Xalq artisti Soltan
Dadaşov
Bu gün Azərbaycan
rejissoru, Xalq artisti Soltan Dadaşovun doğum günüdür.
AZƏRTAC
xəbər verir ki, anadan olmasından
117 il ötən
Soltan Dadaşov Azərbaycan sənət tarixində öz yeri olan sənətkarlardandır.
Soltan Dadaşov 1906-cı il mayın 27-də Bakıda doğulub. Kiçik yaşlarında ruhani təhsili alıb. Fərasət və diribaşlığına,
oxumağa həvəsli
olmasına görə
atası onu türk-rus məktəbinə
verib. Qabaqcıl şagird kimi
müəllimlərin sevimlisi
olan yeniyetmə Soltan buradan da Realnı məktəbə keçib.
Erkən
gənclik illərindən
klassik şairlərdən
Məhəmməd Füzulinin,
Molla Pənah Vaqifin, Seyid Əzim Şirvaninin, Qasım bəy Zakirin ədəbi irsini dərindən mənimsəmişdi. Bəlağətli əruzun əlvan və mürəkkəb vəznlərini dərindən
bilən qiraət xiridarı kimi tamaşaçı-dinləyicilərin rəğbətini qazanmışdı.
Düşüncə tərzinə, idrak
və təfəkkürünə
görə həmyaşıdlarından
irəli gedən Soltan Dadaşov məktəbdə dram dərnəyi
yaratmışdı. O, şagird dostları ilə Mirzə Fətəli Axundzadənin
komediyalarından, Nəcəf
bəy Vəzirovun məsxərələrindən, Haşım bəy Vəzirovun məzhəkə
və vodevillərindən
parçalar seçib
tamaşalar hazırlayırdı.
Özü bu səhnələrdə
həvəskar aktyor kimi də çıxış
edirdi.
1920-1921-ci illərdə Soltan Dadaşov Bakıdakı Mərkəzi
fəhlə klubunun
dram dərnəyinin fəallarından
olub. Sovet hökumətinin təşkil etdiyi təbliğat və təşviqat briqadalarının
fəal üzvü kimi Azərbaycanın rayonlarında aktyor, müğənni kimi çıxışlar edib.
1923-cü ildə milli səhnə mədəniyyətimizi peşəkar
ixtisaslı kadrlarla təmin etmək məqsədilə Bakı
Teatr Məktəbi (Texnikumu) açılıb.
Soltan Dadaşov həmin məktəbin ilk məzunlarından
olub və 1924-cü ildə həmçinin Milli Dram Teatrının yardım heyətində aktyorluq edib. Texnikumda oxuduğu illərdə teatrın səhnəsində
tamaşaya qoyulmuş
bir sıra əsərlərdə epizod
rollar oynayıb.
Fərasətli tələbə
olduğuna, Bakı Teatr Məktəbini əla qiymətlərlə
bitirdiyinə, rus dilində sərbəst danışdığına, həssas
musiqi duyumuna, Milli Dram Teatrının səhnəsindəki sərbəst
yaradıcılıq cəhdlərinə
görə və ən əsası, sənət müəllimi
Aleksandr Tuqanovun zəmanəti ilə Azərbaycan Respublikasının
Xalq Maarif komissarlığı (XMK) 1927-ci ildə Soltan Dadaşovu Moskvada təhsilini davam etdirməyə göndərib.
Mərkəzi Teatr Texnikumunda dörd il təhsil
alan Soltan Dadaşov 1931-ci ildə Bakıya musiqili teatr rejissoru ixtisası ilə qayıdıb. O, Moskvada
Aleksey Popov, Boris Zaxava, Andrey
Petrovski, Boris Suşkeviç
kimi məşhur pedaqoqlardan sənət ixtisası dərsi almış, rejissuranın
estetik və fəlsəfi əsaslarına
bacarıqla yiyələnmişdi.
Təhsilini bitirib təyinatla Azərbaycan Xalq Maarif komissarlığının
sərəncamına göndərilən
Soltan Dadaşov opera teatrına quruluşçu
rejissor təyin olunub. O, opera teatrında çalışan
ilk peşəkar təhsil
almış rejissor idi və buna
görə də elə ilk işindən onun quruluşları əzəmətli vüsətinə,
zəngin koloritinə
və tamaşaların
səhnə həllinin
bəstəkarların partiturası
ilə uyğun gəlməsinə görə
seçilirdi. S.Dadaşov milli
muğam operalarımızı
monumental səpkidə hazırlamağa
cəhd göstərən
və bu sahədə dəyərli
nailiyyətlər qazanan,
bu günədək davam edən ənənənin təməlini
qoyan cəsarətli, yaradıcı və novator rejissor idi. Hansısa klassik operanın
əsas partiyalarını
azərbaycanca oxuyan vokal ustalarını təkidlə aktyorluq sənətinin incəliklərinə
yiyələnməyə, obrazın
psixoloji-estetik, sosial-fəlsəfi
mahiyyətini ifadəli
cizgilərlə tamaşaçılara
çatdırmağa təhrik
edən ilk milli opera rejissoru da məhz
S.Dadaşov olub.
O, Opera və Balet Teatrında otuz səkkiz illik rejissorluğu dövründə
Üzeyir bəy Hacıbəyovun “O olmasın,
bu olsun” (“Məşədi Ibad”), “Arşın mal alan”, “Leyli və Məcnun”
(bir neçə quruluşda), “Cəbhə
və vətən”, “Əsli və Kərəm”, Müslüm
Maqomayevin “Nərgiz”,
“Şah Ismayıl” (bir neçə quruluşda), Zülfüqar
bəy Hacıbəyovun
“Aşıq Qərib”
(iki quruluşda), Cüzeppe Verdinin “Riqoletto”, “Traviata”, Soltan Hacıbəyovun “Gülşən” (balet), Ibrahimov Məmmədovun “Tülkü və Alabaş”, Rujero Leonkovallonun “Məzhəkəçilər”
əsərlərinin quruluşçu
rejissoru olmuşdur.
Aşqabad Dövlət Azərbaycan Teatrı “Dram və Opera Teatrı” adı ilə fəaliyyət göstərdiyi vaxtlarda Soltan Dadaşov həmin kollektivdə tamaşa hazırlamağa
dəvət edilib. Rejissor 1937-ci ilin dekabrında Aşqabad teatrında Müslüm Maqomayevin “Şah Ismayıl” operasının məşqlərinə
başlamışdır. Operanın premyerası
1938-ci il yanvarın 16-da göstərilərək,
təntənəli keçən
tamaşa sənət
ocağının yaradıcılığında
hadisə kimi qiymətləndirilmişdir. 1938-ci ildə Moskvada keçirilən Azərbaycan
Ədəbiyyatı və
Incəsənəti Dekadasında
(ongünlüyündə) “Arşın mal alan”
operettasının böyük
uğurundan sonra Bakıda müstəqil Musiqili Komediya Teatrı yaratmaq barədə dövlətin
qərarı oldu. Teatrın ilk
işi kimi Zülfüqar bəy Hacıbəyovun “Evliykən
subay” operettası seçildi. Operettanın
rejissorluğu Soltan Dadaşova tapşırıldı
və əsərin
ilk tamaşası 1938-ci il mayın 30-da “Rote
Fane” parkının (Indiki
“Nizami” parki) möhtəşəm yay salonunda göstərildi. Soltan Dadaşov 1941-ci il mayın
21-də Azərbaycan Dövlət
Rəqs Ansamblının
ifasında monumental, etno-mədəni
xalq mərasim oyun-tamaşasını tamaşaçılara
təqdim etdi. Filarmoniyada göstərilən bu tamaşa milli musiqi folkloru xəzinəmizin poetik vüsətini, etnogenezislə
bağlı estetikpsixoloji
məziyyətlərini böyük
ustalıqla səhnədə
təcəssüm etdirə
bilmişdi. 1945-ci ildə Bakıda ilk dəfə dövlət səviyyəsində Azərbaycan
sirki təşkil olunanda rejissorluq işi Soltan Dadaşova tapşırıldı.
Onun rejissorluğunda proqramlara milli “zorxana”, “qaravəlli”, “hoqqa” oyun estetikalarının
prinsip və formalarını cəsarətlə
gətirməsi ilə
sirk kollektivi Moskvada, Peterburqda, Minskdə, Riqada, Vilnüsdə, Tallində
çıxışlar edib.
1967-ci ildə Soltan Dadaşov sirk proqramında milli folklorumuzun bütün estetik gözəlliklərini, etno-mədəni
tariximizin oyun-tamaşa
səciyyələrini təcəssüm
etdirən xüsusi “Novruz” proqramı hazırlayıb.
Opera və Balet Teatrında işləyən
Soltan Dadaşov 1949-cu
ildə bağlanmış
Azərbaycan Dövlət
Musiqili Komediya Teatrının aktyorlarını,
əsasən Filarmoniyanın
estradasında çalışan
sənətçilərini bir yerə cəm
edib. 1954-cü ildə dövlət
sözü yazılmadan
Azərbaycan Musiqili Komediya Teatrı kimi truppanın fəaliyyətinə nail olub.
“Arşın mal alan”,
“Məşədi Ibad”,
dramaturq Məhərrəm
Əlizadənin və
bəstəkar Ağası
Məşədibəyovun “Toy kimindir?”, dramaturq
Süleyman Rüstəmin
və bəstəkar Səid Rüstəmovun “Durna” operettalarını burada tamaşaya hazırlayıb. Məhz bu kollektivin
güclü bazasında
truppa 1956-cı ildə
yenidən Azərbaycan
Dövlət Musiqili Komediya Teatrı kimi fəaliyyətə başlayıb və bu günədək yaradıcılığını davam etdirməkdədir.
S.Dadaşovun rejissor üslubunun
novatorluq xüsusiyyətləri,
məzmun və forma həllində milli xalq oyunlarından bəhrələnmə cəhdləri
Gənc Tamaşaçılar
Teatrının yaradıcı
heyətinin də diqqətini cəlb etmişdi. Iyirmi yaşına çatanda sənətkar kimi qəbul olunan Soltan Dadaşovun rejissorluğu ilə
1933-1936-cı illər ərzində
GTT-də Qriqori Kornellinin “Qaçaq Səməd”, Zəfər
Nemətovla Əli Həsənovun “Qaralar Ölkəsində”, Əli
Həsənovla Əliməmməd
Atayevin “Sürət”,
“Çelyuskinçilər”, Mirmehdi Seyidzadənin “Nərgiz” əsərləri
tamaşaya qoyulmuşdur.
Onun rejissorluğu ilə Dağıstan Muxtar Respublikasındakı
Süleyman Stalski adına Ləzgi
Dövlət Dram Teatrında
M.Xurişlova ilə M.Çistyakovanın “Şahid
Sulak” (1960) pyesi tamaşaya hazırlanıb.
Soltan Dadaşovun yazdığı, Mirzə
Ələkbər Sabirin
yaradıcılığının bədii məziyyətlərini,
kəskin satirasının
ictimai mahiyyətini təcəssüm etdirən
“Keçmişin məişət
səhnələri” librettosuna
Vasif Adıgözəlov
musiqili komediya bəstələyib. Həmin əsər
1962-ci ildə rejissor Əliheydər Ələkbərovun
quruluşunda Azərbaycan
Dövlət Musiqili Komediya Teatrında tamaşaya qoyulub.
1934-cü ildən pedaqoji
fəaliyyətlə də
məşğul olan S.Dadaşov uzun illər Azərbaycan Dövlət Teatr Institutunda aktyor və rejissor sənətindən dərs
deyib. Milli opera teatrı tarixini, onun görkəmli sənətkarlarının yaradıcılıq
yolunu dərindən bilən S.Dadaşov “Mirzə Fətəli Axundzadə adına Azərbaycan Dövlət
Opera və Balet Teatrı” kitabının,
xalq artisti Hüseynağa Hacıbababəyov
barədə monoqrafiyanın
müəllifidir. Eyni zamanda
Azərbaycan estradasında
rejissorluq etmiş, Azərbaycan Dövlət Filarmoniyasının Mahnı
və Rəqs Ansamblı üçün
rəngarəng proqram
kompozisiyaları hazırlamışdır.
Azərbaycan musiqili teatrının inkişafında
xidmətlərinə və
rejissorluq sənətində
qazandığı ciddi
nailiyyətlərə görə
Soltan Dadaşov
1940-cı il aprelin 23-də Azərbaycan
SSR Əməkdar incəsənət
xadimi və 1958-ci il aprelin 26-da Xalq artisti fəxri
adları ilə təltif olunub.
Sənətkar 1969-cu il sentyabrın 7-də Bakıda
vəfat edib.
Hərbi And.- 2023.- 2 iyun.-
S.12.