Azərbaycanın ərəb dövlətləri ilə
ticarət və investisiya əməkdaşlığı
Müasir iqtisadi qloballaşma şəraitində ölkələrarası xarici ticarət əlaqələrinin gücləndirilməsi mühüm əhəmiyyət kəsb edir. XX əsrin 90-cı illərindən başlayaraq suveren dünya dövlətləri sırasına daxil olan müasir Azərbaycan siyasi və iqtisadi müstəvidə beynəlxalq əlaqələrinin formalaşdırılması prosesinə başlamışdır. Azərbaycanın müstəqilliyi ilə bərqərar olunan yeni ictimai-siyasi sistemin doğurduğu əlverişli mühit ölkə həyaünm bütün sahələrində olduğu kimi, onun iqtisadi tərəqqisi üçün də möhkəm və təminatlı zəm in yaratmışdır. Qərb-Şərq və Şimal-Cənub ticarət və nəqliyyat yollarının kəsişməsində yerləşən müasir Azərbaycan dövlətinin indiki coğrafi mövqeyi tarix boyu yaxın və uzaq ölkələrin maraq dairəsində olmuşdur.
Azərbaycan təkcə strateji m əntəqə kimi yox, əsasən xammal bazası kimi onların hədəf dairəsinə çevrilmişdir. XX əsrin əvvəllərindən elmitexniki tərəqqinin sınaq meydanı olan ölkəmiz Cənubi Qafqazda istehsal etdiyi m əhsulun tutumu və dövriyyəsinə görə həm işə aparıcı yer tutmuşdur.
Dövlət müstəqilliyimizin üfüqləri
Müstəqilliyin ilk illərində yaranmış əlverişli şəraitdən və vəziyyətlərdən lazımınca istifadə olunmaması respublikanın iqtisadi sistemində ciddi fəsadların yaranması ilə nəticələndi. Keçmiş sovet respublikaları ilə qarşılıqlı m ünasibətlərin zəifləməsi, sosialist sistem inin və ona meyilli olan dövlətlərin yaratmış olduqları bazarın süquta uğram ası ilə bağlı xam mal və satış bazarlarının itirilməsi, regiondakı siyasi sabitsizlik və bu kimi digər problemlər yaranmış tənəzzülün daha da dərinləşməsinə gətirib çıxartdı. Yalnız ölkənin dövlət müstəqilliyinin bərpasından sonra, daxili siyasi böhranlar aradan qaldırıldıqdan və müəyyən stabillik əldə edildikdən sonra yenidən formalaşmış milli iqtisadiyyatın dünya iqtisadiyyatına inteqrasiyasına başlanıldı. Belə ki, dünya təcrübəsinin dərslərinə və tədqiqatlara görə, investisiyaların cəlb edilm əsində əsas amillərdən biri siyasi sistemin sabitliyi və ya riskliliyi dərəcəsidir.
Azərbaycanın ərəb dövlətləri ilə
xarici ticarətinin əsas xüsusiyyətləri:
- Əsasən inkişaf etmiş ölkələrin xarici ticarəf fəaliyyətlərində «Şimal-Şimal» istiqam əti adlandırılan üfüqi model. Bu model dövlətin ticarət axınına məqsədyönlü təsir göstərməsilə səciyyələnir.
- İnkişaf etmiş ölkələrlə inkişaf etməkdə olan ölkələr arasıda xarici ticarəti əks etdirən
«Şimal-Cənub»
istiqaməti adlandırılan
şaquli model. Əslində, bütövlükdə beynəlxalq
əmək bölgüsünün
modeli kimi təzahür edən qarşılıqlı ticarət
m ünasibətləri sistemi
inkişaf etməkdə
olan ölkələrin
dinamik inkişaf yolunda əngələ çevrilmişdir. Bu model
çərçivəsində inkişaf etməkdə olan ölkələr xammal və yarımfabrikatlar ixrac etm əklə hazır sənaye məhsullarının idxalına
istinadla ticarət münasibətlərini formalaşdırır.
Bu ölkələr qrupunun
inkişaf etm iş ölkələrin xammal «əlavəsi» statusuna çevrilm əsi qaçılmazdır.
Eyni zamanda sözügedən modeldə ölkə qruplarının kollektiv mənafeləri, müxtəlif
şərikli inhisarçı
birliklərin, m aliyyə-ticarət
və digər qruplaşmaların marağı
ön plana çıxır. Bu m ünasibətlər sistemində
uduzan ənənələrin
yoxluğu, kadr kasadlığı tipli m əsələlərin qabarıq
şəkildə mövcud
olduğu inkişaf etməkdə olan ölkələr olur.
- Xarici ticarət
siyasətində üçüncü
mövqeyi «Cənub-Cənub»
istiqaməti adlandırılan
modeldir. Üfüqi və şaqulu
m odellərin «sintezi»ndən
yaranmış bu konqlomerat model əsasən
inkişaf etməkdə
olan ölkələrin
xarici ticarət fəaliyyətlərini əhatə
edir.
Azərbaycanın ərəb
ölkələri ilə
əlaqələrinin mövcud
inkişaf səviyyəsi
haqda daha dolğun təsəvvür
əldə etmək üçün məsələni
iki aspektdən: İslam Əməkdaşlıq
Təşkilatı müstəvisində
və ayrı-ayrı
ərəb ölkələri
ilə ikitərəfli
əməkdaşlıq çərçivəsində
araşdırılması məqsədəuyğundur.
Yeri gəlmişkən qeyd etm ək lazımdır
ki, İƏT Azərbaycanın
üzv olduğu ilk beynəlxalq təşkilat
olması baxım ından da xüsusi
maraq doğurur.
1993-cü ilin ikinci yarısmdan etibarən təşkilatla Azərbaycanın
əlaqələrinin keyfiyyətcə
yeni m üstəviyə
çıxdığı, əlaqə və təmasların daha da intensivləşməsi
İslam İnkşaf
Bankı (İİB) vasitəsilə
siyasi, mədəni, sosial sahələri əhatə edən əməkdaşlığın çərçivəsi daha
da genişləndi və iqtisadi layihələrin həyata
keçirilməsi üçün
də əlverişli
şərait yarandı.
1993-cü ildə İƏT-ə üzv ölkələrin
xarici işlər nazirlərinin BMT iqamətgahında
keçirilən toplantısında
Ermənistan-Azərbaycan münaqişəsi
nəticəsində didərgin
düşmüş azərbaycanlılara
təcili hum anitar yardım göstərilməsi
barədə respublikamızın
müraciətini qəbul
etdi. Məhz bu şərait nəticəsində respublikaya
islam ölkələri
tərəfindən göstərilən
humanitar, texniki və s. yardımın həcmi nəzərəçarpacaq
dərəcədə artdı.
İİB qaçqınlara humanitar yardım göstərilm əsinə
500 min ABŞ dolları və
onlar üçün
iş yerləri açılması məqsədi
ilə bir milyon ABŞ dolları vəsait ayırdı. Azərbaycanın sosial-iqtisadi inkişaf
layihələrinin texniki-iqtisadi
əsaslandırılmasının hazırlanmasına İİB təmənnasız
olaraq 1 milyon 424 min
ABŞ dolları ayırdı.
İİB-nin respublikamıza təqdim etdiyi güzəştli kreditin ümumi məbləği isə
74 m ilyon ABŞ dolları
təşkil etdi.
Səudiyyə Ərəbistanının
humanitar müəssisələri,
Kral Fəhd adma yardım proqramı, islam
ölkələrinin bir
sıra humanitar təşkilatlarının və
fondlarının yardımı
qeyd olunan sənədlər əsasında
həyata keçirilirdi.
21 sentyabr 1996-cı ildə
İƏK, İİB və Azərbaycan hökumətinin
təşəbbüsü ilə Bakıda 17 ölkədən 160 işadamının
iştirak etdiyi beynəlxalq investisiya konfransında müsəlman
dövlətlərindən olan sahibkarların Azərbaycan iqtisadiyyatına
sərmayə qoymalarının
təşviq edilməsi
baxımından mühüm
mərhələ oldu.
1999-cu il 28 iyun-1 iyul tarixində BurkinaFasonun paytaxtı Uaqaduquda keçirilm iş
İƏT xarici işlər
nazirlərinin 26-cı konfransında,
12-13 noyabr 2000-ci ildə
Qətərin paytaxtı
Dohada çağırılan
İƏT Dövlət və
H ökumət Başçılarının
IX Zirvə toplantısında
və İƏT-ə üzv
ölkələrin xarici
işlər nazirlərinin
2005-ci il iyunun 28-30-da Yəmənin paytaxtı Sənada keçirilən
32-ci konfransında Azərbaycanla
bağlı daha üç sənəd qəbul edildi. Bunlar «Ermənistan Respublikasının Azərbaycan
Respublikasına qarşı
təcavüzü haqqında»,
«Azərbaycan Respublikasına
iqtisadi yardım haqqında» və «Ermənistanın Azərbaycana
təcavüzü nəticəsində
işğal olunmuş
Azərbaycan torpaqlarında
islam tarixi, mədəni abidələri
və müqəddəs
yerlərə qarşı
törədilmiş təhqirlər
haqqında» qətnamələrdir.
Sonuncu qətnamə ilk dəfə
olması baxım ından xüsusi əhəmiyyət daşıyır.
İİB və Azərbaycan münasibətlərinin inkişaf
mərhələləri
Azərbaycanla əməkdaşlıq çərçivəsində
İİB vasitəsilə 2005-ci ildə ölkəmizə
58 milyon ABŞ dolları
məbləğində kredit
ayıran İƏT-nin
növbəti zirvə
görüşünün Bakıda keçirilməsi
diplomatiyamızın uğuru
oldu. Sonrakı mərhələdə
İƏT ölkələrinin turizm nazirlərinin Bakıda keçirilmiş
iclası əlaqələrin
dinamik inkişafı üçün əlverişli
şərait yaratdı.
1996-cı ildə Ticarət
Sənaye Palatası, Xarici İqtisadi Əlaqələr Nazirliyi,
Dövlət Neft Şirkətinin nümayəndələrindən
ibarət Azərbaycan
nümayəndə heyətinin
Qahirədə Beynəlxalq
sərgidə iştirak
etməsi iqtisadi əməkdaşlığın əsasını qoydu. Bütövlükdə, Azərbaycan-ərəb
əlaqələrinin inkişafının
zəifliyinə dəlalət
edən özünəməxsus
amillərə gəlincə,
onları aşağıdakı
şəkildə siyasi,
iqtisadi və mədəni aspektlər prizm asından təsnifləşdirmək daha
doğru olardı:
- Yaxın və Orta Şərq
regionunda yerləşən
ərəb ölkələri
ilə coğrafi yaxınlığın, qarşılıqlı
maraq doğuran ikitərəfli məsələlərin,
beynəlxalq problem lərin
mövcudluğu;
- BM T başda olmaqla beynəlxalq təşkilatlarda Azərbaycanın
əsas problemi sayılan Dağlıq Qarabağ m əsələsində
ərəb ölkələrinin
dəstəyini qazanmaq
üçün təşviqin
zəruriliyi;
- Livan, Suriya və bəzi ərəb ölkələrində yaşayan
ermənilərin təsir
dairəsinin geniş olması və Bakı-Tbilisi-Ceyhan neft kəməri və digər mühüm regional layihələrin
əleyhinə çıxmalarına
təkan verilməsi;
- Müəyyən
xarici dövlətlərin
təhriki ilə bəzi körfəz ölkələrinin Azərbaycana
rəqib kimi yanaşma ehtimalı;
Qeyd olunanlarla yanaşı, Azərbaycan-ərəb
əlaqələrinin inkişafına
zəmin ola
biləcək amillər
kimi aşağıdakıları
da göstərmək
olar:
- Ərəb dünyası ilə 13 əsrlik keçmişə
malik müştərək
tarixi, mədəni və mənəvi dəyərləri ilə
islam dünyasının
ayrılmaz hissəsi olması;
- Erkən orta əsrlərdən etibarən təşəkkül
tapmış ərəbdilli
Azərbaycan elminin, mədəniyyətinin və
ədəbiyyatının varlığı;
- Əsrlərlə
Azərbaycanda formalaşmış
yazılı maddi və mənəvi abidələrin ərəb
dilində olması, ərəb ölkələrinin
əlyazma xəzinələrində
Azərbaycan tarixi və mədəniyyəti
üçün müstəsna
əhəmiyyət daşıyan
əlyazma nüsxələrinin
m ühafizə edilməsi;
- Ümumərəb
və ümumislam mədəniyyətinin təşəkkülündə
və inkişafında
orta əsr azərbaycanlı alim və ədiblərin yaxından iştirak etməsi;
- İraqın şimalında yaşayan və etnik baxımdan
azərbaycanlılara ən
yaxın qəbul edilən, sayları təqribən 0,5 milyondan çox türkmənlərin,
həmçinin Səudiyyə
Ərəbistanı, İordaniya,
Küveyt, BƏƏ, Oman, Yəmən,
Sudan, Misir və Əlcəzair kimi ölkələrdə çoxlu
sayda soydaşlarım
ızın yaşaması
faktı;
- Keçmiş
SSRİ-nin ərəb
ölkələri ilə
neft-qaz sektoru başda olmaqla iqtisadi-texniki və elmim ədəni əməkdaşlığın həyata keçirilməsində
bilavasitə iştirak
etmiş azərbaycanlı
mütəxəssislərin, həm çinin sovet-ərəb m ünasibətlərinin
müxtəlif sahələrində
fəal iştirak etmiş ərəb dili tərcüm əçilərinin mövcud
olması.
Azərbaycanda dövlət müstəqilliyinin
bərpasından sonra
tarixən dini və mədəni köklərlə bağlı
olduğu müsəlman
və ərəb ölkələri ilə əlaqələrin hərtərəfli
inkişafına və
müxtəlif sahələrdə
əm əkdaşlığın
genişləndirilməsinə xüsusi əhəmiyyət
verilir. Ərəb dünyası ilə
müxtəlif sahələrdə
əlaqələrin gücləndirilməsi
ölkəm izin xarici siyasət kursunun prioritet istiqam ətlərindəndir.
Azərbaycanın ərəb
dövlətləri ilə
xarici ticarət əlaqələrinin yüksəldilməsi
istiqamətləri Azərbaycanın
ərəb ölkələri
ilə iqtisadi əlaqələrinin qiym ətləndirilməsi məqsədi
ilə bu əlaqələrin statistik
bazanın imkan verdiyi çərçivədə
korrelyasiya münasibətlərinin
riyazi formasının
araşdırılması zəruri
hesab edilm iş və dissertasiyada bu istiqam ətdə böyük həcmdə riyazi hesablamalar aparılmışdır.
(ardı var)
Hürriyyət.-
2019.- 3-5 avqust.- S.12.