Beynəlxalq
Orxus Konvensiyası və ekoloji təhlükəsizlik
Prezident
İlham Əliyev çıxışlarının birində
ölkədə ekoloji problemlərin həllinin dövlət
siyasətinin prioritet məsələsi olduğunu
vurğulayaraq demişdir: “Ekoloji məsələlərə
diqqət, münasibət, eyni zamanda, ölkəmizin ümumi
siyasətinin, ümumi mədəniyyətinin təzahürüdür.
Son nəticədə ən önəmli sahə budur. Neft-qaz
tükənən sərvətlərdir. Onların müvəqqəti
önəmi var. Ancaq təbiət, ətraf mühit – bu, daimi
sərvətdir. Əsrlər boyu, minilliklər boyu təbiət
olub, kainat olub, dünya olubdur. Bizim vəzifəmiz ondan ibarətdir
ki, bunu qoruyaq. Özümüz üçün, gələcək
nəsillər üçün, ölkəmizin
yaşaması üçün qoruyaq. Ona görə biz bu məsələlərə
çox böyük önəm veririk.
Çalışırıq ki, ekoloji proqramların
icrasında Azərbaycan qabaqcıl yerlərdə olsun”.
Ekologiya
və sosial-iqtisadi uzlaşma
Dövlətimizin
başçısının bu fikrinin məntiqi nəticəsi
olaraq son illərdə ölkəmizdə atmosfer
havasının mühafizəsi, su ehtiyatlarının
çirklənməsinin, torpaqların deqradasiyasının
qarşısının alınması, mövcud
yaşıllıqların qorunması və yeni
yaşıllıq sahələrinin salınması,
tullantıların idarə olunmasının təkmilləşdirilməsi,
habelə biomüxtəlifliyin nəzarətdə
saxlanılması kimi hədəflərin gerçəkləşdirilməsi
istiqamətlərində bir sıra mühüm tədbirlər
həyata keçirilmiş, ekoloji tarazlığın
qorunmasında əsaslı dönüş yaranmış və
ətraf mühitin mühafizəsində ciddi nailiyyətlər
əldə edilmişdir.
Ekoloji
təhlükəsizliyin mahiyyəti təkcə əhalinin
sağlamlıq vəziyyətinin
yaxşılaşdırılmasından və ətraf
mühit problemlərinin həllindən ibarət deyildir. Bu, həm
də gənclərimiz tərəfindən ətraf mühitin
mühafizəsinin sosial-fəlsəfi cəhətdən dərk
edilməsi prosesində onlarda ekoloji təfəkkürünün
formalaşdırılmasına nail olmaqdan ibarətdir.
Hazırda dünyanın məşhur alimləri belə qənaətə
gəlmişlər ki, davamlı inkişafın təmin
olunmasında əhalinin, o cümlədən gənclərin
ekoloji maarifləndirilməsi və məlumatlandırılması
olduqca mühüm önəm daşıyır. Bu vacib məsələnin
həllində, şübhəsiz ki, KİV-lərin də
üzərinə ciddi vəzifələr düşür.
Ekoloji
təhlükə əsasən antropogen və təbii təsirlər
nəticəsində insan sağlamlığının,
ekoloji tarazlığın normal ahənginin pozulması, ətraf
mühitin pisləşməsi ilə müşahidə edilir.
Belə vəziyyət isə müvafiq ekoloji təhlükə
mənbələrinin mövcudluğu nəticəsində
meydana gəlir. Bu baxımdan hər bir ölkənin ekoloji təhlükəsizlik
konsepsiyasının qarşısında duran əsas vəzifə
ekoloji təhlükə mənbələrinin müəyyənləşdirilməsi,
həmin təhlükə mənbələrində ekoloji risk
dərəcəsinin aydınlaşdırılmasıdır.
Qeyd
edək ki, ekoloji təhlükəsizlik anlayışı elmi
ədəbiyyatda kifayət qədər ətraflı şərh
olunmuş, son illərdə respublikamızda qəbul
edilmiş ekoloji qanunvericilik aktlarında bununla bağlı bir
çox anlayış və terminlərin izahı
verilmişdir.
Ekologiya
haqqında təkmilləşən qanunlar
Məsələn,
ölkəmizdə ekoloji təhlükəsizliyin təmin
edilməsinin hüquqi əsası olan “Ekoloji təhlükəsizlik
haqqında” Azərbaycan Respublikasının Qanununda (8 iyun,
1999-cu il) “Ekoloji təhlükəsizlik”, “Ekoloji təhlükəsizliyin
təmin edilməsi”, “Təhlükəli ekoloji vəziyyət”,
“Ekoloji təhlükənin subyekti” və s. anlayışlar
şərh edilmişdir. Burada ekoloji təhlükəsizlik
anlayışı “insan və cəmiyyətin həyati vacib
maraqlarının ətraf mühitin ona antropogen və təbii
təsirlər nəticəsində yaranan təhlükələrdən
qorunmasının təmin edilməsi” kimi ifadə
olunmuşdur.
Dövlət
başçısının 28 sentyabr 2006-cı il tarixli sərəncamı
ilə təsdiqlənmiş “Azərbaycan Respublikasında
ekoloji vəziyyətin yaxşılaşdırılmasına
dair 2006-2010-cu illər üçün kompleks Tədbirlər
Planı”nın uğurla reallaşdırılması ekoloji təhlükəsizliyin
təmin edilməsinə müsbət təsir göstərmişdir.
Bununla bərabər, cənab Prezidetin “Xəzər dənizinin
çirklənmədən qorunması üzrə bəzi tədbirlər
haqqında” və “Əhalinin ekoloji cəhətdən təmiz
su ilə təminatının
yaxşılaşdırılması ilə əlaqədar bəzi
tədbirlər haqqında” 20 iyun 2007-ci il tarixli sərəncamları
da Xəzər dənizinə axıdılan çirkab
suların ətraf mühit və insan
sağlamlığına mənfi təsirinin
azaldılmasında, Kür və Araz çaylarının
suyundan istifadə edən bəzi yaşayış məntəqələrinin
ekoloji cəhətdən təmiz su ilə təminatında
mühüm rol oynamışdır.
Regional
iqtisadi rayonlar və ekoloji təhlükəsizlik
Yeri
gəlmişkən, xatırladaq ki, 2007-2014-cü illər ərzində
Ekologiya və Təbii Sərvətlər Nazirliyi tərəfindən
18 rayonun 268 kəndində modul tipli qurğular
quraşdırılaraq, həmin yaşayış məntəqələrində
yaşayan 450 mindən artıq əhali içməli su ilə
təmin edilmişdir.
Son
15 ildə respublikamızda ekoloji təhlükəsizliyin təmin
edilməsi ilə bağlı yaşayış məskənlərində
və magistral yolların kənarında sanitar-qoruyucu
zolaqların yaradılmasına xüsusi əhəmiyyət
verilmiş, bununla əlaqədar Bakı-Qazax magistral avtomobil
yolunun Atbulaq-Hacıqabul yaşayış məntəqəsində,
Bakı-Quba avtomobil yolunun H.Z.Tağıyev-Zabrat,
Bakı-Şamaxı yolunun Müşfiqabad-Pirəkəşkül,
Bakı-Astara magistral avtomobil yolunun Ələt-Salyan
yaşayış hissələrində, Bayıl
yamacı-20-ci sahəarası ərazidə, habelə
Suraxanı-Zığ magistral avtomobil yolunda ətraf ərazinin
yaşıllaşdırılması tədbirləri həyata
keçirilmişdir.
Azərbaycanın
Avropaya inteqrasiyası prosesi ətraf mühitin mühafizəsi
və ekoloji təhlükəsizliklə bağlı bəzi
qanunvericilik aktlarının təkmilləşdirilməsini də
tələb edir. Bununla əlaqədar, fikrimcə, “Ekoloji təhlükəsizlik
haqqında” qanun və ətraf mühitin mühafizəsi ilə
əlaqədar digər qanunvericilik aktları müasir tələblərə
uyğun təkmilləşdirilməli, ekoloji təhlükəsizliyin
reallaşdırılmasında vətəndaşların və
ictimai birliklərin rolunu artırmaq üçün hüquqi
şərait daha da yaxşılaşdırılmalı,
informasiya təminatının səviyyəsinin yüksəldilməsi
məqsədilə Orxus Konvensiyasına əsaslanılaraq, zəruri
tədbirlər həyata keçirilməlidir.
Davamlı
inkişafın prinsiplərinə uyğun olaraq ekoloji təhlükəsizlik
problemlərinin həlli istiqamətində atmosferin çirkləndirilməsinin,
torpağın deqradasiyasının qarşısının
alınması, Xəzər dənizinin ekoloji təmizliyinin
qorunması, ölkənin su və kanalizasiya sistemlərinin
yaxşılaşdırılması, torpaqlardan səmərəli
istifadə edilməsi, biomüxtəlifliyin qorunması,
alternativ enerji mənbələrinin tətbiqinin genişləndirilməsi
imkanlarının artırılması kimi vəzifələr
də diqqət mərkəzində saxlanılmalıdır.
Yeri
gəlmişkən, bir məqamı da qeyd edim ki, hazırda
müasir şəraitdə insan fəaliyyətinin nəticəsi
olaraq, ətraf mühitin korlanması, yəni təbiətlə
cəmiyyət arasındakı ekoioji-iqtisadi
tarazlığın pozulması həyat üçün ciddi
təhlükəyə çevrilir. Başqa sözlə, bu
gün sosial rifah məqsədilə yaradılmış bir
sıra sənaye müəssisələri ətraf mühiti
çirkləndirən mənbələrə çevrilərək
ekoloji-iqtisadi problemləri daha da mürəkkəbləşdirir.
Buna görə də bioloji müxtəlifliyin qorunub
saxlanılmasına xüsusi önəm verilməlidir.
Azərbaycanda
xüsusi mühafizə olunan təbiət ərazilərinin
ümumi sahəsi 2003-cü ildən etibarən təxminən
2 dəfə artırılaraq ölkə ərazisinin 10,3
faizinə çatdırılmışdır. Hazırda
respublikada ümumi sahəsi 893 min hektar olan xüsusi
mühafizə olunan təbiət əraziləri, o cümlədən,
9 milli park, 11 dövlət təbiət qoruğu və 24
dövlət təbiət yasaqlığı fəaliyyət
göstərir.
Ətraf
mühit və ekoloji üstünlüklər
Prezident
İlham Əliyevin təşəbbüsü ilə son illərdə
ekoturizmin inkişaf etdirilməsi də diqqət mərkəzində
saxlanılmış, Qafqazda ən böyük ərazini əhatə
edən Şahdağ Milli Parkının nümunəvi
infrasturukturu qurulmuş, bundan əlavə Şirvan və
Hirkan milli parklarında ekoturizm şəhərcikləri
yaradılmışdır. Ekoloji problemlərin həll edilməsi
məqsədilə Azərbaycan tərəfindən beynəlxalq
təşkilatlarla, donor ölkələrlə əlaqələrin
genişləndirilməsinə xüsusi əhəmiyyət
verilir. Hazırda respublikamız BMT-nin İnkişaf və
Ətraf Mühit proqramları, Qlobal Ekoloji və
Ümumdünya fondları, Avropa İqtisadi Əməkdaşlıq
və İnkişaf Təşkilatı, bir sıra beynəlxalq
maliyyə qurumları və s. təşkilatlarla ekoloji əməkdaşlığı
davam etdirir. Bununla bərabər, müvafiq sazişlər əsasında
inkişaf etmiş ölkələrlə ikitərəfli əməkdaşlıq
qurulur, respublikamız ətraf mühit sahəsində bir
çox beynəlxalq müqavilələrə qoşulur.
İndiyə kimi, Azərbaycan Respublikasının 21 beynəlxalq
ekoloji konvensiyaya qoşulması və müvafiq protokollar
imzalanması da bunun bariz ifadəsidir.
Respublikamızda
ekoloji təhlükəsizliyin təmin edilməsində vətəndaşların
ekoloji cəhətdən maarifləndirilməsi vacib şərtlərdən
biridir. Son illərdə bu istiqamətdə xeyli iş
görülmüş, “Ətraf mühitlə bağlı məsələlərdə
məlumatların əldə edilməsi, ictimaiyyətin qərar
qəbul edilməsində iştirakı və ədalət məhkəməsinin
açıq keçirilməsi haqqında” Orxus
Konvensiyasının müddəalarının yerinə
yetirilməsində ekoloji maarifləndirmə işinin səmərəliliyini
artırmaq məqsədi ilə Ekologiya və Təbii Sərvətlər
Nazirliyində “İctimai Ekoloji Şura”
yaradılmışdır.
Ekoloji
tarazlığın effekti
Ekoloji
tarazlıq- (təbiətdə) hər hansı təbii
qruplaşmasında canlı orqanizmlərin növ tərkibinin,
onun sayının, məhsuldarlığının, sahədə
paylanmasının, həmçinin mövsümü dəyişməsinin,
biotik maddələr mübadiləsinin və digər bioloji
proseslərin nisbi davamlığı.
Müəyyən
ekosistem üçün xas olan mühit şəraitinin dəyişməsi
ekoloji tarazlığı pozur, bir növün azalmasına,
digərinin isə artmasına səbəb olur. Bununla
yanaşı, orqanizmlərin təbii qruplaşmaları
müxtəlif zədəverici təzyiqlərə
qarşı davam gətirmək qabiliyyətinə malik olub,
normal şərait bərpa olunarkən öz ilkin vəziyyətinə
qayıdırlar, yəni müəyyən
davamlılığa malikdirlər.
Çox
zaman ekoloji tarazlıq pozulması dedikdə atmosferin qaz tərkibinin
və hidroloji rejimin kəskin dəyişməsi, ətraf
mühitin qlobal çirklənməsi başa
düşülür. Ekoloji tarazlıq mürəkkəb və
bir-biri ilə bağlı mexanizmlərini bilmədən təbiətdən
səmərəli istifadə etmək, hər hansı bir təsərrüfat
fəaliyyətini və təbii mühiti həyat
üçün yararlı halda saxlamağı
proqnozlaşdırmaq mümkün deyildir.
Hürriyyət.- 2019.- 19-20 noyabr.
S. 12.