Dünyanın
günahını bağışlayan poeziya
(R.Rövşənin şeirləri
haqqında qeydlər)
Şair Ramiz Rövşən
poeziyası haqqında öz zövqüm miqyasında yazmaq
asan olmaya bilər – söz gəlişi ənənəvi
fabula deyil – səbəbləri özüm üçün
şərti deyil, lakin oxucular üçün başqa
paradokslar yarada bilər. Sadalamaq istəməzdim: Ramiz
Rövşəndən bir neçə yaş böyüyəm,
amma özümü o illərin – ötən əsrin
tanıdığım, şeirlərini öz dillərindən
eşitdiyim, mübahisələrə qoşulduğum ədəbi
mühitdə tapırdım (çün, şeir
yazmırdım): Tofiq Abdin, Mövlud Süleymanlı
(Balakişiyev), Abbas Abdulla (Acalov), İsa İsmayılzadə,
Ələkbər Salahzadə, Seyran Səxavət, Ramiz
Rövşən, «yeddilik» fenomeni vardı. Bu
simaların haçansa yaşa dolacağını təsəvvürümə
gətirmirdim (bu gün də) və mənə elə gəlirdi
onların qocalmasını görməyəcəyəm.
Mənim əqidəmcə – elə o vaxtdan – şairlər
qocalmır, şeir yazanlar ola.
Çox-çox sonralar elə o şairlərin şeirləri
mənim şüuruma pıçıldadı: müdrikləşən
(qocalmayan) məhz şairlərdir! Yanılmamışam: XXI əsrin
iki onilliyini qatlayan və yaşayan o şairlər ki, həmin
zahiri simadadır, o kökdədir, o ilhamın
qanadındadır! Niyə proqnoz verirəm?
Və haqlıyammı? Haqlıyam!
Ramiz Rövşən poeziyasında milli psixoloji
hüdudların şair Mənilə sosial gerçəkliyin
mənəvi bağlılığı hələ ötən
əsrin 70-ci illərində özünün poetik
inikasını tapır və bədii idealın
sorağını bələdləyirdi. Obrazlı
düşüncə ədəbi problem kimi səciyyələnirdi,
estetik fikri ödəyirdi və bədii düşüncə
səviyyəsinə yüksəlirdi. O illərdə
yazılan «Qapı» şeirində bir qədər milliliyə
varsaq, ifadə və deyim tərzinin xüsusiyyəti nəzərə
çarpır, müəllifin seçdiyi bədii strukturda
daha anlamlı görünür.
Mən bu şeiri oxuyanda, müharibə illərində
doğulan bir cocuq olaraq o ağır illərin çətinliyini
və ağırlığını yaşamaya bilmədim. İtirilmiş
uşaqlığın oyuncaqları, anaların
ağuşunda çapalayan «qara kağızlar» və öncə
«boy artımı»nın dayanması tarixi
fakta çevrilir. Şair isə xəyali gerçəkliyə
oxucunu inandırır, məni və yaşıdlarımı
qeyri- həqiqətə inandırır! Müharibədə təbiət
inkişafdan qalmamışdı: otlar uzanmışdı,
cavan qızlar boy atmışdı, qarıların gözlərinin
kökü saralmışdı yollara baxmaqdan... Təzadlar və
poetik inandırmalar:
O ilin
otları uzun,
Dörd
idi biçən yoxdu,
Uzanmışdı
boyları,
O ilin
qızları uzun,
Dörd il idi çalınmırdı toyları.
Uzanmışdı,
uzanmışdı boyları,
…Şahxanım
nənənin oğlu
Davadan
qayıdanda
Ha
uzatdı əlini
Qapının
cəftəsinə
Əli çatmadı, çatmadı.
Ancaq
qapı həmin qapıydı,
Qapı bir damcıdı, boy atmamışdı.
Şeirdə sözün yükü öz
tarazlığını saxlamış, təsvir ritmini
qorumuşdur.
Bədii detallar müharibənin ponoramını
yaratmışdı, ağır faciənin müşahidəsilə:
iki qıçını itirən, boyu ikiqat kiçilən
ananın əsgər oğlunun kəndə
dönüşü və görüşü: epik təsvirlə
poetik təzadın «görüşü»! Belə
ağrıları yaşayan şair etikası da unudulmur və
sanki oxucusuna qəfil xəbər verməkdən çəkinir:
qıçsız qayıdan ana övladı. Biz «boy»u bir
anlıq unuduruq, axı, Sona ananın oğludur bu şikəst
cavan! Ana qəlbinin viranəliyindir ki, qucaqlamaq istərkən
oğlunu, şair baxa bilmir mənzərəyə, necə
baxsan ki:
Şahxanım
nənənin qolları uçdu,
Uçub getdi qolları.
Oğlunun
başı üstündən,
Gözünün yaşı üstündən.
Keçib getdi qolları.
Ağaclara,
budaqlara çırpındı –
Göydə
bir cüt qanad kimi qırpındı…
Və daha ağır sızıltını görmək
istəmirsən, niyə də görməyəsən? Axı ananın oğlu
ikiqıçlı, sağ-salamat yollanmışdı davaya!
Bax ki… faciəni öz gözlərinlə görəsən:
Döz bu
dərdə – dözənəcən,
Bu dərd səni üzənəcək.
Oğul gəlib
dizinəcən
Hanı dizdən aşağı?
Və
Sona ananın intizarı nənə Şahxanımın
astanasına daha tez çatır və iki ananın
görüşünü reallaşdırır… Ramiz
Rövşənin «Qapı» şeirinin poetik təsir
gücü ilə özünü inandırırsa ki, bu
şeir sanki müharibə zamanı qələmə
alınmışdır; bu isə poetik yaddaşın qüdrətidir!
Amma analar və atalar üçün yox,
bütün insanlar üçün sağalmaz yaradır, dərddir.
Ramiz
Rövşən «dərdlər» görmüş
çağında «Dərd» şeirini özüylə XXI əsrə
daşıyırmış, hansı ki, dərd dərd gətirər,
dərd dərdin dibinə çökər və bu «dərdlər»
bir-birinə xəyanət etmədən: dər-dərdin əlindən
tutar, dərd dərdin ipini çəkərmiş! Bu o ildir – on illərdir insanların boğazına
keçir, yeni texnologiya ilə (daha dar ağacına yox)
insanların dərdini yox, dərdsiz tərəfini çəkirmiş.
Oyuna bax: əlacsızlığını etiraf edir və
şairin istehzasını «qazanır».
Dünyadan
bezmir yenə də,
Şükür deyib bu günə də.
Adam lap
öz dərdini də
Sevinə-sevinə çəkir.
Bilmədim nə üçün «dərddən»
başladım, çünki mən hələ böyük
şairimiz Ramiz Rövşənin poeziyası haqqında
yazmağı qərarlaşdırmamışam. Çətin işdir bu,
alınıb-alınmayan təşəbbüsdür bu!
Nə üçün oxucu vahiməsini yaşayıram
– bir səbəbini açıqlardım ki, Ramiz Rövşən
şeirlərində fəlsəfədən kənara
aparırsa, fəlsəfəni özünün psixologiyası
ilə əvəzləyir, sonuncunu inkar etmək mümkün
deyil. Lakin birinci də eyni şəkildə, sərbəstliklə
mövcuddur və onu hansısa fərdi poetik kompleksə
çevirərək gizlənpaç oyununda olduğu kimi
aradan götürmək olmaz. Ramiz
Rövşən poeziyasının ümumi ponaraması bədii
yaradıcılığa məxsus təhtəl şüurdan
qidalanmaqla, poetik impulsların şairdə nə dərəcədə
romantik və real olmasında özünü göstərir.
Bu prosesdə şairin – müəllifin hissi
coşğunluğu onun qayəsini və arzusunu, fərdi və
məişət xoşbəxtliyini özünə ram edir. O,
ovqatına qədər inanır ki, hələ qəlbində
və təxəyyülündə bəslədiyi nəinki
mövzularını, obrazlarını canlandırır. Bu surətlər
təbii ki, epik obrazlar deyil ki, doğulanda hiyləgərliklə
şeirdə özünün xarakterini biruzə versin. Daxilində
şairin ruhi sarsıntısından: zamanın nizamsız
raduslarından, ziddiyyətlərin açıq-aşkar təzahüründən,
xeyir və şərin bir-birinə münasibətlərindən…
qidalanır, necə ki, ağac torpağın alt
qatındakı şirəni əmir və boy atır. Ramiz
Rövşəndə bu ağacın taleyi daha dərinə
gedir və sual da doğura bilər: başı kəsilmiş
kötük gözəl olarmı? Bədənin
harmoniyasını yaradan başdır, ağacın da
yaşam tərzi onun kötüyü ilə
bağlıdır. İnsan illüuziyasını şərtləndirən
Ağaca şairin verdiyi sual ritorik deyil, fəlsəfidir:
Başı
kəsik gözəl kötük,
Bu
dağı sənə kim çəkdi?
Baltanı
sənə kim vurdu,
Bıçağı
sənə kim çəkdi?
Suallar elə-belə yaranmır və
başla-başına da buraxılmır. Ağac
canlı varlıq timsalında görünən hər
şeyini itirmişdir İnsan tərəfindən. Yeri gələndə insan özü naminə
ülvi dəyərləri də tapdalaya bilir, yaşıl
budaqları doğraya bilir. Şairə
bunlar bələd olsa da yandığından suallar verməyə
bilmir.
İpək-ipək
yarpaqların
Küləklərlə talandımı?
Bilək-bilək
budaqların
Ocağında qalandımı?
Küsdünmü taleyin ağalığından?
Zalımlar
keçmədi qocalığından,
Yıxılmış
ucalığından
Başı
kəsik gözəl kötük…
O cəmiyyətdə
kötüklər, dərinə işləmiş rişələr
və onların yetişdirdiyi budaqlar və yarpaqlar balta
altına alınırsa… insanlar kütlə vəziyyətinə
gətirilir, imperativlik fəallaşır, antixrist nəsil
formalaşır.
Ramiz
Rövşən iti ilhama, zəngin fantaziyaya, dərin
müşahidəçilik qabiliyyətinə malik olsa da,
şeirini intuitiv hisslərlə qələmə almır (bu
hiss anadangəlmədir, onu duyuq salmaq gərəkdir),
bayağı söz kombinasiyalar ilə dolu söz
ehtiyatından yararlanmır, ona görə ki, o tipli şeirlər
oxucu qapısına vurulan poetik zərbələrdir, dərhal
qapıdan geri qaytarılır – oyunçunun – müəllifin
özünə! Belə oxucu yanaşmasında
şair qəlbi kövrəlir, ölüm ayağında
olanın ucbatından günahsız insan, hətta zərif bir
qızın da – o sözü işlətməyə
gücüm çatmadı. Poeziya bu məqamlarda
insan mənəviyyatına güclü təsir göstərir,
xırda hisslərdən qoruyur və təmizləyir.
Poeziya
Ramiz Rövşənin yaradıcılığında
«görünmür», hiss edilir, yalnız onun təsirini duyuruq.
Hətta kədərimizə şərik də
çıxır. «Bu ağac»da paylaşılan ovqat
kimi: Ağac quruyur ayaq üstə, ağac yıxılıb
baltalanır, ağac yandırılır – biz bu ifadələri
mütəmadi işlədirik, ancaq lüğətimizdə
«öldü» demirik. Ramiz Rövşən
şeirində bir ağacın ölümü (quruması,
baltalanması, yandırılması yox) proqnoza səbəbdir,
şairin təəssüfünə baisdir.
Bu
ağac öləcək,
Üzündən, gözündən tökülür
ölüm.
Bu
ağac öləcək bu gün, ya sabah.
Bu
ağaca qonan o quş öləcək,
Üzündən, gözündən tökülür
ölüm.
O quş
da öləcək, bu gün, ya sabah –
Bu proqnozlu informasiyaya təbii baxırıq, əgər
bütün danışan canlılar ölümə məhkumdursa,
nə zamansa, dil ünsiyyətindən məhrum ağac da həmçinin. Lakin o
ağacı özünə məskən seçən, yuva
quran o quşa dən, yem verib yaşadan o
qızcığazın günahı nədir?
O quşa
dən səpən o qız öləcək,
Üzündən, gözündən tökülür
ölüm.
O qız
da öləcək, bu gün, ya sabah.
Bu, ümumi məmnunluq – sublimasiya deyil, ölümün
antixrist – mürtəd üzüdür. Əgər
sağlam bir ağac ölümə məhkumdursa, o ağacda
varlığını yaşadan o quş da öləcək
– bunlar həyatın adi davranışıdır,
çün meşələrdə onlarla, yüzlərlə
ağac ölür, elə o sayda quşlar vurulur; bəs o
qızcığazın günahı nədir? Zərif bir qızın vaxtsız ölümü
necə? Poeziya budur ki, öz poetik fəlsəfəsini
yaradır və insan taleyinə laqeyd qalmır; iztirab aləminin
məsud, səadətli səltənətini – sosial və mənəvi
harmoniyası, şairin stixiyadan uzaq obrazının məntiqə
uyuşmayan düşüncəsi – qənaətini!
(Ardı var)
Allahverdi Eminov
Hürriyyət.-
2019.- 8 iyun.- S.13.