Atatürkün siyasi məsləhətçisi...
Əhməd Ağaoğlunun həyat
və yaradıcılığı
Osmanlı
dövlətində
Aylarla
dostlarının evində gizlin yaşayan Əhməd bəy
təqib və mümkün həbslər səbəbindən
1909-cu ilin ortalarında İstanbula köçməli olur.
Ağaoğlu İstanbulda maarif sahəsində müfəttiş,
sonra isə Süleymaniyyə kitabxanasının müdiri vəzifəsində
çalışır. Müfəttiş işlədiyi
dövrdə 4 ay ərzində İstanbulun bütün özəl,
dövlət ibtidai və orta məktəblərinində
olaraq öz müşahidələri əsasında mövcud
vəziyyət və islahatların aparılması ilə
bağlı hesabat hazırlamışdır. O
düşünürdü ki, təhsildə olan problemlərin
həlli ölkənin gələcəyində böyük
rol oynayır. 1909-cu ilin oktyabrından İstanbul
darülfünunda Türk-monqol tarixindən və rus dilindən
dərs deyir. Bu dövrdə Əhməd bəyin türkçülük
ideyaları onun fəaliyyətinin əsas istiqamətinə
çevrilir. Universitetdəki fəaliyyəti yalnız dərs
keçməklə məhdudlaşmırdı. O, həm də
tədrisin təşkilində və təkmilləşməsində
də aktiv iştirak edirdi. 1911-ci ildə o, filologiya fakultəsinin
islahatlar üzrə komissiyasının rəhbəri, daha
sonra isə fakultənin dekanı seçilmişdir.
İşlərini qaydasına qoyduqdan sonra ailəsinə məktub
yazaraq Türkiyədə qalmağı
düşündüyünü qeyd edir. Həyat
yoldaşı Sitarə xanım da Türkiyəyə gəlməyə
razı olur. 1910-cu ildə Əhməd bəy ailəsini də
İstanbula köçürür.
İstanbula
köçdükdən sonra jurnalistika fəaliyyətini də
davam etdirmiş və 1909-cu ildən "Kaspi" qəzetində
"Türkiyədən məktublar", "Türkiyədə
milli sual" mövzularında silsilə məqalələri
çap olunmuşdur. Bundan başqa İstanbulda "Sırat-ı
Müstakim", "Sebilürreşad, "Hikmet" kimi qəzet
və jurnallarda da məqalələr yazmışdır.
İstanbulda İran təbəələri üçün
farsca çap olunan "Süruş" və fransızca
çap olunan "Le Jeune Turc" qəzetləri ilə də
əməkdaşlıq etmişdir. Hətta 1912-ci ildə
"Tərcüman-i Hakikat" qəzetinin təsisçisi
Əhməd Midhət dünyasını dəyişdikdən
sonra həftəlik çap olunan bu qəzetə də bir
müddət Ağaoğlu rəhbərlik etmişdir. 1912-ci
ildə Ə.Ağaoğlu iki dəfə yazdığı məqalələrə
görə həbs olunur və tezliklə də azad edilir.
Əhməd
bəy Ağaoğlu ilk öncə Akçuranın
yaratdığı Türk Dərnəyi cəmiyyətinə
üzv olmuşdur. Sonradan isə o, 1911-ci ildə
yaradılmış Türk Yurdu cəmiyyətinin 6 qurucusundan
biri oldu. Cəmiyyətin məqsədi türk uşaqlar
üçün pansiyonun açılması və türklər
arasında intellektual səviyyəni artırmaq məqsədilə
qəzet çap etdirmək idi. 1911-ci ilin sentyabr ayında cəmiyyət
"Türk Yurdu" adlı jurnalı çap etdirməyə
başladı. Ağaoğlu da jurnal üçün
yazılar yazmağa başladı. Jurnalın
apardığı təbliğatın nəticəsində cəmiyyətdə
türküçülük ideyaları yayılmaqda idi.
1911-ci ildə Hərbi Tibbiyyə Məktəbinin 190 tələbəsi
Akçuraya yeni təşkilatın yaradılması
üçün məktubla müraciət etmişdilər.
Daha sonra məktəbin tələbə nümayəndələri
və Ağaoğlu, Akçura kimi ziyalıların
iştirakı ilə Türk Ocağı təşkilatı
yaradılır. Təşkilatın qurucu üzvləri
arasında Ağaoğlu da yer alır. Türk Yurdu və
Türk Ocağı təşkilatları bütün
Türkiyə ərazisində tanınmağa başlayır.
Əgər 1914-cü ildə Türk Ocağı təşkilatının
3 min üzvü var idisə 1920-ci ildə onların sayı 30
mini keçmişdi. Hər iki təşkilatın Türkiyə
İstiqlaliyyət müharibəsində böyük rolu olub.
Əhməd
bəy Ağaoğlu siyasi fəaliyyətinə görə
1912-ci ildə İttihad və Tərəqqi partiyasının
12 nəfərdən ibarət Mərkəzi Komitəsinin
üzvü olur. 1914-cü ildə isə Osmanlı Məclisi
Məbusanına Afyonkarahisar bölgəsindən deputat
seçilir.
Osmanlı
dövlətində yüksək məqamlara sahib olan
Ağaoğlu vətənini heç vaxt
unutmamışdır. O, 1915-ci ildə İstanbulda
Rusiyadakı Türk – Tatar Müsəlmanlarının
Haqlarını Qoruma Komitəsinin yaradılmasında və fəaliyyətində
aktiv iştirak edir.[56] 1915-ci ildə Rusiyada yaşayan milli
azlıqların Lozannada keçirilən konfransında o, Azərbaycanın
təmsilçisi kimi çıxış etmişdir. Birinci
dünya müharibəsi dövründə ABŞ prezidenti
V.Vilsona ünvanlanmış Rusiya müsəlmanlarının
haqlarının qorunması müraciətinə imza atanlardan
biri də Əhməd bəy idi.
Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətində
1918-ci il
28 mayda Azərbaycan İstiqlal Bəyannaməsini elan edir. Yeni
qurulmuş hökumət xalqı fiziki məhvdən qurtarmaq
üçün 1918-ci il 4 iyun tarixində AXC və Osmanlı
dövləti arasında bağlanmış Batum müqaviləsinin
IV bəndinə əsasən Osmanlı dövlətindən hərbi
dəstək istəyir. Bundan sonra Qafqaz İslam Ordusu Nuru
Paşanın komandanlığı ilə yaradılır.
Ağaoğlu Nuru Paşanın siyasi məsələlər
üzrə müşaviri kimi Qafqaz İslam Ordusu ilə birgə
Azərbaycana göndərilir. Ordu Gəncəyə
çatdıqdan sonra Nuru paşa ilə mövcud Azərbaycan
hökuməti arasında narazılıq meydana
çıxır ki, bu da İyun böhranına səbəb
olur. Milli hökumətin yaradılmasının tərəfdarları
ilə Azərbaycanın Osmanlıya birləşdirilməsini
istəyən ilhaqçılar arasında fikir mübahisəsi
yaranır. Ağaoğlu da ilhaqçı olaraq Azərbaycanın
Osmanlı dövlətinə birləşdirilməsinin tərəfdarı
olur. O coğrafi, mədəni, dil və etnik cəhətdən
bu qədər yaxın olan Azərbaycan və Anadolu türklərinin
iki fərqli dövlətdə təmsil olunmasını
bölücülük kimi qəbul edirdi. Bu qədər gərgin
şəraitdə olmasına baxmayaraq Əhməd bəy Gəncədə
yaşadığı dövrdə "Türk
sözü" adlı qəzet təsis edir. Lakin ordunun
Bakını azad etməsi ilə bağlı hərəkətə
keçməsi qəzetin yalnız iki nömrəsinin
işıq üzü görməyinə səbəb oldu.
7 dekabr
1918-ci ildə Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti Parlamenti
yarandıqdan sonra Ağaoğlu Bitərəflər
fraksiyasından Zəngəzur qəzasından parlamentin
üzvü seçilir. Bununla da o həm Osmanlı dövlətinin
Məclis-i Məbusanında Karahisar-ı Sahib nümayəndəsi
həm də AXC Parlamentində Zəngəzur nümayəndəsi
olur. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti Parlamentinin 1918-ci ilin 26
dekabr tarixində baş tutan beşinci iclasında Əhməd
bəy Ağaoğlu AXC-nin xarici dövlətlər tərəfindən
tanınmasından qabaq müstəqilliyi daxili qüvvələrə
tanıtmağın vacibliyini vurğulayır. Buna görə
də daxili və xarici düşmənləri məhv edəcək
bir hökumətin yaranmasını istəyir. Bundan başqa əsgərliyə
çağırışla bağlı sinfi fərq olmadan
yaşı çatan hər kəsin xidmət etməsini tələb
edir. Ölkənin xarici dövlətlərdə
tanınması üçün bu vaxta qədər heyətin
göndərilməməsini də vurğulayaraq bunun
vacibliyini bildirir. O deyir:
Möhtərəm
əfəndilər! Məndən əvvəlki natiq möhtərəm
rəfiqim hökumətin haqqında həssas pək sıcaq
bir nitq irad etdi ki,möhtəviyyatına şərik oluram. Fəqət,
onunla mənim aramızda bir fərq var ki, onun atəşi
çox, mənim atəşim sönmüş, o gəncdir,
mən ixtiyar, onun bir az göylərdə gəzməyə
haqqı var, mən isə yeri görməyə məcburam.
Hökumətin bəyannaməsində söylədiyi Azərbaycan
istiqlalı bizim həpimizin əfzəl amalımızdır.
Hər bir kəndi şərəfini, kəndi amalını
bilən azərbaycanlı bunu duymalı və bu yolda
olmalıdır. Lakin bu əməlin ölməmiş və
onun qövldən felə keçməsi üçün
birinci amil var isə o da hökumətin kəndisidir. Bunu unutmamalıyam
ki, məmləkətimiz qayət böyük təhlükələr
ilə əhatəlidir. Gecə qara gələn fırtına
oynayır. Biz də bir taxta para kibi bu fırtınalar
içində yuvarlanırız. Bunu qurtaracaq yenə hökumətdir.
Bunu qurtarmaq üçün də mən bir əzmkar
hökumət istərəm. Fəqət, söylədiyim
taxta para təkcə bizdən ibarət deyildir ki, onun
üçün düşünmədən işə
başlayalım. Bu taxta paranın özü də 3 milyonluq
Azərbaycan, onun şərəfi qadın və cocuqları
bulunur. Bunları xilas etməklə böyük bir vəzifə
ifa etmiş oluruz. Rəisi-vükəla bir qism bir vəzifeyi
öhdəsinə götürdüyü xüsusunda bəyan
etdiyi bütün fikrinə iştirak edirəm. Bununla bərabər
hökumətin dəxi bir proqramı olmalıdır. O da bu
taxta parayi aparmaq üçün sərməkan təşkil
edəcəkdir. O sükan üzrə sağa-sola baxmayaraq
düz doğru amalına doğru kürəklərini çəkib
o taxta parayi əzmkaranə bir sahili nicata
çıxarmaqdır. Əcəba hökumətin sükana və
əlindəki kürəklər nədən ibarət ola bilər?
Biri kəndi üçün yapdığı proqramdan, digəri
o barədə ki, o da Bəyannamədən məlum oldu.
İstiqlalımızı xaricə qəbul etdirmədən əvvəl
hökumətimizi daxildən təsdiq etdirməliyiz. Ona
görə hökumətimiz daxili və xarici düşmənləri
məhv edəcək bir hökumət olmalıdır. Məəttəssüf,
hökumət iradəsini göstərdiyi zamanı
olmamışdır. Məəttəssüf ələmlə
deyəcəyəm ki, hökumət daxilində işlər
lazım olmayan adamların əlinə
tapşırılmışdı. Binaən ileyh daxildə
hökuməti düzəldəcək qəti tədbirlərə
müraciəti lazım bilirəm. Ən layiq, ən müdəbbir
adamların iş başına götürülməsini arzu
edirəm. Yalnız, bu vasitələr ilədir ki, sui-istemala
xitam verilir. Və hökumət nahiyələrdə, hər
yerdə varlığına ehsas etdirir. Bir də rəis tərəfindən
bir ordunun təşkilinin lüzumu göstərildi. Onsuz da
hökumət özünü heç kimsəyə ehsas etdirəməz.
Onun üçün lazım bilirəm ki, heç bir sinif fərqi
olmadan hər kəs əsgərə alınsın. Heç
bir yuxarı, aşağı tərəhhüm edilməsin. Nəzarətlərə
sıxılmış, gizlənmişlərin kaffəsi
alınmalı. Belələrinə şiddətli cəza verərək
həp ordu içərisinə atmalıdır. Əks halda
çüftçinin cocuğu alınsa verməməyə
haqqı vardır. Bu növ ilə hökumətdən əzm
və səbat istərəm. Xariciyyə gəldikdə yenə
də keçmişdən şikayətə məcburam.
Şimdiyə qədər lazım gələn xarici tədabir
ittixaz edilmədi. Qonşularımızdan Ermənistan ilə
bizim yekdiklərimizə mürəxxis göndərməmiz
lazım idi. Halbuki, erməni-müsəlman münasibəti və
bütün Zaqafqaziya millətlərini barışdırmaq
bizim üçün ən böyük məsələ, ən
birinci vəzifədir. Burada hər iki tərəfdən
nümayəndə olması ilə başa gələn bir
iş deyildir. Ancaq biz istiqlalımızı Avropaya
tanıtdırmış idik. Azərbaycan bir coğrafi ism
deyil, yer üzərində yaşayan bir millətin olduğunu
onun qulağına yetişdirmək, Azərbaycan öz
mövcudiyyətini Avropaya bu vaxta dəkin
andırmamışdır. Halbuki iki vəzifə vardır. Məndən
irəlidəki rəfiqim bir az idealist olaraq demokratlıqdan bəhs
edərək böyük imkanda bulunur. Heyhat! Zənn edirəm
ki, kəndisini bildirməyənlər üçün
böylə bir nəticənin əldə edilməsi bənddir.
Mahaldır. Kimin dostu, nüfuzu var o tanılar. Dostluqdan irəli
qüvvətdi düşünülür. Binaən ileyh
Avropada satqın propaqandalar vasitəsilə kəndimizə
nüfuz qazanılmağını bəyani təəssüf
etməmək qabil deyildir. Avropa ilə yolumuz
bağlıdır. Orada nə olduğunu bilmiriz. Halbuki Avropada
vüqu olan hadisatdan müqəddəratımız
asılıdır. Avropada nə olduğunu bilməli, ona
münasib də siyasətimiz olmalıdır. Ona görə də
Avropa ilə kuryerlər olmamasına təəssüf etməyə
məcbur oluram. Burada beş il mahudlu masalar ətrafında kənardan
xəbərsiz siyasət yürüdülməz. Bütün
keçmişə aid bu xətaları söyləməkdə
məqsədim atidə bunların bir daha təkrar olmaması
üçündür. Ümid edirəm ki, hökumət
öz deklarasiyasının həyata tətbiqində təmamən
təzyiq etməklə əzmkar olmasını dilərik. Bitərəflər
naminə etimad edirəm.
1918-ci il
dekabrın 28-də Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin Paris
Sülh Konfrasında iştirak etmək üçün təşkil
etdiyi nümayəndə heyətinin tərkibi təsdiqlənir.
Əlimərdan bəy Topçubaşovun rəhbərlik
etdiyi nümayəndə heyətinə Ağaoğlu da daxil
idi. 9 yanvar 1919-cu ildə Ağaoğlu və nümayəndə
heyətinin digər üzvləri xüsusi qatarla Bakıdan
Tiflisə yola düşdülər. Vağzalda nümayəndə
heyətinin Fətəli Xan Xoyskinin rəhbərliyi ilə
parlament üzvləri və ictimai siyasi nümayəndələr
yola saldılar. Bu tədbirdə Məmməd Əmin Rəsulzadə
və Əhməd bəy Pepinov çıxış etdilər
nümayəndə heyətinin adından isə Ağaoğlu
çıxış etdi. 11 yanvar 1919-cu ildə nümayəndə
heyəti Tiflisə 14 yanvar 1919-cu ildə isə Batuma
çatır. Batumda müsəlman əhaliyə qarşı
gördüyü haqsızlıqları, tərksilah olunan
türk qoşunlarını və ümumi vəziyyəti
daha sonra yazdığı "Atəşkəs və
sürgün xatirələri" kitabında təsvir edir. O
qeyd edir ki, ingilislər şəhərin idarə edilməsi
üçün fərqli millətlərdən təmsil
olunan bir qrum yaradırlar. Əhalinin 80 %-nin müsəlman
olmasına rəğmən qurumda 2 yunan, 2 erməni, 2 müsəlman
təmsil olunurdu. Bu isə açıq aşkar ingilislərin
Batumun müsəlman əhalisinə qarşı
diskriminasiyası idi. Batumdan yola çıxan heyət 21 yanvar
tarixində İstanbula çatır. Lakin Bosfor
boğazında çatdıqdan sonra Azərbaycan,
Gürcüstan, Ermənistan heyətlərinin də daxil
olduğu gəmi heyətinə 8 saat boyunca sahilə
çıxmağa icazə verilmir. Daha sonra isə onları
kiçik gəmilərlə sahilə gətirib üstü
açıq yük maşınları ilə Bəyoğlu
bölgəsində yerləşən ingilis səfirliyinə
gətirirlər. Bir neçə saat da burda gözlətdikdən
sonra gecə saatlarında onları qəbul edib sənədlərini
yoxlayırlar. Lakin səhəri gün yenidən səfirliyə
gəlmələri tələb olunur. 22 yanvar tarixində Azərbaycan
nümayəndə heyəti Topçubaşovun evində iclas
keçirib təşkilati məsələləri və
üzvlərin vəzifələrini müəyyən edir.
Ağaoğlu İstanbula çatan kimi orada fəaliyyət
göstərən fransız dilli "La Renaissance" və
"Le Stamboul" kimi erməni qəzetlərində ona
qarşı yazılar çap olunur. Onu pantürkizm və
panislamizdə, ermənilərin ölümündə
günahlandırırlar. Bundan başqa Azərbaycana
qarşı Avropa və Amerikada ermənilərin
apardığı təbliğat kompaniyasının
gedişində ya Azərbaycan adlı dövlətin mövcud
olmadığı əsaslandırılır, ya da Azərbaycan
Antantaya qarşı vuruşmuş məğlub Türkiyənin
ayağına yazılırdı və bütün vasitələrlə
rəhbər xadimlərə Azərbaycan haqqında qərəzli
məlumatlar verilirdi. Lakin Ağaoğlu olanlara səssiz
qalmır və İstanbulda fransızca çap olunan
"Kurie de Turki" qəzetində bütün ittihamlara
qarşı sərt bir cavab məqaləsi yayımlayır.
Lakin artıq gec idi və o İttihad və Tərəqqi
partiyasının tərəfdarı kimi həbs olunacaqlar
siyahısında idi. O, İttihad və Tərəqqi
partiyasının lideri, türk Parlamentində və mətbuatında
ittihadçıların alovlu təmsilçisi və fəal
nümayəndəsi, müttəfiq dövlətlərin əleyhdarı
kimi qələmə verilirdi. İttihad və Tərəqqi
partiyasının, xüsusən də Tələt-Ənvər
kabinəsinin bütün günahları Əhməd bəyin
ayağına yazılırdı. Daha sonra İstanbulu
işğal edən ingilis fransız təmsilçiləri
elan edirlər ki: “Azərbaycan Nümayəndə heyəti
Əhməd bəy Ağaoğlunu özü ilə
aparmamalıdır. O, türk jurnalisti və türk
Parlamentinin üzvü kimi, daim əleyhimizə danışan
və yazan bir adam kimi arzuolunmaz şəxsdir”.
(Ardı var)
Hazırladı: Məmməd
MİRZƏLİYEV
Hürriyyət.- 2019.- 21-23 sentyabr.-
S.13.