“Nəsimi ili” və
Nəsimi haqda
Comərdlər
daşıdıqları papaqlara layiq idilər
Müxtəlif səviyyəli məclislərdə,
mətbuat səhifələrində dəfələrlə
çıxış edərək sübut elədim ki,
Mikayıl müəllimin təsvirindəki Nəsiminin əsl
Nəsimiyə qətiyyən dəxli yoxdur. İstənilən
oppanenti də disputa çağırdım, amma səs verən
olmadı...
İndi hər yerdə biz
Mikayıl Abdullayevin çəkdiyi “Nəsimi”ni
görürük. Dərd bu deyil, dərd ondadır ki, Rasim
Balayev kimi əyalət aktyoru bizlərə klassik irsimizdən
dərs deyir...
2019-cu il “Nəsimi
ili” elan edilib. Həm sevinirəm, həm də bir az qorxuram. Deyirəm, yəqin bizm alimlərimiz tarixə “bolşevik münasibətin”
viruslarından xilas olub, ötənlərə
tamam bucaqdan baxıb, yeni-yeni əsərlər ortaya qoyarlar. Biz əsl
Nəsimini görəcəyik,
çox əsrarların
üzərinə işıq
salınacaq.
Yaxşı bilirik ki, marksizm-leninizm
təlimi ilə ərsəyə çatmış,
hər cürə ənam, fəxri adlar almış bizim ədalı alimlərimiz Azərbaycanın
elə klassiki olmayıb ki, onu sovet hakimiyyəti
dövründə fəaliyyət
göstərmiş elmi
bilikləri yayan cəmiyyətin adi mühazirəçisinin səviyyəsinə
endirməsinlər. İllər
boyu bunlar hamını inandırmağa
çalışıblar ki,
Kərbəla şəhidlərinin
şəninə onlarla
yanıqlı növhə,
mərsiyə yazmış
Seyid Əzim Şirvani, Qasım bəy Zakir, Sabir (mən hələ başqalarının
adlarını çəkmirəm)
anadan gəlmə islam dininin
qatı əleyhdarları
olublar. Xülasə, kişilər mütərəqqi
mövqedə durub,
din xadimlərini belədən
belə istədikləri
kimi qamçılayıblar.
Şiə təriqətinin ən güclü ideoloqlarından biri sayılan Nəsiminin başına gətirilən
oyun isə tamam başqa macəradır. Nadancasına
belə “sillogizm” də uydurub dövriyyəyə buraxdılar,
o, əgər islam dininin hökmfərma olduğu məkanda tükürpədici
cəzaya layiq görülübsə, deməli
ateist olub, belə təqdirdə, Nəsimi kommunist ideyalarının bütün
tələblərinə cavab
verir. Araşdırmalara, tədqiqatlara ehtiyac
yoxdur, fakt göz qabağındadır.
Uzun illər ərzində
bir nəfər adamda cəsarət çatmadı ki, soruşsun, nə cür olub ki,
ən ağır ittihamlarla, əzabla öldürülmüş adamın
cəsədi orta əsr şəhərinin
düz ortasında basdırılıb, hələ
məzarının üzərində
türbə də inşa edilib? Türbə şiələrin ziyarətgahı
olub, orada vacib mərasimlər keçirilib. .. Qərinələr boyu nə türbə,
nə də bura üz tutanlar
təcavüzə məruz
qalmayıblar. Axırda bir
məqamı da yada salmaq vacibdir,
ən ortabab tarixçi də bilir ki, orta
əsrlərdə din və
millət xaini kimi ölümə məhkum olanların cəsədi uzaq bir yerə atılırdı.
On-on beş gündən sonra qurd-quşun didib parçaladığı cəsəddən
heç nə qalmırdı. Hələlik burada nöqtə
qoyub başqa məsələyə keçirəm.
Qalxa biləcək qalmaqala hazıram.
47 il
bundan əvvəl baş vermiş tragikomediya
Onda Nəsiminin
portretinin yaradılması
məsələsi qalxmışdı. Bütün sənət
adamlarının müsabiqədə
iştirakı vacib sayıldı, mükafat və ənamlar da müəyyən edildi Keramistindən tutmuş xalçaçıya
kimi, xülasə hamı qollarını çırmalayıb işə
başladı. Həftələr, aylar ötdü, nəhayət indi Azadlıq meydanı adlanan məkanda, böyük sərgi salonunda əsərlər üzə çıxarıldı.
Rəsm əsərlərində sənətkarların
ad və soyadları deviz altında verilmişdi.
Adi tamaşaçı hər
işin kimə aid olduğunu, kimin fırçasından çıxdığını
bilməsə də,peşəkarlar hansı
portretin kim tərəfindən çəkildiyini
göydən bilirdilər.
Əlqərəz, müsabiqənin iki turu keçdi,
gizli səsvermədə
Sadıq Şərifzadənin
çəkdiyi Nəsimi
portretinin önə çıxması məlum
oldu. Bu kimlərinsə
xoşuna gəlmədi,
dedi-qodu başlandı,
tədricən rəhbərliyin
niyyəti də üzə çıxdı.
Heç
demə birincilik neçə-neçə fəxri
adın, titulun yiyəsi, yuxarıların
hörmətini qazanmış
Mikayıl Abdullayevə
verilməli imiş.
Bəli,
“növbədən kənar”
üçüncü tur
da keçirildi, bu dəfə də gizli səsvermədə
Sadiq Şərifzadənin
əsəri bəyənildi.
Mikayıl müəllim dözməyərək
Ali Sovetin rəyasət
heyyətinin sədri Qurban Xəlilovu dadına çağırdı.
Sərginin bağlanmasına bir neçə gün qalmış Xəlilov Mikayıl Abdullayevin müşayəti
ilə salonda göründü. Daha
mabədini yazmıram...
Mikayıl Abdullayevin çəkdiyi portret qalıb elan edildi!
Sadiq Şərifzadənin necə sənətkar olduğunu yaratdığı
Füzuli, Babək portretləri sübut edir. Mən hələ onun
başqa məşhur
işlərindən danışmıram.
O düz on il
Nəsiminin portretini çəkmək üçün
yüzlərlə məxəzə
müraciət etmişdi.
Fars dilini bilməsi
ona imkan vermişdi ki, mənbələri orijinalda
öyrənsin. Rəhmətlik
Süleyman Rüstəm
ədalətsizliyə dözməyərək
“Kom.pravda” qəzetində
məqalə ilə çıxış etdi və orada Sadiq
müəllimin çəkdiyi
Nəsiminin şəklini
də verdi.
Bu da kömək eləmədi...
Əlbəttə ki, Sadiq Şərifzadə həqarətə
dözməyərək müvafiq
orqanlara, təşkilatlara
müraciət etdi.
Axı buna necə dözmək olardı ki, üç turda qalib gələsən,
axırda birincilik başqasına verilsin.
Müəllif hüquqlarının
keşiyində duran komitə də işə qarışdı...
Son qərar hamıda
acı gülüş
doğurdu, Mikayıl Abdullayevin çəkdiyi Nəsimi portreti qalib sayılsın, amma qonorar –mükafat
Sadiq Şərifzadəyə
verilsin. Dəhşətli sarsıntı keçirən
Sadiq müəllim sağalmaz xəstəliyə
düçar oldu və nisqilli dünyasını dəyişdi.
Müxtəlif səviyyəli məclislərdə,
mətbuat səhifələrində
dəfələrlə çıxış
edərək sübut
elədim ki, Mikayıl müəllimin təsvirindəki Nəsiminin
əsl Nəsimiyə
qətiyyən dəxli
yoxdur. İstənilən oppanenti də
disputa çağırdım,
amma səs verən olmadı.
Kim idi
mənim sözlərimə
məhəl qoyan?
Fəxri adım, rütbəm yox, məni həm də “korifeylərlə” yola getməyən ötkəm adam
kimi tanıyırdılar...
İndi hər yerdə biz Mikayıl Abdullayevin çəkdiyi “Nəsimi”ni görürük. Dərd bu deyil, dərd
ondadır ki, Rasim Balayev kimi
əyalət aktyoru bizlərə klassik irsimizdən dərs deyir.
“Qəzeti
həlim aşının
qazanı bilib, ələ gələni içinə doldurmağa
və ağzına gələni ona yazdırmağa hürriyyəti-mətbuat
deməzlər". Bu
sözləri Üzeyir
bəy düz, bir əsr bundan
əvvəl yazıb.
Bizdə
isə bu hürriyyəti-mətbuat kal
armud kimi qalıb boğazımızda.
Hər yerindən duran çap olunmaq imkanından sui-istifadə
edərək, daha o cəfəngiyyat qalmayıb
ki, qəzet səhifələrinə tökməsin.
Nə gəldi yazırlar, hərbgü cahillərə
soz də demək mümkün deyil. Onu görürsən ki, şüuru, dünyagörüşü
Misir Mərdanovun darmadağın etdiyi sistemdə formalaşmış,
mütaliəsi sıfır
səviyyəsində olan
cavanın biri elə mövzuya girişib, elə mətləblərə toxunub
ki, belə işlərə ancaq yüksək intellekt, ensiklopedik bilik sahibləri girişirlər.
Dərd burasındadır ki, siyasi həngamələrdən
başları ayılmayan
redaktorlar əksər
vaxtlarda psevdoelmi məqalələrin çapına
veto qoymağa nə vaxtları olur, nə də həvəsləri. Bəzən (qoy, məndən inciməsinlər) özləri
elə bisavaddırlar
ki, çapa təqdim edilən məqalənin elmi redaktəsini aparmaq iqtidarında deyillər.
Gənc müxbirləri də qınamıram, bu zavallılar da üç-dörd məqalə,
müsahibə dərc
etdirəndən sonra özlərini bütün
tarixçilərdən, arxeoloqlardan
yüksəkdə sayırlar.
Niyə də saymasınlar? Söz deyən yox, əməlli-başlı mütəxəssis
yox, bilənlər də abırlarına qısılıb hərbgü
nadanlara baş qoşmaq istəmirlər,
"əşi, bizim yazmağımızdan nə
çıxacaq, onsuz da heç nə
dəyişməyəcək". Ən pisi də
odur ki, heç kim
oxucu, daha dəqiq desək, elm təşnəsi olan gənclər barədə
düşünmək istəmir.
Bu psevdo tədqiqatçılara,
xüdbin "jurnalistlərə”
'deyən tapılmır,
tutaq ki, redaktorun başı qarışıqdır, üzərinizdə
nəzarət yoxdur, bəs, sizin vicdanınıza nə gəlib, niyə bilmədiyiniz, başınız
çıxmayan mətləblərə
əl uzadırsınız?
Bilən də danışır
bilməyən də
(Ardı var)
Firuz Haşımov
Hürriyyət.- 2019.- 1 fevral.- S.7.