Azərbaycan
diasporu və Şərqi Avropa
Şərqi Avropa dövlətləri demək olar ki,
1990-cı illərin sonlarında “Sovet İttifaqı” adlı
bir imperiyanın caynağından “Soyuq Savaş”ın
çökməsi ucbatından real müstəqilliklərini əldə
edə bildilər. 1939-1991-ci illər ərzində Şərqi
Avropa coğrafiyasına daxil olan bir çox dövlətlərin
xalqları heç zaman sovet işğalını həzm etmədilər.
Müxtəlif təsir vasitələri ilə
özgür dövlət ideyasına sahib çıxmaq
üçün mücadilə apardılar. Bu gerçəkliyi nə tarix, nə də kimsə
unutmamışdır. Əsas səbəbi
bunun siyasi və ictimai, sosial və etnomədəni, digər
inanclara bağlı idi. Ukryana, Estoniya, Litonya, Latviya,
Polşa, Çexiya, Slovak, Macarstan, Romanya, Bolqarıstan,
Albaniya, indi 8 ölkəyə bölünmüş
keçmiş Yuqoslaviya Federasiyası (Makedoniya, Serbiya,
Bosniya-Hersoqovina, Qaradağ (Çernoqariya), Xorvatiya, Montenerqo,
Kosova və Sloveniya) və Moldova artıq hansısa
imperiyanın təsiri altında yaşamaq istəmirlər. Bu dövlətlərin hər birində dövlət
şüuru və ictimai düşüncə “occupation”, hər
növ işğalçılığa qarşı olmaqdan
ibarətdir. İndi həmin dövlətlərin
çoxunda yeni nəsil Azərbaycan diaspor təşkilatları
vardır. Min dəfələrlə təəssüflər
olsun ki, həmin təşkilatlar nə yerli xalqlarla, nə
onların dövləti və nə də vətəndaş
cəmiyyəti ilə uzlaşan fəaliyyət sistemlərini
qurmayıblar.
İşğalçılıq
siyasətinə Şərqi Avropanın nifrətinin səbəbləri
Bu mövzuda tarxin ən dərin qatlarından indiki
dönəmə qədər istənilən sayda kitablar yazmaq
olar. Şərqi Avropa dövlətləri xalqları nə
ruslaşmaq, almanlaşmaq, nə də başqa bir nəhəng
dövlətin təsiri altında özümlüyündən
uzaq durmağı belə ağıllarına gətirmirlər.
Bu, ifrat və ya radikal dini-milli baxışlardan
doğan səbəblərə bağlı deyildir.
Bu sadəcə XX yüzilin sonlarında baş
qaldıran və XXI yüzildə isə, inkişaf etdirilməsinə
çalışılan “etnokulturoloji” sistemlərin ədalətli
şəkildə öz düzəni və standartlarına
bağlı olmaq fəlsəfəsinin
reallaşdırılması üçün atılan
addımlardır. Özümlü olmaq, dövlətinin
qorunması, neoimperiya siyasətlərinin əlaltısına
çevrilməmək, bərabərhüquqlu anlam içində
dünyada hürr yaşamaq prinsipi bu dövlətlərin ana
hədəfləridir. Qədim tarixə
diqqətlə baxılsa, xristianlığın
yayılması pərdəsi altında bu xalqların
yunanlaşdırılması və ya
italyanlaşdırlması hədəfləri
yaşanılmaışdır. Orta əsrlər
dövründə germanlaşma və son tarixi mərhələdə
isə, ruslaşdırma kimi dərin yaraların izlərini bu
xalqlar hələ də unutmayıblar. Biz
buraya ingilisləşdirmə, fransızlaşdırma,
isveçləşdirmə və digər problemləri əlavə
etmirik. Şərqi Avropa xalqları
yüzillərdir dini, milli, siyasi və digər baxımdan
“occupation”, yəni işğalçılıq siyasətinə
qarşı mücadilə aparıblar. Bu
yolda yüzminlərlə, bəlkə də milyonlarla insanlar
canlarından keçiblər. Elə buna görə də
düşüncə baxımından özgür dövlət
olmanın dəyərini yüksək səviyyədə bilir
və onu qorumağa çalışırlar.
Baltik
üçlüyünün hədəfləri
Baltikyanı
Litonya, Estoniya və Latviya dövlətləri etnogenezis
baxımından allaman və fin-uqor mədəni sisteminin bir
parçası olduqlarına və coğrafi strateji məkana
görə, tarixən “svenskar”, yəni hettlərin, daha sonra
“svey”lərin, yəni almanların, daha sonra isə, panslavyanizm
siyasətinin tərkib hissəsi olan ruslaşdırmanın
dini və milli əsarəti altında yaşamaq zorunda
qalıblar. Ancaq, tarixin sınaqlarından
keçərək özümlü bir toplum və dövlət
olmaq siyasətinə sahib çıxmağı da
bacarıblar.
Qərbi
slavyan kökənlilərin özgürlük hədəfləri
Şərqi Avropada bu gün Polşa, Ukrayna, Makedoniya,
Serbiya, Bosniya-Hersoqovina, Qaradağ (Çernoqariya), Kosova və
Sloveniya və Bolqarıstan kimi dövlətlər vardır. Bu dövlətlərin
heç biri “panslavyanizm” adı altında vahid dövlət
olmaq, ortaq milli dövlət siyasətində yer almaq, dini
baxımdan bütün olmaq kimi hədəfləri sərgiləmirlər.
Ona görə ki, ortada Rusiya və onun Moskva
Patriarxlığı ideyası mövcuddur. Rusiya isə bu dövlətləri və
toplumları “panslavyanizm” adı ilə slavyan toplumlarını
ruslaşdırmaq və bu özünün ərazilərinə
qatmaq kimi iddiaları 1556-cı ildən daşımaqdadır.
Şərqi Avropa slavyan xalqları onu da yaxşı dərk
edirlər ki, Rusiya slavyan aləmində ən nəhəng
coğrafi əraziyə sahib olsa da, bəşəri mənada
inkişafları hədəflərinə görə istənilən
anda məhv etmək siyasətindən əl çəkmir. Özəlliklə
XIX yüzillikdə Avropada başlanılan sənayeləşmə,
yeni mədəni sistemlər, iqtisadiyyatın idarə
olunması, bəşəri mənada siyasətlərin tamamilə
fərqli məcrada inkişafı Qərbi Slavyan xalqlarının
daha çox marağına səbəb oldu. Digər yandan daim müharibələr yolu ilə sərvət
qazanan və hegemonluq siyasətindən bir addım da olsun geri
çəkilmək fikrində olmayan Çarlıq və ya
Sovet Rusiyasına buna görə də isti münasibət bəsləmədilər.
II Dünya Savaşı dönəmində
Şərqi Avropanın işğalı və
amansızcasına yürüdülən siyasətin daha
böyük təsiri oldu. Polşa və
keçmiş Çexoslovakiyada 1950-1900-cı illərdə
yaşanılan proseslər bunları təsdiq edir. Bolqarıstanı zor
gücünə slavyanlaşdırmaq və rus-ortodoks kilsəsinə
bağlamaq da bu hədəflərdən biri idi. Halbuki, Sovet İttifaqı sözdə “sosializmi” və
“xalqların özgürlüyü” kimi ideyaları dünyaya
yaydığını iddia edirdi.
Macarstan və
Romanyanın özgürlük savaşı
Macarlar etnoloji düzən baxımından Türk
Dünyası dil ailəsinin “Fin-Uqor” qoluna
bağlıdırlar. Avropa mərkəzçi dövlət
sistemi orta əsrlərdə bu xalqı din pərdəsi
altında tamamilə fərqli bir anlayış içində
assimliasiyaya məruz qoymaq siyasətini yürüdüb.
Ona görə də macarlar demək olar ki,
Macarstan dışında Şərqi Avropanın əraziləri
boyunca yayılıblar. Polşa, Çex, Slovakiya,
Almaniya, Romanya, Fransa, Hollandiya və başqa Avropa ölkələrində
macar icmaların sayı heç də az
deyildir. “Soyuq Savaş” bitdikdən sonra,
Macarstanda üç siyasi-fəlsəfi ideya ortaya
çıxsa da (liberal, dini idarəetmə və milli) sonda
milli dövlət olmanın düzəninə dəstək
daha da böyüdü. Artıq Macarstan
özünü dövlət olaraq Türk Dünyası ailəsinin
bir parçası olaraq görür. Bu məqsədlə
Türk Dövlətləri Şurasına üzv olmaq
üçün rəsmi müraciət də edibdir.
Romanya (bizlər yalnış olaraq Rumıniya deyirik)
Moskva tərəfindən ikiyə bölündüyü
üçün, heç bir zaman Rusiyanı əfv etmək
fikrində deyil. Moldova bir bölgə olaraq bu dövlətin
tarixi ərazisidir. Hər iki dövlətin
xalqlarının ana dili də romen və ya roman adlanır.
Stalnizmin mirası olan bu ədalətsizlik həm
Romanyada, həm də Mldovada indinin özündə belə, lənətlənməkdədir.
Ona görə də Rusiya Moldovanı təhdid
altında saxlamaq üçün onun ərazisində
“rusdilli” əhalinin qorunması adı altında “Dnestryanı”
anklavını yaradıbdır. İndi bu iki dövlət
birləşmək və tarixi baxımından bütün olmaq hədəflərinin
yollarını arayırlar.
Balkan
paktının astar üzü
Ötən yüzilin ortalarında İtaliyada Benito
Mussolini, Almaniyada Adolf Hitler, Sovetlər Birliyində İosif
Stalin kimi diktatorlar Balkan yarımadasını ələ
keçirməklə Ağ dənizə sahib olmaq hədəflərini
açıq şəkildə elan etməkdən çəkinmirdilər. Savaş dönəmində
Sovetlər Birliyinin revanş götürməsi sayəsində
Balkanlarda Yuqoslaviya Federativ Dövləti adı altında
Moskva istədiyinə nail ola bildi. Panslavyanizmi
qəbul etməyən bölgə insanlarına inad, Stalin mənşəcə
xorvat olan Broz Tito kimi diktatoru iqtidara gətirdi və 1943-cü ildən
1980-ci ilə kimi bu qeyri adi insan ən sərt qayda-qanunlarla
“federasiya”nı qorumağa çalışdı. İndi fərqli dini təriqətlərə və
baxışlarla yanaşı, Broz Tito rejiminin
buraxdığı çatlar bu dövlətin səkkiz yerə
parçalanmasına səbəb olubdur. Son
zamanlar yerli analitiklər Moskvanı belə bir yalnış
siyasətinin acı sonluğuna görə sərt şəkildə
tənqid edirlər.
Ukryana
modeli ən düzgün yanaşımdır
Azərbaycan diasporunun Şərqi Avropa ölkələrində
ən çox məskunlaşdığı ölkə təbii
olaraq Ukraynadır. Ukrayna tarixən slavyan-türk
işbirliyini ən fəal şəkildə müdafiə edən
ölkədir. Bu dövlətin ərazisindəki
qədim kurqan mədəniyyətinin əski türk tarixinə
bağlı olduğunu da inkar etmirlər. Elə
buna görə də həmin ənənələri davam
etdirmək məsələsində problemlər yaranmır.
Bizim fikrimizcə, Şərqi Avropa dövlətlərində
milli diaspor siyasətimizin düzgün aparılması
üçün, Ermənistanın
işğalçılıq siyasətini də daim gündəmə
gətirməkdə problemlər olmayacaq. Çünki,
bu dövlətlər “occupation” siyasətini əsla qəbul
etmirlər. Bu 20 dövlətlə
uzlaşmaq deməkdir. Onların da dərdləri
eynilə bizim taleyimiz kimidir. Həmin
dövlətlərin çoxunda indi Azərbaycan diasporu təşkilatları
mövcuddur və səfirliklərimiz vardır. Şərqi Avropa dövlətlərinin vətəndaş
cəmiyyəti, siyasi partiyaları, elmi mərkəzləri,
parlamentləri və digər infrastrukturları ilə ortaq fəaliyyətlər
nəticəsində Azərbaycan Avropanın 20 dövləti
ilə vahid konsepsiya irəli sürə bilər. Bu, “OCCUPATİON” əleyhində xalqların və
dövlətlərin sürə biləcəyi beynəlxalq
birgə mübarizəsinə çevrilə bilər. Ermənistanın bu dövlətlərdə təsir
dairəsi də yox kimidir. İşğalçılıq
siyasətinə qarşı beynəlxalq həmrəyliyin hərəkata
çevrilməsi prosesləri güclənərsə, o zaman
dünyanın hər yerində Ermənistanı baykot etməyin
yolu da asanlaşar. Beynəlxalq təzyiq bu
gün ən güclü silahlardan biridir. Azərbaycan
diasporu bu məsələdə aktiv olmalıdır ki, istənilən
nəticələr də səmərəli olsun. İndiyə kimi bu barədə çox nadir hallarda
fikirlər səsləndirilibdir. Fikrimizcə
artıq zamanın özü yetişib.
Hürriyyət.-
2020.- 22-23 sentyabr. S. 10.