“Bu adamlarla səhnəyə
çıxmaqdan xəcalət çəkirdim”
Əvvəli ötən
sayımızda
Aktrisa Fizulət
Rzayevanı uşaqlıq illərimdən tanıyıram. Hər
zaman xarakterində olan həddən ziyadə daha çox
ciddilik diqqətimi cəlb edirdi. Heç zaman bir kəlmə
də olsun artıq söz və ya ifadə işlətməz,
məşq və ya tamaşa zamanı ancaq səhnə kənarında
dayanıb mizanının vaxtını səbrsizliklə
gözləyərdi. Yaxud da aktyorlara aid olan səhnə kənarı
foedə əlində rol dəftəri obrazın sözlərinə
diqqət yetirərdi. Kənardan çox zəhimli
görünən bu xanım bütün bunlara rəğmən
xoş xasiyyətli və mehriban, səmimiyyəti ilə də
seçilməyi bacarırdı. Çünki onun xarakterində
yalan, ikiüzlülük, kimlərinsə dalınca
olmazın iftiralarını danışmaq və ya kiminsə
şəxsi həyatını müzakirə etmək
marağı yox idi. Elə bu səbəbdən də əksər
dırnaqarası olan sənət dostları onu bəyənmirdilər,
ağız büzürdülər hətta haqqında
olmazın yalanlarını danışırdılar. O,
bunları da bəzən eşidirdi. Ancaq təmkinini pozmadan bu
kimi səfil düşüncə tərzində olan sənət
dostlarına fikir verməz ancaq yaradıcılığı
ilə məşğul olardı. Bax, bu kimi xüsusiyyətləri
onu daha çox sevdirərdi. Sakitlik və tək
yaradıcılıq axtarışları onun həyat
amalı idi.
Uzun illər idi
ki, onunla görüşmürdüm və nəhayət
yağışlı bir gündə Gəncədə
görüşdük. Deyirlər su aydınlıqdır. Elə
bu aydınlıq işığında bir daha olanları və
keçmişi birlikdə vərəqlədik. Danışdıqca
qocaman səhnə ustalarını, sənət müəllimləri
olan xalq artistləri Ələkbər Seyfini, Sədayə
Mustafayevanı və Rəmziyyə Veysəlovanı
xatırlayıb bir az da kövrəldi. Xatirələri
haradasa uzaqlarda dolaşan düşüncələrində
yenidən canlandı. Ancaq bütün bunlarla yanaşı həyatın
görünməyən bir üzü, amansız tərəfləri
də var. Çox zaman həyatda yaradıcı şəxsin
zəhməti və əziyyəti lazımca dəyərləndirilmədikdə
qarşılarında utanclıqla dayanmaq məcburiyyətində
olursan. Məhz haqqında söhbət
açaçağım sənətkar da yaradıcılığı
vaxtında dəyərləndirilməyən, kimlərinsə
kələfinin güdazına gedən şəxslərdəndir…
Aktrisa Azərbaycan
Dövlət İncəsənət Universitetinə qəbul
olunmaq istəsə də, bu arzusunu da reallaşdıra bilməyib.
Səbəb isə imtahanlara hazırlaşaraq
teatr və kino aktyoru, bədii qiraətçi, Respublikanın
əməkdar artisti Müxlis Cənizadənin (26.11.1928 –
10.12.1972) imtahanlarından uğurla keçməsinə
baxmayaraq ədəbiyyatdan yazılı imtahan vaxtı səbəbsiz
olaraq hansısa bir bəhanə ilə auditoriyadan
çıxarılması olub. Sonradan xalq artisti Sədayə
Mustafayeva öyrənə bilib ki, Fizulət Rzayevaya Gəncə
Dövlət Dram Teatrında daha çox ehtiyac olduğundan,
onun imtahan auditoriyasından səbəbsiz
çıxarılmasını istəyən o illərdə
teatrın direktoru kimi fəaliyyət göstərən Yusif
Qazıyev olub. Bundan sonra aktrisa Gəncə Dövlət
Pedaqoji Universitetinin Azərbaycan dili və ədəbiyyatı
fakültəsinə qiyabi olaraq daxil olaraq ali
təhsil alıb. Aktrisa o illəri xatırlayarkən deyir: “Gəncədə
təhsil alarkən mənə daha çox köməklik edən
gözəl pedaqoq, alim, nasir, dramaturq, ədəbiyyatşünas,
tərcüməçi olan Altay Məmmədovun, xalq artistləri
Ələkbər Seyfinin, xeyirxahlarım olan xalq artistləri Məhəmməd
Burcəliyevin və Sədayə Mustafayevanın eləcə
də xalq artisti Rəmziyyə Veysəlovanın diqqət və
qayğıları ilə əhatə olunmağımı
heç zaman unuda bilmərəm. O zaman Gəncə Dövlət
Dram Teatrında böyük sənət məktəbi
vardı. Mən də xoşbəxt taleli bir gənc
idim ki, bu sənət məktəbində püxtələşirdim.
Hətta deyim ki, qrim otağında yaradılan səliqə-səhmanı,
qrim edib səhnəyə addım atmağı belə bu kimi
sənət korifeylərindən öyrənirdim”.
O, valideyinlərinin
təkidi ilə 1974-cü ildən 1981-ci ilədək sevdiyi sənətindən
uzaqlaşmaqla ailə həyatı quraraq, bir müddət
Kürdəmir rayonunda yaşamalı olub. Ancaq
bu zaman da taleyi üzünə gülməyib. Ailə həyatı uğursuz olduğundan
üç yaşlı qızı və bir yaşlı
oğlu ilə yenidən Gəncəyə qayıdıb.
Fədakar ana olaraq bu övladların
boya-başa çatdırılması, tərbiyyə
olunması kimi məsuliyyətli bir həyat ömrünü
şərəflə qoruya bilib. Boya-başa
çatdırdığı qızı və oğlu
xoşbəxt taleli övlad olaraq onun sevincinin əsasıdır.
Aktrisa 1981-ci ildən Gəncə Dövlət Dram
Teatrında fəaliyyətini davam etdirib. Bu illərdə
o, böyük təziqlərlə üzləşməli
olub. İstedadı və
yaradıcılıq uğurlarını qəbul edə bilməyən
sənət dostlarının bir qismi onun teatrdan
uzaqlaşmasını istəyiblər. Bu
zaman onu teatrda təziq və hücumlardan qoruyan sənətkar
isə respublikanın xalq artisti Rəmziyyə Veysəlova
olub. Bütün təziqlərə baxmayaraq bu illər ərzində
F. Bayramovun “Nüşabə”də Nüşabə, S. Səfərovun
“Həsrət”də Gözəl, Ə. Hacızadənin
“İtgin gəlin”də Hürriyyət, U. Şekspirin
“III-Riçard”da Marqarita, A. Dudarevin “Astana”da Nina, R. Əlizadənin
“Doğmalar”da Mirvari, T. Mahmudun “Onuncular”da Zərnişan müəllimə,
F. Sadığın “Bir parça vətən”də Dibələk,
H. Cavidin “Ana”da Ana, “Afət”də İlçay, A. Məmmədovun
“Bəraət”də Zərintac, Ş. Xusainovun “Ana
vüqarı”da İkinci gəlin, F. Əlyarbəylinin
“Qonşular”da Solmaz, S. Dərvişin “Fosforlu Cevriyyə”də
Məlahət, N. B. Vəzirovun “Müsibəti Fəxrəddin”də
Hürü, İ. Əfəndiyevin “Atayevlər ailəsi”də
Mehrican obrazları aktrisanın maraqla qarşılanan və Gəncə
Dövlət Dram Teatrının tarixində uğurlu səhnə
fəaliyyətindən xəbər verir. Onun səhnə
uğurları haqqında xalq artisti, rejisor Məhəmməd
Burcəliyevin “Ədəbiyyat və İncəsənət” qəzetinin
28 sentyabr 1984-cü il tarixli ¹39 (2122)
sayında nəşr olunan “Hakimiyyət, cinayət və cəza”
resenziyasında oxuyuruq: “U. Şekspirin “III-Riçard” faciəsində
quruluşçu rejisor Hilal Həsənovun uğurlu işinin
nəticəsindən biri də aktrisa Fizulət Rzayevanın
oynadığı Marqarita surətidir. İngiltərədən
qovulan Lankaster sülaləsinin kralicası Marqarita
tamaşanın əvvəlində Riçardla bağlı gələcək
faciələrin sonunu söyləyir və zaman keçdikcə
hər bir obraz səhnədə öldürülərkən
Marqaritanın qələbə himni kimi səslənən
gülüşü onun “peyğəmbərliyini”
yadımıza salır. Aktrisa rolun faciəvi
ağırlığını duyur, təbii və emosional səpgidə
Marqaritanın iztirabını və nəhayət, mənəvi
qələbəsini tədricən tamaşaçıya
açıb göstərir”. Və ya rejisor,
respublikanın əməkdar incəsənət xadimi Yusif
Bağırovun quruluşunda 22 fevral 1986-cı ildə Gəncə
Dövlət Dram Teatrının səhnəsində Aleksey
Dudarevin “Astana” (Tərcümə edən-Emin Mahmudov) iki hissəli
dramında aktrisanın yaratdığı Nina obrazı
haqqında profesor Bağır Bağırovun 10 aprel
1986-cı il tarixli “Kirovabad kommunisti” qəzetinin ¹71 (10.694)
sayında dərc edilən “Mənəvi ləyaqətə
çağırış” məqaləsində oxuyuruq: “Sərxoşluğa
qurşanan ərindən minbir əzab çəkən
Ninanın – Fizulətin həyacanları, əzabları, istəmədiyi
bir adama ərə getməsini söylədikdə
keçirdiyi əsəbilik anlarını aktrisa
varlığı ilə yaşayır, onun “bu zəqum hər
şeyi əvəz edə bilərmiş: arvadı da,
uşağı da, ananı da, bacını da” sözləri
sərxoşluğa qarşı bir ittiham kimi səslənir,
tamaşaçını bu böyük bəlaya nifrətə
çağırır”.
Qeyd etmək lazımdır ki, Fizulət Rzayeva 35 illik səhnə fəaliyyəti müddətində Gəncə Dövlət Dram Teatrında Yusif Bağırov, Həsən Ağayev, Əşrəf Quliyev, Məhəmməd Burcəliyev, Hilal Həsənov, Arif Ağayev, Vaqif Şərifov və başqa rejisorlarla uğurlu səhnə həyatı bəxş olunan obrazlar qaleriyasını yaratmağa müvəffəq olub. Aktrisa bu rejisorlarla birgə səhnə fəaliyyətini xatırlayır, ancaq yenə də ona qarşı olan haqsızlıqlarla barışmır və deyir: “Mən heç zaman nə heç kimə qibtə etməmişəm, nə də ki, paxıllıq hissim olmayıb. Bu mənim xarakterimə xas olmayan bir xüsusiyyətdir. Sadəcə olaraq bilirdim ki, istedad və bacarığım var. Düz deyirlər ki, bəxt-tale başqadır. Çox zaman elə bəxt-tale insana mane olur. Yaxşı yadımdadır. 1982-ci ildə Orxan Kamalın “Yad qızı” faciəsi (Səhnələşdirən-Mailə Muradxanlı) hazırlanırdı və məni Nazan obrazına dublyor verdilər. O zaman Pərvanə Qurbanova teatra yenicə gəlmişdi. Tamaşanın rejisoru, xalq artisti Vaqif Şərifov dedi ki, dublyorlar günaşırı məşq edəcəklər. Mən də böyük həvəslə bu obraza hazırlaşırdım. İlk məşq günü isə bildirdilər ki, “Yad qızı” pyesində məşğul olan dublyorlar Rəhman Əlizadənin “Doğmalar” adlı iki hissəli komediyasının hazırlanmasına cəlb olunublar. O üzdən bu obrazda iştirak etmək mənə nəsib olmadı. Ancaq bilirdim ki, yenə də mənim yaradıcılığıma müəyyən formada təzyiq və təsir göstərməklə bu obrazdan uzaqlaşmağım üçün edilir. Sonra 1985-ci ildə Nəriman Həsənzadənin “Atabəylər” iki hissəli mənzum dramı rejisor Hilal Həsənov tərəfindən hazırlanırdı. Bu tamaşada da İnanc Xatun obrazına məni dublyor verdilər. Mənim sənət təcrübəm vardı. Çox istəyirdim ki, bu obrazı oynayım. Ancaq buna da imkan vermədilər. 1992-ci ildən başlayaraq Gəncə Dövlət Dram Teatrında çox böyük çəkişmələr, bir-birini bada vermə, hətta şər-böhtanlar baş alıb gedirdi. Mən görürdüm ki, istedadı və bacarığı olan sənətkarlar sıxışdırılır, onlara yaradıcılıq imkanları yaradılmır, ələlxüsus aktrisalara qarşı haqsızlıqlar edilirdi. Bu zaman daha çox doğma səhnəmdən küsdüm. Sonra Rafik Atakişiyev bu teatra bədii rəhbər və direktor təyin olundu. O da elə düşünürdü ki, bu teatr ancaq 20 və ya 30 nəfərdən ibarətdir. O, çox kəskin adam idi. Təəssüflə bildirirəm ki, hazırlanan tamaşalarda obrazlar həmin zamanda da düzgün bölünmürdü. Necə deyərlər “yağla-şor” bir-birindən ayrılmırdı. Artıq kimlərlə səhnəyə çıxmağımdan belə xəcalət çəkirdim. Son illərdə də bu sahəyə yad olan insanlar teatra cəlb olunurdu. Teatrda nəsillər-nəsili əvəz etməlidir. Hər zaman belə olub. Belə-belə teatr sənəti davam edib. Təəssüf ki, belə olmadı. Teatr camiəsindən anlayışı belə olmayan şəxslər bu teatra rəhbərlik etdi. Küsdüm və 2010-cu ildə qəlbən bu teatrdan uzaqlaşdım”.
Aktrisa Fizulət Rzayeva bu illər ərzində “Azərbaycanfilm”in istehsalı olan filmlərdə çəkilmək hətta dublyajlarda belə iştirak etmək arzusunda olub. Bu barədə söhbət düşərkən “Film dublyajlarında iştirak etmək arzum vardı. Ancaq paytaxtdan məsafə baxımından uzaq olduğum üçün bunlara nail ola bilmədim” deyir.
Hər zaman klassik dramaturgiyada obraz yaratmağa
can atan aktrisa bu illər ərzində sözün əsl mənasında
özünün sənət məktəbini yarada bilib.
Yaşayıb və yaradıb. Bu gün də
bu yaradıcılıq şöləsi teatrsevərləri
öz ətrafına cəmləyə bilir. 125 illik tarixi bir
yol keçən Gəncə Dövlət Dram Teatrının
yaradıcılığında Fizulət Rzayevanın səhnə
məziyyətləri hələ çox-çox tədqiq
olunaraq gənc nəsillərə
çatdırılacaq. Nəsillər-nəsili
teatrının davamı olaraq.
Anar Burcəliyev, teatrşünas
Hürriyyət.- 2019.- 31 oktyabr-1
noyabr.- S.14.