Türk dünyasının böyük ideoloqu –
Əli bəy Hüseynzadə
Əvvəli ötən
sayımızda
Əli
bəy Hüseynzadə Türk
xalqlarının mədəni inteqrasiyasının məfkurə
kimi təşəkkül tapmasında mühüm rol oynayan, müasir cəmiyyət
quruculuğunda demokratik
prinsiplərin ənənəvi dəyərlər zəminində
bərqərar olmasının vacibliyini irəli
sürən və müstəqil milli dövlətçiliyin
nəzəri əsaslarının işlənib
hazırlanmasında yaxından iştirak
edən, eləcə də çoxşaxəli fəaliyyəti
boyunca yaratdığı zəngin fəlsəfi-publisistik,
ədəbi-elmi irsi sayəsində Azərbaycan
maarifçiliyi tarixinə qiymətli
töhfələr verən görkəmli ictimai xadimdir.
“Mən türkəm, qafqazlı bir türkəm, türk bir müsəlmanam, müsəlman bir insanam, demək ki, mən bu dörd sifətlə dünyaya gəldim, bu dörd sifətlə yaşamaq məcburiyyətindəyəm...” – deyən Əli bəy Hüseynzadə XX əsrin əvvəllərində türk dünyasında şimşək kimi çaxdı, təkcə Azərbaycanda deyil, bütün Turan elində ictimai fikrin durumuna aydınlıq gətirdi, onu yeni istiqamətə yönəltdi, ətalətdən, qəflət yuxusundan, zülmətdən uzaqlaşdırmağa, həmrəyliyə, birliyə əsaslanan istiqlal yoluna xidmət etməyə yönəltdi. Məhz bu mənada Əli bəy Hüseynzadə Azərbaycan ictimai fikrində yeni mərhələdir.
Onun bu sahədə parlaq istedadı hətta o dövrün qabaqcıl türk ziyalılarının da diqqətini özünə cəlb etmişdir. İstanbul darülfünunu dermotoloq ixtisası üzrə bitirən Ə.Hüseynzadənin
hərbi təbiətə
o qədər də marağı olmamışdır. Onu o zamanlar
yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, fəlsəfə, ədəbiyyat
və siyasət maraqlandırmışdır. Elə buna görə də tibb elmi
sahəsində əsərlərini
barmaqla saymaq olar. Bunlardan “Siflis”, “Vəba və mikrobu” adlı əsərləri
xüsusilə qeyd etmək olar. Elə həmin ildə professor Kamal Cənabla birlikdə “Ensiklopedik tibb lüğəti” adlı kitabını İstanbulda çap etdirmişdir. Əli bəy
Hüseyzadə hətta
İstanbulda bir rəssam kmi də şöhrət qazanmışdır. O, Azərbaycan
yazıçısı Hacı
Zeynalabdin Marağayinin
“İbrahim bəyin-səyahətnaməsi”
adlı əsərinə
xüsusi sifarişlə
şəkillər də
çəkmişdir. Elə həmin
dövrlərdə o, bir
musiqiçi kimi də tanınırdı.
Onun skripkada notla gözəl çalması
da vardı.
Türk musiqişünasları musiqinin
təhlilində Əlibəy
Hüseynzadəyə bəzən
üstünlük verirdilər. Hələ
tələbə olduğu
illərdə, yəni
80-ci illərin axırlarında
Ə.Hüseynzadə “Ə.H.” imzası ilə, İstanbulda nəşr olunan “Ramazan bağçası” yurnalında
Ömər Xəyyamın
bir neçə rübaisini və onun haqqında alman alimi F.Bondenştedtin
əsərini, “Səlyani”
imzası ilə B.Hötenin “Faust”undan bir parçanı, H.Heynenin “Zinət verər asimanə əncüm...” şeirini,
Qahirədə çıxan
“Türk” qəzetində
isə XVIII əsr rus şairi Derjavinin bir şeirini tərcümə
edib türk dilində çap etdirmişdir.
Bunu da qeyd etmək lazımdır ki, bu tərcümələrin
əksəriyyəti sonralar
Əli bəy Hüseyzadə Bakıda “Füyüzat” yurnalının
redaktoru olduğu zaman, yenidən həmin məcmuənin müxtəlif nömrələrində
eynilə çap olunmuşdur. 1897-ci ildə
Türkiyə ilə Yunanıstan arasında müharibənin başlanması
ilə əlaqədar
olaraq Əli bəy Hüseyzadə “Qırmızı aypara” cəmiyyətinin heyətinin
tərkibində xüsusi
tapşırıqla Qərbi
Avropa ölkələrinə
getmişdir. 1900-cü ildə isə o, 7 müsabiqə yolu ilə vaxtilə ali təhsil
aldığı fakultədə,
professor köməkçisi vəsifəsinə təyin
olunmuşdur. Qan içən
Əbdülhəmid istibdadının
təcavüzünə məruz
qalan Əlibəy Hüseyzadə 1904-cü ilin
əvvəllərində Parisə
qaçmış və
oradan Bakıya gəlmişdir. O, burada
1905-ci il iyunun 7-də maarifpərvər
varlılardan olan Hacı Zeynalabdin Tağıyevin (1823-1924) vəsaiti
ilə ilk nömrəsi
çıxmağa başlamış
“Həyat” qəzetinin
Əhmədbəy Ağayevlə
(1869-1939) birlikdə redaktoru
olmuşdur. Əhmədbəy Ağayevin “İrşad”
qəzetinə keçməsi
ilə əlaqədar
1906-ci ilin yanvar ayından Əli bəy Hüseynzadə “Həyat” qəzetinin redaktorluğunu özü
etmişdir. Onun bu qəzetin səhifələrində
xeyli məqaləsi çap olunmuşdur.
Bu məqalələrin hər
birini nəzərdən
keçirdikdə hiss olunur
ki, O, Qərbin texniki, mədəni tərəqqisinin nailiyyətlərinə,
fəlsəfəsinə, tarixi
və sosioloji nəzəriyyələrinə yaxından bələd idi. Əli bəy Heseynzadə
redaktoru olduğu “Həyat” qəzetinin səhifələrində silsilə
məqalələr çap
etdirmişdir. 1906-cı
ildən isə H.Z.Tağıyevin pulu və Əli bəy Hüseynzadənin redaktorluğu ilə həftəlik ədəbi,
elmi, siyasi-ictimai jurnal olan “Füyuzat”
nəşr olunmağa
başlamışdı. Bu jurnalın baş
və əksəriyyət
məqalələrini Əli
bəy Hüseyzadə
özü yazmışdır.
“Füyuzat” jurnalının
səhifələrində məşhur
türk şairləri
ilə yanaşı, mütərəqqi dövlət
xadimlərinin foto əksi və onlar haqqında məlumat dərc olunurdu. O dövrdə
yazıb-yaradan Azərbaycan
şairləri və yazıçılarının əsərləri də bu yurnalın səhifələrində öz
əksini tapmışdır.
XX əsr məşhur
romantik şairimiz Məhəmməd Hadinin şeirləri demək olar ki, “Füyuzat”ın
hər nömrəsində
çap olunmuşdur. Satirik şair
Mirzə Ələkbər
Sabirin də şeirlərini mütəmadi
olaraq jurnalda görmək mümkün
idi. Həmçinin
bu jurnalda şair Hüseyn Cavidin, Səid Səlmasinin, Abdulla Şaiqin
, Abbas Səhhətin,
Əlipaşa Surun və başqalarının
şeir və məqalələrinə də
rast gəlmək mümkün idi. “Füyuzat” jurnalının
səhifələrində Qərbi
Avropanın, Şekspir,
Bayron, Şiller, Höte, Hüqo və s. bu kimi
məşhur şair və yazıçıların
haqqında yazılar da çap olunmuş
və əsərlərindən
tərcümələr də
verilmişdir. Əli bəy
Hüseyzadə təsviri
sənət tariximizi zənginləşdirəcək əsərlər yaratmaqla
yanaşı, incəsənət
haqqında qiymətli
fikirlər də qoyub gedib. Taleyin amansız hökmü ilə dünyanın müxtəlif
guşələrinə səpələnmiş
azərbaycanlılar arasında
rəssamlar az
deyil. Bir zamanlar ilğım
saydıqları Vətən
həsrəti uzun illər ərzində onlar üçün acı həqiqətə çevrilib. Həmin sənətkarların
bir 8 qismi hələ də bu ayrılığın mənəvi-psixoloji yükünü
çəkə-çəkə arzu və ümidlərinin
işığına doğru
getməkdədirlər. Bəziləri isə artıq
dünyasını dəyişmiş,
nə vaxtsa hördükləri nikbin nəğmə çələngi
imidsizlik axarına düşərək itib-batmışdır.
Yurd həsrətini həm də rənglərlə ifadə edən yaradıcılarımızdan biri
də Əli bəy Hüseynzadə olmuşdur. Əli bəy Hüseynzadə
Bakıda yaşadığı
dövrdə elmi-nəzəri,
fəlsəfi əsərlərindən
başqa bədii yaradıcılığa da
əhəmiyyət vermişdir.
Onun görkəmli rus yazıçısı
A.P.Çexovun “Qlaflı
adam” hekayəsinə
nəzirə olaraq yazdığı povesti və “Siyasətifürusət”
adlı iri həcmli traktatı mövcuddur. O, Bakıda yaşadığı dövrdə
rəssamlıq sənəti
ilə də məşğul olmuşdur.
Onun yağlı boya ilə çəkdiyi saysız-hesabsız lövhələr
o dövrdə sənət
sevərlərin nəzər
diqqətini özünə
cəlb etmiş və bu boyalar
Azərbaycan boyakarlıq
sənətinin qiymətli
örnəklərindən olmuşdur.
Bu əsərlərdən “Şeyxül islamın portreti” və “Bibiheybət məscidinin görünüşü” adlı
lövhələr indi
də P.Mustafayev adına Azərbaycan
Dövlət İncəsənət
Muzeyinin salonunu bəzəyir.
1910-cu ilin axırında
Əli bəy Hüseynzadə Bakı ilə əbədi vidalaşaraq Türkiyəyə
köçmüş və
burada o, İstanbul universitetinin professoru vəzifəsində çalışmaqla
yanaşı, elmi, ədəbi, siyasi fəaliyyətini də davam etdirmişdir. İstanbulda yaşadığı
müddətdə Əli
bəy Hüseynzadə
ailə qurmuş və onun bir
qızı, bir oğlu dünyaya gəlmişdir. Ali rəssamlıq təhsili alıb və çoxdan Parisdə yaşayan oğlu Turan indi də
bir sənətkar rəssam kimi tanınmaqdadır. Ə.Hüseynzadə işıqlı təfəkkürü,
əlvan boyaları, cəsarətli qələmi
ilə ölümdirim
mübarizəsinə atılmışdır.
Bu yolda onun
başı çox bəlalar çəkir, lakin Əli bəy amalından heç bir zaman dönmür. Beləliklə, Əli bəy Hüseynzadə altmış altı il ömür
sürür, rəssam,
naşir, pedaqoq, alim, filosof kimi
dünyadan köçür.
Onun ömür günəşi 1940-cı il martın 1-də qüruba enir.
(Ardı var)
Hazırladı: Məmməd MİRZƏLİYEV,
Tarix üzrə Fəlsəfə
doktoru
Hüriyyət.- 2019.- 15-16 avqust.- S.13.