“İblisin oyunları” və Azərbaycan
postmodern teatrının yeni
başlanğıcı
XX-XXI yüzil dünya
teatrının dinamizmi postmodern fəlsəfəsi və
estetikasının təməl prinsiplərinə köklənib. Bu, çağdaş yaşam düzəni və
insanlığın, eləcə də cəmiyyətlərin
ictmai, sosial və estetik baxışlarının dekonstruksiya,
şioanaliz, parodiyalı həyata baxış, indvidual
intertekstuallıq, simulyasiya və rizomatik ironiyanın forma və
məzmunlarının içindən keçib gedən
anlamlarla uzlaşan bir qavrama çevrilməkdir. İncəsənətin faktiki olaraq memarlıq,
boyakarlıq, kinematoqrafiya, teatr, musiqi, ədəbiyyat və
digər sahələri bu gün postmodern düşüncə
sisteminin içində inkişaf edir. Onun
modifikasiya olunmuş estetik cərəyanları zamanın
düşüncə sistemi və inkişaf yollarını bəlirləyir.
Bu mənada yazıçı, ədəbi tənqidçi,
dramaturq Elçinin Azərbaycan ədəbi mühiti və
teatrına verdiyi tövhələrin miqyası
ölçüyəgəlməzdir. “Post şöbəsində
xəyal”, “Ah Paris... Paris”, “Mən sənin dayınam”, “Mənim
ərim dəlidir”, “Cəhənnəm sakinləri”, “Teleskop”,
“Ağ dəvə”, “Şekspir” kimi uğurlu pyesləri XXI
yüzilin estetik-bədii çalarlarının postmodernist
üslubu Azərbaycan teatrının dünya mədəniyyətinin
parçasına çevrilməsi ilə müşahidə
olunur.
İçimizdəki əbləhliyin
sonu varmı?
Finlandiyanın
“İmarta Teatrı”nın baş rejissoru sosydaşımız
Kamran Şahmədranın yazıçı-dramaturq
Elçinlə əməkdaşlığının nəticəsində
“Səməd Vurğun adına Dövlət Rus Dram
Teatrı”nda “İblisin oyunları” adlı tamaşası
dünya düzənindəki total sosiallaşma proseslərinin
tüğyan etdiyi dönəmdə cəmiyyətin bəşəri
mənada yaşanılan problemlərinə işıq salan
motivlərin aynasıdır. Kinematoqrafiya və
səhnəqrafiyanın sintezini böyük məharətlə
yarada bilən rejissor Kamran Şahmərdan müəllifin irəli
sürdüyü konseptual anlayışın çalarlarını
incəliyinə qədər tamaşa boyu yorumlaya bilmişdir.
Rejissorun yorumu psixoloji daxili amillərin süzgəcindən,
kardabalet, səhnədəki kavadratların, işıq və
musiqinin effektiv yanaşımı ilə
tamaşaçını sona qədər baş verən
olayları izləməyə məcbur edir. Rejissior kimi
Kamran Şahmərdanın yorumları intellektual aktyor oyununa
kökləndiyinə görə, baxımlı və
uğurlu tamaşaya nail ola bilib. Dramaturq Elçin əsərin qayəsində nələri
demək istəmişdirsə, rejissorun bu ideyaları məzmun
və xarakterinə daha üstün bir səviyyədə
canlandırması “Azərbaycan Teatrı yaşayır”
anlamını özündə ifadə edir.
Postmodern teatrın ən baxımlı janrlarından biri
absurdluğun içində cəmiyyətə gerçəkliyi
bütün çalarları ilə özündə ehtiva etmək
və təlqinlə deyil, tamaşaçının və cəmiyyətin
özü bütün olmuşlara və olacaqlara cavab tapmaq
mühakiməsini sərgiləyir. Bir rejissor kimi Kamran Şahmərdan və
eləcə də yazıçı-dramatur Elçinin birgə
işi olan “İblisin oyunları” tamaşası 145
yaşlı Azərbaycan Milli Teatrı üçün yeni mərhələnin
başlanğıcı və təməli deməkdir.
Tamaşada rejissor və dramaturq insanların daxilini və cəmiyyəti
sarsırdan “iblisi”dən və “şeytani”likdən azad etməyə
kimsəni səfərbər etmir. Hətta ona
qarşı açıq şəkildə mübarizə
motivlərini irəli sürmürlər. Sadəcə
iblisliyin və şeytaniliyin mahiyyətini anladırlar. Yəni, tamaşaçı özü mühakimə
etməlidir ki, bu antibəşəri, sevgisiz, duyğusuz və
anlamsızlıq içində hər şeyi məhvə
sürükləyən dəyərlərdən necə
qurtula bilsin. İnsan o zaman eybəcərliklərə
əlvida deyə bilər ki, intellektual yükümünü
buna necə səfərbər etməyi baraca bilməyi öyrənməlidir.
Beləliklə yazıçı-dramatur Elçin və
rejissor Kamran Şahmərdan yaxşı mənada “öyrənən”
və “öyrədən” teatr anlayşının motivlərini
absurd dillə və postmodern düşüncə ilə əsərin
bədii-estetik yorumlarını nizamlaya biliblər. Təbii olaraq, bu uğurlarda teatrın
yaradıcı heyətinin öz işini professional səviyyədə
bilməsi də başarılara başarı əlavə
etmişdir.
Hər an
yanımızda olan “iblis” nə deməkdir
Tamaşada
istər kino-xronika, istərsə aktyorların
ifasındakı obrazların yorumu, istərsə də balet rəqsləri
içimizdəki iblisin hər an
yanımızda zühur etməsini çox peşəkarcasına
canlandırılır. Obrazların konkret
adları olmaması da absurd teatrının fenomenliyindən irəli
gəlir. Çünki, metafizikanın
qanunları çərçivəsində fəlsəfi-psixoloji
dialoqlar fiqurların deyil, şeytanlığın və
iblisliyin illüziyalarının günahlarından qurtulmaq ən
doğru olanıdır.
Çağdaş
teatrın fəlsəfi-estetik yönlərinin absurd şəkildə
postmodern üslubda ifadələrini araşdıran Anri
Bergsonun fikirləri sanki, yazıçı-dramaturq
Elçinin və bu tamaşaya yorum verən Kamran Şahmərdanın
fikirlərini uzlaşdırıb: “Dramaturq və rejissor
çox şey deyə və yorumlaya bilərlər. Onlar səhnəqrafiyanın tacı olan
aktyorların ifasında uğurlara imza atırsa, bitkin
dramaturji əsər və rejissor yorumu teatrın estetik
yönlərini lokomotiv kimi irəli apara biliblər”. Beləliklə rejissorun yorumunda “art-terapiya”
yanaşımı bu tamaşanın estetik-bədii yönlərini
doğru ifadə edə bilib. Kamran Şahmərdan
rejissor kimi bu yorumu ilə Azərbaycan teatrına yeni nəfəslə,
yeni baxışlarla dünya teatrının bir çox
ideyalarının sintezini uzlaşdırmağı bacarıb.
Tamaşada boyu Kişi (Rüfət Nəzərov)
və Qadının (Mələk Abbaszadə) dialoqları
çox ilgincdir. “Tanrı gücldür,
yoxsa İblis?” adlı dilemma tamaşanın leytmotivində
duran başlıca faktordur. “Nədən Tanrı
İblisin cənnətə yol tapmasına imkan yaradıb?”,
“Tanrı İblisə yasaq qoya bilərdi”, “Tanrı Adəm və
Həvvanı cənnətdən qova bilirdisə, nə
üçün İblisin günahlarına uydular?”, “Sonunda
belə çıxır ki, Tanrı İblislə
qarşıdurmadan qaçıb, ya da özü bütün
bunlara qəsdən göz yumub”. Bu dilemmalar
tamaşa boyu müxtəlif forma və məzmunda davam edir.
Yazıçı- dramatur Elçin, rejissor
Kamran Şahmərdanın özü də absurd deyimlə
tamaşaçanı daxilən mühakimələrə cəlb
edirlər. Əslində “düşünən
və düşündürən teatr” anlamı bu deməkdir.
Tamaşa boyu insanların və cəmiyyətin
düşüncəsindəki, üzlərindəki
maskaların sayının nə qədər olması da absurd
şəkildə ifadə olunur. Kimin iblisanə
maskasının nə qədər olması onun xarakterik
özəlliklərində yer alıb. Teatrın
uzun illərdir aparıcı aktyorlarından biri olan xalq artisti
Məbud Məhərrəmovun XXI yüzilin pianoçusu kimi səhnəyə
gəlişi də mövzunun sirrini açmır. Bu
ünlü sənətçi pianoçu rolunda
dünyanın hər yerində konsert verir və hər
insanın iki maskası olduğunu ortaya qoyur:
“İnsanlığın kəşf etdiyi iki maska var. Bu,
gülən üzlü və ağladığı
anların maskasıdır. Bu iki maskanın sayəsində
milyardı ötmüş yeni maskalar yaranıb. Mənim
onyeddi maskam var. Yox...yox... iyirmi üç! Yox,
bir dənədir. Maskalarımın sayı iyirmi birdir! Mən sevirəm bu maskaları. Mən
maskalarsız yaşaya bilmirəm!..” Maestro bunları o qədər həyəcanla ifadə
edir ki, sanki cəmiyyət də onun ardınca getməlidir.
Maestro Skryabinin sonatasının mahir
ifaçısıdır. İnsanlar onun
ifasında Skryabini dinləmək üçün konsertə
gedirlər. Tamaşada Qadın və
Kişinin yataq otağında, restoranda, konsertdə, rəqs
meydanında və harada oluruqsa olaq, “İBLİS” daim bizləri
təqib edir. Rejissor Kamran Şahmərdan
ade-kvata-realizm və modernizmi qarşı-qarşıya
qoymadan, onları bütövləşdirərək
sinxronlaşdırmaqla estetik tamaşa yorumuna nail olub. Beləliklə dramaturji əsərin semiotik
çalarlarına aydınlıq gətiribdir. İnsanlar gülsələr də, ağlasalar da, hətta
heç bir şey etməsələr də içindəki
iblis sanki onların duyğuları ilə qoşa addımlayır.
Bu ritorikanın hansı məcrada və nə
vaxta kimi davam edəcəyini belə kimsə bilmir.
Üçüncü səhnə
suallara cavab axatırırdı
Bu dəfə səhnəyə Kişi (teymur Rəhimov)
və Qadın Bella Safina) daxil olurlar. Onlar bu gün ad
günü olduğunu qızğın şəkildə müzakirə
edirlər. Bəlkə də bu gün kimsənin
ad günü deyil. Ancaq, onların
mühakiməsinə görə bu gün ad
günüdür. Yenidən bu səhnəyə
qatılan Kişi (Rüfət Nəzərov) və Qadın
(Mələk Abbaszadə) daxil olurlar. Onlar
da kimin ad günü olması mübahisəsinə
qatılırlar. Bu məqamda səhnədə
zəhlətökən ağcaqanadın
vızıltısı hər şeyi altüst edir. Sən demə, bu vızıltı elə iblisin
özüymüş.
“İblisin oyunları” tamaşasında maraq doğuran məqamlardan biri də istedadlı aktyor Zaur Terequlovun ifasındakı Aparıcı roludur. Aparıcı əslində tamaşa boyu bütün səhnələrdə yer alır. O, şoumen kimi özünü göstərir. Minlərlə maskası var. Gah kukla oynadır, gah da bütün qəhrəmanların rejissorudur. Ancaq, o da bəllidir ki, o elə iblisin özü deməkdir. Bu tamaşanın bir sirri də var. Onu tamaşaçı öz mühakiməsi ilə komediya, faciə, hətta tragikomediya adlandıra bilər. Rejissorun uğurlu tamaşasının maraqlı alınmasının sirri də budur. Kamran Şahmərdan quruluş verdiyi tamaşada Maks Rixter, Stelvio Çipriani, Cüzeppe Tartini, Rixard Vaqner və Aleksandr Skryabin kimi bəstəkarların musiqisindən məharətlə istifadə edib. Bu musiqi parçaları baş verənlərin xarakterik özəlləklərinə işıq salır.
Kamran Şahmərdanın quruluş verdiyi “İblisin oyunları” tamaşasının zamanı və məkanı da absurddur. Ona görə ki, baş verənlər konkret bir məkanın deyil, bütövlükdə bəşəri xarakter daşıyan mövzunun özəlliklərini ümumiləşdirib. Tamaşanın son səhnəsində irəli sürülən suallara cavabı tamaşaçının özü tapır. Bu, içimizdəki iblisi görmək bacarığı və ona qarşı mübarizə aparmaq deyil, xarakterindəki özəlliklərdən hər an uzaq durmaq vərdişlərinə necə sahib çıxmağımıza yol göstərməkdir. Səhnədəki ekran isə, həyatın əsil reallıqlarının təcəssümüdür. Rejissorun bu üslubda yanaşması əsərin leytmotivinin daha da canlı olmasına stimul verir. Tamaşanın novatorluğuna uğur qazandıran aktyor oyunu, balet truppasının nümayiş etdirdiyi səhnələrin rəngarəngliyi “İblisin oyunları”nın mahiyyətindən doğan amillərlə bağlıdır. İblisin oyunlarını bir-bir izlədikcə, cəmiyyətin və indvidual xarakterinin özəlliklərini aydın şəkildə görünür. Tamaşada sətiraltı sarkzmın incəlikləri də zövqlə işlənib. Belə ki, bəzən belə bir ironik sual da yaranır: “Rejissor və ya müəllif iblisin oyunlarını gündəmə gətirməklə nə demək istəyirlər?”
Ünlü kino rejissoru Sidni Lümetin 2007-ci ildə
çəkdiyi “İblisin oyunları” adlı filmi var. Film son illərin
ən uğurlu kriminal trellerindən sayılır. Film beynəlxalq
kino festivallarında bir çox nominasiyalara sahib
çıxıb. Yazıçı-dramaturq
Elçinin də eyniadlı pyesi ilə filmin fərqi
ondadır ki, kinoda bütün hadisələr sadəcə
bir ailənin, pyesdə isə indviduallıqla yanaşı, cəmiyyətin
və bəşəri fəlakətin səbəbləri
iblislə harmonik şəkildə önə çəkilir.
Yazıçı-dramaturq Elçinin
“İblisin oyunları” pyesi əsasında Kamran Şahmərdanın
quruluş verdiyi bu tamaşa dünyanın istənilən səhnəsində
daha böyük uğurlara imza ata bilər.
Ənvər
BÖRÜSOY
sənətşünas
Hürriyyət.- 2019.- 16 may.- S.13.