Tərlan
kimi
Onu Milli Kitabxanada keçirilən
tədbirlərin birində yazdığı şeiri oxuyandan
sonra tanıdım. Şeir necə xoşuma gəldisə,
onunla bu barədə danışmaq qərarına gəldim.
Tərlanə xanım etiraf etdi ki, hələ
orta məktəb illərindən şeir yazır. İlk dəfə həyatda hamıdan çox
sevdiyi babasının ölümündən sarsılıb və
duyğularını şeirə köçürüb.
Bu şeiri aylarla məktəbli
çantasında gizlədib ki, ailə üzvləri oxuyub kədərlənməsin.
Sonralar təhsil aldığı
3 saylı məktəbdə Azərbaycanın gözəl
şairi Məmməd İsmayılın rəhbərliyi ilə
yaradılan şeir dərnəyinin ən fəal üzvü
olub.
“...Televiziyada müəllim
günü ilə bağlı veriliş gedirdi. Söz 3 nömrəli məktəbin şagirdi Tərlanə
İsgəndərovaya verildi. Məktəbli qız
müəllimlərini təbrik üçün özü
yazdığı şeiri həyəcanla oxumağa
başladı:
...Günəşə çatsa da
nurlu taleyim,
Səninlə
bağlıdır arzum, diləyim.
Nə bir dərdim olar, nə bir
gileyim,
Sən yüz il
yaşasan, əziz müəllimim!
Titrək səslə
deyilmiş bu misralar mənim o məktəbə ilk bələdçim
oldu”. Bu
cümlələr tanınmış jurnalist Flora Xəlilzadənin
1981-ci il oktyabrın 4-də “Azərbaycan
müəllimi” qəzetində dərc olunmuş “Damlalar” məqaləsindəndir.
Həmin məqalədə Flora xanım məktəbdə
fəaliyyət göstərən şeir dərnəyindən
yazmış, Tərlanəni və onun kimi şeir yazmaq
istedadı olan bir neçə şagirdi torpağa səpilmiş
bir ovuc buğdaya bənzətmişdir. “Geniş
zəmilər, barlı sünbüllər isə gələcəyin
işidir.” (F.X.)
Tərlanə zarafatla deyir
ki, torpağımız münbit olmadığından bizdən
geniş zəmilər, barlı sünbüllər
yaranmadı. Doğrudur, ara-sıra dövri mətbuatda bir
neçə şeiri, hekayəsi və məqalələri dərc
olunub. Ən böyük arzusu jurnalistlik
peşəsi olsa da, kitablara olan maraq və sevgi onu
kitabxanaçılıq fakültəsinə aparıb.
1984-cü ildə səkkizinci sinfi bitirəndən sonra müəllimlərinin
narazılığına baxmayaraq sənədlərini o
vaxtkı N.K.Krupskaya adına olan Bakı Mədəni–maarif
məktəbinə verib və yüksək qiymətlərlə
ora daxil olub. Texnikumda oxuduğu illərdə
qrup nümayəndəsi olub və o vaxtdan vəzifə
daşımağın nə qədər məsuliyyətli
olduğunu anlayıb. Buna görə də
indinin özündə ona tapşırılan hər işin
öhdəsindən layiqincə və vaxtında gəlir.
Hal-hazırda aparıcı kitabxanaçı kimi
çalışdığı M.F.Axundov adına
Milli Kitabxanada onu işini və oxucuları sevən zəhmətkeş
bir kitabxanaçı kimi tanıyırlar.
Mən onun şeirlərini
oxuyandan sonra gördüm ki, bu xanımda hələ
uşaqlıq vaxtlarından şeirə, poeziyaya olan sevgi hələ
də sönməyib. O, etiraf edir ki, evdə məişət
qayğıları, işdə öhdəlikləri
üzündən şeir yazmağa çox vaxt ayıra
bilmir. “Amma şeirsiz də yaşamaq
mümkün deyil. Elə bil kimsə mənə
nəsə diqtə edir və mən onu qələmə
almasam, günah olar. Deyirlər, bu, Allah
vergisidir. Yazdığım şeirlərin
bəzi misralarında çox az hallarda düzəliş edirəm,
sanki hər şeir mənə hazır yazılmış kimi
ötürülür.”
... Şeirlərim gözümdə
Çağlayan yaşa
döndü.
Şeirlərim qəlbimdə
Heç doğulmadan
öldü.
Şeirlərim üzlərə
Təbəssüm gətirmədi,
Şeirimi oxuyanın
Artdı kədəri, dərdi.
Saralmış vərəqlərdə
Neçə ildir solublar.
Bəlkə buna görə də
Belə qəmgin olublar?
(“Şeirlərim”)
Ən maraqlı cəhət
bundadır ki, Tərlanə illər öncə
yazdığı şeirləri bugünkü kimi
xatırlayır. Tərlanənin şeirləri səmimi və
axıcıdır. Bu şeirləri
oxuduqca onun həyata, insanlara həssas baxışını
görürsən. O, hər acı sözdən kövrəlir,
hər şirin sözdən qanadlanır. Vəzifəsindən,
mövqeyindən aslıl olmayaraq onun aləmində ən
hörmətli şəxs - humanist, qayğıkeş,
xalqın taleyinə yanan insandır. O, laqeydliyə
üsyan edir, gözəl insanları üzən eqoist, xudpəsənd
adamlara isə nifrət etmək əvəzinə
yazığı gəlir.
O, yaş etibarilə gəncliyi Azərbaycanın
müstəqilliyi uğrunda milli-azadlıq hərəkatında,
Qarabağ müharibəsində keçən nəslə mənsubdur.
Bakı Dövlət Universitetinin birinci kurs tələbəsi
olanda Azərbaycanın müstəqilliyi uğrunda Azadlıq
meydanında toplaşan izdihamın içində o da
vardı. Tərlanə xatırlayır ki,
o vaxt Sabir Rüstəmxanlının “Ömür kitabı”
bizim stolüstü kitabımız idi. Bütün
bu hadisələr onun şeirlərində də əksini
tapıb, elə Tərlanənin şeirlərindəki kədərli
motivlər də ondan qaynaqlanır. Lap uşaqlıqda
olduğu kimi oxucuları kədərləndirməkdən
çəkindiyi üçün Tərlanə şeirlərinin
işıq üzü görməsinə çox da can
atmır. Onun üçün ən sevimli məşğuliyyət
elə kitabxanaçılıq peşəsidir. Tərlanə bu qənaətdədir ki, oxuculara xidmət
işində iki fərqlənmə diplumuna deyil, oxuduğu
kitablara borcludur. Uşaq vaxtı Korolenko
kitabxanasından evə tez-tez kitab alıb aparıb. Kitabxanaçı Sara xanım kitabları sürətlə
oxuduğunu görüb ona inanmayıb və hətta
kitabın məzmununu ondan soruşub. İndi
oxucular ondan hər hansı bədii əsəri istəyəndə
yadına həmin kitabın nəinki məzmunu, üz
qabığı belə düşür. Bir də onu
vurğulayır ki, kim tələbə
vaxtı necə oxuyubsa, bu, praktikada da özünü göstərir.
Bəlkə də gülməli səslənər, amma o vaxt
qız uşaqları gəlinciklə oynayanda o, bacısı
Dilarə ilə “kitabxana” oyunu oynayır, biri
kitabxanaçı, digəri oxucu olurmuş. Evdəki
kitabxanaları üçün siyahı şəklində
kataloq belə tərtib etmişdilər. Tale
elə gətirdi ki, hər ikisi sonradan kitabxanaçı oldu.
Digər iki bacısı isə müəllimlik
sənətinin arxasınca getdilər.
Evlərində gözünü
açandan kitab görüb. Anası türk ədəbiyyatını
çox sevirdi. Dörd bacı axşamlar
böyüklər yatandan sonra S.Vurğunun, C.Cabbarlının
dram əsərlərini rollara bölüb uşaq
otağında asta səslə oxuyurdular.
Deməli, uşaqlıq
arzuları, əməlləri insanın gələcək həyat
yolunu müəyyənləşdirirmiş. Sonbeşikləri Kəmalənin
altı yaşında yazdığı məktubu tapıb
oxuyanda o qədər gülmüşdülər ki... Altı yaşlı qızcığaz bir parça
kağızda ingilis dili müəllimi olmaq arzusunu
yazmışdı. İndi o, Azərbaycan
Dillər Universitetində baş müəllim işləyir.
Ailənin böyük
qızı Ceyranın sonbeşik Kəmaləni dilə tutub
yemək yedirməyi, səbirlə onun nazını çəkməyi
sonradan uşaqdan tutmuş böyüyəcən
hamının sevdiyi bağça müəlliməsi
olmasında rol oynamamış deyil.
Ailənin dörd qız
övladının aldığı dörd fərqlənmə
diplomunu anası Rəfiqə xanım Gülhüseyn
Hüseynoğlunun “Mücrü” hekayəsinin qəhrəmanı
kimi zinət əşyalarını qoyduğu mücrüdə
qoruyub saxlayıb. Azərbaycanın böyük yazıçısı
C.Cabbarlının nəslindən olan, bədahətən
şeir söyləmək istedadı olan ataları Yaqub kişi qızları ilə həmişə
qürur duyub.
O vaxt hər bir sovet ailəsi kimi Tərlanəgilin
ailəsi də xeyli qəzet-jurnala abunə olmuşdu. Qəribəsi bu idi ki, İşdən yorqun gələn
ata-ana üçün qəzetləri vərəqləyib
maraqlı məlumatları oxumaq onun öhdəsinə
düşürdü və gələcəyin
kitabxanaçısı bundan xüsusi zövq alırdı.
Sonralar bunun kitabxana işində ucadan qiraət
olduğunu bildi. Ən kədərlisi isə
ağır xəstə yatağında olan nənəsi
üçün universitet tələbəsi ikən kitab və
qəzet oxumaq idi. 1988-ci ilin
payızında əslən Cənubi Azərbaycandan olan nənəsinin
həmyerlisi böyük Şəhriyar vəfat edəndə
qəzetdəki xəbəri ondan gizlədib və bir neçə
gün sonra nənəsi də vəfat edibi. Yaslı günlərdə özünü H.Cavidin
dramlarını ucadan oxumaqla ovundurub və yaxınları buna
görə onu qınayıb. İllər
sonra tibb kitabından oxuyub ki, ədəbiyyat depressiyadan
çıxmağa yardımçı olurmuş.
Ən böyük depressiya dönəmini
isə yəqin ki, ailə həyatı qurandan sonra düz 17 il evdar həyatında yaşayıb. Amma bu dönəmdə də dörd divara
qapanıb qalmayıb, kitabxanaların fəal üzvü,
övladlarının təhsil aldığı məktəbdə
ədəbiyyat müəllimlərinin “sağ əli” olub.
Azərbaycan Dövlət Televiziyasında
rejissor işləyən həyat yoldaş Rövşən
Nicata, orta məktəbdə oxuyan iki oğluna işlərində
hər vasitə ilə kömək etməyə
çalışıb. Bütün
işlərdə oxuduğu kitablar yardımçısı
olub. Amma bununla belə işləyən
qadınlara həmişə həsəd aparıb.
Əmək fəaliyyətinə gec başlasa da, bir vaxtlar fəal
oxucusu olduğu S.Vurğun adına
Sumqayıt Şəhər Mərkəzi Kitabxanasında
işə başlayandan sonra qısa müddətdə
işgüzarlığı ilə tanınıb. Təəccüblü deyil ki, cəmi iki ildən
sonra Sumqayıt kitabxanaçıları arasında
keçirilən müsabiqədə “İlin ən
yaxşı kitabxanaçısı” nominasiyasına layiq
görülüb.
Tərlanəni yaxından
tanıyandan sonra fikirləşirəm ki, qadınlar zərif
adlandırılsalar da, əslində güclü qüvvədirlər. Çünki həm iş
qadını, həm həyat yoldaşı, həm ana olmaq
böyük məsuliyyətdir. Bir tərəfdən də
sinəndə yazıb-yaratmaq eşqilə döyünən
ürək varsa... Bir dəfə Anar etiraf
etmişdi ki, biz Nigar xanıma nə qədər əsər
yazmağa mane olduq. Çünki o, ana idi.
Həqiqətən də, elədir. Bir qadın üçün cəmiyyətdə
özünü təsdiq etmək o qədər asan deyil, əgər
əks qütbdə qarşında əks cinsin nümayəndəsi
dayanıbsa bu, daha da çətindir. Əsas məsələ
isə insanların sevgisini qazanmaqdı,əgər
hər gün sən kiməsə təmənnasız kömək
edirsənsə və onların sənə sevgi dolu sözlərini
eşidirsənsə, bundan gözəl heç nə ola bilməz.
Tərlanə üçün ona tapşırılan
heç bir iş yorucu, yeksənəq deyil, çünki o, hər
işə sevgisini qatır və bundan zövq alır. Onun uğur düsturunun sirri məhz bundadır.
O qədər pozitiv enerji ilə dolu xanımdır ki, adam onun yanında hətta problemlərini unudur.
Tərlanə insanlara kömək etməyi sevir, amma
özü hər işi təkbaşına görməyə
can atır. Tərlanənin fikrincə, kitabxana doğma ev, oxucular əziz qonaq kimidirlər. Buna görə də kitabxanaya gələn hər
bir oxucunu layiqincə qarşılamaq lazımdır.
Mən Tərlanəni dinlədikcə
fikirləşirdim ki, oğlan doğulsaydı, adı Tərlan
olacaq bu qadın elə adı kimi Tərlandır, öz
arzuları ilə, əməlləri ilə və həyata
baxışı ilə.... Əlli yaşın mübarək,
Tərlanə xanım!
Bəybala Ələsgərov,
Beynəlxalq Nobel
İnformasiya Mərkəzinin
vitse-prezidenti, tarix elmləri doktoru
Hürriyyət.- 2019.-20-22 iyul.- S.13.