Ələsgər Ələkbərov və
Mehdi Hüseyn
dramaturgiyası
XX əsrin ən qüdrətli sənətkarı
olan SSRİ xalq artisti Ə. Ələkbərov
yaratdığı bir-birindən kəskin fərqlənən
zəngin obrazlar qalereyası daim tamaşaçıları
düşündürmüşdür. Qüdrətli sənətkarın
ifa etdiyi səhnə qəhrəmanları insanları gələcəyə
aparan sənət nümunələridir. Onun
yaratdığı Elxan, Vaqif, Aydın, Kral Lir, Fərhad,
Otello, Cavanşir kimi möhtəşəm obrazlar sənətkarlığın
əlçatmaz zirvəsini fəth etmişdir. Azərbaycan səhnəsinin
fəxri olan bu görkəmli sənətkar həyat verdiyi qəhrəmanları
kimi, bütöv təbiətə malik olan böyük insan
idi. Onun ifa etdiyi hər hansı bir obraz
tamaşaçıların mənəviyyatında böyük
dönüş yaradaraq, onları yüksəlişə,
inkişafa çağırırdı.
1942-ci il avqust ayının 16-da A. İsgəndərovun
quruluşunda M. Hüseynin “Nizami” pyesi tamaşaçılara
təqdim olundu. Əsərdə memar Əbdək
rolu Sidqi Ruhulla və Ələsgər Ələkbərova
tapşırıldı.
Ə.
Ələkbərovun ifa etdiyi Əbdək çox alicənab,
vətənpərvər bir şəxs olmaqla yanaşı,
dostu Nizamiyə sadiq qalan bir insan idi. Qorxmaz, mərd
ƏbdəkƏləkbərov xalqa inanan, ona arxalanan bir insan
olduğuna görə daim xalqının gözündə
ucalırdı. Xalq adamı olan, vətənin
mənafeyini göz bəbəyi kimi qoruyan Ədbək-Ələkbərovun
iradəsini heç nə sındıra bilmirdi. Qəhrəmanlıq səhnələrində aktyor
öz istedadından lazımi səviyyədə istifadə
edirdi.
1957-il sentyabr ayının 14-də A. İsgəndərovun
quruluşunda tamaşaya qoyulan M. Hyseynin “Cavanşir” əsərində
Ə. Ələkbərova Cavanşir obrazını ifa etdi.
Ələsgər Ələkbərov “Ədəbiyyat və
incəsənət” qəzetində (14.09.1957) yazırdı;
“Bu gün teatrımız yazıçı Hüseyn Mehdinin
“Cavanşir” tarixi-qəhrəmanlıq dramının ilk
tamaşası ilə yeni mövsümə başlayır. Hazırladığımız
bu əsərdə öhdəmə düşən Cavanşir
surəti Vaqifdən sonra mənim üçün ən
çətin və məsuliyyətli rollardandır. Xalqımızın yadelli qəsbkarlarla qarşı
qəhrəmanlıq mübarizəsindən bəhs edən bu
əsər üzərində kollektivimiz böyük həvəslə
işləmişdi. Bizim teatr qəhrəmanlıq
dramları tamaşaya qoymaqda zəngin təcrübəyə
malikdir. Ümid etmək olar ki, kollektivimiz
öz zəngin təcrübəsinə arxalanaraq dramaturqun
ilhamla yaratmış olduğu pyesi realist planda, monumental bir səviyyəyə
qaldıra bilmişdir”.
Ə.
Ələkbərovun ifasında Cavanşir böyük sərkərdə,
vətənini sevən bir insan, bacarıqlı dövlət
xadimi idi. Onun Cavanşiri mücərrəd
düşüncədən uzaq olan, yaşadığı
zamanın tələbləri ilə ayaqlaşan, böyük
arzularla yaşayan şəxsiyyət idi.
“Cavanşir rolunu oynayan Ələsgər Ələkbərovun
fəaliyyəti diqqəti xüsusilə cəlb edir. Ə. Ələkbərovun
yaradıcılığında qəhrəman şəxsiyyətlərin,
tarixi simaların obrazı nmüəyyən bir silsilə təşkil
edir və aktyor hər yeni obrazı yaradarkən
üslübuna xas olan mühüm bir keyfiyyəti, romantik qəhrəmanlıq
keyfiyyətini nümayiş etdirir… Cavanşir-Ə. Ələkbərovun məharətlə
yaratdığı surətlər silsiləsidir. Ə. Ələkbərov bütün rollarda
temperamentli və qızqındır.” (M.
Əlioğlu).
Ələsgər Ələkbərovun
yaratdığı Cavanşir obrazı onun Vaqif və Otellodan
sonra ifa etdiyi ən müvəffəqiyyətli səhnə qəhrəmanı
idi. Aktyor Cavanşirin mənəvi aləmini dərindən
duyurdu. Elə ona görə də o,
Cavanşiri həm sərkərdə, həm də ata kimi
tamaşaçılara ustalıqla çatdırırdı.
“Öz qəhrəmanının şahənə əzəmətinə
aludə olan Ələsgər Ələkbərov möhtəşəm,
ülvi bir hökmdar-vətəndaş surətu
yaradırdı” (C. Cəfərov).
Cavanşir-Ələkbərov yaşadığı
dövrün çəkişmələrini, etik və estetik
yaxınlığı təmsil edən sərkərdə
idi.
“Belə bir mürəkkəb xarakterli surətin səhnədə
canlandırması artisdən böyük
yaradıcılıq bacarığı və gərgin əmək
tələb edir. Bu mənada Ə. Ələkbərov
Cavanşir rolunu sadəcə olaraq oynamır, yaradır.
Oğlunun ölümünə qərar verən,
onun ölümündən sonra dərin iztirablar keçirən
Cavanşir-Ələkbərov nə qədər təsirli və
həyacanlıdır. Cavanşirdə-Ələkbərovda
eyni mürəkkəb psixoloji halları Bəhramla
üz-üzə gəldikdə, arvadının əsr
alındığını eşitdikdə və ən sevimli
ordu başçılarından Qartalın ağır işgəncələrdən
sonra ölmünü gördükdə müşahidə
edirik. Yaradıcı əməyin məhsulu
olan bu rolu istedadlı artistimiz Ələkbərovun yeni bir qələbəsi
saymalıyıq” (C. Xəndan).
Sərkərdə Cavanşirin parlaq obrazını
Ə. Ələkbərov öz təqdimatında əməli
ilə sözü, gücü ilə ağlı bir olan cəngavər
idi.
Ə.
Ələkbərov tamaşanın sözsüz yerlərində
də ağıllı nəzərləri ilə camaatı
dinləyərkən belə əzəmətli, sanballı
görünürdü. Cavanşir Ələkbərovun
yerişi də, baxışı da
düşünülmüş idi, obrazın psixologiyasına
uyğun gəlirdi.
Ə.
Ələkbərovun ifasında Cavanşir ağıllı cəngavər,
qorxmaz sərkərdə, bacarıqlı dövlət
başçısı idi. Onun Cavanşiri xalqla
birgə olan bir rəhbər idi. Ona görə
də aktyor bu mürəkkəb xarakterli obraz ilə
tamaşaçıların qəlbinə yol tapa bilmişdir.
“Ələkbərov Cavanşirin həyatı sona
çatdığını saralmış
varlığında, kədərli səsində, qəmli
gözlərində və taqətdən düşmüş
hərəkətlərində ifadə edirdi. O, yeganə və sevimli
oğlunu qətiyyən yaddan çıxara bilmədiyi
üçün tez-tez onu xəyalı ilə
danışır (16-cı şəkil), ömrünün mənasızlığını,
özünü məzəmmət edərək peşman
olduğunu ürəklərə od salan
bir dillə söyləyirdi. Burada aktyor bir
atanın dəhşətli faciələr
qarşısında diz çöküb gücsüz-taqətsiz
qaldığını ustalıqla canlandırırdı.
Öz qüvvət və qüdrəti ilə şöhrət
tapmış əzəmətli, vüqarlı
Cavanşir-Ələkbərov törətdiyi günahsız
faciə qarşısında sanki didilir, mənliyi
parçalanır… Aktyor Cavanşıirin bu
keyfiyyətlərini yüksək bədiilik və
emosionallıqla yaratdığından
tamaşaçıların hissinə, şüuruna, fəal
surətdə müdaxilə edirdi” (M. Allahverdiyev).
1957-ci ilin noyabr ayında teatr Moskvada keçirilən
Ümumittifaq teatr festivalında “Cavanşir” pyesi
tamaşacılara göstərildi və Ə. Ələkbərov
Cavanşir obrazına görə Ümumittifaq teatr
festivalının laureatı oldu. Moskva
tamaşacıları tərəfindən böyük rəğbətlə
qarşılanan bu tamaşadan sonra Y. Zavadski, N. Hikmət, V.
Komissarjevski Ə. Ələkbərovu təbrik edərək
onu dövrün ən böyük faciə aktyoru adlandırdılar.
Komissarjevski “Pravda” qəzetində (03.12.1957) yazır ki;
“Ələkbərovun Cavanşir rolundakı son dərəcə
təmkinli və sərt ifası onun bizim səhnəmizin ən
yaxşı faciə aktyorları sırasına
çıxarmaq üçün kifayətdir”.
Tamaşa
bitdikdən sonra böyük türk şairi N. Hikmət səhnə
arxasına gəlib, Ə. Ələkbərovu təbrik edərək,
qucaqlayıb dedi; “Ələsgər qardaş, sizin
yaratdığınız Cavanşir obrazı qorxmaz bir sərkərdə,
zəkalı dövlət başçısı olmaqla bərabər,
qartal kimi cəsurdur” (M. Allahverdiyev). Sonra N. Hikmət
“Teatr” jurnalında (1958, ą 1, s.100) yazırdı; “Bu tamaşada
baş rolu ifa edən Ə. Ələkbərov öz sənətkarlığı
ilə məni sevindirdi”.
1961-ci ildə M. Hüseyn “Alov” pyesini qələmə
aldı və bu əsəri Ə. Ələkbərova ithaf
etdi. Müəllif
yazırdı: “Səhnəmizin böyük sənətkarı,
dostum Ə. Ələkbərova ithaf edirəm”.
1961-ci il oktyabr ayının 28-də Mehdi Məmmədovun
quruluşunda “Alov” pyesi tamaşaya qoyuldu və müstəntiq
Fərhad Kamalov obrazına Ələsgər Ələkbərov
səhnə həyatı verdi.
Ə.
Ələkbərov müstəntiq Kamalov kimi
qayğıkeş, vətənpərvər, hər zaman ədalətin
keşiyində duran gözəl bir insan obrazı yaratdı. Onun Fərhad Kamalovu daim böyük arzularla
yaşayan dövlət keşikçisi idi.
“Fərhad Ələkbərov rəhimdil olduğu kimi,
amansız olmağı da bacarırdı. O, həqiqəti, ədaləti,
qanunu hər şeydən uca tuturdu. Həm də
qanun onun üçün özünün vicdan tələbi,
vətəndaşlıq borcu idi. O, düzlük və ədalət
yolunda məslək uğrunda vuruşan kimi vuruşurdu. Bu yoldakı fədakarlıq Ə. Ələkbərovun
obrazının şah damarını təşkil edirdi” (M. Məmmədov).
Ə.
Ələkbərovun ifa etdiyi Kamalov sakit təbiətə
malik ağıllı insan idi. O, vəzifəsini icra edərkən
heç vaxt hissə qapılmırdı, həmişə qəlbinin
səsinə qulaq asırdı.
“Ələkbərov … Fərhad Kamalovu dolğun bir
xarakter kimi tamaşaçılara sevdirir, onu öz qəlbinin
hərarəti və yaradıcı münasibəti ilə tamamlayırdı”
(M. Allahverdiyev).
SSRİ xalq artisti Ə. Ələkbərovun
yaratdığı dolğun müstəntiq obrazı müxtəlif
çətinliklərə dözməsinə baxmayaraq, həqiqəti
üzə çıxarmağa çalışan, namus
mücəssiməsidir. O, Calal Qaşqay və Rəfirə Rəhimli ilə
söhbətində nə qədər səmimi idisə,
Əmin Bəxtiyavovla söhbətində amansız idi.
“Fərhad-Ələkbərov ciddi, təmkinli və
müdrik idi.
Kamalovun səhnə surəti bu ifada, eyni zamanda, bir qədər
də ülviləşirdi, möhtəşəmlik kəşf
edirdi… İnsanın əxlaqi gözəlliyi
üçün mübarizədə hər hansı fədakarlığa
hazır olan və cəmiyyətə yad, saxta, rəzil adamlar
üzərində qələbə çalan bir qəhrəmanın
mənəvi ülviyyətini Ələkbərov daxilən,
ruhən duyur və yaşayırdı” (C. Cəfərov).
Ə.
Ələkbərov Fərhadın mənəviyyatındakı
zənginliyi tamaşaçıya xarakter cizgilərlə
göstərirdi. Ə. Ələkbərovun Kamalovu humanist insan
idi.
Kamalov-Ələkbərov həqiqəti tapmaq
üçün çox həyacan keçirirdi, narahat olurdu. Ələkbərovun
müstəntiqi daim Bəxtiyarovu ifşa edən bir insan idi.
“Bu surəti Ə. Ələkbərov böyük
ustalıqla ifa edirdi. Fərhad Kamalov amansız olduğu qədər
də insanpərvərdir, cəza verəndə çox
sağalmaz yaralara məlhəm qoyan təbibi xatırladır”
(L. Bədirbəyli).
Fərhad Ələkbərov əsl məqsədi tapmaq
üçün əlindən gələni əsirgəmirdi. O, Bəxtiyarovu ifşa edərkən
qəzəblənirdi. Bütün bu prosesləri
cilovlayan Fərhad Kamalov-Ələkbərov həqiqəti
axtarmağa çalışırdı.
Ə.
Ələkbərovun yaratdığı Fərhad Kamalov öz
mənəviyyatını qoruyan müstəntiq kimi
yaddaşlara həkk olundu. Onun ifa etdiyi bu obraz
bütöv xarakterə malik idi.
İmran AXUNDOV,
fəlsəfə
doktoru
Hürriyyət.- 2020.- 3-4 sentyabr.-
S.14.