Şuşada “erməni
kilsəsi” müəmması: həqiqətlər niyə təhrif
edilir?
Şuşada “erməni kilsəsi”nin mövcudluğu barədə erməni xülyalarını həqiqətə çevirmək üçün 44 günlük qələbəmizdən sonra düşmənlərimiz daha ciddi şəkildə hərəkətə keçiblər. Erməni tərəfi dünyanın bütün müvafiq Beynəlxalq Təşkilatlarına müraciət edərək bu yalanı təsdiq etdirməyə çalışırlar.
Ermənistan mətbuatı 2021-ci il yanvar ayından etibarən Şuşa şəhərində “erməni” kilsəsinin azərbaycanlılar tərəfindən “dağıdılmasının” qarşısının alınması barədə yaydıqları dezinformasiyalar Azərbaycan dövlətini etmədiyi bir işdə suçlamaq, dünya dövlətləri arasında Azərbaycanı gözdən salmaq məqsədi daşıyır. Bu istiqamətdə öz yalanlarını “sübut”a yetrmək üçün elə ermənilərin özləri tərəfindən yaradılan Azərbaycan dilindəki internet mənbələrindən, xüsusilə Azərbaycan dilindəki vikipediyadan misallardan məharətlə istifadə edirlər.
“Qazançı kilsəsi” mövzusunu internetdə axtarışa verəndə, Azərbaycan dilindəki vikipediyada belə bir məlumatın olduğunu görürük. https://az.wikipedia.org/wiki/Qazançı_kilsəsi
Bu məlumatda yazılan
sitatlar biri digərini inkar edir. Sitat: - “Erməni
mənbələrinin verdiyi
məlumata görə,
kilsənin hazırkı
yerində Abidənin
1987-ci ildə hazırlanmış
pasportunda “Qazançılar
kilsəsi”nin qədim zərdüşt
məbədinin üzərində
inşa olunduğu qeyd olunub.1722-ci ildən bəri mövcud olmuş başqa bir kilsə yerləşmişdir”. Bu iki cümlə biri-birini tamamlamasa da ikincinin mənası
çətin başa
düşülsə də,
burada bir saxta erməni tarixi ifadə edilməyə çalışılır.
1-cisi, birmənalı şəkildə qeyd etmək olar ki, heç bir tarixi mənbədə
Şuşada Zərdüşt
məbədinin və
ya məbədlərinin
mövcudluğu göstərilmir.
2-cisi sual olunur,
1722-ci ildə Şuşada
hansı sayda xristian toplum olub ki, onlar
həmin ildə özlərinə kilsə
tikirdilər? Əgər mövcud
olubsa, bu, xristian toplumun milliyyəti nə olub? Ümumiyyətlə, 1722-ci ildə Şuşada
xristian dininə mənsub olan xalq və ya
millət yaşamayıb,
bu ifadə yalandır. Elə həmin mənbədə
xristianların, yəni
ermənilərin Şuşada
ilk dəfə məskunlaşmaları
1868-1887-ci illər olduğu
göstərilir.
Qazançı adlandırılan rus
provaslav kilsəsi
Bu saxta Azərbaycan
dilindəki “Qazançı
kilsəsi” vikipedia səhifəsində istinad
olunan 12 mənbənin
hamısı ermənilərə
məxsusdur. Burada artıq şərhə
ehtiyac yoxdur. Təxribat xarakterli bu cür
məlumatlar adi görünsə də, əslində Ermənistan
Azərbaycanı planlı
şəkildə vandalizm
aktı törətməkdə
suçlamağa çalışır.
Lakin araşdırmalar
göstərir ki, Şuşa şəhərində
erməni kilsəsi mövcud olmayıb.
Şuşada xristian kilsəsinin yaranma tarixi əslində 1805-ci ildən
başlayıb. Belə ki, 1805-ci ildə Qarabağ xanlığını
devirməyə nail olan
Çar Rusiyası digər bölgələrimizlə
bərabər öz mənzil qərargahını
Şuşa şəhərində də
yaratdılar. O dövrdə
Şuşa şəhərində xristian
kilsəsi yox idi. Rus əsgərlərinin ibadəti üçün
isə bir xristian kilsəsinə ehtiyac vardı. Müharibələr nəticəsində iqtisadi cəhətdən zəif olan Rusiyanın şəhərdə
quruculuq işləri aparmağa imkanı yox idi. Odur ki, ordu rəhbərliyi
xanlığın divanxanasının
üstünə zəng
asdıraraq burada rus əsgərlərinin ibadəti üçün
şərait yaratdı.
Zaman keçdikcə
Qarabağ xanlığının
divanxanası rus ordusu komandanlığı
tərəfindən, təmir
edilərək kilsə
stilinə uyğunlaşdırılırdı. 1868-1887-ci illərdə Culfanın Qazançı kəndindən
Şuşaya köçürülən
ermənilər bu kilsə ətrafında məskunlaşdırıldıqlarından, el
arasında bu kilsəyə hərdən
“Qazançı kilsəsi”
də deyirdilər.
Hələ buna qədər
ehtiyac olmadığı
halda Şuşanın
Köçərili məhəlləsində
1847-ci ildə daha bir kilsə inşa edilmişdi. Lakin Şuşada baş verən kilsə məcaraları Rusiyanın
gələcəyə hesablanmış
siyasəti idi ki, sonrakı dövrlərdə bu şəhərdən azərbaycanlıların
tamamilə köçürülməsinə,
etnik təmizləməyə
məruz qalmasına şahid olduq. Yerli camaat, yəni azərbaycanlılar 1-ci Qarabağ
müharibəsinə qədər
Şuşadakı kilsələri
“rus kilsəsi” adlandırırdılar.
Köçərili məhəlləsi. 1847-ci ildə Şuşada tikilmiş Müqəddəs vəftiz
İohan rus-provoslav kilsəsi
Şuşadakı kilsələrin ermənilərə
məxsus olmadığını
bir çox erməni mənbələri
də təsdiq edir. Məsələn, erməni
yazıçısı Zare
Melik-Şahnazarov 1995-ci ildə
Moskvada çap etdirdiyi “Zapiski karabaxskoqo soldata” kitabında Şuşadakı
kilsəni “rus kilsəsi” kimi qeyd edir. Kitab 1918-ci ildə
ermənilərin Qarabağda
yaratdıqları və
cəmi bir neçə ay yaşayan erməni “dövləti”ndən
bəhs edir.
1918-ci ilin mart ayında
İrandan Rus ordusuna məxsus beş min nəfərlik
bir Ordu Araz çayı üzərindəki Xudafərin
körpüsündən keçərək
Şuşa şəhərindəki
rus qərargahına gəlir. Mənbənin yazdığına görə bu ordu 1914-cü ildən
1918-ci ilə qədər
olan dövrdə (I Dünya müharibəsi ərəfəsində) İrana
yerləşdirilmişdi. Artıq öz missiyasını başa vuran rus hərbi bölmələri İran
dövlətinin xahişi
ilə artıq oradan çıxarılırdı.
Erməni hərbçiləri İrandan çıxan rus ordusunu Qarabağda
azərbaycanlılara qarşı
döyüşməyə sövq etmək üçün, rus zabitləri ilə görüşürlər. Məqsədlərinin baş tutmadığı
bu görüş barədə erməni zabiti Samson Melik-Şahnazaryan
yazırdı ki, “biz rus zabitləri ilə Şuşadakı Rus Provaslav kilsəsində
görüşdük”. Bu Şuşada erməni
kilsəsinin olmadığını
sübut edən erməni ziyalılarının
etirafıdır. Əgər o dövrdə Şuşada
erməni kilsəsi olsaydı o zaman Şuşanın arxiyepiskopu
olardı.
Qarabağ bölgəsində erməni
kilsəsinin fəaliyyəti
Sov İKP MK-nın birinci katibi Mixail Qorbaçovun rəhbərliyi dövründə
mümkün olmuşdu. Qarbaçovun göstərişi ilə
Erməni Qriqorian Kilsəsinin rəhbəri
II Vazgen tərəfindən
Parqev Martinosyanın
1989-cu ildə Şuşaya
arxiyepiskop təyin edilməsindən sonra erməni kilsəsi fəaliyyətə başladı.
Elə həmin il Şuşadakı
rus provaslav kilsələrinin xarici formalarının dəyişdirilərək
erməni kilsəsi adlandırılmasına səbəb
oldu.
Qarabağ bölgəsində yerləşən
bütün kilsələr
1930-cu ildə SSRİ hökumət
rəhbərlərinin göstərişi
ilə qapadılmış
və bəzilərindən
yem anbarı kimi istifadə olunmuşdur. SSRİ hökumətinin bu qərarından sonra Şuşadakı rus kilsələri də baxımsız qalaraq yararsız hala düşmüşdü.
1988-ci ildən Qarabağda
yaşayan ermənilərin
artan millətçilik
tələbləri fonunda
alban dövrü kilsələrin erməniləşdirilməsinə
və aktiv olmayan rus kilsələrinin
işlək vəziyyətə
gətirilməsi və
yeni erməni kilsələrinin tikilməsi
siyasəti aparılmağa
başladı və bu da nəticə
etibarı ilə
1992-ci ildə Azərbaycanın
20% torpaqlarının Ermənistanın
Silahlı Qüvvələrinin
işğalı altına
düşməsinə səbəb
oldu.
Son 28 ildə Ermənistanın
işğalı altında
qalan Azərbaycan ərazilərinin erməniləşdirilməsi
Ermənistan hökumətinin
dövlət siyasətinin
bir hissəsini təşkil edirdi ki, bu da
Şuşadakı rus
provaslav kilsələrindən
də yan keçmədi. Tarixi baxımdan nə Şərqi Zəngəzur,
nə Qarabağ bölgələrində və
nə də Şuşa şəhərində
heç vaxt erməni kilsəsi və ya kilsələri
mövcud olmamışdır.
Dünyanın heç bir
arxivindən bunu sübut edə bilən heç bir sənədə rst gəlmək mümkün deyildir.
Faiq İsmayılov,
AMEA A.Bakıxanov
adına Tarix İnstitunun
əməkdaşı.
Hərbi And.- 2021.- 19 noyabr.- S.16.