FAYDALI METODİK VƏSAİT
Görkəmli pedaqoq, cəfakeş tədqiqatçı, tanınmış ziyalı Fərhad Xubanlının fəaliyyətini və yaradıcılığını uzun illərdir ki izləyirəm. O, 1977-ci ildən orta və təhsil
sistemində pedaqoji fəaliyyət göstərir,
doğulub-yaşadığı Qaraçöpdə, Ləmbəli
kənd orta məktəbində müəllim, metodist müəllim,
tədris işləri üzrə direktor müavini
çalışıb, yenə də ali kateqoriyali müəllim
kimi fəaliyyətini davam etdirir, uzun illərdir ki, təkcə
Gürcüstanın deyil, Azərbaycanın da elmi-pedaqoji həyatında
fəali iştirak edir.
F.Xubanlı, eyni zamanda, Azərbaycan Dövlət Elmi-Tədqiqat
Pedaqoji Elmlər İnstitutunun qiyabi aspiranturasında təhsil
alıb, 1989-cu ildə uğurla dissertasiya müdafiə edib,
pedaqoji elmlər üzrə fəlsəfə doktoru elmi dərəcəsinə
layiq görülüb. 1990-2004-cü illərdə Azərbaycan Müəllimlər
İnstitutu Qazax filialının dosenti, H.Əliyev adına Gürcüstan-Azərbaycan Humanitar
Universitetinin professoru kimi çalışıb. Onun elmi, metodik, publisistik məqalələri, folklor
araşdırmaları Gürcüstanın və Azərbaycanın
elmi və dövri mətbuatında müntəzəm
çap olunur. Araşdırna yazıları “Dan ulduzu”
almanaxına (1989) və araya-ərsəyə gəlməsində
böyük əmək sərf etdiyi ”Qaraçöp”
tarixi-etnoqrafik toplusuna (1996) daxil edilib. Eyni zamanda
o, onlarla kitabın məsləhətçisi və rəyçisi
olub, bir çox nəşrlərə önsöz yazıb,
Qaraçöp folklorunun və Qaraçöp şairlərinin
poetik irsinin toplanmasında və araşdırılmasına əvəzsiz
xidmət göstərib, məruzələrlə beynəlxalq
simpoziumlarda çıxış edib.
F.Xubanlının elmi-pedaqoji fəaliyyəti yalnız tədrislə
məhdudlaşmayıb, o, daha genişmiqyaslı
araşdırmalar aparıb, ədəbiyyatın mənəvi
tərbiyədəki rolu məsələlərini tətqiqata
cəlb edib. Onun “Zəlimxan Yaqub yaradıcılığı tərbiyə
anlamında” (1994), “Xəlil Rza Ulutürk
yaradıcılığında əxlaqi-mənəvi motivlər
(metodik vəsait, 2002), “Bəxtiyar Vahabzadə
yaradıcılığı və şagirdlərin milli ruhda
tərbiyəsi məsələləri” (metodik vəsait,
2005), “Söz ömrü” (məqalələr toplusu, 2015)
kitabları və tədris proqramları işıq
üzü görüb. Alimin həyat və
yaradıcılığı haqqında N.Əbdülrəhmanlının
“Ömrün müdriklik çağı. Dr.
F.Xubanlı – 60” (2010) kitabı nəşr olunub.
F.Xunanlının “Şagirdlərin milli-mənəvi tərbiyəsində
çağdaş poeziyanın roluna bir nəzər” (2019)
adlı yenicə çapdan çıxmış metodik vəsaiti
müəllifin tərbiyə və ədəbiyyat probleminə
dair baxışlarını və mülahizələrini əhatə
edir. Müəllif
metodik vəsait hazirlayarkən çağdaş ədəbi
prosesin gənc və orta nəsil şairlərinin poetik
nümunələri ilə yanaşı, müasir Azərbaycan
poeziyasının klassikləri – Bəxtiyar Vahabzadə, Xəlil
Rza Ulutürk, Məmməd Araz, Nəriman Həsənzadə,
Zəlimxan Yaqub kimi şairlərin vətənpərvərliyə
xidmət edən əsərləri sərf-nəzər edib.
Azərbaycan
Respublikası Nazirlər Kabinetinin 30 oktyabr 2006-cı il tarixli, 233 nömrəli qərarı ilə
təsdiq edilmiş Azərbaycan Respublikasında “Ümumi təhsilin
konsepsiyası” (Milli Kurrikulum) ümumi orta təhsilin vəzifələrindən
söz açılarkən qeyd edilir ki, “Qüdrətli tərbiyə
vasitəsi olan bədii söz sənətimiz şagirdlərin
mənəvi-estetik tərbiyəsi, xalqın ədəbi-mədəni
irsini, tarixi keçmişini, mübarizəsini, adət-ənənələrini
öyrənmək üçün mötəbər mənbə,
etibarlı qaynaqdır. Müasir məktəbdə
müstəqil düşünməyi, qazandıqları bilikləri
tətbiq etməyi, qarşılaşdıqları problemləri
həll etməyi bacaran, saf mənəviyyatlı, təşəbbüskar,
yaradıcı, demokratik ruhlu, humanist gənclər tərbiyə
edilməsi sosial tələb kimi meydana çıxır.
Orta məktəbi bitirən hər bir gənc bədii
ədəbiyyatı, digər mənbələri
oxumağı, təhlil etməyi, qiymətləndirməyi,
öz biliklərini müstəqil şəkildə
artırmağı bacarmalı, fasiləsiz təhsilə
hazır olmalıdır. Məktəb ədəbiyyat
kursunda yüksək ideya-bədii dəyərə malik əsərlərin
öyrədilməsi əsasında şagirdlərdə
mütaliə formalaşır, onların ədəbi təhsili,
tərbiyəsi və inkişafı təmin olunur”.
F.Xubanlının “Şagirdlərin milli-mənəvi tərbiyəsində
çağdaş poeziyanın roluna bir nəzər” metodik vəsaiti
də məhz bu vəzifələrin yerinə yetirilməsi
yönümündə atılmış gərəkli
addımlardan biridir. Müəllif “Milli-mənəvi tərbiyə
və poeziya” adlandırdığı birinci fəsildə təhsil,
tərbiyə və ədəbiyyatın
qarşılıqlı əlaqələri, milli-mənəvi
tərbiyədə poetik siqlətin təsiri və
çağdaş poeziyada milli-mədəni dəyərlərimizin
əksi məsələlərini araşdırır. O,
haqlı olaraq qeyd edir ki, şeirin təsir gücü olduqca
böyükdür. Şeir insanı
düşünməyə, dünyanı dərk etməyə,
fəaliyyətə, qurub-yaratmağa, sevib-sevilməyə, mənəvi-əxlaqi
saflığa, təmizliyə, paklığa da səsləyə
bilər, fəaliyyətsizliyə, pessimizmə, kefə-əyləncəyə,
yüngül həyata, əxlaqsızlığa da. Bu
baxımdan, şeirin şərti olaraq iki tipini müəyyənləşdirmək
olar: bir insanı ilahi nuruna yaxınlaşdıran, onu
düşündürən, insanların mənəvi-əxlaqi
tərəqqisinə yardımçı olan şeir, bir də
iblisin diqtəsi ilə yazılan, insanların əxlaqını
pozan, onları yüngül həyata, kefə, əyləncəyə
səsləyən şeir... Ona görə də
şeirin təsir gücünü lazımi istiqamətə
yönəltmək bütün dövrlərdə metodoloji və
ideoloji baxımdan böyük əhəmiyyət kəsb
etmiş və indi də etməkdədir”.
Pedaqoq-alim F.Xubanlı metodik vəsaitin ikinci fəslini
“Çağdaş poeziya milli mənlik düşüncəsinin
formalaşmasında başlıca vasitələrdən biri
kimi” adlandırıb, çağdaş təhsil sistemi milli mənlik
düşüncəsi, çağdaş poetik mətnlərdə
milli düşüncə, milli düşüncə və
çağdaş poetik qəliblər məsələlərini
ətraflı şəkildə araşdırıb. O, qeyd edir ki, milli ideologiya,
milli tarix, milli dil, dinimiz, milli mədəniyyət və incəsənət,
milli ədəbiyyat, milli özünüdərk, ailə, dahi
şəxsiyyətlərimiz, milli musiqimiz,
muğamlarımız, fərdi yaddaşı, etnosun
yaddaşını, millətin, xalqın yaddaşını
ehtiva edən folklorumuz bizim milli-mənəvi dəyərlərimizdir.
Bir sözlə, milli olan bütün nailiyyət
və keyfiyyətlərimiz milli dəyərlər sisteminə
aiddir. Amma bu dəyərlər sistemi xalqın
yaddaşında və dövlət səviyyəsində təsbit
olunmazdan əvvəl Ulu Yaradan tərəfindən Qurani-Kərimdə
təqdim edilib: "Ey insanlar! Biz sizi bir kişi
və bir qadından (Adəm və Həvvadan) yaratdıq. Sonra bir-birinizi tanıyasınız (kimliyinizi biləsiniz)
deyə, sizi xalqlara və qəbilələrə
ayırdıq (Hücurat-13). O, milli düşüncəni
əks etdirən poeziyanın gənclərin mənəvi tərbiyəsinə
təsirindən söhbət açarkən, B.Vahabzadənin,
X.R.Ulutürkün, M.Arazın, A.Mustafazadənin,
İ.İmayılzadənin, Z.Yaqubun
yardaıcılığına müraciət edir, eyni zamanda,
çağdaş ədəbiyyatımızın istedadlı
nümayəndələri Səməd Qaraçöpün,
Nurafizin, Barat Vüsalın, Rafiq Hümmətin şeirlərindən
də yararlanır. O, eyni zamanda da milli düşüncəni
ifadənin tələb etdiyi poetik qəliblərdən də
söhbət açır, çünki, “çağdaş
şairlərin yaradıcılığında milli
düşüncə müxtəlif poetik qəliblərdə
təzahür edir. Həyata, ölümə, mərdliyə,
səxavətə, riyakarlığa, vəfasızlğa
şairlərin münasibəti çoxçalarlı ifadə
vasitələri ilə üzə çıxır”.
F.Xubanlı metodik vəsaitin bütöv bir fəslini
şagirdlərin vətənpərvərlik tərbiyəsində
çağdaş poeziyanın roluna həsr edib. “Şagirdlərin
vətənpərvərlik tərbiyəsində poetik mətnlərin
rolu” adlandırdığı fəsildə o, vətənpərvərli
tərbiyəsi və çağdaş poeziya,
çağdaş poeziyamızda Vətən sevgisinin poetik
çalarları, epik düşüncə poeziyasının
vətənpərvərli tərbiyəsindəki yeri məsələlətini
təhlilə cəlb edib. İnsanın ən ali və əzəli hisslərindən olan vətənpərvərlik
hər kəsin doğulub boya-başa çatdığı
elə, obaya, torpağa, vətəndaşı olduğu
ölkəyə məhəbbətdən qaynaqlanır. Alim qeyd edir ki, vətənpərvərlik təkcə
Vətəni sevmək deyil. Vətənpərvərlik həm
də Vətənin naminə çalışmaq, Vətəni
qorumağa hər an hazır olmaq, onun
yolunda qəhrəmanlıqlar, fədakarlıqlar göstərmək,
Vətənin, xalqın hər bir uğuruna sevinməkdir. Bu
hiss insanda anadangəlmə olsa da, bütün digər hisslər
kimi tərbiyəyə möhtacdır və tərbiyə
yolu ilə daha da möhkəmlənir və inkişaf edir. Vətənpərvərlik insanı səciyyələndirən
ən mühüm keyfiyyətlərdən olduğundan onun
böyüməkdə olan nəslə aşılanması,
uşaq, yeniyetmə və gənclərin vətənpərvərlik
ruhunda tərbiyə olunması həmişə təlim-tərbiyə
işinin ən mühüm istiqamətlərindən, təhsil
müəssisələrinin ən vacib vəzifələrindən
olub.
Alim-pedaqoqun fikrincə, Vətən sevgisi bütün
insanlarda eyni olsa da, sözə müxtəlif çalarlarla
çevrilir.
Vətənin dağları, dərələri,
meşələri, yolları, qurdu-quşu, çiçəyi-böcəyi
şairlərin qələmində təsirli tərbiyə
detalı kimi ortaya çıxır. Üstəlik
də bir çox çağdaş şairlərimiz Vətən
sevgilərini qısahəcmli şeirlərlə ifadə edə
bilmədiklərinə görə, epik formalara – poetik silsilələrə
və poemalara əl atmışlar. Belə
formalar onlara öz duyğularını daha geniş miqyasda
ifadə etməyə imkan verib. O, Z.Yaqubun,
B.Vüsalın, H.Hacısoyun poemalarında vətənpərvərlik
tərbiyəsində mühüm rol oynayacaq cəhətləri
ustalıqla üzə çıxarıb və
araşdırmasının başlıca leytmotivinə
çevirib.
F.Xubanlı bir fikrində də haqlıdır ki,
ömrünü vətəninə, xalqına bəxş edən
qüdrətli sənətkarlarımızın mübariz və
müdrik poeziyası indi də yaşayır və bundan sonra
da Azərbaycanımıza xidmət edəcək. Günümüzdə
yaranan poetik nümunələr də milli-mənəvi sərvətimizin
bir hissəsi kimi, böyüməkdə olan nəslin daxili zənginliyə
qovuşmasına xidmət etməlidir.
Təcrübəli pedaqoq və tanınmış alim Fərhad
Xubanlının “Şagirdlərin milli-mənəvi tərbiyəsində
çağdaş poeziyanın roluna bir nəzər” metodik vəsaiti
orta ümumtəhsil məktəblərinin ədəbiyyat
müəllimləri, eləcə də bu sahədə
araşdırma aparan tədqiqatçılar üçün
nəzərdə tutulub. Amma fikrimizcə, bu elmi-metodik əsər daha geniş
oxucu kütləsi üçün də az
faydalı olmayacaq.
Xanəli KƏRİMLİ,
Filologiya elmləri üzrə fəlsəfə
doktoru,
Naxçıvan dövlət
Universitetinin dosenti
Hürriyyət.-
2019.- 21 may.- S.14.