Azərbaycan “Avropa ailəsi”nə
qovuşmaq üzrə...
II YAZI
Müstəqillik
qazandığımız ilk illərdən ölkəmizin
xarici siyasət prioritetləri içərisində Avroatlantik
strukturlara və institutlara inteqrasiya mühüm yer tutub...
Azərbaycanın Avropa Birliyinən inteqrasiyasının əsasında iki amil dayanır. Birincisi, siyasi, iqtisadi və inzibati islahatların səmərəli şəkildə həyata keçirilməsi və birgə dəyərlərə hörmət edilməsində konkret irəliləyişlərə nail olunması müqabilində tərəfdaşların tədricən Avropa İttifaqının daxili bazarında müəyyən paya sahib olmaq imkanı. İkincisi, vətəndaşların, əmtəənin və kapitalın sərbəst dövriyyəsini təmin etmək məqsədilə gələcək inteqrasiya prosesləri və digər aspektlər üzərində formalaşmaqdadır. Avropa Birliyi ölkələri ilə daha səmərəli siyasi dialoq və əməkdaşlıq, güzəştli ticarət əlaqələri və açıq bazar, miqrasiya, investisiyaların təşviqi imkanları, yeni maliyyə mənbələri, Ümumdünya Ticarət Təşkilatına üzvlüyün dəstəklənməsi və s. Bununla yanaşı, Avropa Qonşuluq Siyasəti tərəfdaş ölkələr, o cümlədən Azərbaycan üçün mədəni, təhsil və ətraf mühit kimi sahələr üzrə əlaqələri təşviq edən müəyyən Avropa İttifaqı proqramlarında daha çox iştirak və texniki yardım imkanları təqdim etmişdir.
2004-cü ilin may ayında Avropa Birliyi Qonşuluq Siyasətinin həyata keçirilməsi üçün 255 milyon avro vəsait ayıraraq, Cənubi Qafqaz dövlətləri ilə bu istiqamətdə məqsədyönlü iş aparır. Adı çəkilən proqrama qoşulan ölkələr İttifaq institutlarına insan hüquqlarına hörmətlə yanaşmaq, qanunların aliliyini təmin etmək, səmərəli və şəffaf idarəçilik yaratmaq, bazar iqtisadiyyatı tələblərinə hörmət bəsləmək və xarici siyasət sahəsində beynəlxalq hüquq normalarına əməl etmək əzmində olduqlarını nümayiş etdirməlidirlər.
Azərbaycan Respublikası da bu sahədə qarşıda duran vəzifələrin həlli istiqamətində ardıcıl addımlar atmaqla öz mövqeyini ifadə etmişdir. Bu məqsədlə Azərbaycan Respublikasının prezidenti İlham Əliyev 2005-ci il iyunun 1-də "Azərbaycan Respublikasının Avropaya inteqrasiyası üzrə Dövlət Komissiyasının yaradılması haqqında" imzaladığı sərəncamda Azərbaycan ilə Avropa Birliyi arasında əlaqələrin daha da gücləndirilməsi, İttifaqın Azərbaycan üzrə Fəaliyyət Planının hazırlanması və həyata keçirilməsi üzrə səmərəli, əlaqələndirilmiş işin təmin edilməsi məsələləri öz əksini tapdı. Bununla yanaşı, qəbul edilmiş sənəddə Avropa İttifaqı ilə siyasi, iqtisadi, hüquqi, nəqliyyat və enerji, təhlükəsizlik, insan hüquqları və demokratikləşmə, humanitar elm-təhsil və digər əməkdaşlıq sahələri üzrə işçi qrupun yaradılması nəzərdə tutulmuşdur.
Hazırda Avropa Birliyinin regionda həyata keçirdiyi “Yeni qonşuluq siyasəti” layihəsinin əsas məqsədi Cənubi Qafqaz dövlətlərinin siyasi, iqtisadi cəhətdən Avropa dəyərlərinə yaxınlaşmasını sürətləndirməkdən ibarətdir. Təbii ki, Cənubi Qafqaz ölkələri də bu məsələdə maraqlıdırlar və Avropa Birliyi ilə ikitərəfli münasibətləri genişləndirməyə çalışırlar. Bu mənada prezident İlham Əliyevin 2006-cı il oktyabrın 6-8-də Brüsselə rəsmi səfəri mühüm əhəmiyyət daşıyır. Avropa Birliyi Nazirlər Şurasının Baş katibi, xarici və təhlükəsizlik siyasəti üzrə ali nümayəndəsi Xavyer Solana ilə keçirdiyi görüşdə Azərbaycanla Avropa İttifaqı arasında əməkdaşlığın yeni mərhələsinin başladığını bildirən dövlət başçısı İlham Əliyev bu səfərin Birliyin Cənubi Qafqaz regionuna dair yeni qonşuluq siyasətinin gələn beş il ərzində ölkəmizdə siyasi və iqtisadi inkişaf meyarlarının Avropa İttifaqındakı göstəricilərinə uyğunlaşdırılmasının əsasını qoyacağını bəyan etdi: "Avroatlantik məkana inteqrasiya sahəsində Azərbaycanın neçə illər ərzində apardığı siyasət həm ölkəmiz, həm də bütövlükdə regional əməkdaşlıq üçün çox böyük nəticələr vermiş və verəcəkdir".
Avropa Qonşuluq Siyasətinin prinsipləri
Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev və Avropa Komissiyasının sədri Joze Manuel Barrozu 2006-cı il noyabrın 7-də Brüsseldə Azərbaycan Respublikası və Avropa Birliyi arasında enerji məsələləri üzrə strateji tərəfdaşlığa dair anlaşma memorandumu imzaladılar. Bununla da, Azərbaycan ilə Avropa ittifaqı arasında enerji dialoqunun genişləndirilməsi istiqamətində yeni imkanlar açılmışdır. Bu Memorandumun əsas məqsədləri Avropa Birliyinin enerji təchizatının diversifikasiyası və təhlükəsizliyi, həmçinin Azərbaycanın enerji infrastrukturunun inkişafı və müasirləşdirilməsi, enerjidən səmərəli istifadə, enerjiyə qənaət və bərpa olunan enerji mənbələrinin istifadəsidir. Bu sənədin imzalanması Azərbaycanın Avropa Birliyinin enerji bazarlarına daha tez inteqrasiyasına kömək etməklə yanaşı, Xəzərin enerji daşıyıcılarının nəqli nəticəsində İttifaqın enerji təhlükəsizliyi daha da güclənəcəkdir. Bunun regional təhlükəsizlik, eləcə də əməkdaşlıq və ümumiyyətlə, Avroatlantik məkana inteqrasiya, xüsusilə, Azərbaycanın böyük neft, qaz ehtiyatları və ölkəmizin gələcək inkişafı üçün böyük əhəmiyyəti vardır. Dövlət başçısı İlham Əliyevin Belçika Krallığına səfəri həm Avropa İttifaqı ilə əməkdaşlığın genişləndirilməsi, həm də münasibətlərinin yeni mərhələsi kimi qiymətləndirilir.
Azərbaycan Respublikası ilə Avropa Birliyi Fəaliyyət Planı 2006-cı il noyabrın 14-də Brüsseldə Azərbaycan Respublikası – Avropa İttifaqı Əməkdaşlıq Şurasının iclası zamanı qəbul edilmişdir. Bununla da, 1999-cu ildən Tərəfdaşlıq və Əməkdaşlıq sazişi ilə tənzimlənən Azərbaycan – Avropa Birliyi münasibətlərinin gələcək inkişafının istiqamətləri Avropa Qonşuluq Siyasəti çərçivəsində Azərbaycan – Avropa Birliyi Fəaliyyət Planı ilə müəyyənləşdirilmişdir.
1992-2006-cı illərdə Avropa Birliyinin TASİS və digər yardım proqramları çərçivəsində Azərbaycana 414 milyon avrodan çox məbləğdə humanitar, texniki və ərzaq yardımı göstərilmişdir. 2007-ci il yanvarın 1-dən etibarən TACİS proqramı Avropa Qonşuluq və Tərəfdaşlıq Aləti (AQTA) ilə əvəz olunmuşdur. Bu alət çərçivəsində 2007-2009-cu illər üçün Azərbaycan üzrə illik Fəaliyyət Proqramları çərçivəsində 61 milyon avro məbləğində yardım ayrılmışdır. Daha geniş mandat və əhatə dairəsinə malik olan AQTA Avropa Qonşuluq Siyasətinin Fəaliyyət Planlarının həyata keçirilməsi üçün əsas maliyyə alətidir. AQTA 3 başlıca strateji məqsədi ehtiva edir: demokratiya və insan hüquqlarının təşviqi, bazar iqtisadiyyatına keçidin asanlaşdırılması və davamlı inkişafın təşviqi, habelə qarşılıqlı maraq kəsb edən sahələrdə əməkdaşlığın inkişafı. AQTA çərçivəsində 2007-2013-cü illər üçün nəzərdə tutulmuş Azərbaycan üzrə Strategiya Sənədi Avropa Birliyinin yardım məqsədlərini və siyasət məsuliyyətini əks etdirərək prioritet olan əməkdaşlıq sahələrini dəqiqləşdirir. Bu prioritetlər Azərbaycanın bazar iqtisadiyyatına və demokratik idarəetmənin təşviqinə yardım, Fəaliyyət Planının həyata keçirilməsi və təhlükəsizlik məsələlərini əhatə edir. Bundan əlavə, 2008-ci il mayın 26-da Avropa İttifaqının Xarici İşlər Nazirlərinin Brüsseldə keçirilmiş görüşü zamanı Polşa və İsveç tərəfindən Şərq Tərəfdaşlığı təşəbbüsü irəli sürülmüşdür. Şərqi Avropa Qonşuluq Siyasəti ölkələri üçün vahid formatın təsis edilməsini nəzərdə tutan bu təşəbbüs Azərbaycan, Gürcüstan, Ermənistan, Ukrayna, Moldova və Belarusu (Şərq tərəfdaş ölkələri) əhatə edir. 2008-ci il dekabrın 3-də Şərq Tərəfdaşlığı təşəbbüsü üzrə məlumat sənədi və onu müşayiət edən işçi sənəd Avropa Komisiyyası tərəfindən Avropa Parlamentinə və Avropa Birliyinin İttifaqının dövlət və hökumət Başçılarının Şurasına təqdim olunmuşdur. Bu iki sənəd Şərq Tərəfdaşlığına dair Avropa Komissiyasının mövqeyi və təkliflərini əks etdirərək, Avropa Qonşuluq Siyasəti çərçivəsində Avropa İttifaqının Şərq tərəfdaş ölkələri ilə gələcək əməkdaşlıq istiqamətlərini müəyyən etmişdir. 2009-cu il mayın 7-də Praqada Şərq Tərəfdaşlığı üzrə Zirvə görüşü keçirilmişdir. Zirvə görüşündə bu təşəbbüsün əsas məqsədləri və prinsipləri, həmçinin gələcək əməkdaşlıq prosesinin ümumi konturlarını müəyyən edən Birgə Bəyannamə qəbul edilmiş və bununla da Şərq Tərəfdaşlığı rəsmi səviyyədə başlanılmışdır.
Şərq Tərəfdaşlığı
Avropa Birliyi və Şərq tərəfdaş ölkələri
arasında münasibətlərin daha yüksək səviyyəyə
qaldırılması, mövcud əməkdaşlığın
ikitərəfli və çoxtərəfli formatda davam etdirilərək
genişləndirilməsini nəzərdə tutur. Belə ki, Avropa Birliyi və hər bir tərəfdaş
ölkə arasında daha sıx əlaqələrin
yaradılması məqsədilə ikitərəfli format
çərçivəsində mövcud Tərəfdaşlıq
və Əməkdaşlıq Sazişləri əvəzinə
yeni, Assosiasiya Sazişlərinin imzalanması, tərəfdaş
ölkənin Ümumdünya Ticarət Təşkilatına
üzv olduğu təqdirdə onunla dərin və müfəssəl
azad ticarət zonasının yaradılması, həmçinin
vizaların tədricən liberallaşdırılması, tərəfdaş
ölkələrin və Avropa İttifaqının enerji təhlükəsizliyinin
gücləndirilməsi məqsədilə daha dərin əməkdaşlığın
həyata keçirilməsi və s.
planlaşdırılır. Bu format çərçivəsində
Şərq Tərəfdaşlığına daxil olan ölkələrin
dövlət və hökumət
başçılarının hər iki ildən bir
görüşünün, hər il Avropa Birliyinə üzv
dövlətlərin və Şərq tərəfdaş
ölkələrinin Xarici İşlər Nazirlərinin
illik iclasının keçirilməsi nəzərdə
tutulur. Avropa Birliyi ilə əlaqələrin genişləndirilməsi
baxımından Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin
2009-cu il aprelin 28-29-da Belçika Krallığına
işgüzar səfəri mühüm əhəmiyyət kəsb
edir. Səfər zamanı Avropa
Komissiyasının sədri Joze Manuel Barrozu ilə
görüşündə dövlət
başçısı İlham Əliyev Avropa Birliyi ilə
ölkəmiz arasında əlaqələrin müxtəlif
sahələr üzrə uğurla inkişaf etdiyini diqqətə
çatdıraraq Azərbaycanın Avropaya
inteqrasiyasının bundan sonra da davam etdiriləcəyini
bildirdi.
Dövlət
başçısı İlham Əliyevin Avropa Birliyi Nazirlər
Şurasının Baş katibi, xarici siyasət və təhlükəsizlik
siyasəti üzrə ali nümayəndəsi Xavyer Solana ilə
keçirdiyi görüşdə Avropa İttifaqı ilə
ölkəmiz arasında əlaqələrin
qarşılıqlı şəkildə faydalı olduğunu
və “Şərq tərəfdaşlığı”
proqramı çərçivəsində yaranacaq yeni
formatın bu əlaqələri daha da möhkəmləndirəcəyini
bəyan etdi. 2009-cu il mayın 7-də
Praqada Avropa Birliyinin “Şərq tərəfdaşlığı”
Sammitində iştirak edən Prezident İlham Əliyev bu
proqramın Azərbaycanın Avropa Birliyi ilə əlaqələrinin
daha da yaxınlaşmasına və
genişlənməsinə təkan verəcəyini qeyd edərək,
ölkəmizin Avropanın enerji təhlükəsizliyinin təmin
olunmasında əhəmiyyətli rol oynadığını
diqqətə çatdırdı. Mayın 8-də Praqada “Cənub
dəhlizi-Yeni İpək yolu” Sammitində dövlət
başçısı İlham Əliyev
Azərbaycanın təşəbbüsü və
iştirakı ilə qlobal enerji layihələrinin, neft boru kəmərlərinin,
sonra isə qaz kəmərlərinin inşasının
uzaqgörən bir strategiya olduğunu və ölkəmizdən
müxtəlif istiqamətlərdə neft-qaz kəmərlərinin
fəaliyyət göstərməsini çoxşaxəliliyin
təmin olunmasına töhfə kimi qiymətləndirdi.
Avropa Birliyi o cümlədən, Avropa Parlamenti də Cənubi
Qafqazda təhlüksizliyin təmin edilməsinə mane olan Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin nizama
salınmasının vacibliyini bildirmişdir. Belə ki,
2010-cu il mayın 20-də Avropa Parlamenti Avropa Birliyinin Cənubi
Qafqaz strategiyasına dair qətnamə qəbul etmişdir. Qətnamədə
Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ
münaqişəsinin nizamlanması məsələlərinə
xüsusi yer verilmişdir. Avropa Parlamentinin Dağlıq
Qarabağa dair qəbul etdiyi qətnamədə birmənalı
şəkildə göstərilir ki, Azərbaycan torpaqları
işğal altındadır. Sənəddə Avropa
Birliyinin Azərbaycanın ərazi
bütövlüyünü tanıdığı və
Dağlıq Qarabağ probleminin tezliklə beynəlxalq
hüquq prinsipləri çərçivəsində həll
olunmasına tərəfdar olduğu öz əksini
tapmışdır. Bununla yanaşı, sənəddə
Avropanın enerji təhlükəsizliyi baxımından Azərbaycanın
Avropa İttifaqı ilə tərəfdaşlığı
yüksək qiymətləndirilmiş və ölkəmizin
enerji resurslarının Avropa ölkələri
üçün böyük əhəmiyyət kəsb etdiyi
xüsusi qeyd edilmişdir.
(Ardı var)
Hürriyyət.-
2020.- 6-7 fevral. S. 14.