Dünyanın günahını
bağışlayan poeziya…
(R.Rövşənin şeirləri haqqında qeydlər)
Şair Ramiz Rövşən
poeziyası haqqında öz zövqüm miqyasında yazmaq
asan olmaya bilər – söz gəlişi ənənəvi
fabula deyil – səbəbləri özüm üçün
şərti deyil, lakin oxucular üçün başqa
paradokslar yarada bilər. Sadalamaq istəməzdim: Ramiz
Rövşəndən bir neçə yaş böyüyəm,
amma özümü o illərin – ötən əsrin
tanıdığım, şeirlərini öz dillərindən
eşitdiyim, mübahisələrə qoşulduğum ədəbi
mühitdə tapırdım (çün, şeir
yazmırdım): Tofiq Abdin, Mövlud Süleymanlı
(Balakişiyev), Abbas Abdulla (Acalov), İsa İsmayılzadə,
Ələkbər Salahzadə, Seyran Səxavət, Ramiz
Rövşən, «yeddilik» fenomeni vardı. Bu
simaların haçansa yaşa dolacağını təsəvvürümə
gətirmirdim (bu gün də) və mənə elə gəlirdi
onların qocalmasını görməyəcəyəm.
Mənim əqidəmcə – elə o vaxtdan – şairlər
qocalmır, şeir yazanlar ola.
Çox-çox sonralar elə o şairlərin şeirləri
mənim şüuruma pıçıldadı: müdrikləşən
(qocalmayan) məhz şairlərdir! Yanılmamışam: XXI əsrin
iki onilliyini qatlayan və yaşayan o şairlər ki, həmin
zahiri simadadır, o kökdədir, o ilhamın
qanadındadır! Niyə proqnoz verirəm?
Və haqlıyammı? Haqlıyam!
Ədəbiyyata
konkret yanaşsaq poeziyada həyatı təsvir etmək
üsülu kəşf sayılır ki, bu risqli yanaşma Lev
Tolstoya məxsusdur, lakin insanın təbiəti və bəşəriyyətin
mahiyyəti barədə yaranan suallara isə Fyodor Dostayevski
cavab axtarmışdır. Hər iki tezisdə mənəvi və
sosial prosesləri şair necə anlayır, yox, necə
anladır motivasiyası dayanır, Ramiz Rövşəndən
danışıramsa, poetik fikrini qəlbilə, fitri hisslərilə
ifadə edir; daha doğrusu, fitri yol insan obrazının fəhmilə,
daxili cazibə qüvvəsilə şərtlənir, allahsevərlik
nəzərə alınır, bu təsviretmə üsulu – bədii
ümumiləşdirmə oxucu şüurunda, bədii təfəkkürdə
aydın təsəvvür yaradır, gerçəkliyə
estetik münasibəti formalaşdırır,
anlayışları emosiyaların poetik paltarına
bükür. Ramiz Rövşən poeziyasına
«fəlsəfəçilik» möhrü altında yanaşmaq
istəməzdim, lakin fəlsəfənin ekvivalenti olan hikmətçiliyə,
məntiqliyə baxışını gizlətmirəm.
Deyək ki, ilk xatırladığım Ölüm anlamı:
doğulan və ölən həqiqət! Poeziyada
bu, yeni deyil, eləcə də çağdaş şeirimizdə
şeirləri oxuyuruq, bizi tutur bir də o cəhətilə –
kədərli, həzin, ağrılı sözlərlə
rastlaşırıq. Yaxud, həyatdan
köçmüş bir doğmanınmı, sənətkarınmı,
dostununmu, qonşununmu yoxluğuna kövrəlirsən. Ramiz Rövşənin poetik kəşfi, mənim
fikrimcə, ondadır – belə sözlər yoxdur, «qədribilinməyən»
ifadələrdir. Lakin şeirin poetikasında hikmətçilik:
antropologenezliyi, şirin həyatın qravitasiyası və
bunun əksi olan evtanaziyanın təsvirinin yoxluğu,
duyğu və düşüncə cərəyanından
keçən yaşantı! Hətta hələ də ənənələrdən
canını qurtarmayan arxiteplik – folklorda, ədəbi əsərlərdə
təkrarlanan obrazların, süjetlimotivlərin yoxluğu!
«Ölmək», «Qara paltarlı qadın», «İçindən
yıxılan adam» şeirlərini xatırladım, hansı
ki, yazılma tarixi çox-çox geriyə qayıdır, bu
da mühüm şərtdir ki, oxucu yaddaşına həkk
olunmuşdur, dünən oxuduğun şeir sənə
«balıq yaddaşı» aşılamır - vur-tut üç
saniyə!
Ölüm-büdür,
qapının kandarındadır, ağ
çanaqlı gözlərilə, iti caynaqları ilə,
qabarmış tüklərilə sənin
qarşındadır. Şair olsan (olmasan da) acı, sərt,
ağrı oyadan sözlər işlədərsən, daha ona
«xoş gəldin» deməyəcəksən ki! amma
Ramiz Rövşənə məxsus «həyatı təsviretmə»
üsulu – poetik kəşfi – həqiqətlə şeiriyyətin
vəhdətindən yaranan bir ölümün gözəlliyi:
Bulud kimi
ölmək bir yaz yağışında,
Ümid kimi ölmək bir qız baxışında.
Bir yel
qanadında yarpaq kimi ölmək
Bir qəbir altında torpaq kimi ölmək.
Bir
gül kimi ölmək bir güldan içində,
Bülbül kimi ölmək bir hicran içində.
Bir səs
kimi ölmək bir kar qulağında
Bir
söz kimi ölmək bir lal dodağında…
Misralarda
hikmətə bələnmiş fikirlə (fəlsəfi
düşüncədən keçə bilmədim) poetik
dilin vəhdəti sual doğurdu məndə: nə
üçün insanlar qədimlərdən şeirlə danışmışdır?
Axı, poetik dilin mənşəyi sadəlik dərsi olmaqla –
oxucu düşüncəsində yaranan poetik aləmi
yaddaşda təzələməklə başa
düşülür, idrak edilir ki, dumanlı hüdudlar aradan
qaldırılır və ölümün özündə
bir gözəllik çaları duyulur: Axı insanla dirilərin
son görüşüdür. Ölən insan nə qədər
yaz yağışına sevinmiq – bir qadın hirsi kimi,
yarpaqların payızsız ölümünə heyifslənmək,
bülbülün kədərindən, hicranından oxusu, bir
səsin həsrətində olduğu kar-lal insana
çatmaması… Ramiz Rövşən abstraksiyaya qapılmadan
(heyif ki şair ola bilməyənlər
oxucuları mürəccədliklə aldatmaq yolunu tutublar, amma
aldanan özləridir) poetika xətrinə yox,
özünün diri sözlərinə daha aydın ifadəlilik
və məna vermişdir: ölümün gözəlliyini
şeir dililə danışmışdır. Şeirdə
praktik dil itmişdir, metaforik, intonasiyalı dil
doğulmuşdur, poetik dil itmədi, ölümün ona heyifi
gəldi. Ramiz Rövşənə xas
poetik dil mənanı özündə ehtiva etməklə onu
törədən başlanğıcdan fərqləndi.
Praktik deyimindən uzaqlaşmamaqla özünə yeni forma və
məzmun tapdı, şübhə doğurmadı,
yaxşı mənada mistik örtükdə müqəddəs
görkəm aldı və insan əzəmətinə
ölümündən sonra da ümidini itirmədi:
Gündən
günə ölmək,
Dönə-dönə ölmək.
Öldükcə
dirilmək,
Sonra yenə ölmək.
Mən Ramiz Rövşənin poeziyasında ölüm
fenomenini bir də ona görə gözəlliyə
bağladım – bu yanaşmanı universal qəbul etməsin
oxucu – şeirlərində intuitiv hisslə emosional fərasətin
riyazi dəqiqliyini görsün. Daha bayaq xatırlatdığım
şəkildə: müəllifin heç özü də
anlaya bilmir nə deyir, kimə söyləyir! Fransız
alimi Anri Puankare (XX əsr) riyazi gözəllik hissləri, ədədlərin
harmoniyası və həndəsi zəriflik – simmetriya
haqqında öz nəzəri mülahizələrini irəli
sürdü, eləcə də görkəmli alimimiz Rafiq
Əliyev Ramiz Rövşənin poeziyasında belə elementlərdən
bəhs etmişdir. Nəticəyə gəlmək olur
ki, bu hisslər: xüsusi estetik həssaslıq şairlərə
də aiddir. Ona görə ki, poetik
yaradıcılıq (poeziya) harmoniyaya əsaslanan gözəllik
axtarışıdır, onun üçün ölüm də
gözəldir. «Yağış yuyur, gün qurudur»
şeirində başlıq bir aksiomdur, müşahidə
obyektidir; birmənalıdır, qeyri-müəyyən deyil,
şair yozumunda isə eyniliyin və fərqin oyunudur,
ölüm obrazının təxəyyüldə (poetik
fantaziyada) canlanması, sözlə ifadəsidir: bir fraqment:
Bu yerləri,
bu göyləri
Yağış yuyur, gün qurudur.
Bu
dünyada çox şeyləri
Yağış
yuyur, gün qurudur –
müşahidə etdiyimiz gerçəklikdir və adi şüurun
qavradığı hadisədir, insanların yanılması
deyil, adamların törətdiyi günahların da
yanılması deyil, bəlkə də «kabuslardır», ləyaqətsiz
«bütlərdir». Şair oxucusunun şüurunu
yanılmalardan və təhriflərdən təmizləməyə
səy edir və kabusları (günah predmetlərini) aradan
qaldırmada israrlıdır. Digər bir fraqment:
Yağış
yuyur, gün qurudur,
Gözümüzün yaşını da.
Bağrımızın
başını da,
Qəbrimizin daşını da.
Sağlam insan düşüncəsinin qənaətidir,
insan əgər ağır kədərdən göz
yaşına məruz qalırsa, bunu adi şüurla dərk
edə bilməz, çünki itki elə bir şeydir ki, insan
özüylə ilahi arasındakı ziddiyyətləri
anlamalıdır və rasionallıqla irasionallığı
görməlidir. Aqil oxucu adi şüur səviyyəsindən
kənara çaxmaqla metafizik şüurdan
qaçmamalıdır, nəzəri və bədii təfəkkürün
qarşılıqlı münasibətləri prizmasından
yanaşmalıdır, həqiqəti (ölümü) hissi
reallıqdan çıxarmamalıdır, yoxsa poetik fikir nəsrə
qurban gedərdi. Üçüncü bir fraqment:
Gələn nədi, gedən nədi?
Bələk nədi, kəfən nədi?
Bu
dünya öz kefindədi –
Yağış
yuyur, gün qurudur –
şairin
hikmətli mürəkkəb və polifonik təxəyyül
işinin bədii inikasıdır, insanda uzaqgörənlik tərbiyə
edir, duyulmuşlar və qavranılmışlar obrazlar qismində
yaddaşda saxlanılır.
Əsl poeziyaya məxsus poetik ehtiras (bəzən buna
pafos deyilir – yarımçıq qənaətdir) gerçəkliyin
özü şeirə olduğu şəkildə tətbiq
olunmur, bu zaman şair fantaziyası ilə
ötürdüyü poetik informasiya dissonansların musiqidə
səsləndiyi kimi, kontrast vasitəsilə ümumi effektə
sala bilər, ya da onu gücləndirər. Bütün məqamlarda
şair poeziyanın atmosferini və mahiyyətini təşkil
edən gözəlliyə biganə qalmır. Bu məqamlara
toxunan Edqar Po maraqlı fikir söyləyir ki, gözəlliyi
öz sahəm kimi qəbul edərkən özümə sual
verdim: hansı intonasiyada o, ən yaxşı ifadəsini tapa
bilir? İnsan təcrübəsi bu intonasiyanın
kədər olduğunu qəbul edir. Hansı qəbildən
olursa-olsun, gözəllik özünün ən ali inkişafında həssas qəlbdə
göz yaşı doğurur. Poeziyanın
bütün növləri içərisində ən qanunisi
kədərdir.
(Ardı var)
Allahverdi Eminov
Hürriyyət.-
2019.- 11-12 iyun.- S.13.