixtilafı daha da dərinləşdirir.
Bundan sonra Ağa Məhəmməd şah Qacarın iki bacısı hakimiyyət başına gələn Fətəli şahdan qardaşının intiqamını
almağı tələb
etməyə başlayırlar,
onu rahat buraxmırlar.
İbrahim xan yenidən qanlı müharibənin başlanmasının qarşısını
almağa çalışır,
məsələni sülh
yolu ilə həll etməyə çağırır. İbrahim xan,
Qarabağ xanlığı
ilə İran arasında münasibətləri
düzəltmək üçün
qızı Ağabəyim
ağanı, Fətəli
şahın istəyini
qəbul edərək,
ona ərə verməyi qərara alır.
Çox böyük cehizlə Ağabəyim ağa Tehrana gəlin köçürülür. İran Şahlığında
saray əhli bu izdivaca qısqanclıqla
yanaşır.
Qarabağdan gələn bu gözəl xanımı
ilk gündən Fətəli
şahın gözündən
salmaq üçün
yollar axtarırlar. Ağabəyim ağa 1801-ci ildən
1832-ci ilədək - ömrünün
sonuna kimi Vətən həsrəti
çəkə-çəkə Tehranda yaşayır.
Ancaq bir azərbaycanlı qızının Vətən
həsrətinə qatlaşması
minlərlə vətəndaş
qanının tökülməsinin
qarşısını alır.
Buna görə də şairənin bizə gəlib çatmış bu beytində böyük bir Vətən nisgili, doğma yurddan uzaqda yaşanan bir ömrün təəssüfü
duyulur.
Mən aşiqəm, qara bağ,
Qara salxım,
qara bağ.
Tehran cənnətə dönsə,
Yaddan çıxmaz
Qarabağ.
Qarabağdan gəlib Tehranda
şaha zövcə olmuş Ağabəyim ağanı gözü götürməyənlər Fətəli
şaha bu bayatını çatdırmış,
üstəlik də demişdilər ki, qarabağlı bu "qızcığaz" Tehranda
oturub Tehranı bəyənmir. Şah incik halda Ağabəyim ağanı
hüzuruna çağırtdırır.
Şairə hazırcavablıq
edərək şahın
fikrini yayındırmağa
çalışır:
- Mən elə deməmişəm, Şahım!
Sizə başqa cür çatdırıblar,
mən belə demişəm:
Mən aşiqəm, Qarabağ,
Şəki, Şirvan, Qarabağ.
Tehran cənnətə dönür,
Yaddan çıxır
Qarabağ.
Bu hazırcavablıq Fətəli
şahın xoşuna
gəlir, eyni zamanda, Ağabəyim ağanın gözlərindəki
kədəri də görür. Ona daha artıq hörmət bəsləməyə
başlayır, bu kədəri azaltmaq istəyir:
- Qarabağa qayıtmaqdan başqa nə arzun varsa, de, yerinə yetirim.
Ağabəyim ağa bir qədər fikirləşdikdən
sonra cəsarətini toplayır və deyir:
- İcazə verin,
ata evindən gətirdiyim qiymətli daş-qaşları, cehizlərimi
satım.
- Məgər mənim xəzinəmdə pul qurtarıb, ya var-dövlətim sənə
azlıq edir?
Ağabəyim ağa yenə ağıllı cavabı
ilə şahı susmağa məcbur edir:
- Siz sabahdan bütün
saraya elan edərsiniz ki, xəzinəni mənim üzümə açırsınız.
Mən isə xəzinə əvəzinə daş-qaşlarımı,
cehizlərimi xərcləyərəm,
buna özüm üçün bir bağ salmaq istəyirəm. Elə bir
bağ ki, orada ancaq mən
gəzim. Bu bağ ancaq mənə məxsus olsun, bu bağda
hər çiçək,
hər kol ancaq mənim zövqümlə əkilsin.
Fətəli şah razılığını
bildirir. Dünyanın hər yerindən
ən bacarıqlı
bağbanlar saraya dəvət olunurlar.
Ağabəyim ağa
öz fikrini bağbanlara bildirir: Elə bir bağ
salacaqsınız ki, Şuşada bitən hər bir ot, ağac, gül burada bitsin.
İş başlanır, Şuşanın dağ-dərəsindən, karvan-karvan torpaq daşınır. Şuşada bitən hər bir ot, gül-çiçək, kol, ağac bu bağda da əkilir. Nəhayət, bağ hazır olur, şairənin arzusuna əməl edərək bağın adını "Vətən bağı" qoyurlar. Ağabəyim ağa bağı gəzməyə çıxır. Lakin nə qədər axtarırsa, bağda Xarıbülbül çiçəyini tapa bilmir. Bağda işləmiş bütün bağbanları çağırtdırır, məsələni onlara bildirir. Bağbanlar yenidən ikiqat səylə işə başlamalı olurlar. Lakin nə qədər edirlərsə, Xarıbülbül "Vətən bağı"nda bitmir ki, bitmir. Hətta ən məharətli bağbanlar da bu gülü başqa torpaqda yetişdirə bilmirlər. Bağbanların zəhməti hədər gedir. Xarıbülbül Şuşadan Tehrana "Vətən bağı"na köçmür ki, köçmür...
"Vətən bağı" əl-əlvandır,
Yox içində Xarıbülbül.
Nədən hər yerin əlvandır,
Köksün altı, sarı bülbül?!
Müəllif demək istəyir ki, qəfəsdə uzun müddət oturduğu üçün, gülə qovuşmaqdan ötrü həsrət çəkən bülbül iztirablarını, dərdini bədənindən çölə sızdırıb, köksünün altı saralıb, sarı rəngə boyanıb. Bu hadisələri Ağabəyim ağa özünə şamil edərək, yəni Şah sarayında Vətən həsrəti ilə ürəyinin alışıb-yanmasına bənzətmişdi. Bütün bu əfsanəvari olaylarla dolu bir qürbət həyatı yaşayan Ağabəyim ağa ömrünü nisgil içində, Vətən, Qarabağ həsrəti çəkə-çəkə Tehranda başa vurur.
Xarıbülbül hətta alovlu vətənpərvər, gözəl şairə Ağabəyim ağanın Vətən həsrətini, qəriblikdə çəkdiyi əzabları yüngülləşdirmək üçün də onun saldırdığı bağda bitmir ki, bitmir...
Nəhayət, uzun illərdir əsirlikdə olan, Qarabağın, Şuşanın incisi sayılan Xarıbülbül artıq azadlığına qovuşmuş, bütün Azərbaycanın azadlıq, Zəfər rəmzinə çevrilib.
Aynur ƏRƏBZADƏ
AMEA Mərkəzi Nəbatat Bağının əməkdaşı
Hərbi And.- 2021.- 12 mart.- S.21.