Fatma Qədri və Səməd
Vurğun
dramaturgiyası
Altmış iki illik
ömrünün qırx ilini teatr sənətinə həsr
etmiş xalq artisti Fatma Qədri maraqlı səhnə
ömrü yaşamış nadir sənətkarlardandır.
O, səhnəyə sıxdığı ilk günlərdən
özündən əvvəl ki, səhnə ustalarından
çox şey öyrənmiş, sənətini bu görkəmli
sənətkarların ənənələri konteksində
inkişaf etdirməyə nail olmuşdur. F. Qədri ifa etdiyi hər
hansı rolu sənətkar qəlbinin istisi ilə
qızdıra bilirdi. Onun klassik və müasir əsərlərdə
yaradığı zəngin xarakterli obrazlar aktrisanın daxili zənginliyinin
bariz nümunəsi idi.
1938-ci il
oktyabr ayının 5-də S. Vurğunun ilk səhnə əsəri
olan “Vaqif” mənzum dramı A. İsgəndərovun
quruluşunda tamaşaya qoyuldu və Azərbaycan teatrında
tarixi hadisə kimi qeyd olundu. Bu tamaşada Ələsgər
Ələkbərov, Sidqi Ruhulla, Əli Qurbanov, Ağasadıq
Gəraybəyli, Rza Əfqanlı ilə yanaşı Fatma Qədri
də var idi. O, Xuraman obrazına sözün tam mənasında
səhnə həyatı verdi. “Fatma Qədri obrazın təbiətindəki
ziddiyyətli cəhətləri düzgün qavrayıb, onu
bütün dramatizmi ilə göstərə bilirdi… Fatma Qədri
Xuramanın şöhrətpərəstlik hisslərini daha
qabarıq vermək üçün həyati detallar
tapmış, onun faciəsinə tamaşaçını
inandırmışdı” (C. Səfərov, A. Babayev).
Qədri
Xuramanın həyatındakı faciəli və acı taleyi
düzgün duymuşdur. O, həqiqətə şübhə
ilə yanaşır və ağır günaha bais olur, bu da
onun ömrünün sona yetməsinə vasitə olurdu.
Xuraman
epizodik obraz olmasına baxmayaraq, mürəkkəb xarakterə
malikdir. “Bu rol onun yaradıcılığında ən
yüksək zirvəni təşkil edir… “Bu obrazı yaradan
aktrisa Fatma Qədri böyük bacarıq və məharəti
bu mütərəddid və daxili ziddiyyətli qadını
realist tonda verməsidir. Yalnız aktrisanın sənətkarlığı
Xuraman obrazını tamaşaçılar qarşısında
real və canlı insan kimi canlandırmağa səbəb
olur”.
Bu sətirlər
bir qədər qarışıq da olsa, mənanı
anladır, ancaq mənim fikrimcə, Xuraman rolunda Fatma Qədri
realist obrazdan daha artıq romantik obraz yaratmağa
çalışır və buna müvəffəq olur. Onun Xuramanı
romantik-realist surətdir” (Ə. Şərif).
Fatma Qədri
Xuramanı dərin zövqlə ifa edirdi. Onun ifasında
Xuraman səhv etdiyindən əzab çəkirdi, iradəsizlik,
zəiflik göstərirdi və bu səbəbdən həyata
qatıla bilməyib tələf olurdu. Aktrisa Xuramanın faciəli
taleyini və həyatındakı kələ-kötürü
duyaraq ifa edirdi. Yəni bu yükün
ağırlığını dərk edirdi.
“Fatma Qədri
Xuramanı nazlı və vüqarlı bir qadın kimi
göstərərək ifadəli bir surət yaradır.
Xuraman Vaqifi sevir, onun ağlına, istedadına, insaniyyətinə
qiymət verir, lakin o, qayğısız, təlaşsız, əzabsız
yaşamaq həsrətindədir; o, dəbdəbəli, parlaq
və laqeyd həyat arzulayır. Buna görə də o, Vaqifi
tərk edib İbrahim xanın hərəmxanasına
köçür. Aktrisa doqquzuncu şəkli xüsusilə
qüvvətli oynayır: sarayın zəhərini dadan, təhqir
olunan, əzab çəkən Xuraman daxilən təmiz bir
insan kimi Vaqifin qarşısında canlanır.” (C. Cəfərov).
“Vaqif”
tamaşasının ən təsirli səhnələrindən
biri doqquzuncu şəkil yəni zindan səhnəsi idi. “Bu səhnə
dramaturq, rejissor və eləcədə, aktyorlar tərəfindən
həqiqi sənətkarlıqla yaradılmışdır.
Ə. Ələkbərov və Fatma Qədrinin bu səhnəni
nə qədər təbii və həyacanlı bir ürəklə
ifa etdiklərini sözlə təsvir etmək çətindir.”
(M. Mərdanov).
Fatma
xanımın ifa etdiyi Xuraman mənəviyyatca
aşağı olan bir insan idi. Təmiz məhəbbət ona
yabançı idi. Buna görə də o meşşan həyata
aldanırdı və pak məhəbbətini ayaqlar altına
atırdı.
“Fatma
xanım Xuramanın həyat yolunu, təbiətini, hiss və
həyəcanları, şöhrətpərəstliyi, az sonra
isə yanıldığını, Vaqif kimi nəcib bir insana
xəyanət etdiyini başa düşəndə çəkdiyi
peşimançılığı böyük temperamentlə,
realist boyalarla tamaşaçıya çatdıra bilirdi. O,
tamaşaçını Xuramanın tərəddüdlərinə,
sevincinə, qüssə və kədərinə
inandırırdı. Yeri gəlmişkən qeyd edək ki,
Xuraman-Fatma Qədri həyata münasibəti, ətraf
mühitə etirazı-üsyanı etibarilə Katerinanı
(“Tufan”-İ.A.) xatırladırdı. Aktrisa Xuramanın məhv
olmasını onun təmsil və məğlub olması kimi
yox, onun düşdüyü vəziyyətə, onu əhatə
edən xəbis adamlara, saray həyatına qarşı nifrətinin
təzahürü kimi şərh edirdi.
…
İlyas Əfəndiyev “Səhnəmizin fəxri” adlı məqaləsində
Fatma Qədrinin Xuraman rolundakı
çıxışını xatırlayaraq yazır: “Mən
onu ilk dəfə Xuraman rolunda görmüşəm. Onun
müxtəlif psixoloji anlarda, tez-tez baş verən ruhi
dönüş məqamlarında göstərdiyi ustalıq,
məharət və incəlik mənə o qədər təsir
etmişdir ki, teatrdan çıxandan sonra da uzun müddət
Xuraman gözümün qabağından çəkilmirdi. Mənə
elə gəlirdi ki, peşimançılıq əzabları
içində boğulan Xuramanın
hıçqırıqlarını hələ də
eşidirəm.
Fatma Qədri
bütün bunları nə qədər təbii, nə qədər
gözəl ifa edir…”” (A. İsmayılova).
Getdikcə
artan şübhələr tamaşanın ikinci və
dördüncü şəkillərində Xuraman-Qədrinin
qəlbinə yol tapırdı. Ona xoş gəlməyən
Vaqifin xarakteri, Vaqiflə İbrahim xan arasında əmələ
gələn münaqişə Xuraman-Qədrinin
narazılığına səbəb olurdu. Və nəticədə
Xuramanda Vaqifə xəyanət edən psixoloji motiv meydana gəlirdi.
Xuraman-Qədri sonsuz əzablar keçirir və öz
günahını ölümü ilə yuyurdu.
“Fatma Qədri
özünə qarşı tələbkar sənətkar idi.
İfa edəcəyi hər bir obrazın xırda, hətta ilk
baxışda gözə çarpmayan, yaxud əhəmiyyətsiz
görünən cəhətlərini aşkarlamağı
lazım bilirdi.
… Onun
Xuramanı incə hisslərin, həyəcanların, əzəmətli,
həm də məlahətli duruşun, coşqun qəlb
çırpıntısının birliyindən yaranmışdı.
Belə bir rolu yalnız yüksək daxili və fiziki imkanlara
malik olan sənətkar ifa edə bilərdi. Xuraman
bütün vücudu ilə gözəllik aləmi idi: sanki
danışmırdı, faciəvi tora bürünmüş
lirik məhəbbət mahnısı oxuyurdu” (İ. Kərimov).
Fatma Qədri
Xuramanı tamam mənəviyyatsız insan kimi verməmişdir.
Onu zəif xarakterli, qismən iradəsiz bir insan kimi göstərirdi.
Qəlbində iki mübarizəni qarşılaşdıran
Xuraman-Qədri, axırda tutduğu əməldən
peşiman olaraq, zidana salınmış Vaqifdən mərhəmət
istəyirdi, rədd cavabı aldıqdan sonra, özünə
qəsd edirdi.
Bədirbəyli
xatirələrində yazır ki; “Səməd Vurğun
özü Fatma xanımı bu rolda çox sevirdi.
Mən
onunla 650 dəfəyə yaxın “Varif” tamaşasında
çıxış etmişəm və hər tamaşada bu
gözəl aktrisanın eyni ilham, eyni şövqlə
oynadığının şahidi olmuşam”.
Fatma Qədri
Xuramanın mürəkkəb, ziddiyyətli xarakterin, daxili aləmini,
həyəcanını, faciəsini sənətkarlıqla
göstərməyə nail olmuşdur. Tamaşada Ələsgər
Ələkbərovun Vaqifindən sonra, Fatma Qədrinin
Xuramanı ən dramatik və təsirli obrazlardan biridir. Fatma
xanım ifası ilə Xuramanın emosional təsirini daha da
artırırdı. Buna görə də Xuraman bir obraz olaraq
tamaşaçıları düşündürürdü.
1941-ci il
noyabr ayının 6-da S. Vurğunun “Fərhad və Şirin”
mənzum faciəsi A. İsgəndərovun quruluşunda
tamaşaçılara təqdim olundu. Adil İsgəndərovun bu
quruluşu qəhrəmanlıq dastanı kimi
tamaşaçılara təqdim olunmuşdur. Hətta
tamaşanın lirik səhnələrində belə qəhrəmanlıq
ab-havası düyulurdu. Bu da şübhəsiz dövr ilə
əlaqədar idi. Yəni o vaxtın dili ilə desək
tamaşaçıları qələbəyə
ruhlandırmaq lazım idi. Elə “Kral Lir”
tamaşasının repertuardan çıxmasına əsas səbəb
də bunu bəhanə elədilər…
Fatma Qədrinin
ifa etdiyi Şirin də öz taleyi ilə yanaşı, vətənə
olan sevgisi də ön palanda təqdim olunurdu. Onun
monoloqlarından hiss olunurdu ki, qəlbində öz vətəninə
və Fərhada böyük sevgisi vardır. Aktrisa burada
sevgini məharətlə ikiləşdirə bilirdi. Bunlardan
biri, ən başlıcası vətən sevgisi və sonda Fərhada
olan sevgi idi. Fatma xanım bu hissi peşəkarlıqla
tamaşaçıya ötürə bilirdi.
“Şirin
xəyallarla yaşayan Şirin rolunu oynayan Mərziyə
Davudova və Fatma Qədri onun doğma Azərbaycandan
uzaqlardakı həyatının faciəsini, Azərbaycanı
öz tabeliyinə keçirmək istəyən Xosrovu da həqiqi
məhəbbətlə sevməyin mümkün
olmadığını sənətkarlıqla göstərirdilər”
(C. Səfərov, A. Babayev).
Tamaşada
Şirin bir obraz kimi bütöv deyil. Lakin Fatma Qədrinin ifa
etdiyi Şirinin mənəviyyatı olduqca zəngin idi. Bu,
tamaşa başlayanda Şirin-Qədrinin tamaşaçı
ilə ilk görüşündən hiss olunurdu. Fatma
xanımın Şirinində kübarlıq var idi. O, bu
obrazı xarakter kimi bütövləşdirə bilirdi.
1945-ci il
noyabr ayının 7-də S. Vurğunun dördüncü səhnə
əsəri olan “İnsan” mənzum dramı M. Haşımov və
Ə. Ə. Ələkbərov tərəfindən
tamaşaya qoyuldu. Bu tamaşada Amaliya obrazı Qəmər
Topuriya ilə Fatma Qədriyə tapşırıldı.
Bu əsərdəki
hadisələr iki xəttə cərəyan edir. Birincisi,
xalqların əxlaqi, qəhrəmanlığı, humanizmi,
insan kamalının qələbəsi və ikincisi isə
xalqların mənəvi qardaşlığı.
Vurğunun
“İnsan” hərb mövzusunda yazılan dramından əvvəl
üç pyesi (“Vaqif”, “Xanlar”, “Fərhad və Şirin”)
tamaşaya qoyulmuşdu. Fatma Qədri bu əsərlərin
ikisində (“Vaqif” və “Fərhad və Şirin”) ikinci dərəcəli
və baş rol ifa etmişdir. Amaliya ikinci dərəcəli
rol olsada, Fatma xanımın S. Vurğun dramaturgiyasında ifa
etdiyi üçüncü obraz idi.
“İnsan”
mənzum dramının bir neçə gün stol arxası məşqi
oldu. Əsərin bir neçə dəfə oxunuşundan
sonra nöqsanlar qeyd olundu. Bu əsərdə xeyli qüsurlar
var idi ki, bunlardan da əsası düşmənləri
karikatura şəklində göstərilməsi idi.
Qədri
xatirələrində yazır: “Pyesin quruluşçu
rejissoru Məhərrəm Haşımov əsəri müdafiə
etməyə başladı və kollektivlə mübahisəyə
girişdi.
Bizim
teatrın iş üslibu belə idi ki, həmişə
tamamlanmamış əsəri qəbul edir, müəlliflə
birgə çatışmayan yerləri düzəldirik.
Bu sahədə
Adil İsgəndərov, xüsusilə fərqlənirdi. Onun
“Vaqif” dramı üzərindəki işi buna canlı
misaldır. Uzun illərin təcrübəsi göstərirdi
ki, bu üsul daima müsbət nəticələr verir…
Səməd
Vurğun, rəssam Bədurə Əfqanlı, Məhərrəm
Haşımov, Əliheydər Ələkbərov və
kollektiv üzvlərinin iştirakı ilə surətləri
təhlil etdik. Birinci olaraq oynadığı Şahbaz rolu barədə
Kazım Ziya danışdı. Hiss olunurdu ki, o, obrazı dərindən
dərk etməmişdir. Şəxsən mən ondan çox
şey gözləyirdim. Rejissor Haşımov bunu onun nəzərinə
çatdırdı. Rza Əfqanlı çox kəskin və
etikadan uzaq bir şəkildə pyesi bütünlüklə tənqid
etdi. Onun fikrincə, pyes çox zəifdir və ana xətti
düzgün düşünülməmişdir.
Müəllif
açıq tənqid edildiyinə görə təşəkkür
etdi. Eyni zamanda gülümsəyərək çox
mülayim və səmimi şəkildə onun səhvini
sübuta yetirib, bəzi qeydləri
ilə razılaşdı.
Amaliya
obrazı barədə yazdığım təhlili oxudum.
Çox az sual verildi. Kollektiv üzvlərinin fikrincə, mən
obrazı geniş şəkildə və dərindən təhlil
etmişdim. Amaliya obrazı maraqlıdır və aktyorun təsirli
çıxışı üçün geniş imkan
yaradır. Fasilədə Bədurə xanımla obrazın
zahiri görkəmi barədə söhbət etdik. Tələblərimiz
və zövqümüz bir-birinə uyğun gəldi. Buna
görə çox sevindim. Mənə elə gəldi ki, o, fikrimi
başa düşmüşdür”.
Qədri
ehtiyat edirdi ki, Amaliya rolunun səhnədə canlandıra bilməsin.
Ancaq buna baxmayaraq özünə inanırdı. Bu obraz onun
üçün yeni idi. O, təxminən iyirmi illik səhnə
fəaliyyəti müddətində belə rol ifa etməmişdir.
Qədri
bu rolda bəzi çatışmazlıqları S. Vurğuna
bildirdi. Əsərdə Amaliya əlli yaşında
verilmişdir. Fatma xanım xahiş etdi ki, obrazın
yaşı az göstərilsin. Və tamaşaçı
inansın ki, general Amaliyanı özü ilə gətirib.
Əks halda yaşlı insanı general özü ilə gətirməz.
Amaliya həm də yüksək mənsəbə malik nəslin
nümayəndəsi idi. S. Vurğun Fatma xanımın
sözünü eşidib, mətni dəyişdi.
Stol
arxası məşqdə müəllif öz iştirak edirdi
və yerində mətnə düzəlişlər edirdi. Bu əsərdə
Amaliyanın sözləri az idi. Aktrisa burada obrazın yadda
qalması üçün əsas hərəkətlərə
üstünlük verdi. Bütün səhnə hərəkətlərini
Fatma xanım fikrində panlaşdırmışdı. O,
Amaliya obrazını yaxşı ifa edə bildi.
Kollektivin
“İnsan” əsəri üzərində gərgin işləməsində
baxmayaraq pyesin yazılışında olan qüsurlar onu xilas
edə bilmədi. Bu əsər cəmi on yeddi dəfə
göstərildi və sonra repertuardan
çıxarıldı.
Fatma Qədri
duyan, düşünən və tamaşaçını
düşünməyə vadar edən aktrisa idi. O ifa etdiyi
obrazı hazırlayarkən müşahidə etməyi
çox sevirdi. İfa etdiyi heç bir rola məsuliyyətsiz
yanaşmırdı. Onu yaratdığı surətin taleyi
daim narahat edirdi.
İmran AXUNDOV,
fəlsəfə doktoru
Hürriyyət.- 2020.- 5-6 sentyabr.-
S.14.