Ağadadaş Qurbanov və Cəfər Cabbarlı
dramaturgiyası
(əvvəli ötən sayımızda)
“Aydın” tamaşasının
tənqidə məruz
qalmasına baxmayaraq, əksər şair, yazıçı və dramaturqlar A.D.Qurbanovun təbii və təsirli ifasını xüsusi qeyd etdilər. Bildirdilər ki, Ağadadaş
Qurbanov Azərbaycan səhnəsinin, xüsusən
gənclər teatrının
ən görkəmli aktyorudur. Onda böyük bacarıq,
çağlayan istedad
vardır.
Beləliklə, Aydın obrazı A.D.Qurbanovun yaradıcılıq
bioqrafiyasının dönüş
nöqtəsidir və
dünya dramaturgiyasına
çıxmaq üçün
bir tramplin oldu.
1955-ci il yanvar
ayının 29-da C.Cabbarlının
“1905-ci ildə” pyesi altıncı (1931, 1932, 1935, 1937, 1944) dəfə tamaşaçıların
ixtiyarına verildi. Bu quruluşda erməni
kapitalisti Ağamyan obrazı A.D.Qurbanova tapşırıldı.
Ağadadaş Qurbanovdan əvvəl bu obrazın S.Səlimbəyov, D.Şaraplı,
F.Süheyli, A.Gəraybəyli,
Ə.Kamalov kimi ifaçıları var idi. Şübhəsiz ki, Ağamyan
obrazını yaradan bu ifaçıları A.D.Qurbanov görmüşdü.
Bu da onun
məsuliyyətini birə
on artırırdı.
Tamaşadakı azərbaycanlı Əmirsalan
bəy Salamov (Ələsgər Ələkbərov)
və erməni Ruben Ağamyan (Ağadadaş Qurbanov) böyük kapitalistlərdi. Rus millətindən olan General qubernator (Ağasadıq Gəraybəyli)
bu iki kapitalisti
ayrı ayrılıqda
əla alaraq iki millət arasındakı qırğının
səbəbkarı olur.
Tamaşada iki erməni Ruben Ağamyan-A.D.Qurbanovla Eyvaz
Əsriyan-R.Əfqanlı arasında
gedən dialoqdan erməni millətinin hansı pis niyyətə quluq etdiyi aydın görünürdü.
“Zahuru görünüşü,
jestli, rəftarı etibarilə Ruben Ağamyan
Salamova bənzəmir. O, nüfuzli,
hiyləgər, siyasətçi,
təmkinli bir erməni kapitalistidir. Hər ikisinin imanı, dini, vicdanı puldur. Ağadadaş Qurbanovun yaratdığı
xarakter tam mənada inandırıcı təsir
bağışlayır” (M.Rəfili).
A.D.Qurbanovun ifa etdiyi Ağamyan
mürəkkəb insan
idi. Hər yerdə
millət adından danışan bu naqis tip, kapitalist olmaqla yanaşı tipik erməni burjua-millətçisi idi.
“Bu obraz (Ağamyan-İ.A.)
aktyorun istedadı, sosial-tarixi məzmuna malik obrazı ustalıqla oynamaq məharəti hiss olunacaq dərəcədə güclü
idi. Salamovla sinfi cəhətdən
qohum olsa da, Ağamyan real, fərdi keyfiyyətləri
olan bir surətdir. O, zahirən
mədənidir, oxumuşdur,
siyasətçidir; xaraktercə
təmkinli və hiyləgərdir; harda necə davranmağı, necə danışmağı
bacarır. Lakin onun bir xüsusiyyəti də vardır; o da budur ki, o tezliklə
zahiri pərdəni üzdən ata bilir, həyasızlığını
büruzə verir; bunun üçün kifayətdir ki, onun əleyhinə gedəsən. Ağadadaş Qurbanov surətin əsas cizgilətrini tamaşaçıya təbii,
zəngin, ifadəli çatdıra bilirdi” (R.Hüseynov).
A.D.Qurbanov Ağamyan obrazını ifa edərkən düşündürücü, incə detallardan məharətlə istifadə
edə bilirdi.
1957-ci il may ayıın
11-də C. Cabbarlının “Almaz” pyesi Ə. Ələkbərovun quruluşunda
yenidən tamaşaya qoyuldu.
“Almaz” tamaşası
1931-ci ildə A.Tuqanov
və C.Cabbarlının,
1936-cı ildə Ağəli
Dadaşovun və
1943-cü ildə Səftər
Turabovun quruluşlarında
tamaşaya qoyulmuş,
bu tamaşalarda Mirzə Səməndər
rolunun klassik ifaçısı Mirzağa
Əliyev olmuşdur. Mənbənin qeyd etdiyinə görə Mirzə Səməndər rolunu Ə.Qəmərli və A.M.Şərifzadə də
ifa ediblər.
Mirzə Səməndər obrazı
A.D.Qurbanovun Cəfər
Cabbarlı yaradıcılığında
üçüncü rolu
idi. O, hələ 1944-cü ildə Gənc Tamaşaçılar Teatrında
“Aydın” tamaşasında
Aydın, Akademik teatrda “1905-ci ildə” əsərində Ağamyan
rollarını müvəffəqiyyətlə
ifa etmişdir. Bu obrazlar (Aydın,
Ağamyan və Mirzə Səməndər)
tamamilə bir-birinə
zidd olan obrazlardır.
Teatr tarixində
barmaqla sayılacaq elə aktyorlar məlumdur, yaratdıqları
obraz onların adı ilə bağlı olur. Mirzə Səməndər
obrazı tam məsuliyyəti
ilə demək olar ki, Mirzağa
Əliyevin adı ilə bağlıdır.
Onun ifasından sonra bu obrazı ifa etmək son dərəcə çətin
və məsuliyyətlidir.
A.D.Qurbanov bu məsuliyyəti
dərk edib, mükəmməl Mirzə
Səməndər obrazını
yaratmağa müvəffəq
oldu.
“M.A.Əliyev kimi
mahir sənətkardan
sonra Mirzə Səməndəri oynamaq,
özü də demək olar ki, eyni tamaşaçılar
üçün oynamaq
heç də asan deyildi. Odur ki, aktyor rola
böyük məsuliyyət
hissi ilə yanaşır, özünün
illərdən bəri
damla-damla toplamış
zəngin təcrübəsindən,
realistik sənətkarlığından
daha böyük həvəslə, daha artıq diqqət və səylə istifadə edərək, qarnından uzağı görə bilməyən
bir tüfeylinin, avam camaatın qanını soran bir xainin murdar
simasını bacarıqla
nümayiş etdirir. Budur A.D.Qurbanovun-Mirzə Səməndərin
“Qurban olum Məhəmmədin şəriətinə”
sözləri eşidilir
və o, tələsik,
yöndəmsiz hərəkətlərlə
səhnədən keçir.
Almazın otağı yanında
nəyi isə hirslə vurub, kənara atır. Bu onun surətini
azaldır. Başını
sağ cinahı üstündən döndərib,
hirsliklə yanan gözləri ilə gözlük altından xain-xain Almazın qapısına nəzər
salır. Tamaşaçılar arasında bir
tərpəniş yaranır.
Lakin A.D.Qurbanov bunları hiss etmir. Öz varlığını rolun
varlığı içərisində
əridərək yox
olur” (İ.Kərimov).
O dövrdə Mirzə Səməndəri ifa etmək aktyordan məsuliyyət tələb
edirdi. Çünki həmin tamaşaçılar
M.A.Əliyevin Mirzə
Səməndərinə dəfələrlə
tamaşa etmişdilər.
Onlar ilk baxışdan A.D.Qurbanovun
Mirzə Səməndərindən
irad tutmağa çalışırdılar. Lakin A.D.Qurbanovun böyük sənəti bütün bu düşüncələri
dəf etdi. Tamaşaçıları yaratdığı obrazın içərisinə
daxil etdi. İstər-istəməz tamaşaçılar onun yaratdığı Mirzə Səməndəri
qəbul etdilər.
A.D.Qurbanovun ifasında Mirzə Səməndər Almaza (L.Bədirbəyli) qarşı
son dərəcə kinli
olan məktəb müdiri idi. O, Almazın
hətta kiçik hərəkətini belə
nəzarətdə saxlayırdı.
Onun ifasında Mirzə Səməndər insana şər atan, rüşvətə həris
bir insan idi. Mirzə Səməndər-A.D.Qurbanov lazımi səviyyədə
müəllim deyildi.
O, kəndə baş
verənlərə də
qarışmırdı. Onun bir məqsədi var idi Almaza mane olub, yeniliyə qarşı çıxmaq.
Bütün bu deyilənləri
yüksək səviyyədə
ifa edən A.D.Qurbanov Mirzə Səməndər obrazı
ilə öz sələfinin layiqli varisi olduğunu sübut etdi.
1960-cı
il mart ayının
18-də C.Cabbarlının “Dönüş” pyesi ikinci dəfə A. İsgəndərovun quruluşunda
səhnəyə qoyuldu.
“Dönüş” ilk dəfə
1932-ci ildə İ.Hidayətzadə
və C.Cabbarlı tərəfindən tamaşaya
qoyulmuş, Qüdrət
Arslanı Ülvi Rəcəb və Rza Təhmasib ifa etmişdir. İyirmi səkkiz
ildən sonra tamaşaya qoyulmuş “Dönüş”ün taleyi
ilk quruluşda olduğu
kimi uğurlu olmadı. Bu quruluşda Qüdrət Arslan rolunu A.D.Qurbanov
ifa etdi.
Tamaşada Qüdrət Arslan-A.D.Qurbanov
keçmiş yazıçı
və müəllimdir. Gülsabah (L.Bədirbəyli
və S.Bəsirzadə)
Qüdrət Arslana müasir mövzudan pyes yazmağı tapşırır. Ötgün (M.Cənizadə) adlı gənc fəhlə yazıçını əsər
yazmağa ruhladırır.
Bacarıqlı insanların, əsasən
qadınların səhnəyə
gəlməsinə yardımçı
olur.
A.D.Qurbanov ona tapşırılan Qüdrət Arslan obrazının səhnə
həllini düzgün
tapmış və sələfləri kimi obrazın yeni həyatla ayaqlaşmağını,
zamanın nəbzini tutmağını cəhd
edən insan kimi ifa edirdi.
1961-ci il sentyabr
ayının 23-də C.Cabbarlının
“Od gəlini” faciəsi dördüncü
dəfə tamaşaya
qoyuldu. Rejissor Ə.Şərifov Əbu Übeyd rolunu A.D.Qurbanova tapşırıldı.
1928, 1933,
1939-cu illərdə müxtəlif
rejissorlar tərəfindən
tamaşaya qoyulan “Od gəlini” faciəsində Əbu Übeyidi Rza Təhmasib, İsmayıl Osmanlı, Sidqi Ruhulla kimi sənətkarlar
ifa etmişlər.
“Od gəlini” faciəsində müəllif
zəhmətsevər Azərbaycan
kəndlilərinin çətin
həyatını, feodal-patriarxal
münasibətlərini amansızlıqla
tənqid etmişdir.
A.D.Qurbanovun ifa etdiyi Ərəb-islam
xilafətinin əmiri
Əbu Übeyd mühüm obrazlardan biri, yadelli ərəb
qəsbkarlarının tipik
nümayəndəsi idi. Bu istismarçı ərəb
əmiri xalqın əziyyətlə suvarılmış
torpaqlarını, zəhmətlə
əldə etdikləri
sərvəti qəsb
etmək üçün
hər şeyə hazır idi. A.D.Qurbanovun ifasında Əbu Übeyd qəddar, amansız, kinli bir vali olsa
da, Azərbaycan xalqının döyüş
əzmini sındıra
bilmirdi. Kəndlərdən gələn xəbərlər
Əbu Übeyd-A.D.Qurbanovu
sarsıdırdı. O, bütün xalq üsyanının səbəbini
Elxan da (R.Əfqanlı və Ə.Zeynalov) görürdü.
İmran AXUNDOV, fəlsəfə
doktoru
Hürriyyət.-
2020.- 24-25 sentyabr. S. 14.