Bir çağırış,
bir haray,
nəhayət bir üsyan
Məşhur teatr xadimlərindən
biri teatr tənqidi və teatrşınaslıq elmi
haqqındakı
çıxışlarının birində üç məsələni daha
çox diqqətəlayiq və əhəmiyyətli hesab
edir: tənqidi yazının oxucu tərəfindən oxuna
bilinməsi, tamaşanı sanki seyr edən kimi oxucuya
çatdıra bilməsi və nəhayət tənqidçının
obyektivliyini. Əslində müvəffəqiyyətli teatr tənqidi
sadə və yaradıcı olmalıdır. Tənqidlə
mütəmadi məşğul olan qələm sahiblərinin
əksəriyyətinin özünü “büruzə vermək”
məqsədi ilə qələmə aldıqları az qala dəb
halını alan bərli–bəzəkli, süslü,
saysız-hesabsız elmi ifadə və priyomlarla
aşıb-daşan hər hansı bir tənqidi məqaləsi,
tənqidin başlıca kontekstinə tərs gəldiyi kimi,
oxucuya da bir yararı olmaz. Bu zaman oxucu məqalədə tənqidçinin
nə demək istədiyini və hansı düşüncələri
aşıladığını dərk etmək və qavramaq
əvəzinə məqalədə hər
addımbaşı rastlanan bu elmi ifadələrin çəmbərinə
düşəcək və oradan da çətinliklə
qurtulacaqdır. Çünki, bu tipli məqalələri
oxuyub başa çıxmaq və teatrşünasın nə
demək istədiyini anlamaq üçün “Əcnəbi
sözlüklər lüğəti”nə müraciət etmədən
keçinmək mümkün olmayacaqdır.
Düşünürəm ki, bu tipli yazılar daha çox
namizədlik və doktorluq
dissertasiyalarında keçərlidır, tamaşalara
yazılan məqalələrdə isə deyil...
Oxuna
bilən tənqidi məqalə isə ən qısa yoldan
yazarın təməl düşüncəsini,
ideyasını çatdıra bilən bir yazıdır. Qəzetin
və ya jurnalın teatr tənqdinə ayırdığı
sütunun hüdudları içərisində,
teatrşünas-tənqidçi düşüncələrinin
ən önəmli nöqtələrini müxtəsər
şəkildə bəyan edə bilməli və yazıya
aydınlıq gətirməlidir. Əsl teatrşünas o
şəxsdir ki, dar bir hüdud içərisində oxucunun
diqqətini elə bir nöqtəyə yönləndirsin ki,
oxucu yazı ilə tanış olarkən tamaşa ilə
bağlı kifayət qədər məlumat əldə edib
öz təxəyyülündə həmin tamaşanı
vizual olaraq canlandıra bilsin.
Gördüyüm
və bildiyim qədər üç növ tənqidçi
var. Deməyə sözü olan və bunu
inandırıcı və təsirli bir biçimdə yazan.
Deməyə sözü olmayan, amma yenə də təsirli və
oxuna bilən bir ölçüdə yazan. Deməyə
sözü olmadığı kimi, yavan, bəsit, sıradan,
quru və sxematik bir şəkildə yazan tənqidçi...
Düşünürəm
ki, 1989-2018-ci illəri əhatə edən “Məqalələrim,
resenziyalarım, oçerklərim və müsahibələrim”
adlı kitabı yeni çapdan çıxan görkəmli
teatrşünas Anar Burcəliyev məhz sadə yazan,
yazılarını oxucuların dərk edəcəyi şəkildə
qələmə alan və məqalələrində obyektiv
prinsipləri rəhbər
tutan bir tədqiqatçı
kimi məhz birinci zümrəyə mənsub olan
teatrşünaslarımızdan sayılmaqdadır. Kitabda mətbuatda
dərc olunan məqalələr, resenziyalar, oçerklər və
eləcə də müsahibələrin bir qisminin toplumu təqdim
edilib.
Regional
teatrlar üzrə bir mütəxəssis kimi tanınan Anar
Burcəliyevin məqalələrini oxuyarkən hiss edirsən
ki, onun məqsədi geniş planda toplumun teatr
yaşamını inkişaf etdirmək, teatr sənətini, sənətçisini,
habelə tamaşaçını xəbərdar etmək,
onları doğru istiqamətə yönləndirmək tək
paytaxt Bakıda fəaliyyət göstərən
teatrlarımızın deyil həmçınin regionlarda fəaliyyət
göstərən teatrların hər birinin öz missiyasi,
teatr estetikası, dəsti-xətti olduğunu sübuta yetirməkdir.
Öz yazılarında Anar Burcəliyev obyektiv və adildir. Təbii
ki, obyektivlik və adillik bir-birini tamamlayan kateqoriyalardır. Məncə
ideal teatrşünas savadına və zəngin məlumatına
istinad edərək öz tənqidi yazılarında
tamaşanı dürüstlüklə tanıdan bir şəxsiyyətdir.
Tənqidçinin vəzifəsi qapıları
çırpmaq deyil, qapıların necə və haraya
açıldığına işarət etməkdir. Tənqidçi
əmr verməz yol göstərər. Anar Burcəliyev də
öz yaradıcılığını məhz bu tendensiyalar
kontekstində kökləyir.
Anar
Burcəliyev məqalələrini ömrünün erkən
çağında 15 yaşından yazmağa başlayıb.
İlk illərin məqalələri çox sadə, bəsit
formada qələminin məhsulu olaraq təqdim olunsa da
sonrakı təqdim olunan yazılar daha orijinal və mürəkkəb
formada nəzərə çarpır. O, sadə məqalədən
mürəkkəb məqaləyə keçən yolda
yaradıcılığa başladığı elə ilk
gündən teatrımızın nəzəri, elmi, estetik-fəlsəfi
problemləri ilə məşğul olur. Onun
yazdığı “Məqalələrim, resenziyalarım,
oçerklərim və müşahidələrim”
kitabında toplanan məqalələri oxuyarkən yalnız
müəllifin nələrlə maraqlandığı ilə
yox, ümumən 1989-2018-ci illər arasındakı teatral
mühit və ictimai proseslə tanış olursan. Bir
çox məqaləsində Anar Burcəliyev teatrımıza
istiqamət verən, onun təkamül prosesini izləyən
bir teatrşünas kimi çıxış edir. O, regionda
hansı teatra gedirsə-getsin, hansı tamaşadan
yazırsa-yazsın heç bir zaman
dürüstlüyünü və obyektivliyini əldən vermir.
Yaradıcılığının
ilkin dönəmlərində (1989-2000) “Solğun
çiçəklər”, “Bəxtsiz cavan”, “40 il səhnə
arxasında”, “Fosforlu Çevriyyə” “İntizar”,
“Yandırılmış adam”, “Ölüm hökmü”,
“Əbədi diriyəm mən”, “Səhnəmizin yetirmələri”,
“Zirzəmidən başlanan yol” kimi qələmə
aldığı məqalələrində hiss olunur ki, o,
tamaşalarda müasir həyat problemlərinin bədii həllinə
girişən sənətkarlara xüsusi diqqət yetirməyin
necə zəruri olması haqqında son dərəcə mənalı
mülahizələr irəli sürür, bədii əsərin,
tamaşanın həyatiliyini,
inandırıcılığını, aktyor,
rejissorlarımızın yaratdıqları yeni insan surətlərini,
yeni həyat səhnələrini bacarıqla
işıqlandırır. O, öz tənqidi ilə bir daha sübut
edir ki, tənqidçinin əsas meyarı həyatın
özüdür. Həcmcə kiçik məqalələrində
tənqidin tələbkar və prinspial olması, dostluq,
qruppaçılıq problemləri
deyil, tamaşanın mənafeyi əsas götürülməli
kimi qiymətli fikirləri ilə rastlaşırıq. Müəllif bu məqalələrində
qayğıkeş və diqqətli olmaqla sənətkarların
yaradıcılıq
yolundakı real,
qaçılmaz çətinliklərini aydın dərk edir,
onların yaradıcılıq müvəffəqiyyətlərini
görür və buna sevinməyi bacarır.
Anar Burcəliyev
eyni zamanda peşəkar bir yazardır. Yəni, gördüyü işi məqsədinə
uyğun olaraq ən yaxşı biçimdə nəticələndirə
bilən bir teatrşünasdır. Xüsusilə,
bu onun yaradıcılığının
ikinci mərhələsində
(2000-2018) ön plana çıxır. Bu dönəmdə
yazdığı “Teatr,
zaman və məkan”, “Bəşəri
ideyalı pyeslər ölmür”, “Tamaşaçının
dalınca qaçmağa
məcburuq”, “Uzun ömrün akkordları” və s. bu kimi
məqalələr milli
teatrımızın qarşısında
duran problemlərdən,
onun estetik prinsiplərindən bəhs
edir. Bu məqalələrdən
hiss olunur ki, onun özünə xas olan fikri,
düşüncələri, meyilləri, öz estetik prinsipləri var. Müəllif bunları biliyi və səhnə təcrübəsi
ilə öz nöqteyi-nəzərindən bitərəf
mövqe tutaraq ortaya qoyur. Onun səciyyəvi
cəhətlərindən biri
də budur ki, o, teatrşünas tənqidi ilə ədəbi tənqidi bir araya gətirərək
nəzəriyyə problemlərinə
də güclü meyl göstərir. Çalışır ki, teatrşünas
Anarla, ədəbiyyatşünas
Anar arasındakı məsafə və fərq bir o qədər də gözə çarpmasın.
Belə bir tənqid üsulu hazırlanan tamaşalarda bədii yaradıcılıq
haqqındakı təsəvvürləri
genişləndirir, bədii
zövqü, estetik anlayışı daha da zənginləşdirir.
Anar Burcəliyev
yazılarında obyektivdir,
səmimidir, dürüstdür. O, bir teatrşünas tənqidçi
kimi dərk edir ki, onun
başlıca vəzifəsi
haqlı bir qərar verərək tamaşaçıya və
sənətçiyə doğru
yol göstərmək
olmalıdır. Tənqidçının ən böyük düşməni opportunizmdir.
O tənqidçi üçün
qorxunc bir tələdir. Anar təcrübəli bir teatrşünas kimi heç vaxt bu tələyə
düşmür.
Anar Burcəliyev yazılarında
yazarın ali məqsədi, rejissorun şərhi, aktyorların
bu şərhə istinadən ifa tərzləri və tamaşaçı reaksiyasına
xüsisi diqqət ayırır, rejissorun yozumu ilə hər hansı bir aktyorun səhnədəki
ifası arasında bir uyğunsuzluq görürsə,
dərhal buna işarət edir. Ayrıca səhnə tərtibatının,
geyimin, əlbəsənin,
musiqi və işıq partiturasının
və digər səhnə amillərinin üslub yönündən
rejissor şərhinə
həmahəng olub-olmadığını
da təsbit edə bilir və bütün bunları yazıya çevirərkən bir teatrşünas-tənqidçı kimi oxucuya prinspiallığını
da hiss etdirir.
Ardı
var
Xəzər Gəncəli
sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə
doktoru,
Respublikanın əməkdar artisti.
Hürriyyət.- 2019.- 8 iyun.- S.14.