Çağdaş teatr və rejissorun rolu
Bir dəli quyuya
daş atdı, min
ağıllı mat-mətəəl qaldı
Mədəniyyət nazirinin keçmiş müavini Ədalət Vəliyevin 26 illik “müavinlik” dönəmində ölkə teatrları ilə bağlı elə bir dəhşət saçan siyasət aparıldı ki, millli teatrımızın şöhrətini geri qaytarmaq üçün azından 26 il zaman gərəkdir. Ona görə ki, bu gün nazirlikdə teatr sənətinin inkişafı ilə bağlı bir nəfər də olsun mütəxəssis işləmir. Bunun da əsas səbəbi nazirlikdə mədəniyyət üzrə peşəkar kadr yoxluğudur.
Mədəniyyətdən uzaq mədəniyyət məmurları
Unutmaq olmaz ki, bizlər artıq XXI yüzilin şərtləri daxilində yaşamaq zorundayıq. İndi elə bir dönəm başlayıb ki, artıq dünya düzəni kibernetik anlamın şərtləri ilə idarə olunur. Teatrın kibernetik ruhu və döyünən ürəyi məhz rejissordur. Onun yoxluğu teatrın ölüm marşının son ladı deməkdir. Mədəniyyət nazirinin keçmiş müavini Ədalət Vəliyev teatr və kino sənətinə görə sorumlu oluduğu üçün, onun əndrabadi hoqqalarının sayəsində ən azından rejissorların hüquqları tamamilə ləğv edildi. Bununla da “direktor teatrı” kimi boşboğazlıq, özündənrazılıq və saxtakarlıqla müşahidə olunan “eqolar” peyda olundu. Harada istedadsız, teatr sənətinə yamaq olanlar varsa, onların hamısı teatrlara direktor təyin edildilər. Əgər Ədalət Vəliyev bu qanunsuzluqları edirdisə, bəs nazir Əbülfəs Qarayevin gözləri hara baxırdı? Nazir kimi mədəniyyət siyasətinin nə demək olduğunu bilmirsə, Əbülfəs Qarayevin bu strateji postda nə işi var? Yaponiya, Almaniya, Fransa, Kanada və digər inkişaf etmiş ölkələrdə hərbi, polis, təhlükəsizlik, kəşfiyyat və ya əks kəşfiyyat nazirliklərindən daha üstün, strateji sahə TƏHSİI və MƏDƏNİYYƏT nazirlikləri hesab olunurlar. Azərbaycanda isə belə bir strateji sahə “çal-oyna-vur çatdasın”, “al gülüm-ver gülüm” kimi bayağı düşüncə ilə üz-üzə qalıbdır. Özəlliklə də teatrlar bu gün demək olar ki, milli teatr sənətimizin ən məşəqqətli dönəmini yaşamaq zorunda qalıbdır. Çünki, mədəniyyətdən uzaq mədəniyyət üzrə sorumlu olan məmurlar milli mədəniyyət siyasətimizin təməl prinsiplərini bilmirlər. Dünya təcrübəsindən tamamilə bilgisizdirlər. İndi dünyanın inkişaf etmiş ölkələrində etnokültür, etnofolk, etnomüzik, etnomifologem anlamı strateji önəm daşıyır. Bu doktrinanın təməl prinsipləri əsasında milli güvənlik strategiyasının doktrinası strateji hədəf sayılır. Azərbaycanda bu strategiyanın azından ibtidai formada olsa da, özümlü biçimlərindən belə Mədəniyyət nazirliyinin bilgisi yoxdur.
Rejissor,
onun teatr sənətində yeri və önəmi
Rejissor teatr sənətindəki rolu səhnələşdirilən tamaşanın rəhbəri
deməkdir. Rejissor bir rəhbər
kimi uğurlu tamaşanın hazırlanması
və onun çəkisinin önəmli
olmasına sorumlu şəxs deməkdir.
Azərbaycanda Mədəniyət nazirinin keçmiş müavini Ədalət Vəliyevin ideyası ilə ölkə teatrlarında bütün
rejissorların səlahiyyətləri
əllərindən alınıb.
Ona görə də, ölkə teatrlarında dünya səviyyəsində
tamaşalar qoyulmur.
Teatr siyasəti uğursuz, istedadsız və savadsız direktorların nəzarətinə keçib.
Heç
bir hüququ olmayan rejissor istədiyi tamaşanı səhnələşdirə bilmir.
Cəmiyyətin demokratik yaşam
düzənində sosiallaşma
və etik-estetik baxışların inkişafında
teatrın önəmi
sıfra enib. Rejissorun teatrda əsas rolu estetik yanaşımla
sənətin sosium dəyərlərinin fəlsəfi
anlamlarını tamaşaçıya
çatdırmaqdır. Azərbaycan teatrlarında bəsit qafalı direktorlar zümrəsi demək olar ki, teatrlarda
rejissorların, dramaturqların
və aktyorların, hətta rəssamın və bəstəkarın
işinə yersiz müdaxilələr etmək
hüququna malikdirlər.
Öz bəsit, dayaz və gerizəkalı
hüdudsuz səlahiyyətindən
istifadə edərək
teatrın məzarını
qazdığının fərqində
deyillər. Sanki, teatrlar kolxoz-sovxoz təsərrüfatıdır, direktorlar da istədikləri kimi səllimi şəkildə
at çapa bilərlər.
Rejissorun
teatrda vəzifəsi sadəcə tamaşa qoymaq deyil, həm
də aktyorların, dramaturqun, rəssamın və bəstəkarın
yaradıcılıq potensialını
üzə çıxarmaqdır.
Əsil yaradıcılıq mühiti
yarandığı təqdirdə
diktator anlamı tamamilə kölgədə
qalır. Bu, bir yandan sənətin,
digər yandan cəmiyyətin demokratik qavrayışının təməl
prinsipidir. Beləliklə də əsil teatrın və yaradıcılıq imkanlarının
siması üzə çıxır. Rejissorun sərbəst
şəkildə tamaşa
qoyması bəşəri
qavrayışa imza qoyması deməkdir.
Aktyorların sənət potensialının
sayəsində canlı
obrazların qalereyasını
üzə çıxarmaq
isə, istənilən
tamaşanın uğur
açarıdır.
Rejissor quruculuq və yaradıcılıq sənətinin
sintezinin müəllifidir
İstənilən cəmiyyətə dinamizm,
yaradıcılıq mühiti
o zaman mümkün olur ki, orada
inkişaf mühiti mövcuddur. Vətəndaş bu prosesin şərtləri daxilində
öz həyat nomrasını istədiyi
kimi düzənləyə
bilir. Rejissor sənəti bu
gün dünyada tək bir sahədir
ki, yaradıcılıq
və quruculuq anlayışının müəllifi
hesab olunur. İstənilən uğurlu tamaşanın
sirri də rejissor işinin mahiyyətində gizlənir.
Çünki, rejissor səhnəqrafiyanın
şərtləri daxilində
tamaşa üçün
tələb olunan bütün komponentləri
ümumi yaradıcılıq
aurasına tabe etdirməklə bu uğurların tandemini yaradır. Gözəlim mədəniyyət nazirliyi Azərbaycanda bütün rejissor və teatrların hüquqlarını direktorlar
çetesinə tabe etdirdiyi üçün, nəinki rejissor sənəti, bütövlükdə
teatr sənəti ölgün durumdadır.
Sadəcə bu ölgünlüyün
mollası və mafəsi çatışmır.
Çünki, “molla əmi”
(keçmiş nazir müavini) gec də olsa istefaya
göndərilib. Bu gün
ölgün durumda olan teatrı reanimasiyadan sağ-salamat çıxara biləcək
yeganə əlac rejissor
sənətinə azadlıq
verməkdir. Rejissor sənəti duyumların
bir zirvədə yağmur kimi toplanması və bolluq-bərəkət simvolunu
yarada biləcək tək peşədir.
Sənətlə ilgili olan nə varsa, ruhsal enerjinin estetik-etik qavramlarının
simvolunu yaradır.
Həyatın ritmini sənətin
dili ilə ictimailəşdirən yaradıcıdır.
Bu nadir peşəni çıxılmazlıqlar girdabına
yuvarlatmaq bəşəri
cinayətdir. Rejissor fitri
istedadı ilə aktyorların, dramaturqların
və sənətlə
bağlı digər sahələrin yaradıcılıq
potensialını üzə
çıxarmaqla cəmiyyətin
ritmini daim gələcəyə kökləyən
şəxsdir. Ona görə
də, rejissorluq bir sənət kimi son 50-60 ildə dominantlıq edir. Klassikanın travtovkası,
sehrli tarixin mənəviyyatı, dramaturgiyanın
novatorluğu, səmimi
komediya, kameral səhnə, urbanizasiyanın
teatrallığı, orjinal
ideyalar, əfsanəvi
truppa, kollektiv enerji, zamanın deyil formanın estetikası, hipster, dəbli
aydınlar, eksperimentlər,
fəlsəfə, özünüifadə
və yorumlar çağdaş teatr sənətinin əsas sütunu sayılır. Bütün bunları bir araya gətirən isə rejissordur. Mədəniyyət nazirliyi bütün
bunları görməzlikdən
gəlirsə, o zaman Ədalət Vəliyevlə
birlikdə orada çalışanların hamısı
istefaya göndərilməliydi.
Faktiki olaraq, teatrlarımızda rejissorların hüquqsuluğu
ucbatından 26 ildir itirə-itirə bəlirsiz
bir səmtə üz tutmuşuq. Çünki, əlahəzrət direktorlar çetesi milli teatr sənətimizin
bel sütununu dağıdıblar, hər
şeyi öz dayaz düşüncələrinə
pərçimləyiblər. Rejissor sənəti keçmişdən
miras qalmış bütün steorotiplərin
sənətin dili ilə aradan qaldırılması deməkdir.
Rejissor tamamilə yeni cəmiyyət və təfəkkür düsturunu
sənətin dili ilə ehtiva edən deməkdir. Əgər bunun mənasını mədəniyyət nazirliyində
oturan səlahiyyətli
iri çəkili məmurlar bilmirlərsə,
vay teatr sənətinə. Yaranmış böhranı aradan qaldırmaq istəyən varsa, rejissorların səlahiyyəti onlara təslim edilməlidir.
“Direktor teatrı” əndrabadi siyasətində
kim suçludur?
Teatr sənətinə
dəxli olmayan, “Azərbaycan Teatr Xadimləri
İttifaqı”nın rəhbərliyində öz çəkilərindən
on dəfə artıq titulları əldə etmiş bu qurumun
rəhbərliyi bircə dəfə də olsun teatrlarda
rejissorların hüquqlarının əlindən
alınması, onların lazımsız əşya kimi kənara
atılması rəzalətinə qarşı bircə dəfə
də olsun cınqırını çıxarmayıb.
Halbuki bu qurumun birbaşa vəzifəsidir ki, teatr sənəti
ilə bağlı problemləri ağrı-acısız
gündəmə gətirsin. Yaranmış böhranların
yanğınsöndürən kimi anındaca
qarşısını ala bilsin. “Aktyorlar Evi”ni restoranlara və
barlara çevirməklə yuxarı mərtəbələrdəki
kabinetlərə doluşan kababların, pivələrin,
“bonçiklər”in qoxusunda sərməst olmaq
teatrlarımızın üstqurumu olan bu təşkilata rəhbərlik
etmək doğrudan da dəhşət saçan rəzalətdir.
Mədəniyyət nazirliyi heç nə olmamış kimi
“direktor teatrı” adlı əndrabadi siyasəti davam etdirir.
Bir-iki nəfəri dəyişməklə imitasiya xarakterli
hoqqaların da heç bir mənası yoxdur. Çünki,
“direktor teatrı”nın çax-çux fəlsəfəsi
davam edir. Elə buna görə də teatr sənəti yox
kimidir. Ədalət Vəliyrev nazir müavini postundan istefaya
göndərilsə də, antiteatr rəzalətinin davam etməsi
milli teatr sənətimizin inkişafı qarşısında əngəl
olaraq qalmaqdadır. Axı “direktor teatrı”
anlayışı ilə hərəkət edən bilgisiz,
istedadsız direktor çetesi haradan bilsin ki, rejissor teatrı
tamamilə fərqli bir anlamdır. Rejissor bu gün
ağlın, zəkanın və ruhun tanediminin estetik
anlamını birləşdirən yaradıcı şəxsiyyət
deməkdir. Çağdaş dramaturgiyanın ayrıca bir sənət
kimi inkişafında rejissorların çox böyük rolu
var. Çünki, rejissorun yorumu, yazılan əsərin
ideyasını və məfkurəsini canlı şəkildə
necə təqdim etmək ona məxsusdur. Rejissor sadəcə
təşkilatçı deyil, o həm də zamanın
psixoloqudur. İncə və zərif şəkildə
tamaşanın ruhunu və tablosunu yaradan sənətçi
deməkdir. Rejissor zamanı qabaqlaya və onun sosium
qavrayışını ictimai fəlsəfəyə
çevirə bilən estetdir, filosofdur. Ədalət Vəliyev
savadsızcasına rejissor teatrı anlayışını
dayaz qafalı məmurlara tabe etdirməklə bu sənətin
inkişafının qarşısını alıb. Ona
görə də “direktor teatrı” çetesi bu gün
teatrlarımızda sənətdən savayı hər sahədə
at oynadırlar. Milli dramaturgiyanın, yeni aktyor və rejissor nəslinin
yetişməməsində ən böyük əngəl də
məhz “direktor teatrı” kimi əndrabadi təfəkkür tərzidir.
Biz bu problemləri üç ildir qabartsaq da, mədəniyyət
nazirliyi lal, kar və kor kimi davranmaqda davam edir. Çünki,
bu nazirliyi idarə edənlər kolxoz-sovxoz tipli
keçmişin mirasından savayı heç nə bilmirlər.
“Direktor
teatrı” çetesi siyasətinə nə zaman son qoyulacaqsa,
həmin andan Azərbaycan teatrı yenidən özünün
çiçəklənmə çağına qədəm
qoyacaq. Bunu mədəniyyət nazirliyi nə zaman dərk edəcəksə,
o zaman teatrlarda günəş doğacaq. Bu bir həqiqətdir.
Başqa bir gerçəklik yoxdur.
Ənvər BÖRÜSOY
Hürriyyət.- 2018.- 6 sentyabr.-
S.13.