MAHİR XARAKTERLƏR
USTASI...
(AKTRİSA Mahirə Əliyeva
haqqında)
Tarixdə özünə məxsus
inkişaf yolu olan bir xalq, milli mədəniyyətinin
bütün dövrlərində onun qoruyub saxlamalı və
onun inkişaf etməsinə xidmət etməlidir. Azərbaycan milli mədəniyyətinin də yaranışından
bu gününə qədər onun qorunmasına və
inkişafına daim xidmət göstərən insanlar
olmuşdur və indi də vardır. Mən
bu elmi axtarışlarım sayəsində yazdığım
məqalə mədəniyyətimizin ən mühüm sahələrindən
biri olan teatr sənətinin inciləri haqqındadır.
Mən onları mələklər adlandırıram. Mələklər
insanları həmişə pis əməllərdən, pis
fikirlərdən, pis işlərdən çəkindirdiyi
kimi, allahın yer üzünə göndərdiyi, haqqında
söhbət açacağım mələklərdə,
insana insanlığını, insana insan
ucalığını, insan böyüklüyünü, allah
tərəfində insana verilən müqəddəs sevgini
necə yaşamağı öyrədir və bu gün
dünyamızın yaşamasında bu mələklərin
böyük xidmətləri vardır. Mən bu yazımda sizləri
bu mələklərdən biri olan, öz yaratdığı
yüzlərlə obrazları ilə insanların segisini
qazanmış Mahirə xanım Əliyeva (Əmirova) ilə
tanış etməkdir.1975-ci ildə M. A. Əliyev adına Azərbaycan
Dövlət İncəsənət İnstitutunu (sənət
müəllimi SSRİ xalq artisti Adil İsgəndərov
) bitirdikdən sonra təyinatla Şəki Dövlət
Dram teartında ilk yaradıcılıq fəaliyyətinə
başlamışdır. Mahirə xanım səhnəyə
Zərifə “Nişanlı qız” (S.Rəhman), Gülcamal
“Komsomol poeması” (S.Vurğun) kimi rolları ilə daxil olub.
Elə ilk dəfədən də tapşırılan
obrazları böyük məharətlə oynayan aktrisa
tamaşaçılar tərəfindən sevilməyə başlandı . Və bu ilk
iolları ilə teatr ictimayyəti arasında hörmət
qazandı. Tamaşadan-tamaşaya daha da püxtələşən
aktrisa haqqında 1977-il Bakı qastrol səfəri zamanı
bütün tamaşaları izləyən SSRİ xalq artisti
Adil İsgəndərov qastrolun sonda
çıxışı zamanı dedikləri: “Mahirə
xanım mənim tələbəm olub. Onun səhnəyə
hər yeni gəlişi və dialoqu hadisələrə yeni
bir təkan verir. Gözəl səs tembrinə,
rəqs ücün əla plastikaya sahib bir aktrisasan. Cəkdiyim zəhmət halal olsun”. 1977-ci ildə SSRİ-də keçirilən
Bolqarıstan dramaturgiyası festivalında bolqar dramaturqu R.
Stoyanovun “Ustalar” əsəri ilə təmsil olunan Şəki
teatrı festivalda iştirak eyləyən bütün
teatrların arasında festivalın baş mükafatına
layiq görüldü. Əlbəttə
tamaşada oynayan aktyorların belə bir uğurda
böyük zəhməti vardır. Amma
baş rolun ifaçıları Mahirə və İbrahim Əliyevlərin,
Qəmər Məmmədovanın, Muxtar İbadovun və
başqalarının zəhmətləri daha böyük idi.
Belə bir qalibiyyətdən sonra teatrın
aktyorları Mahirə, Qəmər, İbrahim və Muxtar
SSRİ-Mədəniyyət nazirliyinin Fəxri fərman və
pul mükafatına layiq görüldülər. Elə
həmin ildə də teatrın heyəti Bolqarstana dəvət
aldı.1982-ci ildə Şəki teatrının Bakıda
Musiqili komediya teatrındakı qastrol tamaşaları
zamanı, tamaşaları izləyən İncəsənət
İnstitutunun müəllim və tələbə heyəti
teatrın bütün yaradıcı heyətini tələbələrlə
birlikdə görüşə dəvət etdilər.
Görüşü idarə edən teatrşünas
,sənətşünaslıq doktoru, professor Mahmud
Allahverdiyev Mahirə xanım haqqında dedikləri: “Mahirə
xanımın danışıq tərzi təsirli və
aydındır. İnandırıcı, bitkin
oyun tərzində onun dolğun və mahir oyunu
özünü biruzə verir. Bütün
ampulalarda oyun tərzinə malikdir. Oynadığı
bütün tamaşalarda onun səhnəyə hər gəlişi,
səhnə tempinin, səhnə ritminin daha da artmasına səbəb
olur. Ümumiyyətlə Mahirə
xanım fitri istedada, milli kaloritə, ifadəli janr
boyalarına malik bir aktrisadır”.
Mahirə xanım obrazlarının bütün
xarakterini, xarakterin insanlarla davranış tərzini hərəkətə
çevirməyi bacaran, onun ifadə tərzini,
plastikasını böyük ustalıqla səhnəyə gətirən,
bütün məşqlərdə oynayacaq obrazın yeni bir
xüsusiyyətini əlavə edərək mükəmməl
bir insan obrazını yarada bilən peşəkar sənətkardır.
Bilirik ki, ən dəyərli rejissor işi və ya ona
uyğun müvəffəqiyyətli səhnə tərtibatı
öz-özlüyündə tamaşanın bədii dəyərini
və məzmununu bütünlüklə əks etdirmir. Bədii məzmun-
əsərin ideyası və rejissor məqsədi aktyor
oyununda da tam həllini tapmalıdır. Bu
fikirimin təsdiqi kimi Mahirə xanımın
oynadığı bütün tamaşaları misal gətirə
bilərəm. Aktirsanın rol üzərində
işi həmişə rejissor fikri ilə tam şəkildə
uyğun gəlib. Əlbəttə ki,
bunun əsasını pyes üzərində rejissor təxəyyülünün
düzgün analizi durur. Mən bu qənaətə
1981-ci ildə tamaşaya hazırlanan Valentin Rasputinin
”Halallıq” tamaşasına baxdıqdan sonra gəlmişdim.
Tamaşada ana Anna rolunun ifacısı gözəl
aktirisamız Mahirə xanımın oyununu indiyə qədər
unutmuram. Ölümünü artıq hiss edən, lakin
uzun illər əvvəl analarını ataraq şəhərə
üz tutan övladlarını görmək istəyən
ananın iztirablarını iç süzgəcindən
keçirərək tamaşaçıya çatdıran,
tamaşaçını öz iztirabları burulğanına
çəkməyi bacaran aktrisa bu tamaşada teatr sənətini
zirvələrə qaldırır. Anna ölmək
istəsə belə ölə bilmir. Uşaqları
son vida üçün anaları səksən yaşlı
Annanın görməyə gəliblər. Anna övladlarına üç gündən sonra
öləcəyini söyləyir və onlarda üç
gün Anna ananın yanında qalmağa məhkumdurlar. Əlləri
əsən, bənizi solğun, beli bükülmüş ana
Anna, qapının önündə onun ölümünü
gözləyən uşaqlarının yanına gəlir, hər
birinin ehmalca saclarına toxunur sonra səhnə önünə
gəlir, gözlərini zilləyərək xeyli
tamaşaçılara baxır, ağlamır, lakin gözlərindən
yaşlar axır, bu yaşlarsa çətinliklər
içində yaşayaraq əzab-əziyyətlə
böyütdüyü nankor övladların ana qəlbinə
vurduğu bir ağır zərbə idi, indi isə o zərbə
ana Annanın qəlbini yandırır və yaşa
çevrilərək damla-damla gözlərindən
süzülür. Özlərinə
düzgün həyat tərzi qurmağı bacarmayan
uşaqlar Anna ananın tez ölməyini arzulayırlarkı,
tez çıxıb getsinlər. Əsərin
rejissor həlli, dekorları, musiqisi və zəhmətkeş
aktyor oyunu böyük bir səhnə əsərinin
yaranması deməkdir. Aktyor oyununda səhnə
realizminin inkişafı, zəngin plastika, ifadə vasitələrinin
yığcamlığnı bu tamaşada özünü tam
şəkildə göstərmişdir. Mahirə
Əliyevanın oyun tərzindən, fərdi
yaradıcılıq xüsusiyyətlərindən, obrazda,
dramatik münaqişələrdə vəziyyətə
uyğun başqalaşmaq bacarığından, müasir
insanın psixalogiyasını duymaq, onun portretini yaratmaq qabliyyətindən
hələ cox danışılacaq.
Şəki
Dövlət Dram teatrının ilk baş rejissoru mərhum
Vaqif Abbasov bizimlə söhbətlərinin birində söyləyirdi:
“Hərdən vaxt tapanda aktyorlarla müsahibələrə
baxıram. Yəqin ki, sizdə baxırsız.
Bəzi aktyorlar deyillər ki, “Mən
oynayacağım obrazı özümünkiləşdirirəm”.
Belə fikirlərdən uzaq olun. Bu düzgün yanaşma deyil. Yadınızda
saxlayın əsl peşəkar aktyor obrazı özünə
yox, əksinə özünü obraza çevirməyi
bacarmalıdır”. Məhz belə fikrin
yetişdirdiyi Mahirə xanım kimi aktyor nəslinə indi nə
qədər ehtiyaçımız var.
Mahirə xanım təbiətin ona bəxş etdiyi
gözəlliyə, boy-buxuna, kövrək qəlbə,
gülərüzə malik bir qadındır.1979-80-illərdə
Şəki teatrında Sabit Rəhmanın “Yalan” komediyası
tamaşaya qoyuldu. Aktrisa tamaşada Tərlan xanım rolu həvalə
edilmişdir. Tərlan xanım
yaşadığı dövrün bütün şərəfsizliklərini
özünün həyat tərzinə çevirən, öz
bacısı qızının gözəliyindən istifadə
edərək, onu tez-tez ayrı-ayrı kişilərə ərə
verməklə varlanmaq istəyən bir qadındır. Üç dörd cümlə fransız dilində
cümlələr əzbərləyək özünü
fransız mədəniyyətinin nümayəndəsi kimi təqdim
edən Tərlan xanım obrazının bütün daxili və
zahiri eybəcərliklərini sözün əsil mənasında
böyük bir ustalıqla səhnəyə gətirən
aktirisanın oyununu teatr ictimayyəti tərəfindən rəğbətlə
qarşılandı. Tamaşanın primyerasında
iştirak edən, o vaxt ki, Şəki şəhər Partiya
Komitəsinin birinci katibi Sadıq Murtuzayev tamaşanın
müzakirəsində Mahirə xanımın oyunu haqqında
deyirdi: “Tamaşaya baxarkən əvvəl elə başa
düşmüşdüm ki, teatrımıza yeni aktirisa gəlib.
Tamaşanın sonlarında Hüseynağa
müəllimdən soruşdum ki, ay Hüseyağa təzə
aktirisa götürmüsüz deyəsən. Yaxşı eləmisən, cox güclü aktrisadır.
Görürəm gülür, deyir yox Sadıq
müəllim bizim Mahirədi. Mahirə
xanım səni səhnədə təkcə mən yox
valideyinlərin də yəqin ki, tanımazdılar. Səni ürəkdən təbrik edirəm. Bizim teatrdan yoxdu. Eşq olsun sizə!”
Aktirisanın yaradıçılığında elə
rol olmayıb ki, obrazlar bir-birini təkrar etsin. Sevdiyi sənətini
tam şəkildə mənimsəyən, Mahirə
xanımın yaratdığı bütüb obrazları,
obrazın zaman və məkan xarakterlərinin təcəssümünə
xidmət edir. Obrazının üz cizgilərini,
yerişi, duruşu, baxışı, danışıq tərzi,
qüsurlu elementlərini axtarıb tapmaq və onları sənət
əsərinə çevirməyi bacaran aktrisa tamaşa
qabağı həmişə həyəcanlı olurdu. Tamaşa başlamağa dəqiqələr
qamış səhnənin yan hissəsinda dayanb əllərini
bir-birinə sürtərək, “temp, ritm, acenka, seryoznst”
sözlərini tez-tez təkrar edirdi. Bu
dörd kəlmə sözlər aktyor üçün nə
qədər böyük əhəmiyyət kəsb etdiyini dərk
eyləyən və bu sözlərin səhnə mənasını
səhnəyə tətbiq etməyi bacaran hər bir aktyorun səhnə
həyatı uğurlu olmalıdır.
Teatrda Ç. Məmmədquluzadənin “Dəli yığıncağı”
əsərinin məşqlərinə
başlanılmışdı. Əsərin baş qəhrəmanlarından
biri olan Sona rolu Mahirə Əliyevaya və Qəmər Məmmədovaya
tapşırılmışdı. Hər
iki böyük sənətkar eyni rolu oynamaqlarına baxmayaraq,
iki bir-birindən tamamilə fərqli xatakterlərlə Sonanın
portretlərini təqdim edirdilər. Mənə
hər iki aktrisanın ifasına baxmaq nəsib olub və mən
teatr fədailərinə uzun ömür arzulayıram
(növbəti yazılarımda Qəmər xanımın səhnə
yaradıcılığı haqqında yazılacaq). Əsərdən hamımıza məlumdur əsərdəki
dəli personajlardan biri də Sonadır. Mahirə
Əliyevanın ilk səhnəyə gəlişindəki
görkəmi, aktyor təfəkküründə yaranan dəli
Sonadır ki, o bir ziyarət və ya pirlərə
arzularının həyata keçəsini ücün
budaqlarına çürbə-çür parca
qırıqları bağlanan bir ağaça bənzəyir.
Əyninə geyindiyi libasın ətəkləri
cırılmış və sanki ətrafdakı insanlardan
daima qacmağa çalışır, öz qayını
Fazilin şor gözlərindən ehtiraslı
baxışlarından qorunur. Doğma
qardaşı molla Abbasın arvadına gözü düşən
Fazilin Sona ilə səhəsi tamaşaçıya psixoloji
anlar yaşadır. Sonanı ağuşuna
almaq istəyən Fazilə qarşı nifrət yaradır.
Sona Fazilin əlindən çırpınaraq dəhşət
və qorxu içində qacır. Elə bu dəhşət
və qorxu içində molla Abbasa yaxınlaşır: “Mən
nələr gördüm molla Abbas” deyə onun ayaqları
altına yıxılır.
Əlbəttə ki, belə baxımlı və doyulmaz
bir oyun nümunəsi sərgiləyən sənəkarımız
Mahirə xanım sonsuz alqışa, böyük
tamaşacı sevgisinə layiqdir. Aktrisamızın sənhə həyatını
yüzlərlə xarakterık obrazlar bəzəyir.Onun
Böyükxanım (“Aydın”, Cəfər Cabbarlı ), Yudit
(“Pələng və Kaftar” Şandor Petefi), Gülər, Xumar
(“Xöşbəxtlər” Sabit Rəhman), Nigar xanım
(“İmzalar İcində” Nəriman Həsənzadə), Samirə
xanım (“Əks-Səda” Nəbi Xəzri), Kordeliya (“Kral Lir”
Uilyam Çekspir), Milkana (“Ustalar”Ranço Stoyanov), Betti Dofir
(“Artuto Uinin Karyerası” Bertolt Brext), Ədilə (“Poçt
Şöbəsində Xəyai” Elçin), Mərmər,
Sara, Nelli (“Yayda qartopu Oyunu”,“Bəxt Üzüyü” və
”Uca Dağ Başında”, Vaqif Səmədoğlu), Xanım
Nomzen (“Meteor”,Fridrix Dürrenmatt), Ukubala (“Əsrə Bərabər
Gün”, Çingiz Aytmatov), Rəna, Rəcibə, Zabitə
(“Dadaşbala Əməliyatı”,“Kəndimizin Narları”,
“Doğmalar”,Rəhman Əlizadə), Ceyran (“Dağlar Səsləyir
Məni” Gültəkin Bakıxanova), Odokya (“Kürən
Yabı”, İon Drutse), Qadın (“Dərviş və
ölüm” Meşa Salimoviç), Gülbadam və Zəritə
(“Elburus evlənir”, “Arvadımın Əri”), Rüsxarə,
Süsən Sünbül (“Şəhərin Yay Günləri,
“Adamın Adamı” Anar) və cox əsərlərdə
böyük insan portretləri yaradıb. Mahirə
Əliyeva olduqça cəld, cevik, ağıllı bir
qadındır. Hələ gənç
yaşlarında səhnə ulduzlamızdan olan İbrahim Əliyevlə
ailə qurmuşdur. Hər iki ustad sənətkarın
üç övladı var. Aktrisamız artıq altı
uşaq nənəsidir. Şəxsiyyətinə və
sənətinə hörmət bəslədiyim sənəkarımıza
uzun ömür can sağlığı arzulayıram. Amma
unutmayın səhnənin sizə sox ehtiyacı var. Səhnəmiz
siz gedən yollara baxır... baxır... hərdən dərindən
köksötürür... hərdən də tənha qalanda
gözlərini yollara dikərək xısın-xısın
göz yaşları tökür...
Hikmət NƏBİLİ,
Əməkdar mədəniyyət
işçisi
Hürriyyət.- 2019.- 22 yanvar.-
S.13.