Sənətin
nur işığında
Deyirlər teatr bəşəriyyətin
kəşf etdiyi möñüzəsi və ən böyük bir
varlığıdır. Dünyanın bütün sevinclərini,
insanların arzu və xəyallarını, qüvvətli
ehtiraslarını, xeyrin qələbəsini, şər
işin, xəyanətin məğlub edilməsini səhnədə
görmək, prometey qəlbli insanların qəhrəmanlığından
ruhlanmaq tamaşaçılara həmişə xoş gəlir.
Düşünürəm ki, teatrın vəzifəsi
insanda özünə qarşı qürur hissi oyatmaqdan, onun
həyatda ən yaxşı, ən mühüm, ən əziz,
müqəddəs bir məxluq olmasını və ondan
başqa diqqətə daha çox layiq bir varlıq
olmadığını söyləməkdən ibarətdir.
Fəaliyyətə
başladığı gündən Azərbaycan teatrı
öz repertuarının coşğun miqyasını ildən-ilə
genişləndirərək teatrlarımızın
yaradıcılıq inkişafında xüsusilə Azərbaycan
dramaturgiyasının banilərinin M. F. Axundzadənin, S. S.
Axundovun, C. Məmmədquluzadənin, H. Cavidin, C.
Cabbarlının, Ə. B. Haqverdiyevin, M. S. Ordubadinin, A.
Şaiqin, A. Səhhətin, N. B. Vəzirovun, İ. Əfəndiyevin,
B. Vahabzadənin, İ. Şıxlının sənət
axtarışları çox böyük rol oynayaraq əvəzsiz
aktyor nəsli sınaqlardan çıxaraq əsl sənət
fədaisi kimi püxtələşərək hər bir
yaradılan səhnə əsəri əlamətdar hadisəyə
çevrilib. Klassik dramaturgiyaya müraciət
böyük realist aktyor məktəbinin ən parlaq
simalarını Azərbaycan mədəniyyətinə bəxş
edib. Aktyor tanıyıram ki, bu sənət
işığından nurlanaraq inkişaf edib, püxtələşib
və öz sənət yolunu hay-küysüz, vicdanla
inkişaf edirib. Ömrünün 45 ilini
Azərbaycan Teatr sənətinin inkişafına həsr edən
Sovqat Səmədova tək.
Atası uzun illər polisdə
işlədiyindən əslən Oğuz rayonundan olan Səfər
kişi müharibədən sonra
1946-cı ilə kimi Şəkidə çalışıb.
1946-cı ildə isə Xaldan rayonuna işləmək
üçün göndərilib. Elə
bu ildə də Sovqat Səfər qızı Səmədova
Xaldan rayonunun Aşağıbucaq kəndində anadan olub.
Ancaq o illərdə ana nənəsinin himayəsində
Şəkidə böyüyüb, boya-başa çatıb.
1957-ci ildə Xaldan rayonu ləğv
olunduğundan atası yenidən işləmək
üçün Şəkiyə göndərilib. Orta təhsilini yeddinci sinifə kimi oxuyan Sovqat məktəbdən
erkən ayrılmalı olub. Səbəb
isə atasının aftomobil qəzasından sonra işləyə
bilməməsi, böyük qardaşının isə həqiqi
hərbi xidmətdə olması ailənin böyük maddi
çətinliklərlə üzləşməsi ilə
bağlı idi. Bu ehtiyac üzündən
anası ailəyə kömək məqsədilə onu orta məktəbin
yeddinci sinfindən çıxararaq Şəkidə fəaliyyət
göstərən 2 saylı İpəkçilik
Kombinatında işləməyə göndərib.
Burada üç ay şagird olaraq çalışan Sovqat
sonradan usta olaraq fəaliyyətini davam etdirib. Bununla
yanaşı həmçinin Şəkidə fəaliyyət
göstərən Fəhlə-gənclər məktəbində
də təhsilini davam etdirib. Bu məktəb
o illərdə Şəkidə 11 saylı orta məktəbin
gecə növbəsi olaraq fəaliyyət göstərirdi.
Orta məktəb illərindən özfəaliyyət
dərnəklərinə olan həvəsi müəllimlərinin
də diqqətindən kənarda qalmırdı. Məktəbin demək olar ki, bütün tədbirlərində
yaxından iştirak edirdi. Bu illərdə
İpək Kombinatının nəzdində olan Mədəniyyət
evində Xalq Teatrı fəaliyyət göstərirdi.
O, kombinatda çalışdığı müddətdə
həmçinin Xalq Teatrına üzv yazılıb. Hətta Xalq Teatrına olan həvəsinə görə
anası tərəfindən verilən müəyyən məbləğli
pulu yığaraq fabrikdə onunla yanaşı işləyən
işçi yoldaşına verərək bir saat ərzində
onun əvəzinə işləməsi şərtilə məşqlərdə
iştirak etmək üçün icazələr alardı.
Çünki onun Xalq Teatrına getməsinə
ailə üzvləri narazı idilər.
Tarixi məmbələrə
nəzər salarkən görürük ki, 1879-cu ildə
İpəkçilər şəhəri olan Şəkidə
ilk dəfə barama ambarında, maarifpərvər
yazıçı Rəşidbəy Əfəndiyevin təşəbbüsü
ilə M. F. Axundzadənin “Hacı Qara” komediyası yerli həvəskarlarla
tamaşaya qoyulub. 1933-1950-ci illərdə Şəkidə
fasilələrlə Dövlət Dram Teatrı, 1959-1975-ci illərdə
isə Xalq Teatrı fəaliyyət göstərib.
Sonradan ailə həyatı
quran aktrisanın bu həyatı da bir faciənin nəticəsində
uğursuz olub.
Cəmi bir il iki ay sürən bu izdivacdan
dünyaya gələn bir övladı ilə ata evinə
qayıtmaq məcburiyyətində qalıb. O illəri
xatırlayan aktrisa Sövqat Səmədova deyir: “Elə bir vəziyyət
yarandı ki, mən ata evimə gəldikdən sonra ailəmizdə
olan müəyyən problemlər üzündən tək
qalmalı oldum. Qonşuluqda yaşan bir qız o
zamanlar Mədəniyyət evində katibə olaraq
çalışırdı. O da ailə həyatı
qurmuşdu. Bu zaman mən Mədəniyyət
evinə getdim ki, onun əvəzinə katibə olaraq
çalışım. Mədəniyyət evinin
direktoru Nazim Bilalov dedi ki, mən sənin Kombinatda fəaliyyət
göstərən Xalq Teatrında olan
çıxışlarından xəbərdaram. Sən bizə
səhnədə kömək et, biz də
səni işlə təmin edək. Mən
razılıq vermədim ki, daha Şəkidə səhnəyə
çıxa bilmərəm. O zaman yerində xidmət
deyilən kolxoz və sovxozlarda əməkçilər
qarşısında konsert proqramları göstərilirdi.
Nazim Bilalaov hələ ki, bu qastrol səfərlərində
iştirak etməyimi istədi və dedi ki, nə zaman Şəkidə
səhnəyə çıxmağa hazır olsan, istəsən
o zaman çıxış edərsən. Beləliklə
mən razılıq verdim və Mədəniyyət evində
işə başaldım”.
Bir müddətdən sonra Mədəniyyət
evinin nəzdində “Namus” pyesi hazırlanarkən aktrisa Sovqat
Səmədovaya 22 yaşında olarkən Süsənbər
obrazı həvalə olunub. Ancaq aktrisa
çatışmamazlığı üzündən
Şpanik obrazını oynayacaq bir şəxs
tapılmayıb. Bu zaman Mədəniyyət
evinin mərhum rejissoru Məmmədkəbir Hacıoğlu ona
Şpanik obrazını da oynamağı həvalə edib.
Çox böyük tərəddüdlərdən
sonra aktrisa həm Süsənbər həm də Şpanik
obrazları ilə ilk dəfə səhnəyə
çıxmalı olub. Bu zaman Şəki
rayon Partiya Komitəsinin birinci katibi olan Sadıq Murtuzayev və
ikinci katibi olan Ənvər Nəzərli hazırlanan
tamaşaya baxaraq onu təhvil alıblar. İlk
səhnə debütünü xatırlayan aktrisa “Namusu təhvil
verdik. Komissiya üzvləri tamaşaya
baxdılar. Müzakirədə hər kəs
ancaq Şpanikdən danışır. Maraqla
hər kəs soruşur ki, kimdir Şpaniki oynayan. Mərhum
Nazim müəllim də məni göstərib dedi ki, bu
ölmüş (gülür). Məni görən
hər kəs isə inanmır ki, axı bu cavandır. O
zaman Sadıq Murtuzayev mənə dedi ki, daha bundan sonra cavan
obrazlar oynamayasan. İnanırıq ki, sən
xarakterlər yaradan bir aktrisa olaraq yetişəcəksən.
Belə oldu ki, mən Xalq Teatrında qalıb
aktrisa olaraq işləməli oldum” – deyir.
Beləliklə Sovqat Səmədova
1972-ci ilin aprel ayından Xalq Teatrında aktrisa olaraq fəaliyyətə
başlayıb. 1975-ci ildə mərhum rejissor Vaqif Abbasovun və direktor
Nazim Bilalovun rəhbərliyi ilə yeni Dövlət Dram
Teatrı yaradılaraq bərpa olunub və az
müddət ərzində böyük uğurlar qazana bilib. Bu zaman xalq teatrında fəaliyyət göstərən
aktyor heyətindən Rafiq Yunusov, Sovqat Səmədova və
Aydın Əlibalayevdən imtahan götürülərək
yeni bərpa olunan teatra cəlb olunublar. Bu
minvalla aktrisa 1975-ci ildən 2012-ci ilin dekabr ayınadək
Şəki Dövlət Dram Teatrında 37 illik səhnə fəaliyyətində
aktrisa olaraq çalışıb.
Şəki Dövlət Dram
Teatrının səhnəsində yüzdən artıq
obrazlar qaleriysı yaradan aktrisa “Komsomol poeması”da Gülcahan
Ana, “Quşu uçan budaqlar”da Kaftar, “Adamın adam”da Xəbərçi
Xədicə, “Müsyo Jordan və Dərviş Məstəli
şah”da Xanpəri, “Hacı qara”da Tükəz, “Bir saatlıq
xəlifə”də Səkinə xanım, “Lənkəran
xanın vəziri”də Nisə xanım, “Aydın”da
Böyük xanım, “Yalan”da Güllü xala, “Şirinbala bal
yığır”da Dilşad, “Kəndimizin narları”da Maral,
“Hökm”də Dilsüzə, “Kral Lir”də Kordelya,
“Arvadımın əri”də Zərifə, “Ustalar”da Miramixa,
“Onun iki qabırğasın”da Qəşəm ana obrazları
maraqla baxılan və böyük ustalıqla yaradılan səhnə
obrazlarının bir qismidir.
Bu gün də Şəki Dövlət
Dram Teatrında çalışdığı müddət ərzində
sənət dostlarından söhbət düşüərkən
Sovqat Səmədov bir qədər kövrək səslə
danışdı: “Bu illər ərzində sənət
dostlarımdan söhbət düşərkən mərhum
rejissorumuz, əməkdar incəsənət xadimi
Hüseynağa Atakişiyevi xatırlamaya bilmirəm. Əslində o, mənim tək sevimli rejissorum
olmayıb. Şəki Dövlət Dram
Teatrında mənim qardaşım, sirdaşım, müəllimim
olub. Onunla bağlı nə qədər də
danışsam bitməz, tükənməz”.
Aktrisa Məmmədkəbir
Hacıoğlu, Rahib Mustafayev, Vaqif Abbasov, Hüseynağa Atakişiyev,
Cahangir Novruzov, Muxtar İbadov, Mirbala Səlimli kimi peşkar Azərbaycan
teatrının professional rejissorlarının
quruluşlarında maraqlı obrazları ilə hər zaman
onların diqqətini cəlb etməyi bacarıb. Həmçinin
Şəki Dövlət Dram Teatrının səhnəsində
Cahangir Novruzov, Gülşad Baxşıyeva, İbrahim
Əliyev, Hüseynağa Atakişiyev, Muxtar İbadov, Maya
Əliyeva, Fərman Abdullayev kimi sənət dostları ilə
birlikdə çiyin-çiyinə çalışaraq,
müxtəlif səpgili əsərlərdə tərəfmüqabili
olub.
1974-cü ildə Dövlət
Akademik Musiqili Teatrı Şəkiyə qastrol səfərinə
gələn zaman bu teatrın baş rejissoru Vaqif Ağayev
Sovqat Səmədovanın Xalq Teatrında olan obrazlarda
ifasını gördükdən sonra onu işləmək
üçün bu teatra aktrisa olaraq dəvət edib. Ancaq 1975-ci ildə
Şəki Dövlət Dram Teatrı yenidən bərpa
olunduğu üçün aktrisa bu dəvəti qəbul etməyib.
Aktrisa o illəri xatırlayarkən deyir: “1974-cü ildə
Dövlət Akademik Musiqili Teatrı Şəkiyə “Qaynana”
komediyası ilə qastrol səfərinə gəlib. Burada mən
görkəmli sənətkarımız, xalq artisti Nəsibə
Zeynalova ilə yaxından tanış ola
bilmişəm. Bu tanışlıq sonradan
böyük dostluğa hətta ana və övlad qədər
sıx olan münasibətlərə çevrilib. Hətta Cahangir Novruzov 1985-ci ildə bizim Şəki
Dövlət Dram Teatrına baş rejissor təyin olunduqda mən
onun bacısı kimi çox yaxından qayğıları ilə
məşğul olmuşam. O zamanda da Nəsibə
Zeynalova da mənim
Dövlət Akademik Musiqili Teatrına aktrisa olaraq
getməyimi təkidlə istəyirdi. Ancaq mən
doğma Şəkidən ayrıla bilmədim”.
Sovqat Səmədova 2013-cü ilin yanvar ayından etibarən isə Bakı Uşaq Teatrında aktrisa olaraq fəaliyyətini davam etdirir. Bu teatrın səhnəsində “Əs-Xaş”da Mərhəmət, “Göyçək Fatma”da Nənə, “Humayın yuxusu”da Nənə, “Dələduz siçanlar”da Ana siçan, “Qış yuxusu”da Küpəgirən, “Çay dəsgahı”da Nağılçı, “Ballı”da Ballı, “Bəla”da Ana kimi maraqlı obrazlar qaleriyası yaradan aktrisa İntiqam Soltan və İlhamə Əhmədova kimi rejissorlarla çalışır.
Aktrisa fəaliyyəti müddətində bir sıra bədii və sənədli filmlərdə də maraqlı obrazlar yarada bilib. Belə ki, “Axırıncı dayanacaq”, “Sübhün səfiri”, “Anai”, “Qaynanamız”, “Bağlı qapı”, “İmtahan”, “Qız qaçırma-2”, “Baldızım”, “O dünyadan salam”, “Niyə-2”, “Döngələr”, “İşığa doğru”, “Qız yükü”, “Günahkarlar”, “Könül yarası”, “Üç bacı”, “Bir qadın” bədii eləcə də sənədli televiziya filmlərində də maraqla qarşılanan rəngarəng və bitgin obrazlar yaratmağa müvəffəq olub. Bununla yanaşı aktrisanın kino fəaliyyəti Türk kinomotoqrafiyasının da diqqətindən kənarda qalmayıb. Belə ki, “Həyat varsa”, “Mahmud və Məryəm” filmlərinə dəvət alan aktrisa maraqlı surətlərə çəkilib.
O, fəaliyyəti müddətində bir çox Fəxri fərmanlarla və eləcə də Beynəlxalq Teatr Festivallarının mükafatları ilə təltif olunub.
Bu gün bir oğul, dörd nəvəsi olan aktrisa Sovqat Səmədova yaradıcılığı ilə körpə fidanlarımızın qarşısında maraqlı və orjinal surtətləri ilə çıxışlardan böyük zövq alır. Yaşayır və yaradır. Sənətin nur işığında parlayan günəş tək varlığını sübüt edir. Sənətkar ömrü yaşanan illərlə deyil, görülən əməllərlə ölçülür. Sənətkar var ki, ömrünü “yüksək titullar qazanmağa” sərf edir, qısa zamanda sənətin zirvələrini fəth edir. Sənətkar da var ki, qəlbini piltə-piltə əridir, öz insani və vətəndaşlıq borcunu təmkinlə, hay-küysüz yerinə yetirir, məqsədi, amalı uğrunda daima hərəkətdə, inkişafda olur.
Anar
Burcəliyev, teatrşünas
Hürriyyət.-
2020.- 11-13 yanvar. S. 14.