Cümhuriyyətimizin 100
illiyi ilk dəfə səhnədə
Və yaxud Cümhuriyyət ideyasına
sadiq Amaliya Pənahova
16 may 2017-ci ildə prezident İlham Əliyev “2018-ci il Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin 100 illiyi” münasibətilə sərəncam imzaladı. Cümhuriyyətin 100 illiyi adına ötən müddətdə ölkədə və dünyanın dörd bucağında möhtəşəm tədbirlər keçirildi. Təkcə mədəniyyət nazirliyi 100 şölənlərinə qatılmadı. Ona görə ki, keçmiş müavin, teatr və kino üzrə sorumlu Ədalət Vəliyev 100 illik tənətənəsinə asi çıxmışdı. Ölkənin 27 dövlət teatrının səhnəsində kompozisiya və ya tamaşalar qoyulmadı, əsərlər sifariş edilmədi, kinolar çəkilmədi. Buna görə də haqlı olaraq 26 ilin nazir müavini statusundan məhrum edildi.
Cümhuriyyət
ideyasına sadiq Amaliya Pənahova
“Bakı Bələdiyyə Teatrı”nın rəhbəri, görkəmli teatr xadimi, xalq artisti Amaliya xanım Pənahovanın ideyası ilə yazıçı-dramaturq Çingiz Ələsgərli və xalq artisti, tanınmış rejissor Mərahim Fərzəlibəyovun birgə işi olan “Şanlı Vətən” pyesi Cümhuriyyəti 100 illiyi münasibətilə səhnəyə qoyulan yeganə əsər kimi tarixə düşdü. “Bakı Bələdiyyə Teatrı”nın öz binası olmasa da, fərqli məkanlarda məşqlər etməklə “Şanlı Vətən” pyesi üzərində teatrın kollektivi aylarla davam edən məşqlərini edərək bu il oktyar ayının 31-də “Dövlət Akademik Milli Dram Teatrı”nın səhnəsində premyerasını oynadı. Tamaşa teatrsevərlər, milli istiqlalımızın və Cümhuriyyət aşiqləri tərəfindən coşqularla qarşılandı.
“Bakı Bələdiyyə Teatrı”nın rəhbəri Amaliya xanım Pənahova “Şanlı Vətən” əsərinin bu teatrın səhnəsində premyeranın oynanılmasında iradə göstərmişdi. Çünki, dünyaya göz açdığı Gəncədə anadan olması, Cümhuriyyətin ilk başkəndinin ona doğma olan şəhərin ruhunun səhnədə bədii-estetik, tarixi və milli mücadilə dəyərlərinin yorumu ilə 100 illiyə necə tövhə verilməsini sərgiləməyi çox istəyirdi. Tamaşanın bədii özəlliyi ictimai-psixoloji tutumu məhz bu notlar üzərində köklənmişdi. “Şanlı Vətən” əsərinin quruluşçu rejissoru Mərahim Fərzəlibəyov, quruluşçu rəssam Rafiq Abdullayev, geyim üzrə rəssam Sənan Gülalıyev və musiqi tərtibatçısı Rəşid Sultanov Xalq Cümhuriyyəti dönəmində yaşanılan mühitin tablosunu böyük sənətkarlıqla yarada bildilər. Səhnənin tərtibatında yer alan işıq effektləri, geyim, musiqi, simvolik xarakter daşıyan kompozisiya, tərtibatlar və digər atributlar, zamanın ritmi və rənginin çalarları ilə tamaşaçını ovsunlamaqla, seyrçiləri Cümhuriyyətin yarandığı illərin ilğımında bütünləşdirmişdi. Tamaşa elə buna görə coşqularla qarşılandı.
“Şanlı Vətən”
tamaşası Dövlət Akademik Milli Dram Teatrında
oynanılarkən teatrın bədii rəhbəri Amaliya
xanım Pənahova ağır xəstəlik ucbatından xəstəxanada
həyatla üz-üzə çarpışırdı.
Reanimasiyada olmasına baxmayaraq, özünə gələn
kimi, kollektivlə əlaqə saxlayaraq, tamaşa
haqqında sənət dostlarından bilgilər alırdı.
Bu tamaşa sanki onun
üçün sənət taleyinin son akkordu idi. Səhnə üçün doğulanlar və
yaşayanlardan savayı kimsə bu uca anlamın dəyərini
bilməz. Amaliya xanım taleyinin 54 ilini səhnədə
yaşayan bir sənət xadimi, bədii rəhbəri
olduğu teatrın mədəniyyət və teatr sənətimizin
inkişafı üçün həyatını vermiş
bir sənətkar idi. Dövlət müstəqilliyimizə
inamı qazandırmaq üçün uzun ömürlü
ilk müstəqil “Bakı Bələdiyyə Teatrı”nın yaradıcısı kimi adı tarixə
düşdü. “Şanlı Vətən” əsəri
ilə dövlətə və millətimizə sədaqətini
bir daha nümayiş etdirdi. Sənət
dostları onun bu ideyasının yanında yer alaraq möhtəşəm
tamaşaya imza atdılar.
Çoxqütblü palitranın
tablosu
İstiqlal şairi Əhməd Cavadın milli mücadilə
dönəmində yaşanılan mühiti dramaturgiyaya gətirmək
çox böyük məsuliyyət tələb edir. Yazıçı-dramaturq
Çingiz Ələsgərlinin yazdığı pyesdəki pesonajların hər
biri haqqında ayrıca əsərlər yazmaq
mümkündür. Onları bir əsərdə
canlandırmaq isə, olduqca çətindir. Tamaşada bir-birindən maraqlı aktyor ifası sayəsində
Çingiz Ələsgərli və rejissor Mərahim Fərzəlibəyov
bu çətin məsuliyyətin tam öhdəsindən gələ
biliblər. İstənilən tamaşa o
zaman uğur qazana bilir ki, aktyor truppası düzgün
seçilmiş olsun. Hər bir sənətçinin
xarakterik özəllikləri və onun yaradıcılıq
aurası oynanılan obrazın mahiyyəti ilə uzlaşa
bilsin. Bu mənada “Şanlı Vətən”
tamaşası “Bakı Bələdiyyə Teatrı”nın ən uğurlu tamaşalarından
biridir. Tural Əhməd (Əhməd Cavad), Ülviyyə Rza
(Şükriyyə), Toğrul Rza (Üzeyir Hacıbəyli),
İlqar Musayev (Cəfər Cabbarlı), Rafiq İbrahimov (Həsib
Bəy Yusifbəyli), Tofiq Bayramov (Süleyman Bəy), Tural
Ağayev (Nuru Paşa), İsmayıl Atakişiyev (Nəriman Nərimanov),
Hüsniyyə Mürvətova (Şəfiqə xanım) və
tamaşanın aparıcılarından Rəşid Sultanov,
Zülfiyyə Qurbanova, Zülfiyyə Məmmədova, Əhməd
Salahov, Nigar Babayeva, Aynur Abbasova və Namiq Cavadovun aktyor kimi ifaları olduqca maraqlı
idi. Bu gün teatr sənətində ən
böyük problemlərdən biri olan qüsurlu nitq, süni
ifaçılıq, keçmişdən miras qalmış
pafosa tamaşa boyu rast gəlinmədi. Təbii
olaraq, aktyor seçimində rejissor buna xüsusi peşəkarlıqla
yanaşmışdır.
Əsərdə
baş verən olayların Gürcüstan, Azərbaycan, Rusiya
və Türkiyədə cərəyan etməsi, milli istiqlal
uğrunda mücadilə aparan tarixi şəxsiyyətlərin
fikir və düşüncələri, bütün
bunların tamamilə təzadlar təşkil edən dialoqlar
çərçivəsində səhnəqrafiyanın şərtləri
çərçivəsində yer alması tamaşanın
daha da baxımlı olmasının sirri deməkdir. Bir rejissor kimi Mərahim Fərzəlibəyov əsərdəki
hadisələrin dinamizmini və sürətli şəkildə
baş verənləri canlandırmaqla tamaşanın
aparıcılar və obrazların təsnifatını bədii
yorumunu peşəkar səviyyədə qurmuşdur.
Əsərin
qəhrəmanları Əhməd Cavad və Şükriyyə,
Nəsib Bəy Yusifbəyli və Nəriman Nərimanov,
Əhməd Cavadla Süleyman Bəy, Əhməd Cavadla Nəsib
Bəy Yusifbəyli, Üzeyir Hacıbəyli və Nəsib Bəy
Yusifbəyli, Şəfiqə Xanımın, Nuru Paşa və
Nəsib Bəy Yusifbəyli, Cəfər Cabbarlı və Nuru
Paşa, Nağı Bəy Şeyxzamanlı və Cəfər
Cabbarlının dialoqları sadəcə tarixi olay deyil, həm
də böyük ideyaların daşıyıcıları
olan bu müxtəlif insanların xarakterik özəlliklərinin
səhnədə bədii obrazlarının yaradılması
bir yandan dramaturq və rejissordan, digər yandan isə
aktyorlardan çox böyük məsuliyyət tələb
edir. Demək olar ki, tamaşanın leytmotivi Azərbaycanın
taleyüklü və təzadlarla dolu olan dönəminin
canlı palitrasını özündə ehtiva edir. İstedadlı aktyor Rəşid Sultanovun yüksək
səviyyədə vokal imkanlarını sərgiləməsi
tamaşanın daha da duyumlu və baxımlı olması deməkdir.
Nəsib Bəy Yusifbəyli və Nəriman Nərimanovun
dialoqlarında yer alan təzadlı
baxışlar əməkdar artist Rafiq İbrahimov və
istedadlı aktyor İsmayıl Atakişiyevin ifasında
peşəkar səviyyədə olduğu bir daha sübut edir
ki, “Bakı Bələdiyyə Teatrı” əsil sənətçilərin
məkanıdır. Əhməd Cavad və
Şükriyyə raollarının ifaçıları Tural
Əhməd və Ülviyyə Rza bir daha sübut etdilər
ki, bu teatrın qapıları gənc və istedadlı
aktyorların üzünə açıqdır. Onlar üçün bu teatrda sənət
uğurlarına imza atmaq üçün bütün imkanlar
yaradılıbdır.
Milli iradə Cümhuriyyətin təməl
prinsipidir
Yazıçı-dramaturq Çingiz Ələsgərli
“Şanlı Vətən” pyesində bu faktorlara söykənərək
milli tariximizin şanlı ənənələrinə
işıq salmaqla yanaşı, hətta bu gün kimsənin
bilmədiyi bir çox tarixi həqiqətlərin
üstündəki tozu silə bilmişdir. Türk
Dünyasının müasir dəyərlərinin milli intibah
yolu ilə təməlini qoymuş İsmayıl Bəy
Qaspıralının davamçısı kimi öz
qızı Şəfiqə Xanıma inanmış və
Türk Dünyası tarixində ilk dəfə dərc etdiyi
“Aləmi nisvan” (Qadın dünyası) dərginin adı
birinci dəfədir dramturgiyayanın dili ilə ifadə
olunmuşdur. Bundan əlavə, Azərbaycanın
Bolşevik Rusiyası tərəfindən işğalı
üçün Leninin erməni silahlı quldur dəstələrinə
silah yardımları və verdiyi əmrlər tamaşada qeyd
olunubdur. 19 yaşlı dramaturq Cəfər
Cabbarlının yazdığı “Trablis savaşı” əsərinin
21 yaşlı komandan Nuru Paşanın qələbəsinə
həsr etməsi səhnəsi demək olar ki,
tamaşaçıda dərin iz qoyur. Bu
duyğulu səhnə Nuru Paşa obrazının səhnə
təcəssümünə və əbədi olaraq tarixdəki
yerini isbat edən ən mühüm faktlardan biridir.
“Şanlı Vətən” tamaşasında
quruluşçu rejissor Mərahim Fərzəlibəyov pyesin
ideyasından doğan bir sıra mətləblərə
işıq salır. Çarlıq Rusiyası və Osmanlı
İmperiyası kimi nəhəng dövlətlərin
dağıldığı bir dönəmdə milli
burjuaziyamızın əfsanəvi şəxsiyyərlərinin
obrazını bədii
yorumla səhnəyə gətirmişdir. Əsərdə
canlı olaraq görülməsələr də,
adlarının bədii fikir sayəsində
canlandırılması tamaşaya möhtəşəmlik gətirir.
Tamaşanın lirik-bədii ricətlərindən biri də
Nəsib Bəy Yusifbyəli ilə Nəriman Nərimanvoun
Odessada universitetdə tələbə olduqları zaman ikisinin
də İsmayıl Bəy Qaspralının qızı Şəfiqə
Xanımı sevməsidir. Şəfiqə
xanım Nəsib Bəyi seçməsi təsadüfi
olmayıb. Çünki, onun
atasının yolu ilə gedə biləcək tək bir nəfər
var idi. Bu, sonralar Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin
dediyi kimi: “Azərbaycan ideyasını siyasi bir tələb
şəklində formulə etmək Nəsib Bəyə məxsusdur”
dəyəri ilə ölçülən bir anlamla
bağlı idi.
Tamaşada
bütün zamanların dahi bəstəkarı Üzeyir Bəy
Hacıbəylinin dünyaya səs salan “Arşın mal alan” operettasının Parisdə ermənlərin
təbliğatları sonucunda onlara məxsus olması
iddialarından doğan rəzalət də
işıqlandırılmışdır.
Quruluşçui rejissor Mərahim Fərzəlibəyovun
tamaşa ilə bağlı yanaşdığı üslub
zaman və tarixi şəraiti uzlaşdırmaq ideyasına
söykənir. Tarixi ekskursla günümüzün
baxışlarının uzlaşdırılması dramaturqun
və rejissorun birgə uğurlu işidir. Azərbaycan dövlətçiliyinin
tarixi və çağdaş ənənələrinin
dramaturgiyaya gətirilməsi həm də indiki gəncliyin bu
notlar üzərində köklənməsinə böyük
ehtiyac vardır. Tamaşda 1918-ci il və
1991-ci ildə dövlət müstəqüilliyimizin
uzlaşdırılması ideyası əsərin bədii
özəlliyidir. Dövlətinə sahib
çıxan xalqlar bəşəri inkişaf yolu ilə
uğur qazana bilər. Bunun
üçün istiqlal mücadiləmiz yolunda həyatlarını
vermiş insanların dövlətçilik fəlsəfəsini
və keçidyi həyat yolunu bilmək hər birimizin vətəndaşlıq
borcudur. Bu mənada “Bakı Bələdiyyə
Teatrı” və onun yaradıcı kollektivi,
yazıçı-dramaturq Çingiz Ələsgərli və
quruluşçui rejissor Mərahim Fərzəlibəyov Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin 100 illiyi ilə bağlı ölkə
prezidenti İlham Əliyevin imzaladığı sərəncamdan
irəli gələn müddəalara sənət
baxımından tövhələrini verdilər.
Amaliya
xanım Pənahova bütün teatrlarımıza örnək
ola biləcək bir addımı atdı. Dövlətin və xalqın yanında olmaq
“Şanlı Vətən” tamaşasının mahiyyəti də
budur. Əndrabadi bir şəkildə “direktor teatrı”
“zəkası” bu ali dəyərləri dərk
etməkdə acizdir. Ona görə də teatr
siyasətinə belə bir yanaşım tərzi ilə 27
dövlət teatrı nə dövlətin, nə də
xalqın yanında deyil. Cümhuriyyətimizin 100 törənlərinə və
şölənlərinə bütün aktyorlar və
dramaturqlar başqa nazirliklərin və qurumların tədbirlərində
iştirak etmək məcburiyyətində qaldılar. “Bakı Bələdiyyə Teatrı” və onun rəhbəri
Amaliya Pənahova yaradıcı heyətilə bir daha əsil
sənətin dövlətə və xalqa nə qədər
gərəkli olduğunu isbat etdi.
Ənvər BÖRÜSOY
sənətşünas
Hürriyyət.-
2018.- 9 noyabr.- S.11.