Sürgündə sevgi, şahın
ölümcül qəzəbi, Qalada ölən qalalı
şairin nisgili... –Şəhid ziyalı
Hanı məni gül qoynunda doğuran,
Xamırımı göz yaşıyla yoğuran,
Beşiyimdə "layla balam!" çağıran
Azərbaycan,
mənim baxtsız anam oy...
Neçə
ildir həsrətində yannam oy…
İstədim onun haqqında yazını başqa
şeirləri ilə başlayım, zatən hamısı Azərbaycan
həsrəti, Azərbaycan yanğısı ilə
qaynaqlanıb, amma bu şeir beynimdə qalanlarını
üstələyib, qabağa keçdi. O qədər deyilməyən,
sözə gəlməyən ifadə, nisgil, ağrı var
ki, bu misraların alt qatında, o qədər hiss edirəm ki,
onun vətən dərdini. Bu dərd vətənə
həsrətdən deyil, vətənin azadlıq həsrətindəndir.
Misralar deyir ki, “mən yox olum”, “mən görməyim”,
“amma bilim ki, Azərbaycan var və azaddır”. Bütün misralarının altındakı
ağrı bunun ağrısıdır - Azərbaycanın
azad olmasının, əsirlikdən qurtulmasının.
Lent.az-ın “Şəhid ziyalılarımız” layihəsində
budəfəki qəhrəmanımız Almas
İldırımdır –mühacirətdə yaşayan
(yaşamaq demək mümkünsə), son nəfəsində
də “Azərbaycan” deyə ruhu cismində yanıb
tüstü şəklində göylərə qalxan Almas
İldırım.
Axşam
olur, quşlar dönər yuvaya
Mənim dönüb qonacağım dal hanı?
Sabah olur
çoban enər obaya
Mənim qalxıb-enəcəyim yol hanı?
Quşlara,
çobana həsəd aparacaq qədər nisgilli taleyin sahibi Almas İldırım imzasıyla
tanıdığımız şair şeirlərində vəsf
etdiyi kimi gülün bülbülü, bülbülün
gülü çağırdığı cənnətməkanda
deyil, Bakının yaxınlığındakı Qala kəndində
anadan olub.
Vətən hara olur-olsun, insana cənnət gələr.
Taleyə baxın ki, insanın adı da mübahisə
mövzusudur, o qədər didərgin, qaçqın,
mühacir həyat yaşayıb ki, bəlkə, adını
da ondan dəyişib, düşməni azdırıb.
1907-ci il martın 34-də Qala kəndində anadan
olanda adını Dinozaur qoyurlar. Niyəsi
heç bir mənbədə yoxdur, o var ki, sonradan Zaur olur.
Əsil adının Əbdülhəsən olduğu da
yazılır, amma babasının adıyla Almas
çağırıblar.
Türkiyə mənbələrində guya o doğulan
zaman ildırım çaxdığından adını
İldırım qoyublar yazılır.
Şeirlərini
Almas İldırım imzasıyla çap
etdirdiyindən bu adla tanınıb. Türk
arxivlərində Elmas Yıldırım kimi gedir. Atasının adı Məhəmməd kimi qeyd
edilir.
Əkinçi atasının adı isə Hacı
Əbdülməhəmməddir. Qala kəndində
kişinin kiçik torpaq sahəsi olub, ləpədöyəndə
isə bir-iki balıqçı qayığı. Bununla da ailəsini dolandırma üçün
qazanc əldə edirmiş. Bu, bizim arxivlərdəki
məlumatdır.
Türkiyə arxivlərini araşdıranlar isə Almas İldırımın atasının böyük torpaq sahələrinin, Bakının bir neçə məkanında qayıqlarının, ticarət obyektlərinin-biznesinin olduğunu yazırlar.
Anası Nisə xanım evdar qadın imiş. Almas 6 yaşında ikən ailəsi Şüvəlana, 1920-ci ildə isə Çəmbərəkəndə köçür.
Almas 1914-cü ildə Cənubi Azərbaycandan Bakı Neft mədənlərində işləməyə gəlmiş fəhlələrin uşaqları üçün İran hökuməti tərəfindən açılmış “İttihad” məktəbində təhsil almağa başlayır. Bu məktəbdə dərslər Azərbaycan dilində tədris edilirdi, fars dili də öyrədilirdi.
1925-ci ildə “İttihad” məktəbini bitirən 18 yaşlı Almas təhsilini Abdulla Şaiqin məktəbində davam etdirməyə başlayır. Bu məktəbdə Abdulla Şaiqdən, Seyid Hüseyndən, Qantəmirdən dərs alır. Burda oxuyarkən şeir yazmağa başlayır.
İlk ilham aldığı şeir isə Əhməd Cavadın “Göy göl” şeiri idi. Onun məsul katib olduğu “Ədəbiyyat cəmiyyəti”nin fəal üzvlərindən olur.
1926-cı ildə “Ədəbiyyat cəmiyyəti” fəaliyyətini dayandırmağa məcbur olur. Səbəb bəlli idi - “orda Əhməd Cavadın, Hüseyn Cavidin davamçıları formalaşa bilərdi, məsələn, artıq Almas İldırım adlı biri formalaşıb”.
Azərbaycan Proletar Yazıçıları Cəmiyyətinin sədri Mustafa Quliyev yazırdı: “Yazıçılar arasında musavatçılara aşiq və Türkiyə çavuşlarının həqiqi şagirdi bulunan Almas İldırım yer almış olduğu meydana çıxmaqdadır. Bunlar Əhməd Cavad və Hüseyn Cavidlərin yolçusudurlar. Milli ədəbiyyat yaratmaq məqsədilə qəmli mərsiyələr yazan bu kimi gənc şairlərdən ədəbiyyatımızı təmizləməliyik”.
Elə həmin il onun yerinə “Qızıl qələmlər ittifaqı” fəaliyyət başlayır.
Almas İldırım artıq anlayırdı ki, onun təmsil etdiyi cəmiyyəti məhv edən sovet quruluşu onun da məhvinə fərman verib, ona görə də xilas yolu kimi həmin ittifaqa üzv olmağa qərar verir.
1926-cı ildə həmin ittifaqın nəşr etdirdiyi “Gənc qızıl qələmlər” məcmuəsində onun altı şeri (“Hindli qız”, “Şərqə”, “Yarın”, “Ey Hindistan”, “Nəriman”, “Qərbə”) dərc edilir.
1927-ci ildə indiki Bakı Dövlət Universitetinin şərqşünaslıq fakültəsinə daxil olan Almas İldırımı çox oxumadan ordan çıxardırlar. Tacir övladı universitetdə təhsil ala bilməzmiş.
Bolşevizmin ilk düşmənləri tacirlər, bəylər, xanlar, milli ordu zabitləri, təhsil almış ziyalılar, cümhuriyyət liderləri deyildi – Azərbaycanın azadlığını, dövlətçiliyini görən, dadan, sevən, onu bərpa etməyə çalışa bilən hər kəs idi. Rejimin potensial düşmənləri idi onlar.
Almas İldırımın universitetdən xaric edilməsi onu hədsiz ruh düşkünlüyünə salır.
Bir müddət sonra düşdüyü quyunun dibindən çıxmaq, “yararlı vətəndaş” olmaq üçün ədəbi məclislərə üz tutur. Kommunist partiyasının ideologiyasına xidmət edən bu məclislər mühacir şair Əbdülvahab Yurdsevərin təbirincə desək, partiyanı kor-koranə tərənnüm edən “ədiblər” yetişdirmək missiyasını yerinə yetirirdi.
20 yaşlı bir gənc isə onların sırasına qoşula da bilməzdi artıq, çünki onu Əhməd Cavada, Hüseyn Cavidə “cığırdaş” adlandırıb, Türkiyə mətbuatında çap olunduğunu unutmamışdılar.
1926-cı ildə İstanbulda çıxan “Həyat” dərgisində Almas İldırımın “A dağlar”, “Sevdiyim” adlı şeirləri çap olunmuşdu.
Həm də onun şeirləri, ədəbi məclisdəki çıxışları digərlərininkinə bənzəmirdi, proletar şairi deyildi. Onu proletar sevə bilməzdi, əslində proletara sevdirməzilər onu, əksinə, onu proletara düşmən kimi təqdim etmək lazımdır.
Xalq şairi Süleyman Rüstəm 1988-ci ildə “Ədəbiyyat və incəsənət” qəzetində Almas İldırımın cəmiyyətdəki mövqeyindən söhbət açır: “Biz, Azərbaycan Proletar Yazıçıları Cəmiyyətinin gənc üzvləri istəyirdi ki, hamı bizim kimi yazsın, bizim kimi düşünsün, inqilabı təlimi qavrasın… Biz yaşlı nəsil o zaman gənc sənətkarların yaradıcılığını bəzən düzgün qiymətləndirmirdik. Zaman qarışıq idi.
Bəziləri gizli fəaliyyət göstərən Müsavat Partiyasının təsiri altına düşdü. Bəziləri isə haqsız tənqidlərə davam gətirmədi. Bunun nəticəsində bir neçə şair ölkəmizi tərk etdi. Onların heç biri, o dövrün tələbi ilə desək, nə burjua yazıçısı idi, nə də bəy-xan övladları. Aralarında Almas İldırım kimi çox güclü və istedadlı şairlər də vardı…”
Yaz gəlincə
dağlar duman quşanır,
Dərələrdən
sellər axır, boşanır,
Könlüm deyir onsuz nasıl yaşanır?
Söylər – mənim doğulduğum el hanı?
1930-cu illərin
əvvəllərindən, Aşqabadda çıxan "Zəhmət"
qəzetində (1932-ci il, 10 avqust) oxuyuruq:
"Almas İldırım ideolojimiz (sovet ideologiyası – M.T.)
üçün zərərli bir insandır. Bizə
inanmaq şərtiylə aramızda qalmaq diləyində isə,
bu arzusunu mətbuat vasitəsi ilə bildirməlidir".
Həmin
tənqidin nümayəndələrindən olan Əsəd
Əyyubi isə "Almas kimilərin
başları sovet çəkici ilə əzilməlidir"
- yazır.
Uzunmüddətli təqiblərdən sonra Almas Azərbaycan
Proletar Yazıçıları Cəmiyyətindən xaric
olunur və Dağıstana sürgün edilir.
İki
illik sürgün həyatında Almas
İldırım Dağıstan ədəbiyyatının
qaynar mühitinə düşür. Şeirlərini
"Dağıstan füqərası" qəzetində
çap etdirirdi. Şeirlər
Dağıstanda yaşayan azərbaycanlılar, ləzgilər,
çeçenlər və başqa xalqların nümayəndələri
içərisində geniş yayılır, sevilə-sevilə
oxunurdu.
Gənc şair Dağıstan ziyalıları, tələbə,
gənclər və xalq arasında böyük nüfuz
qazanır. Bu da onu sürgün edənləri narahat edirdi.
1930-cu ildə
Bakıda Azərnəşrin çap etdiyi "Dağlar səslənirkən"
kitabı
ziyanlı ədəbiyyat kimi mağazalardan,
kitabxanalardan yığışdırılır. 1930-cu ilin əvvəllərində
isə Almas İldırım
Dağıstandan Türkmənistana sürgün edilir.
Həsrət
qalıb baharına, qışına,
Sordum onu
uçub gələn quşuna,
Baxma,
dostum, gözlərimin yaşına,
Məni
ondan ayıracaq qol hanı..?
Dağıstanda olduğu kimi, Türkmənistanda da
pedaqoji fəaliyyətlə məşğul olurdu.
Aşqabadda İrandan və Qafqazdan
köçürülmüş özü kimi didərgin
türk ailələrinin uşaqları üçün təşkil
edilmiş məktəbdə dərs deyirdi.
Bəlkə də, ziyan etmək istərkən ona
yaxşılıq etmişdilər. Almas
İldırım mühacir olmasaydı, o qədər sevilməzdi
və dünya ədəbiyyatını, poeziyasını o qədər
bilməzdi.
Yerli qəzetlərlə, Aşqabad radiosu ilə əməkdaşlıq
etməsi, türkmən xalqının həyatı ilə
yaşaması, onun yaradıcılığını da
püxtələşdirirdi, inkişaf edirdi. Jurnalist kimi də
fəaliyyət göstərirdi, “Zəhmət” qəzetində
çalışırdı.
1932-ci ildə şair Şamaxıdan ailəsi ilə
birgə Türkmənistana sürgün edilmiş, əslən
Azərbaycanın cənubundan – Təbrizdən olan Zivər
adlı bir qızla tanışlığı “sən dərdli,
mən yaralı” bölüşmələri evliliyə gətirib
çıxarır. Bu evlilikdən dünyaya gələn ilk
oğlunun adı Azərdir.
Tale bundan sonra da üzünə gülmür şairin. “Həmin
dalğa, həmin koordinat”. Almas
İldırım sürgün olunduğu Türkmənistanda
da rahat qoyulmur, təqib olunurdu.
Vətənində, burda onun qarasınca yenə
danışılır. Yazılır, Bakıda qalan qohumları,
bacısı tez-tez həbs edilir, işgəncələrə
məruz qalırdılar.
Sürgündə onun fəaliyyətini nəzarətdə
saxlamaq üçün Azərbaycan SSR Baş Siyasi İdarəsi
xüsusi nümayəndəsini Aşqabada ezam edir. Agent iki istiqamətdə
işləyirdi - həm onu izləyib vətənə onun
haqqında məlumat verir, həm də onun Türkmənistandakı
fəaliyyətini elə orda gözdən salmaq
üçün kampaniya aparır, məqalələrlə
çıxış edirdi.
Ləyaqətini, şərəfini qorumaq
üçün vətəndən didərgin düşən
şair elə o səbəbdən Türkmənistanda da qala
bilmədi.
1933-cü ilin iyununda həyat yoldaşı Zivər
xanımı və üç aylıq oğlu Azəri də
götürüb, gizlin yolla İrana gedən
qaçaqmalçı karvana qoşulur. Uzun yol qət
etdikdən sonra qaçaqmalçılardan ayrılıb,
dağlarla, düzlərlə, ayaqları daşdan və
tikandan yara olmuş halda, ac-susuz İran sərhədinə
yaxınlaşırlar.
Sərhəd
məntəqəsində Almas
İldırımı dərhal həbs edirlər. İran sərhədçiləri şairi
bolşevik xəfiyyəsi hesab edib, ona 25 gün müxtəlif
işgəncələr verir, sinəsinə qədər soyuq
suyun içərisində saxlayıb sorğu-sual edirlər.
Bütün bunlardan onun səhhəti sıradan
çıxır. Nəhayət, Tehran rəsmilərinin
göstərişi ilə şair azad edilib, Məşhədə
göndərilsə də yaşamaq onun üçün
çoxdan işgəncəyə çevrilmişdi. Mühacirət hələ bundan sonra
başlayırdı.
Azərbaycandan
gedən bir mühacirin İranda yaşayışı necə
olar…sovet rejimi ilə İran şahlıq rejiminin fərqi nə
qədərdir ki…
Qurtuluşu ancaq Türkiyə cümhuriyyətində
tapan Almas İldırım 1933-cü ildə özünə
vətən simalı məkan tapir oranı. Qismən rahatlığa
qovuşub, qəlbini şeirlərinə verir Almas
İldırım.
Doğmuşkən
Süleyman taxtına günəş,
Nə Müşfiq həmdədm, nə Cavid bir eş.
Nədir
bu içimdə sönməyən atəş,
Könlümdə
ümidlər sərab oldu hey…
Bu
yaxınlarda oğlu Azərin müsahibəsində bir fikir
diqqətimi çəkdi: “Atam öləndə mənim 18
yaşım vardı, ağlım kəsəni onu 5-6 il ancaq gördüm, onda da həmişə
susan, düşünən, fikirli. Bir insanı heçmi
heç nə maraqlandırmaz, ətrafdakılarla maraqlanmaz,
yalnız gözü yol çəkib, xəyala dalar… Mənə
dediyi bir o oldu ki, sən Bakıda neft mühəndisi olarsan,
azad yaşayarsan…”
Qərib
quşum, bu gəlişin nərədən
Uçub gəldin hansı dağdan-dərədən.
Mən
anlamam köksündəki yaradan
Bihudədir,
məndə məlhəm arama
Məlhəm olsa, qoyaram öz yarama.
Türkiyədə
yaşadığı 17 illik mühacirlik həyatında "Çinaraltı",
"Göyboru", "Boz qurd", "Orkun",
"Özləyiş", "Kommunizmlə mücadilə"
kimi türkçülük fikrini yayan məcmuələrdə,
Van və Malatya əyalətlərində, həmçinin
Berlində nəşr olunan "Qurtuluş" mühacirət
dərgisində şeirləri çap olunurdu. Şerlərində
Azərbaycanın müstəqilliyi üçün
“çarpışırdı”.
Hansı
cəllad o köksünü dişləyən
Əski bir yaramı öylə işləyən.
O səs
nə içində dərdə başlayan
Bihudə
dinlətmə bana nəvanı,
Mən nə
bilim, kimlər yaxmış yuvanı..
Ölkəsinin sovet əsirliyində olması onu rahat,
azad yaşamağa qoymurdu.
1936-cı ildə məşhur "Əsir Azərbaycanım"
şeirini yazıb.
Türkiyədə
Azərbaycan haqqında formalaşdırılmış
yanlış fikirləri dəyişməkdə Almas İldırımın əməyi
çoxdur. Onun yaradıcılığı
gerçəyi anladıb, vəziyyəti izah edirdi Türkiyədə.
Almas
İldırım Azərbaycan folklorunu toplamaqla özünə
təsəlli taparmış, bu həm də Azərbaycan
üçün böyük xəzinədir. 100-dən
çox bayatı 1943 və 1947-ci illərdə İstanbulda
"Azərbaycan nəğmələri" adlı kitabla nəşr
olunub.
1936-cı
ildə Almas İldırımın əkiz
oğlanları (bəzi mənbələrdə
qızları) dünyaya gəlir. Şair
onların adlarını Eldəgəz və Yurdavar qoyur.
Yəni vətəndə gəzərsiniz, yurda
gedərsiniz mənasında. Bu arzusu da həyata
keçmədi şairin.
Əkizlər ağır xəstəliyə
düçar olub, bir gündə doğulduqları kimi, bir
gündə də dünyalarını dəyişirlər.
"Bir gündə ölən əkizlər"
şeirində Almas İldırım bunu
dilə gətirir:
Mən
deyirdim ki, bir gün varıb ana yurduna,
Öpərsiniz
anamın toz basan məzarını...
Özlədiyim
o gündə mən ölmüş olsam, belə
Siz mənsiz
gəzərsiniz Bakının Xəzərini...
Lənət
olsun mənə yar olmayan bu fələyə,
Düşmən kəsildi məndə yaşayan hər
diləyə.
Sonradan iki oğlu olur yenə. Fələyin düşmən kəsilməsi
ilə də barışıb pedaqoji fəaliyyətlə məşğul
olan Almas İldırım bir müddət
Boluda ibtidai məktəblərində müəllimlik edir,
1936-cı ildən ömrünün sonuna qədər Şərqi
Anadolunun müxtəlif əyalət şəhərlərində
kargüzar, katib işləyir.
O,
1936-cı ildə Elazığda, 1937-1939- cu illərdə Kəbin
və Polu təhqiqat katibliklərində, 1939-1951-ci illərdə
isə Qaracabağ, Ağın, Xankəndi, Balı bəy və
Muşan bələdiyyələrində, 1951-ci il iyul
ayından dekabr ayınadək Tuncelinin İrəsi bələdiyyəsində
çalışır.
Vəfatından bir ay əvvəl, 1951-ci ilin
dekabrında isə şair Malatyanın Qala qəsəbə bələdiyyəsində
işləyirdi.
1939-cu ildə xəbər gəlir ki, anası Nisə
xanım vəfat edib. Atası Əbdülməhəmməd
kişini 1941-ci ildə Türkiyədəki oğlu ilə əlaqə
saxlaması iddiası ilə bütün ailə üzvləri
ilə birlikdə Nargin adasına sürgün edirlər.
Dəlil olmadığına görə 60 gündən
sonra azad edilirlər. Bacısı Sona xanım bu hadisədən
sonra bir qonşu vasitəsilə Almasa məktub göndərir.
Yazır ki, ailəmizdən heç kim
qalmayıb, sənin məktubun gələn ünvanda hər kəsi
məhv edirlər.
Sona xanım küçədə ona “satqının
bacısı” deyilməsindən əsəb
sarsıntısı keçirir.
Qardaşına aid evdə nə varsa, hamısını
yandırır. 1941-ci ildən əsəb xəstəliyinə
tutulan qız minbir əziyyətlərlə 1983-cü ildə
dünyasını dəyişir.
Atası
Əbdülməhəmməd kişi isə
1945-ci ildə vəfat edib.
Sən
getdin ardınca boynum büküldü
Axdı-axdı göz yaşlarım töküldü.
Ellər,
dostlar birər-birər çəkildi
Həmdəmim
bir qədəh şərab oldu hey…
1952-ci il yanvarın 14-də, bazar ertəsi səhər
Almas İldırım-mühacir Azərbaycan şairi,
aşiqi, fədaisi ona əzablar yaşadan bu dünyaya
gözlərini əbədi yumur. Bakının
Qala kəndində doğulan Malatyanın Qala qəsəbəsində
dünyadan köçür. Malatyanın Sancaktar məzarlığında
dəfn edilən şairin məzarının yeri belə
bilinmir…
Almas vəfat
edəndə Məhmətin 2, Odxanın 8, Arazın 15, Azərin
isə 18 yaşı olub. Şairin yoldaşı Zivər xanım isə 21
fevral 2007-ci ildə vəfat edib.
Kim dost ola yarına kim ilişə
Bir eş bulsam bu dərdi bölüşə.
Gəl, aldanma üzümdəki gülüşə,
Gəl ruhuma, keçirdiyim anı gör,
Gir qəlbimə, içdən axan qanı gör…
Müstəqillikdən sonra vətəndə araşdırmaçılar Maarif Teymur, sonralar Dilqəm Əhməd şairin irsini arxivlərdən çıxardır. 1994-cü ildə onun şeirlərindən ibarət "Qara dastan" adlı kitabı işıq üzü görür.
Müstəqillikdən sonra Azərbaycanda daha çox tanınmağa başlayır və sevilir Almas İldırım.
Bakının Şüvəlan kəndində Almas İldırımın adını daşıyan küçə var.
Şeirlərinə mahnılar bəstələnir, şeirlərinə çökən vətən hayqırtısı indi mahnılarda əks –səda verir.
Könlümə tək Kəbə yapdım səni mən,
Sənsiz neylim qürbət eldə günü mən,
Sənsiz
neylim Allahı mən, dini mən,
Azərbaycan,
mənim tacım, taxtım oy...
Oyanmazmı
kor olası baxtım oy…
Hərbi And.- 2021.- 22 yanvar.- S.16-17.