UĞURLU BƏSTƏKAR, TALESİZ
ANA...
Hər kəs öz alın
yazısı ilə dünyaya gəlir. Onun taleyinə də insanlığa
gözəllik bəxş etmək yazılmışdı.
Ləyaqətlə daşıdı öz
missiyasını. Həm bir musiqiçi-bəstəkar,
həm də bir ana kimi...
Söhbət Şərqdə ilk opera yazan qadın bəstəkar
Şəfiqə Axundovadan gedir. İllər öncə
onunla elə öz evidə görüşmüşdük.
O zaman canından artıq sevdiyi, üzərində yarpaq kimi əsdiyi
istedadlı oğlu Taleh də sağ idi.
Şəfiqə xanım hər zaman baxımlı, səliqəli
qadın olub.
Həmin gün də bizi öz
xanım-xatın görkəmi, səmimiyyəti ilə
qarşılayıb ağırladı. Saf
qəlbli pianoçu və bəstəkar Taleh Hacıyev bizi
öz ifası ilə valeh etdi. Birlikdə
təkrarsız bir gün yaşadıq. Bu
kiçik ailədən gözəl təəssüratla
ayrıldıq.
Həmin günü xatırlayanda Şəfiqə
xanımın oğlu ilə bağlı dediyi sözlər
qulağımda səslənir. “Talehdən çox
nigaranam. Mən dünyada olmayanda nə edəcək, nec yaşayacaq?! Axı uşaq
kimi safdı, köməksizdi. Allahdan
ömür istəyirəm ki, onu tək qoymayım bu
dünyada”.
Yaradan
ananın dualarını eşitdi və Talehi anasız
qoymadı... Şəfiqə Axundovanın gözünün
ağı-qarası, talesiz oğlu Taleh Hacıyev 2008-ci ildə
dünyasını dəyişdi, ondan 5 il
sonra isə məşhur anası dünyadan
köçdü. Müxtəlif illərdə
dünyalarını dəyişsələr də, anım
günləri eynidi- 26 iyul.
Oğlunun ölümü 40 gün bəstəkardan gizlədildi. Amma 40-cı
gün bunu gizlətmək artıq mümkün olmadı və
Şəfiqə Axundova oğlunun ölümündən xəbər
tutdu. Beləliklə də bəstəkar
ömrünün ahıl çağında ən dəhşətli,
kədərli anlarını yaşamalı oldu. Oğul
itkisindən beli bükülən Şəfiqə Axundova
artıq yaradıcılıqla məşğul ola bilmədi.
Müsahibələrdən
birində ona ünvanlanan “Şəfiqə xanım necəsiniz?”
sualına verdiyi cavab hər kəsi sarsıtmışdı:
“Sizcə övladı ölən ana necə olar?”.....
Yolun başlanğıcı
Şəfiqə Axundova 1924-cü ilin 21 yanvarında qədim
Şəki torpağında anadan olub. Lap kiçik
yaşlarından musiqinin sehrinə düşüb. Onu əhatə edən əsrarəngiz təbiət-quşların
cəh-cəhi, sərin mehin təsirindən
pıçıldaşan ağaclar, su
şırıltısı-balaca qızcığazın
qulaqlarında qəlbində musiqi kimi səslənirdi.
Şəfiqə xanımın xatirələrindən:
«Evimiz dağların qoynunda yerləşirdi. Hər səhər,
hər axşam dağları seyr edirdim. Elə
bil təbiətdə gördüyüm o füsunkar gözəlliklərin
hər biri qulaqlarıma həzin bir musiqi sədası
doldururdu. Zövq aldığım hər
bir gözəllikdə musiqi duyurdum. Əlbəttə
o vaxt bu hisslərin nə demək olduğunu bilmirdim. Sonralar anladım ki, bu mənim musiqiyə
bağlılığım imiş. Yadıma
düşür ki, hərdən öz-özümə
zümzümə edərdim. O qədər musiqiyə
aludə olmuşdum ki, hətta rəqs etməyi də
çox sevirdim. Dəfələrlə anam rəqs
etməyimin şahidi olmuşdu».
Şəfiqə Axundova İlk təhsilinə Şəki
şəhərindəki 6 saylı orta məktəbdən
başlayır. Amma atasının işi ilə əlaqədar
ailəsi Bakıya köçür. O da təhsilini
Bakıdakı 6 saylı orta məktəbdə davam etdirir.
Qızının
musiqiyə həvəsini görən atası Qulam kişi onu musiqiçi olmaqdan çəkindirməyə
çalışırdı, çünki qızını həkim
görmək istəyirdi. Hətta musiqi sənətini
seçdiyini biləndən sonra gənc Şəfiqəyə
bəzi cəzalar da verirmiş. Bu barədə
yenə Şəfiqə xanımın öz dediklərinə
üz tutaq.
«Atam
çox ciddi adam idi. Çox
danışıb-gülməyi xoşlamazdı. Musiqiyə də o qədər aludə deyildi. Evimizdə bir piano var idi. Həmişə
onu qıfıllı saxlayardı ki, mən çalmayım.
Çünki musiqiçi olmağımı
heç istəmirdi. Deyirdi ki, o sənət
gələcəkdə sənə çörək
qazandırmayacaq. Anam Züleyxa
xanımın bir qarmonu vardı, hərdən çalardı.
Atam buna etiraz əlaməti olaraq həmin qarmonu evimizin
elə bir yerində gizlətmişdi ki, onu götürmək
mümkün olmasın. Amma atamın bu əzaziliyinə
baxmayaraq, musiqidən ayrıla bilmirdim. Anam
musiqi ilə məşğul olmağım üçün
bacardığı şəraiti yaradırdı. Elə bəlkə mənə musiqi istedadı
anamdan keçib. Atam isə qəzəbindən
mənə bəzi cəzalar da verirdi. Məsələn,
yadımdadır ki, bir dəfə konservatoriyaya getdiyimdən xəbər
tutanda məni hətta evə buraxmadı. Və
mən qonşuda gecələməli oldum. Dəfələrlə qarlı, soyuqlu havalarda mənə
belə cəzalar verirdi. Anama da
acıqlanır və deyirdi ki, qoy onun ağlı
başına gəlsin və özünə düz-əməlli
bir sənət seçsin. Bəlkə də
elə qarlı-soyuqlu havaların təsirindən böyrəyim
zədələndi və professor Cavadzadə cərrahiyyə
yolu ilə həmin böyrəyimi çıxartdı. Demək, həqiqətən sənət qurban tələb
edirmiş. Mənim də ilk qurbanım elə
bu xəstəlik oldu. Amma şükürlər
olsun ki, xeyirxah insanların sayəsində öz sənət
ideallarıma qovuşdu».
Tale üzünə güldü...
“...Sənətə
olan sevgimi böyük bacım Zümrüd xanım daha
yaxşı başa düşürdü. Elə
sənət taleyimin uğurlu olmasını da onun adı ilə
bağlayıram....Zümrüd xanım özü filologiya
elmləri namizədi idi. Universitetdə dərs
deyirdi. Onun həyat yoldaşı
dövrünün görkəmli ziyalılarından olan ədəbiyyatşünas,
tənqidçi alim Məmməd Arif Dadaşzadə idi.
Onların ailəsində tez-tez görkəmli
şairlər, ziyalılar qonaq olardılar. Onları
yaxşı xatırlayıram, Səməd Vurğun, Cəfər
Xəndan, Həmid Araslı, Mirzə Ibrahimov və əlbəttə,
çoxlarının adını çəkə bilərəm.
Özü də onlar həyat yoldaşları
ilə birgə gəlirdilər. Kişilər
bir otaqda əyləşərdilər, qadınlar da bir otaqda,
yəni bacım Zümrüdün otağında. Həmin otaqda onun royalı vardı. Və bu xanımlar da mənim musiqi qabiliyyətimdən
xəbərdar idilər. Hər dəfə
yığışanda bacıma deyirdilər ki, ay
Zümrüd, Şəfiqə bir musiqi çalsın bizim
üçün. Mənim çalğım
o qədər xoşlarına gəlirdi ki, hətta rəqs də
edirdilər. Beləcə bacım
Zümrüdün evindəki bu maraqlı görüşlər
mənim sənət taleyimi həll etdi. Günlərin
birində yenə də bacımın evində məclis
qurulmuşdu. Mən yenə də royal
arxasına keçib bəstələdəyim əsərlərdən
birini ifa etdim.İfamı bəyənən xanımlar
bacıma dedilər ki, ay Zümrüd, bəlkə Şəfiqəni
Üzeyir bəyin yanına aparasan. Bu yerdə
yazıçı Mirzə Ibrahimovun həyat yoldaşı
Sara xanım dedi ki, mən bu dəqiqə Mirzəyə zəng
edim qoy o bu barədə Üzeyir bəylə
danışsın. Belə də oldu. Səhəri gün bacım Zümrüd məni
Üzeyir bəyin yanına apardı. Elə
həyəcanlı idim ki, o həyəcan hissini heç vaxt
unuda bilmirəm. Nə isə,
görüşdük Üzeyir bəylə və o mənim
musiqi qabiliyyətimi yoxladı, sonra mən bəstələdiyim
musiqilərdən çaldım. Üzeyir bəy
çox razı qaldı və dedi ki, bu qızda
yaradıcılıq qabiliyyəti var, mütləq musiqi ilə
ciddi məşğul olmalıdır. Beləliklə,
Üzeyir bəy musiqi təhsili almağımı tövsiyyə
etdi. Elə o gündən də
bütün varlığımla sənətə
bağlandım».
Üzeyir bəyin xeyir-duası ilə
başlayan peşəkar sənət yolu...
Şəfiqə
Axundovanın istedadını görən Üzeyir bəy onu
ilk musiqi savadı almaq üçün Hacı Xanməmmədovun
tar sinfinə göndərir. Şəfiqə Axundova bir il Hacı Xanməmmədovdan, sonra isə
Ağabacı Rzayevadan tar dərsi alır. Hacı Xanməmmədov
və Ağabacı Rzayeva ona tarın ifasını və
sirrlərini öyrədir, eyni zamanda, Fatma Zeynalova və Məmməd
Nəsirbəyovdan musiqi nəzəriyyəsi üzrə dərs
alır. Gənc Şəfiqənin yeganə
amalı musiqiçi olmaq və bütün ömrünü
məhz bu sənətə həsr etmək idi. Bu yolda qarşısına çıxan bütün
çətinliklərə sinə gərdi, keşməkeşli
bir ömür yaşaya-yaşaya sənət dünyasında
zirvələr fəth eləyərək xalqın sevimlisinə
çevrildi.
Şəfiqə Axundova musiqi texnikumunu bitirdikdən sonra
Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasının bəstəkarlıq
fakultəsi üzrə hazırlıq kursuna, bir ildən sonra
isə həmin fakultədə professor Boris Isakoviç
Zeydmanın sinfinə daxil olur.
Konservatoriyada oxuduğu illər Şəfiqə Axudova
bir çox instrumental əsərlər, mahnı və
romanslar yazır. Onlardan Nizami Gəncəvinin sözlərinə “Nə
gözəl” və “Cahanda”, Məhəmməd Füzulinin
sözlərinə “Fəqan etmək idim” romansları, “Zəfər
marşı”, “Zəfər bizimdir”, “Ana Vətən”
mahnılarının və s. musiqilərin adını
çəkə bilərik. Şəfiqə
xanımın yaradıcılığında hərbi vətənpərvərlik
mövzusu, o cümlədən, vətən nəğmələri
geniş yer tutur. Bu da təbiidir. Çünki onun yaradıcılığa gəldiyi
ilk dövrlər Böyük Vətən müharibəsi
(1941-1945) illərinə təsadüf edib.
Bəstəkar müxtəlif janrlarında yazıb
yaradırdı. Xırda intrumental əsərlərdən
tutmuş iri həcmli opera, operetta kimi musiqi janrları, onlarla
teatr tamaşalarına bəstələdiyi musiqi bəstəkarın
yaradıcılığının əsas qayəsini təşkil
edi.
Şərqdə opera yazan ilk
qadın bəstəkar
Şərqin qadın bəstəkarları içərisində
ilk dəfə məhz Şəfiqə xanım opera
janrına müraciət edib. 1974-cü ildə xalq
yazıçısı Süleyman Rəhimovun eyni adlı
povesti əsasında Iskəndər Coşqunun librettosu üzrə
yazdığı «Gəlin qayası» operası ilə bəstəkar
yaradıcılığında ən yüksək zirvəni
fəth etdi. Onu da deyək ki, əvvəlcə Şəfiqə
xanım «Gəlin qayası» radiopyesinə musiqi yazır və
buradan «Könül təranələri» adlı bir mahnı
çox məşhur olur. Povestin müəllifi
görkəmli yazıçıı Süleyman Rəhimov bəstəkara
opera yazmağı təklif edir. Beləcə
«Gəlin qayası» operası yaranır. Bu
opera ilə Şəfiqə xanım Üzeyir bəy məktəbinin
əsl və layiqli davamçısı olduğunu, onun
ideyalarına, sadiq qaldığını bir daha təsdiq
edir.
Bəstəkarın digər iri həcmli səhnə əsəri
Novruz Gəncəlinin librettosu əsasında
yazdığı «Ev bizim, sirr bizim» operettasıdır.
Şəfiqə xanımın səhnə əsərinə
ilk müraciəti 1943-cü ilə təsadüf edir. Həmin il o, Əyyub
Abbasovun «Adil və Sərvinaz» tamaşasına musiqi
yazıb.Sonrakı illərdə «Son məktub», «Iliç
buxtası», «Qaynana», «Böyük ürək», «Vicdan», «Sən
nə üçün yaşayırsan», «Qızıl əjdaha»,
«Natəvan», «Yaşar», «Aydın», «Dost Əli», «Rübailər
aləmində» və s. kimi tamaşalara musiqi bəstələyən
Şəfiqə Axundovanın yaradıcılığında
bu şaxə xüsusi bir mərhələ təşkil edir.
Mahnıları ilə milyonların qəlbini
fəth etdi...
Bəstəkarın tamaşalara yazdığı musiqilər
içərisində elə mahnılar var ki, onlar
ifaçıların repertuarına daxil olub müstəqil
şəkildə ifa olunaraq dillər əzbərinə
çevrilib.
“Vicdan», pyesindən, «Nədən oldu», «Gəlin qayası»
radiopyesindən «Könül təranələri», «Natəvan»
pyesindən «Neyçün gəlməz» və başqa
nümunələr buna misal ola bilər. Bəstəkarın
Şərəf Rəşidovun «Kəşmir mahnıları»
poeması əsasında yazdığı musiqi «Kəşmir
mahnıları» məcmuəsinin yaranmasına səbəb
olur. Şəfiqə xanım 600-ə qədər
mahnının müəllifidir. Onun
mahnıları tanınmış müğınnilərin
repertuarını bəzəyib hər zaman. Bu gün də gənc ifaçılar Şəfiqə
xanımın şərqilərini böyük sevgi ilə ifa
edir.
Şəfiqə
Axundova musiqinin müxtəlif janrlarında işlədiyinə
görə onun yaradıcılığında instrumental əsərlər
də var: simfonik orkestr üçün süita, solo
kamança üçün “Ləpələrin
pıçıltısı” əsəri, müxtəlif
fortepiano pyesləri, xalq çalğı alətləri
üçün “Bayram rəqsi”, “Xoş rəng” və s. kimi
əsərlər bəstəkarın
yaradıcılığının zənginliyindən soraq
verir.
Şəfiqə Axundova 1956-cı ildən 1982-ci ilə
qədər o dövrkü Azərbaycan Dövlət Incəsənət
Institutunda müəllim kimi fəaliyyət göstərib. “Əməkdar
Incəsənət Xadimi” və “Xalq Artisti” fəxri
adlarına layiq görülən, müxtəlif fəxri fərmanlarla
təltif edilən unudulmaz sənətkar yaratdığı
musiqi əsərləri ilə xalqının qəlbində
özünə ölməz heykəl ucaldıb.
R.Rzayeva
P.S. Məqalədə sənətkara
ad olunan məqalələrdən istifadə edilib.
Hürriyyət.-
2018.- 18 iyul.- S.14.