Bir çağırış,
bir haray,
nəhayət bir üsyan
Əvvəli ötən
sayımızda
Anar
Burcəliyevin ən mühüm estetik prinsiplərindən
biri də budur ki, yazarın səhnədə söyləmək
istədiyi ideyanın ən kiçik detallarına qədər
fərqinə varır. Elə bu səbəbdəndir ki,
tamaşaya gəlmədən öncə tamaşaya
hazırlanan həmin pyesi diqqətlə oxuyub
araşdırır, yazarın ərsəyə gətirdiyi ilə
rejissorun gerçəkləşdirmək istədiyi
arasında fərq varsa, onu təsbit edib üzə
çıxarır, yazarın yazdığı ilə
rejissorun nə demək istədiyini qarşılaşdıra
bilir. Belə bir üsula əl atmayacağı təqdirdə
pyes, ya da tamaşa üzərində yanlış mühakimələrə
yol verəcəyi ehtimalını öncədən nəzərə
alır və hazırlıqlı bir tənqidçi kimi,
tamaşaçının ümumən nəzərdən
qaçırdığı nüansları yaxalayır və
bunlar əsər nöqteyı-nəzərindən məna və
əhəmiyyət kəsb edirsə dərhal yazısında
həmin detallara işarə edir. Yazarın mətni ilə səhnə
üzərindəki oyun arasında çatışmayan cəhətlər
varsa bunların üzərində durmağı vacib bilir. Ya
da tam bunun əksi olaraq, zəif
bir pyesi rejissor cilalayıb
uğurlu bir tamaşa ortaya çıxarmışsa bunu da
açıq şəkildə müəyyənləşdirir.
Yazılarının birində Mingəçevir Dövlət
Dram Teatrının səhnəsində A. P. Çexovun “Ayı” vodevili əsasında
hazırlanan tamaşaya yazdığı “Ehtiyatlı olun, bu
Çexovdur!” adlı məqaləsi ilə tanış oldum.
Maraqla oxuduğum bu məqalədə onun bir teatr tənqidçısı
kimi pyesi və tamaşanı təhlil prosesində
ustalaşdığını gördüm. O, bir
teatrşünas kimi yazar və rejissor fikri arasındakı
uyğunsuzluğu, tamaşadakı hadisələrin
sönük başlanmasını, aktyor ifalarının
göstərmə xarakteri daşıdığını, ən
başlıcası da rol bölgüsünün düzgün
aparılmamasını, bunun nəticəsində
tamaşanın bütövlükdə ideya-istiqamətinə xələl
gəldiyini maraq doğuran faktlarla təsbit etmişdir.
Ümumiyyətlə
Anar Burcəliyev yazılarında teatrın məhsulu olan
tamaşanı bir bütün olaraq dəyərləndirərkən
forma və məzmun nöqteyi-nəzərindən
bütün detalları, parçaları ilə
çözür, pyesin yazıldığı dönəm,
yazarın yaradıcılıq xüsusiyyətləri, pyesin
yazılması səbəbləri, rejissorun dünya
görüşü və çalışma sistemi hər
zaman onun tənqid obyektidir.
Məlumdur
ki, hər bir teatr tənqidçısınin özünəməxsus
dəsti-xətti və yaradıcılıq üslubu var. Amma
hamısı üçün əvvəl-axır dəyişməyən,
sabit qalan bir yönəliş mövcuddur. Bir tamaşa
sonrası teatr tənqidçısınin düşüncəsi
nə olursa-olsun, yazısını yazmadan öncə, təhlil
etməsi zəruri olan bir neçə cəhət
olacaqdır. Hər şeydən əvvəl o, rejissorun
yazarın məqsədinə uyğun bir çalışma həyata
keçirib-keçırmədiyini, ümumi işə nəsə
bir yenilik gətirdiyini müəyyənləşdirməlidir.
Ayrıca, rejissorun aktyorlarını hansı üslubla
çalışdırdığı, müəllif
ideyasına onları necə istiqamətləndirdiyi
üsulları təfərrüatı ilə tənqidçi
tərəfindən dərk edilməli,
qavranılmalıdır. Əsl teatr tənqidçisi
başlıca kriteriyalarını qarşılıqlı
yaradıcılıq əhatəsində olan Yazar-Rejissor-Aktyor-Səhnə
tərtibatı və tamaşaçı beşliyi münasibətini
nəzərə alaraq irəli sürər. Məhz Anar Burcəliyev
məhz bu kriteriyalara əsaslanaraq tədqiqatını ərsəyə
gətirə bilir.
Bəllidir
ki, iki tənqid növü mövcuddur: akademik tənqid və
praktik tənqid. Anar Burcəliyev isə hər iki tənqid
növündə özünü təsdiqləyə bilir.
Onun kitabında toplanan məqalələr həm birinciyə,
həm də ikinciyə aiddir. Birincisi, daha çox jurnal və
kitablarda dərc olunan təfərrüatlı təhlildən
ibarət yazılardır. Pyesin mətninin struktur
baxımından çözülməsini, həm də səhnələşdirməni
təfsilatı ilə əhatə edir. Praktik tənqid isə
daha məhdud bir yerdə, məsələn, günlük bir qəzetin
teatr üçün ayrılan guşəsində,
tamaşaçıya yol göstərmək üçün
yazılan tənqidi əhatə edər. Jurnal və qəzet
tənqidi arasında həm metod, həm də üslub fərqləri
var. Həcminin kiçik olmasına baxmayaraq qəzetdə dərc
olunan tənqidi məqalə daha mütəhərrikdir və
elə bəri başdan ilk sətirləri ilə oxucunun
marağına səbəb olmalıdır. Yer
darlığı səbəbi ilə qəzet tənqidçısı
bir cümlə içində birdən-birə çox
şey söyləmək və cümlə
quruluşlarını qənaətlə oxuna bilinəcək
biçimdə yerləşdirmək məcburiyyətindədir.
Dövrü mətbuatda fəaliyyət göstərən
“Cümhuriyyət”, “Hürriyyət”, “Kaspi”, “Ədalət” və
“Mədəniyyət” qəzetlərində vaxtı ilə
çap etdirmiş olduğu məqalələrində onun
bu baxımdan səriştəli
olduğu diqqətdən yayınmır. Həmin məqalələrin
bir çoxu müəllifin indi nəşr etdirdiyi qiymətli
tədqiqat əsərində də öz əksini
tapmışdır. Yeri gəlmişkən onu da qeyd edək
ki, o, intellektual dürüstlüyü olan bir teatrşünasdır.
O, heç vaxt tənqid etdiyi sənətçiləri
incitmir, çünki özünün də özünütənqid
mexanizması vardır və başqalarını tənqid
süzgəcindən keçirdiyi qədər,
özü-özü ilə də hesablaşmağı
göz ardı etmir. Anar Burcəliyev bir teatrşünas-tənqidçi
kimi çağının ruhunu əks edir və
keçmişi bu günə, bu günü də gələcəyə
bağlayan bir körpü kimi yeni üslubları,
qaydaları, təcrübə və sınaqları yayaraq
genişləndirir.
Müəllifin
qələmə aldığı bu kitabda
teatrşünaslıq elminin başqa bir cəhəti-sənətkarla
ictimai həyat, sənət əsəri ilə zaman,
dövrün bədii-estetik qanunları arasındakı
mütəqabil əlaqə, elmi ümumiləşdirmə səviyyəsindən
izah edilib. Tədqiq etdiyi sahəni mükəmməl öyrənməsi
ilə yanaşı müasirlik duyğusuna tam mənası ilə
sahib olması, müasir estetik fikrin xüsusiyyətlərini mənimsəməsi
kitab müəllifinin təhlil üsulunun əsas cəhətləri
kimi özünü göstərir.
“Məqalələrim,
ressenziyalarım, oçerklərim və müsahibələrim”
kitabı onun sayca beşinci əsəridır. Kitabda toplanan
materiallar teatrşünas və teatr tədqiqatçılarının,
sənətşünasların ilkin məlumat və
araşdırmaları üçün bir mənbə hesab
edilə bilər. Bu mənbə bir tərəfdən milli
teatr tarixinin tədqiqinə ilkin araşdırma ola biləcəksə,
digər tərəfdən də aktyor rejissor və
teatrlarımızın sənət yollarının öyrənilməsi
baxımından da əhəmiyyətli sayılacaqdır.
Yeri
gəlmişkən onu da vurğulamağı vacib bilirik ki, az
qala 150 yaşı olan milli teatrımız nə yazıq ki,
son illər ərzində teatr sferasına sirayət edən və
teatr sənətindən heç bir şey anlamayan bəzi təsadüfi
qüvvələrin merkantil maraqları ucbatından tənəzzülün
astanasına, dibi görünməyən uçurumun kənarına
qədər sürüklənibdir. Tam zamanında işıq
üzü görən bu tədqiqat əsəri, həmin
qüvvələrə qarşı bir
başqaldırıdır, bir
çağırışdır, bir haraydır, nəhayət
bir üsyandır!..
Xəzər Gəncəli
sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru,
Respublikanın əməkdar artisti.
Hürriyyət.- 2019.- 11-12 iyun.- S.14.