SƏNƏT
ƏSƏRLƏRİMİZ XARİCƏ NECƏ DAŞINIB...
Azərbaycanın
xalqının milli sərvətini talayanlar hələ də
cəzasız qalır
Fitnə-fəsadın
hökmfərma olduğu məkanda asari-ətiqə yada
düşməz
(Əvvəli ötən sayımızda)
Təfəkkürü çayxanada formalaşmış dünənki gədə nə bilirdi Rubens, El Qreko kimdirlər, Sakson farforu ilə qədim Çin farforu arasında hansı fərqlər var? 1991-92-ci illərdə Gömrük sistemində pulgir juliklərin işləməsindən sui-istifadə edən sənət dəllalları çox vaxt ölkədən çıxarılacaq rəsm əsərlərinin üzərinə tez silinə bilinən boyalarla başqa bir şəkil çəkdirib məntəqədən keçirirdilər.
Belə işlərlə məşğul olub yaxşıca qazanan rəssamlar, tanınmaz hala salınmış sənət əsəri üçün "milli bədii dəyərlərə malik deyil” rəyini verən şərəfsiz ekspertlər elə özümüzünkülər idi. İndi vaxtilə
baş vermiş hadisələri xatırlayanda fikirləşirəm
ki, bu millət indiyə qədər kimin və nəyin qədrini
bilib? Avropadan, ABŞ-dan gələn harınlar bizim qədim
çeşnilər əsasında toxunmuş
xalçaları göydə alıb aparırdılar. Bizim zövqümüz isə o qədər
murdarlanıb ki, almanın, fransızın, çexin dəhlizə
ayaq altına atdığı maşın
xalçalarını hətta təntənəli tədbirlərdə,
xeyirdə, şərdə divarlarda, lap yuxarı başda
asırıq. Özü də utanıb eləmirik...
600 çeşnisi olan xalqa yaraşırmı ki, əcnəbilərin
qarşısında özünü biabır etsin? Azadlığa çıxmağımıza sevindik
və haçandan-haçana ayılıb gördük ki,
sovet "əsarəti" dövründə indikindən min
qat artıq vətənpərvər və savadlı
olmuşuq. Heç demə, əsl
zövqün nə demək olduğunu elə onda bilmişik.
O
azadlıq qalmayıb ki, ona sahiblənməyək, insan alverində
ad qazanmışıq. Vaxtilə bir zənən
xeylağı haradasa təhqir olunanda bütün mahal
ayağa qalxardı. İndi isə
qız-gəlinin Dubay macəraları heç kimi narahat eləmir.
Azadıq, əhli-əyalımız,
oğul-uşağımız telekanallarda hər cürə
düşük, heyvərə verilişlərə baxa bilir.
Azadıq, dualıq olmuş əyalət
"inqilabçılarının” birinin sözü o
birisinin boğazından keçmir. Azadlıq havasından elə
bihuş olmuşuq ki, vəhhabi-mason alyansının yiyəsiz
qalmış təhsil sistemini necə zəbt etdiyini, təxribatçı
əcnəbi mərkəzlərin pulu ilə Bakıda fəaliyyət
göstərən sektaların, icmaların iç
üzünü görmürük. Amma, bir təsəlli
var, Mübariz Qurbanlı namlı münəvvər bir zat
buyurub ki, millət rahat rəxti-xabda yata bilər. Bütün dünyaya tolerant
olmağımızı sübut etmək üçün
imkan olsa, hələ yüz-yüz əlli sektanı, missioner
qrupunu da qeydiyyatdan keçirəcəyik.
Azadıq, amma hələ başa düşməmişik
ki, durub-oturub iqtidarı söyən hər bambılıya
demokrat, mərd mübariz demək avamlıqdır. İllər keçəndən
sonra, çoxumuz hələ indi başa düşüb ki,
gözə kül üfürməyi bacarmış, anadangəlmə
fitnəkarlarla iqtidar arasında çoxdan əhdnamə
bağlanıbmış, yəni avamların bellərinə
palan qoymaq üçün bizi söyə bilərsiniz, məqsəd,
aldanıb ətrafınıza cəm ola
biləcək qüvvələri, narazıları tam
aşkarlamaqdır. Sizləri hörmətə
mindirmək üçün qəzetinizə heç kimin əli
çatmadığı məlumatları ötürəcəyik.
Mütəmadiyən bir-birini təkzib edən xəbərlər
verin, qoy camaat çaşıb qalsın. Dünən ələ
salıb söydüyünüzü bu gün tərifləyin...
Səy göstərsəniz, yaxşı ənam da
alacaqsınız, belə lap medal da... İkibaşlı
oyunlarınızı, riyakarlığınızı bilib
sizləri ifşa etmək istəyənləri susdurmaq bizim
işimizdir.
Bu illər ərzində xisləti, başqanları dəyişməyən
xəstə müxalifətin yazarlarının kəramətindən
söz də, hörmətdən düşdü. Ardı-arası
kəsilməyən böhtanlar, iftiralar, ədəbsizlik, bu
gün yazdığını sabahı günü unutmaq, iki
eşşəyin arpasını bölə bilməyən gədə-güdənin
qəzet səhifələrini dava meydanına döndərmələri
mətbuatı qara günə saldı. Məhz
bunun ucbatındandır ki, dərd-ələmdən başından
tüstüsü çıxan dərd əhli qəzet səhifələrinə
min həqiqəti də çıxarsa, məhəl qoyan
tapılmır. Asari-ətiqə söhbəti də belə
aqibətlə üzləşdi... Dəyəri
astronomik rəqəmlərlə ölçülə bilən
sənət əsərlərinin taleyi barədə indi kiminlə
danışasan? Gömrük söhbətini ortaya atsan,
cavab verəcəklər ki, bəs narahat olub eləməyin,
siz deyən adamlar daha burada işləmirlər, indi bizim yeni,
yüksək erudisiyalı kadrlarımız var, onlar quşu
gözündən vururlar və bir sənət əsəri
respublikanın hüdudlarından o yana
keçmir. Əlbəttə ki, mən buna inanıram, istəməyən
kor olsun!
Məni başqa dərd yandırır, axı yiyəsizlik
dövründə məmləkətin asari-ətiqəsinin vəhşicəsinə
talan olunmasını bizim bütün ziyalı təbəqəsi
bilirdi, di gəl birinin səsi çıxmadı. Həkimlərdən,
pedaqoqlardan, digər peşə sahiblərindən
danışmayacağam. Bizim rəssamlar
ittifaqının 90-cı illərin əvvəllərində
800-ə qədər üzvü var idi. Bunların
içində neynim demədən yaşayan, titullu, təriflənib
dağ başına çıxarılanı da, ailəsini
dolandıra bilməyəni də vardı, başımla
cavabdehəm ki, hamısı da 1991-1993-cü illərdə
ölkənin asari-ətiqəsinin, sənət əsərlərinin
talanından xəbərdar idi. Əksəriyyəti
də bilirdi ki, benəlxalq oğrular sənət əsərlərini
keçmiş gömrük xidmətinin gözü qarşısında
hansı fəndlərlə qırağa
çıxarırlar. Nə onda, nə
indi bir titullu sənət adamı səsini çıxartmadı
ki, çixartmadı. Özlərini elə
aparırdılar ki, elə bil bu hadisələrin heç
onlara dəxli yoxdur, indi durub bir-bir ittiham verəcəksən,
aləm bir-birinə dəyəcək, başlayacaqlar onu-bunu
qınamaq, yaxşı deyil, filankəsi bütün dünya
tanıyır, yaşı da keçib, hamının səhvi
var və i.a. Axı biz belə lüzumsüz liberallıqla hər
şeyi güdaza vermişik!..
...Nə
qədər özümü oda-közə vururamsa, bir əsrardan
baş aça bilmirəm ki, bilmirəm. Bəşər
tarixində elə bir xalq yoxdur ki, milli istiqlaliyyət
uğrunda döyüşə qalxsın, amma ötəri məğlubiyyətlə
üzləşən kimi əllərini sallayıb otursun və
ondan-bundan kömək diləsin. Biz azərbaycanlılardan
başqa dünyanın xalqları ya kişi
kimi vuruşub bir yana çıxıblar, ya da bir dəfəlik
məhv olub tarixin səhnəsindən gediblər. Getməyinə,
gediblər, amma hər halda ad da qoyublar... Qədim
pruslar, daklar, Avar xaqanlığı, qotlar, hunlar, xəzər
dövləti, bizim Albaniya, məxləs, bu siyahını
çox uzatmaq olar. Biz isə əyyaşlıq
edə-edə, futboldan, meyxanadan zövq ala-ala, şou-bizneslə
əylənə-əylənə heç özümüz də
bilmirik ki, hara gedirik. Çox
götür-qoy edəndə heç kimi qınamaq olmur.
Biz qərinlər boyu gənc nəslə tarixi
şəxsiyyətləri də seçmə yolu ilə təlqin
etmişik. 20-ci əsrin 40-cı illərində
Babək yada düşdü. Bundan əvvəl
isə onun adından söyüş kimi istifadə edirdilər.
(Bu barədə hələ bir neçə il
bundan əvvəl mən yazmışdım). Rus
çarizminin irticaçı siyasətinə qarşı
vuruşmuş mərd qaçaqların adları tarixdən
tamam silinmiş, tək Qaçaq Nəbi qalmışdı.
Nə var, nə var, onun bəzi əməlləri
bolşevik ideoloqların tələblərinə uyğun gəlib.
Tacirləri, sövdəgərləri,
çarvadarları soyubsa, deməli əzilən sinfə
kömək edib, əsl profetar adamdır. Koroğlunu adətən
Cəlali hərəkatı ilə bağlayırlar...
İndi
bu saatın özündə kimdən soruşsan ki, "Cəlali
hərəkatı nəmənədir, məqsədi nə
idi, ümumiyyətlə o dövrdə
yırtıcılaşan Avropaya qarşı təkbaşına
vuruşan Osmanlı imperiyasını arxadan vuran, onu zəiflədib
laxladan hərəkatın özü mütərəqqi idimi?", heç kim cavab verə biiməyəcək.
Sonra kommunist ideoloji aparatı bir az
Cavanşirdən, bir az da Şah İsmayıl Xətaidən
danışmağa icazə verib. Həm gülməli,
həm də ağlamalı təbliğat forması, sosializm
quruluşunda aşağı təbəqə həmişə
təhqir, föhş hədəfi olmuş hökümdarlardan
vətənpərvərlik öyrənməli idi. Milli ideologiyanın təməl daşları əvvəlcədən
düzgün qoyulmadı. Rus uşaqlarına İvan
Susanin, knyaz Pojarski, Dmitriy Donskoy, Aleksandr Nevski və digər
real şəxsiyyətlər haqqında məlumatlar verilirdisə,
bizimkilər ən yaxşı halda "Dədə
Qorqud"un personajları ilə kifayətləndilər. Nə
Cavad xan, nə rus qoşunlarına qarşı kişi
kimi vuruşub şəhid olmuş Salyan, Lənkəran
mücahidləri, nə Əlincə qəhrəmanı
Laçın bəy yada düşdü. Saysız-hesabsız
titulların sahibləri başa düşmədilər ki, tək
bir eposla vətənpərvərlik hissi oyatmırlar. Türkçülükdən gəvəzələyən
hərbgü cahillər də tarixə baş çəkib qəsddən
unutdurulmuş, yaddan çıxmış qəhrəmanları
üzə çıxartmağa tənbəllik etdilər.
Bunun
üçün isə savad, elm və bir də zəhmət
lazım idi... Nə qədər şou-biznesdən
pul qazananları, hərbgü qərbçiləri, qiblələrini
itirmiş insanları söysək də, bir məsələni
unutmamalıyıq. Yaşlılar o yana
dursun, orta yaşlı nəsil cildini, maskasını dəyişmiş
"ideoloqlara" inanmır, onlara ikrahla baxır. Dünən Şaumyanları, sosrealizmi, Azərbaycana
ekzotika yeri kimi baxmış imperiya xadimlərini mədh
etmiş bizim akademiklər, elmlər doktorları indi millilikdən,
müsavatdan danışanda mən özümə yer tapa
bilmirəm. Bunların yetirmələri nə
olacaq ki?
Ordenlər, yüksək təqaüdlər, bağ yerləri,
imtiyazlar, mənzillər dolu kimi yağdırıldı. Hamısı
da demək olar ki, nəvələrinin də gələcəklərini
təmin etdi. Prezident bunlardan kişi
kimi işləməyi gözləyirdi... Amma,
millət, gənc nəsil yaddan çıxdı, hərə
ancaq öz mənafeyini güddü. Hər
dəfə televizorda çeynənmiş ibarələrlə,
mentor ədası ilə çıxış etməyi bunlar
dövlətə, millətə xidmət kimi başa
düşürlər.
Titullu, ordenli, şıq geyinmiş akademikləri, elmlər
doktorlarını, özlərini siyasətşünas kimi
gözə soxmaq istəyən məmurları biz həmişə
hansısa təntənəli tədbirdə ya rəyasətdə
görmüşük, ya da telestudiyaların təşkil etdikləri
"dəyirmi masalarda". Qarabağ işğal
təhlükəsi ilə üzləşəndə bunlardan
bircəciyi nə Şuşada göründü, nə
Laçında. Hələ indiyə qədər bir nəfər
adam deyə bilməz ki, bunların bircəciyi
nüfuzunu, savad və titullarını bilatəşbeh tərəzinin
gözünə ataraq gənc nəsli şou-biznesi idarə
edən təxribatçıların caynağından xilas etmək
üçün odlu-alovlu məqalələr yazıb, müxtəlif
səviyyəli yığıncaqlarda telekanallarda baş alıb
gedən bayağı verilişləri tənqid atəşinə
tutub.
Yazıçılar birliyinin də ərbabi-girami
ümumiyyətlə özünü qırağa çəkdi. Dedektiv əsərlərin
müəllifi, ədası yerə-göyə sığmayan
Çingiz Abdullayevin mövqeyi maşallah nəyə desəniz
dəyərdi. Özünü hamıdan
ağıllı sayan Çingiz ağanın dedektiv
istedadını işə salıb oğurlanmış sənət
əsərlərinin taleyi ilə niyə maraqlanmadı? Bütün üsuli-idarələrlə dil tapa
bilmiş Elçindən danışmağı özümə
yaraşdırmıram. Ədəbiyyat
"knyazları” özlərini elə aparırdılar ki,
guya bu məsələlərin onlara dəxli zadı yoxdur.
Durub bir-bir ittiham verəcəksən, aləm
bir-birinə dəyəcək, başlayacaqlar məni
qınamağa, yaxşı deyil, filankəs saraya
yaxındır, yaşı da keçib, hamının səhvi
var və i.a.
Firuz Haşımov
Hürriyyət.- 2019.- 10 yanvar.-
S.6.