Atatürkün siyasi məsləhətçisi...
Əhməd Ağaoğlunun həyat
və yaradıcılığı
Əvvəli ötən
sayımızda
Topçubaşov Azərbaycan
hökumətinə yazdığı məktubda qeyd edir: “Mənim
Əhməd bəyin əslən Qarabağdan olması, Azərbaycan
Parlamentinə üzv seçilməsi, Nümayəndə heyəti
üçün son dərəcə zəruri şəxs
hesab edilməsi ilə bağlı bəyanatlarım
şübhələri dağıda bilmədi. General
Tomsonun Əhməd bəy Ağayevə verdiyi zəmanət məktubu
da heç bir rol oynamadı”.
Malta sürgünü
Fevral ayının sonunda Əhməd bəy İspan
qripinə yoluxur məhz bu xəstəlik onun həbs
olunmasını gecikdirir. İki həftə ərzində
o 40 dərəcə hərarətlə xəstə yatır.
O xəstə olduğu müddətdə Ziya Gökalp və
Hüseyin Cahid kimi ittihadçılar həbs olunurlar. Mart ayının ortalarına Əhməd bəyin vəziyyəti
yaxşılaşsa da o hələ də yataqdan qalxa bilmirdi.
Bir neçə gün sonra evə oğrunun girəcəyi
haqda informasiyaya sahib olduqlarını və ailəni
mühafizə etmək üçün gəldiklərini idda
edən iki polis gəlir. Əslində isə
onlar Ağaoğlunun tam sağalıb qaçmasının qarşısını
alıb onu həbs etmək üçün evə gəlmişdilər.]
Gələn polislər artıq növbəti
gün onu həbs edirlər. Polislərin gətirdikləri
həkim Əhməd bəyin həbsxana şəraitində
saxlanılmasını qeyri-mümkün hesab edib, bunu onun həyatı
bahasına başa gələcəyini desə də, onu
Eminönü polis şöbəsinə aparırlar. 19 mart 1919-cu ildə isə onu Bekirağa
Bölüyü adlı hərbi həbsxanaya yerləşdirirlər.
Osmanlı dövlətində xüsusi təhlükəli
siyasi məhbuslar bu həbsxanada saxlanılırdılar.
Həbslərindən az sonra Osmanlı
hökumətinin ingilislərə yarınmaq istəyən
maarif naziri Əli Kamalın əmri ilə Ağaoğlunu və
Ziya Göyalpı İstanbul darülfünunu müdərrisliyindən
(universitet müəllimliyindən) azad etmişdilər. Beləcə,
Sitarə xanım və böyüyü 17 yaşında olan beş övladı yeganə sabit gəlirdən
məhrum qalmışdular. Azərbaycan nümayəndə
heyəti Türkiyədə olduğu dövrdə ehtiyac və
çətinliklər içərisində yaşayan Ə.
Ağaoğlunun ailəsinə 150 türk lirəsi həcmində
maddi yardım göstərdi. Bundan
başqa Ağaoğlu həbsdə olduğu dövrdə
dostları Heydər Rifət bəy və Əli bəy
Hüseynzadə ailəyə daima mənəvi dəstək
verirdilər.
Səməd
Ağaoğlu anası ilə atası arasında keçən
söhbəti belə xatırlayır:
Yenə anamla Bəkirağada idik. Anam içimdə bir səs
var, Əhməd dedi, bir neçə gündür
düşünürəm. Bu adamlar sizi ingilislərə verəcəklər!.
Atam təəccüblə
xanımının üzünə baxdı: Necə yəni
verəcəklər?
Anam
gülümsədi: Özləri sizə bir şey edə bilməzlər.
Qorxduqları üçün də azad etməzlər.
Bu səbəblə ingilislərə təslim
edəcəklər. Onlar üçün ən
asan yol budur.
Atamın
hirsli səsi hələ də qulağımdadır: Sən
ağlını itirmisən, Sitarə. Bir
dövlət vətəndaşını düşmənə
necə verə bilər? O dövlətin şərəfi
qalarmı? Məğlub olmaq başqa, şərəfsizlik
başqa! Ağlından çıxar bunu.
Bizə nə edəcəklərsə, burada edəcəklər!.
Anam
başını aşağı saldı: Görərsən,
Əhməd. Amma bəlkə də, xeyirlisi budur.
Bu hadisədən cəmi 15 gün sonra mayın 28-də
ingilislər Əhməd bəylə yanaşı Türkiyənin
tanınmış şəxslərini Malta adasına
sürgünə apardılar. Admiral Qaltrop 67 nəfərlik
əsas qrupdakı dustaqları üç dərəcəyə
ayırmışdı. Tərkibinə 12
keçmiş hökumət üzvü, siyasətçi və
ictimai xadimin daxil olduğu qrup birinci dərəcəli
sayılırdı. Əhməd
Ağaoğlu ilə Ziya Göyalp da təhlükəlilik
baxımından keçmiş sədrəzəmin, nazirlərin
və millət vəkillərinin yer aldığı həmin
qrupda idi. Onların hamısı qondarma erməni
soyqırımında, yaxud qondarma soyqırımın təşviqində
günahlandırılırdı. Dustaqları
aparan zirehli gəmi mayın 29-da Egey dənizindəki
kiçik Limni adasına yan aldı. Yalnız
ingilislərə məlum olan səbəblər üzündən
aralarında Əhməd bəyin də olduğu ilk
qrupdakı 12 məhbus burada gəmidən endirildi. Onlar dustaqların qəbulu üçün əvvəlcədən
heç bir hazırlıq görülməmiş həbs
düşərgəsində yerləşdirildilər. Burada saxlananlar da adlarından daha çox nömrələri
ilə tanınırdılar. Əhməd
Ağaoğlu bütün sənədlərdə 2764 nömrəli
məhbus kimi qeyd olunmuşdu. Onlar dörd
tərəfdən tikanlı məftillər və
keşikçi qüllələri ilə əhatə
edilmiş boş ərazidə saxlanılırdılar. Yaşayış funksiyalı heç bir tikili
olmadığından iri dəmir çəlləklərdə
gecələyirdilər. “Birinci dərəcəli” qrupun
üzvləri yalnız aradan dörd ay keçəndən
sonra – 1919-cu il sentyabrında Maltaya gətirildilər.
Sürgündə olduğu müddətdə
Ağaoğlu Osmanlı hökumətini tənqid edən
yazılar yazır. Bir yazısında o qeyd edir: “İndiyə qədər
tarixdə bir dövlətin öz övladını öz əlilə
düşmənlərinə təslim etmiş olduğu
görülməmişdir. Osmanlı dövləti
pişik kimi öz yavrularını yeyir. Tarixdə
görülməmişdir ki, bir dövlət
şeyxülislamlıq məqamını ihraz etmiş
(qazanmış) bir ruhanisini, sədrəzəmini, vükəla
(Osmanlı İmperatorluğunda nazirlər, vəkillər), məbus,
mühərrir və paşalarını üç dörd
ay mühakiməsiz həbs etdikdən sonra düşmənin əlinə
təslim etmiş bulunsun! Bu rəzaləti
yalnız altıncı Sultan Mehmet kimi səfil birisi irtikap
(pislik etmək) edər!”
Ağaoğlu Maltada da ingilis rəsmilərinə
qarşı qorxmadan, son dərəcə açıq və
sistemli şəkildə, təkzibolunmaz arqumentlərlə
mübarizə aparır, onları tənqid etməkdən də
çəkinmirdi. İngilislərin
özbaşınalığına qarşı
özünün kəskin etirazını dönə-dönə
yazılı şəkildə bildirmişdi. Özünün azad olunmağa haqqı olduğunu
dönə-dönə irəli sürərək bu tələblə
ingilis rəsmilərinə məktub yazmışdı.
Bu məktubların birində yazırdı:
Lütf, ya da əfv istəmirəm. Ədalət
istəyirəm. Bir məhkəmə
önünə çıxarılmağımı və bu məhkəmənin
qərarına boyun əyməyi öncədən qəbul
edirəm. İngilislər dünya
miqyasındakı gücləri ilə mənim kimi bir
çox müdafiəsiz insanları əzə bilərlər.
Lakin bu, İngiltərənin şöhrətinə
nə əlavə edəcək? Bütün
bunları sizdən mərhəmət diləmək
üçün söyləmirəm. Xeyr! Mərhəmət, ya da bağışlanmağı
əsla qəbul etmirəm. Mən ədalət istəyirəm!
Əhməd bəyin sağ gözü gəncliyindən
xəstə olub və uzun müddət müalicə
almadığından tədricən görmə qabiliyyətini
də itirir. Sürgündə ikən bu gözdə dəhşətli
ağrılar başlayır. Ağaoğlu bir müddət
sonra sol gözünün də zəiflədiyini hiss edir.
Müalicə üçün dəvət olunan həkim
sağlam gözün də, xəsarət alma
təhlükəsinə görə xəstə gözün
dərhal çıxarılmasını vacib bilir və əməliyyatın
aparılması üçün əlli funt-sterlinq istəyir.
Heç yerdən heç bir yardım almayan məhbus
üçün bu olduqca böyük məbləğ idi.
Əhməd bəy aralarındakı
varlılardan sayılan həmkarı Hüseyn Cahid
Yalçına üz tutur. Hüseyn Cahid
sürgünə göndərildikdən sonra maddi imkanı
sayəsində ingilislərlə razılığa gəlmiş,
ailəsinin yanına gətirilməsinə nail olmuşdu.
Bundan başqa villada, İstanbuldakı məişət
və güzəranından o qədər də fərqlənməyən
asudə həyat tərzini yaşayırdı. Bədii yaradıcılıqla, habelə italyan və
ingilis dillərindən tərcümə ilə məşğul
olurdu. Fərqli yaşam tərzinə görə dustaq
yoldaşları önündə vicdan əzabı çəkməsi
hiss edilmirdi. Hətta ara-sıra onların
yanında “paranı verən düdüyü çalar!” ifadəsini
işlətməkdən də vaz keçmirdi. Çıxılmaz vəziyyətdə qalan Əhməd
bəy Hüseyn Cahidi ilk növbədə həmkarı və
ziyalı şəxs kimi tanıdığından xahişinə
həssaslıqla yanaşılacağını
düşünmüşdü. Əski bir
hüquqşünas kimi borcun şərtlərini də
unutmamışdı: “Buradan çıxar-çıxmaz ilk
imkan düşən kimi pulunu qaytaracağam. Ölsəm,
övladlarım bunu edəcəklər. İşdir,
ikimiz də sağ qayıtmasaq, pulu mənim övladlarım səninkilərə
ödəyəcəklər. Bütün
bu şərtləri də burada yoldaşlarımızın
gözü önündə bir sənəd halına salıb
altına imza atacağıq” – deyə həmkarında ziyana
düşməyəcəyi ilə bağlı əminlik
yaratmağa çalışmışdı. Hüseyn Cahid isə qətiyyən halını
pozmadan “Xeyr, Əhməd bəy! – deyə
cavab vermişdi. – İnsan əsirlikdə nə
borc istər, nə də borc verər”. İllər
keçdikdən sonra isə 1933-cü ildə Hüseyn Cahid
"Fikir Hareketleri" jurnalını nəşr etdirmək
üçün Əhməd bəydən maddi dəstək
istəyir. Əhməd bəy isə
özü də maddi ehtiyac içərisində olduğuna
görə evdəki xalçaları sataraq öz
keçmiş dostuna maddi yardım edir.
Əhməd bəyi çətin vəziyyətdən gənclik
illərini Parisdə birgə keçirdiyi göz həkimi,
Mudros anlaşmasına qarşı çıxan Milli Komitənin
qurucularından biri kimi Maltaya sürgün edilən Mehmet Esat
İşıq qurtarmışdı. Zəruri dərmanlar və
tibb alətləri tapılarsa, cərrahiyyə əməliyyatı
aparmağa boyun olmuşdu. İngilislər
bu işin nəticələri üçün heç bir məsuliyyət
daşımadıqları ilə bağlı həm həkimin,
həm də xəstənin dilindən kağız
almışdılar. İstanbulda Avropa standartlarına
uyğun ilk göz klinikasını quran Mehmet Esat çətin
şəraitdə əsl peşəkarlıq nümunəsi
göstərərək Əhməd bəyi korluq təhlükəsindən
xilas edir.
Aprelin
6-da İstanbuldakı ingilis yüksək komissarı ser
H.Rumboldt 22 ingilis müharibə əsirinin Malta sürgünlülərinin
40 nəfərlik ilk qrupu ilə dəyişdirilməsi təklifini
yenidən gündəmə gətirdi. Aradan
altı gün keçəndən sonra rəsmi London bu təkliflə
razılaşdı. Aprelin 13-də qərarla
bağlı Malta valisinə müvafiq təlimat verildi. 37 nəfərlik qrupun (3 nəfər daha əvvəl
azad olunmuş və adanı fərdi qaydada tərk etmişdi)
İtaliya limanlarından birinə gətirilməsi və
burada sərbəst buraxılması qərara alındı.
Ankara hökumətinin Roma təmsilçisi Cami
bəy də proseslərə qoşuldu. Sürgünlülərin
harada qəbul olunması ilə əlaqədar İtaliya xarici
işlər nazirliyi ilə danışıqlar
başlandı. Britaniyalılar zorla Maltaya
apardıqları və iki ilə yaxın burada
saxladıqları türk əsirlərini İstanbulda təhvil
vermək öhdəliyini yaxın buraxmaq istəmirdilər.
Onları sadəcə İtaliya sahillərinə
gətirməyi öhdələrinə
götürürdülər. Azad
olunanların çoxunun vətənə qayıtmaq
üçün heç bir vəsaiti yox idi. Onlar Malta adasını yalnız aprelin 30-da tərk
edə bildilər. İngilis hərbi
donanmasının “Hibiscus” və “Chryssanthemum” gəmiləri
onları mayın 1-də Taranto limanına
çatdırdı. Əhməd bəy Ankara hökumətinin
Roma təmsilçisi Cami bəyin köməyi ilə 1921-ci il may ayının 28-də İstanbula geri
dönür. İstanbuldakı evində onu
işğal edilmiş Azərbaycanının SSR Xalq
Komissarları Sovetinin birinci sədri, Nəriman Nərimanovun məktubu
gözləyirdi. Nərimanov Əhməd bəyi
Bakıya, başçılıq etdiyi şura hökumətində
mühüm vəzifələrdən birini tutmağa
çağırırdı. Əhməd bəy isə
1921-ci ilin iyunun 5-də yazdığı cavab məktubunda
bunları qeyd etmişdir:
Əziz və
möhtərəm Nəriman bəyəfəndi!
Köhnə
bir dost üçün göstərdiyiniz böyük ehtirama
qarşı çox minnətdar və mütəşəkkirəm.
Fəqət üç türlü
düşüncə mənə bu ehtiramdan yararlanmağa mane
olur.
1. Təmsil
etdiyiniz fikir sisteminə qatılmamaqdayam.
2.
Türklər üçün qurtuluş imkanının təkcə
Osmanlı türklüyündə olduğu haqda sizə də
məlum olan fikir və qənaətimdə qalmaqdayam.
3. Məni
əsarətdən qurtararaq yenidən can və varlıq
vermiş Ankaraya getməyin mənim üçün bir namus
borcu olduğunu düşünməkdəyəm.
Bu üç düşüncə məni
doğulduğum yer olan Azərbaycana gəlməkdən və
təklif olunan yüksək məqamı qəbul etməkdən
daşındırır. Sizin kimi hər şeydən əvvəl
açıqlıq və doğruluğa qiymət verən bir
şəxsin məni məzur görəcəyindən
şübhə etmirəm. Türklük
bölünmə qəbul etməyən bir tamdır. Məqsəd ona xidmətdir. Bu xidmət harada edilirsə
müqəddəsdir, mübarəkdir !
Sürgündə
olduğu müddətdə Əhməd bəy də 25 il əvvəl Parisdə öyrənməyə
başladığı ingilis dilini daha da təkmilləşdirmişdi.
Eyni zamanda yaradıcılıqla da məşğul
olmuşdu. Poçt ciddi nəzarət
altında saxlandığından jurnalistlik fəaliyyətindən
uzaq düşmüşdü. Ancaq Əvəzində
fəlsəfi araşdırmalara baş vurmuş, dünya dinlərinin
və mədəniyyətlərinin müqayisəli tədqiqi
əsasında “Üç mədəniyyət” əsərini
sürgün dövründə tamamlamışdı. Onun Türkiyəyə döndükdən sonra hissə-hissə
“Türk yurdu” məcmuəsində çap etdirdiyi bu əsərin
yaranmasında Malta mühiti özünəməxsus rol
oynamışdır.
Əhməd bəy
Ağaoğlu və Mustafa Kamal Atatürk
(Ardı var)
Hazırladı:
Məmməd MİRZƏLİYEV
Hürriyyət.- 2019.- 24-25
sentyabr.- S.13.