Ərazi itkilərimizin
səbəbləri və
tarixi gerçəklər
4-5
may 1994-cü il Bişkek şəhərində Müstəqil
Dövlətlər Birliyi (MDB) Parlamentlərarası
Assambleyanın, Qırğızıstan Respublikası
parlamenti, Federal iclas və Rusiya Federasiyasının təşəbbüsü
ilə görüş iştirakçıları Qarabağ
müharibəsi vaxtı cəbhə bölgəsində atəşkəsi
nəzərdə tutan və ya sülhə
çağırış məqsədli və hüquqi
xarakter daşımayan sənəd “Bişkek protokolu” tərtib
edirlər.
Sənədin
imzalanması ilə bağlı fərqli iddialar mövcuddur.
İkinci
iddia. Sənəd Azərbaycan tərəfindən 8 may
1994-cü ildə imzalanmışdır. Sənədə Ali
Sovetin sədri Rəsul Quliyev və DQAİ-nin rəhbəri
şəxsində Şuşa rayonu İH
başçısı N.Bəhmənov, erməni tərəfindən
Ermənistan parlamentinin sədri Babkan Ararksyan və DQEİ rəhbəri
şəxsində DQR parlamentinin sədri Karen Baburyan imza
atmışdır. Sənəd 12 may 1994-cü ildən
qüvvəyə minmişdir. Elə həmin gündən cəbhə
xəttində aktiv hərbi əməliyyatlar müvəqqəti
olaraq dayandırılmışdır.
Azərbaycan
tərəfi sənədə iki əlavə ilə imza
atmışdı. Bişkek protokolunun 5-ci abzasında
“tutulmuş ərazilər” sözləri “işğal
olunmuş ərazilər” sözləri ilə əvəzlənmiş
və atəşkəsdən sonra cəbhə xəttində
yerləşdiriləcək müşahidəçilərin
isə “beynəlxalq müşahidəçilər
missiyası” olması qeyd olunmuşdur.
Bu sənədə
əsasən tərəflər beynəlxalq vasitəçilik
sayəsində “Böyük sülh sazişi” imzalamalı
idilər.
Sənəd
3 nüsxədə – Azərbaycan, erməni və rus dillərində
hazırlanmışdır.
Bişkek
protokolunun R.Quliyevin imzası olmayan nüsxəsinin 4-cü
abzasında “…qarşıduran tərəfləri
ağıllı səsə diqqət yetirərək may
ayının 8-dən 9-na keçən gecə, 18 fevral
1994-cü il tarixli protokola söykənərək (o cümlədən
müşahidəçilərin yerləşdirilməsi
baxımından) və qısa günlərdə ən
intensiv işlə bunu etibarlı, hüquqi öhdəçiliklərə
əsaslanan hərbi və düşmən hərəkətlərin
yenidən başlanmaması mexanizmini təmin etməyi nəzərdə
tutan, qoşunların zəbt olunmuş ərazidən
çıxarılmasını və kommunikasiyanın bərpasını,
qaçqınların geri qaytarılmasını
danışıqların davam etdirilməsinə
çağırmışlar.
Bişkek
protokolundan göründüyü kimi, bu sənəd
hüquqi xarakter daşımır. Qarabağ müharibəsi
vaxtı cəbhə bölgəsində atəşkəsə
nəzərdə tutan, bir növ siyasi müraciət və
sülhə çağırış məqsədilə
Minsk prosesi institutunun həmsədrlərinin iştirakı
olmadan 1993-cü ilin avqustundan BMT TŞ-nın 14 oktyabr
1993-cü il tarixli, 874 saylı qətnamə qəbul olunarkən
səslənmiş “atəşkəs haqqında
razılıq” yanlış məlumatı ört-basdır etmək
üçün Rusiyanın Ermənistan-Azərbaycan
arasında DQ münaqişəsi uzun müddətə davam
etdirmək niyyətindən irəli gəlmişdir.
Bu sənədin
yaradılmasında Rusiyanın məqsədi 1991-ci ildən
sonra müstəqillik əldə edən Azərbaycan və
Ermənistan Respublikalarını Rusiyanın əsarətinə
almaq Sovetlər ölkəsini yenidən bərpa etmək
olmuşdur.
BMT
TŞ-nın 12 noyabr 1993-cü il tarixli 884 saylı qətnamənin
“Baş katibə, ATƏM-in fəaliyyətdə olan sədrinə
və ATƏM-in Minsk konfransının sədrinə Minsk
prosesinin gedişi və yerlərdə vəziyyətin
bütün aspektləri, xüsusilə Şuranın
müvafiq qətnamələrinin həyata keçirilməsi
və bununla əlaqədar ATƏM-lə BMT arasında indiki və
gələcək əməkdaşlıq haqqında Şuraya
məruzələrini davam etdirmək barədə təkrar
etsə də, Minsk prosesi institutunun həmsədrləri
ABŞ, Türkiyə və Rusiya dövlətlərinin BMT
TŞ ilə razılaşdırılmış 1993-cü
ilin iyul ayının 20-də Kəlbəcərin azad
olunması, bütün kommunikasiya xətlərinin bərpa
edilməsi, ATƏM-in çoxmillətli-sülhməramlı
qüvvələrinin BMT TŞ-nın mandatı ilə azad
olunmuş ərazilərdə yerləşdirilməsini nəzərdə
tutan qrafik imzalandığı, həmçinin 1991-1992-ci ilin
iyun ayına qədər dövrdə neft kontraktlarının
bağlanması istiqamətində işlər başa
çatmış, Bakı-Ceyhan neft kəmərinin çəkilməsi
haqqında saziş imzalanmış və sazişə görə
Bakı-Ceyhan neft kəmərinin Ermənistandan keçməsi
nəzərdə tutulmuşdu.
O
vaxtlar ölkənin milli qəhrəmanı adına layiq
görülmüş, baş nazirin müavini vəzifəsini
tutmuş, korpus komandiri Surət Hüseynov atəşkəsin
dayandırılmasına, sülh müqaviləsinin
bağlanmasına, ATƏM-in sülh məramlı qüvvələrinin
münaqişə ərazisinə gətirilməsinə, neft
kontraktlarının bağlanmasına etiraz əlaməti
olaraq Ali Sovetə ultimatum göndərmiş və ultimatumda
AR-nın MDB ölkələri sırasına üzv
olmasını və rus qoşunlarının Azərbaycana
qaytarılmasını tələb etmişdir.
Ali
Sovetin rədd cavabını alan Surət Hüseynov 4 iyun
1993-cü ildə Bakıya hərbi yürüş elan edir. Hərbi
yürüşün nəticəsi kimi ölkənin
demokratik yolla seçilmiş prezidenti Elçibəy iyun
ayının 17-dən 18-nə keçən gecə NMR Ordubad
rayonunun Kələki kəndinə (anadan olduğu kənd)
gedir, Heydər Əliyev prezident vəzifəsini icra edir, 33
könüllü hərbi batalyonu ləğv edir. 30 iyun
1993-cü ildə Surət Hüseynovu baş nazir vəzifəsinə
gətirir, 7 iyul 1993-cü ildə Ağdərə, 23 iyul
1993-cü ildə Ağdam, 23 avqust 1993-cü ildə – iki
rayon, Cəbrayıl və Füzuli, 31 avqust 1993-cü ildə
Qubadlı və 29 oktyabr 1993-cü ildə Zəngilan rayonu erməni
işğalçıları tərəfindən
dağıdılır, yandırılır və talan edilir.
Ən
maraqlı cəhət ondadır ki, BMT TŞ-nın 30 aprel
1993-cü il tarixli, 822 saylı qətnaməsində Kəlbəcər
rayonun işğal edildiyi barədə deyilsə də, qətnamədə
Kəlbəcərə qədər işğal olunmuş
rayonların Xocalı (26 fevral 1992), Şuşa (8 may 1992),
Laçın (18 may 1992), Xankəndi (26 dekabr 1991), Xocavənd
(2 oktyabr 1992) adları çəkilmir.
Sonralar
BMT TŞ-nın 29 iyul 1993-cü il tarixli, 853 saylı qətnaməsi
qəbul olunarkən Ağdam, 14 oktyabr 1993-cü il tarixli, 874
saylı qətnaməsi qəbul olunarkən Qubadlı, 12
noyabr 1993-cü il tarixli 884 saylı qətnamə qəbul
olunarkən isə müzakirəyə Zəngilan rayonun
işğal olunmuş rayonların adı hallansa da, 29 iyul 1993-cü
ildən 12 noyabr 1993-cü il tarixədək işğal
olunmuş digər Ağdərə, Cəbrayıl, Füzuli
rayonlarının adları çəkilməmişdir.
Qeyd
etmək lazımdır ki, SSRİ dağıldıqdan,
Varşava müqaviləsinə görə Avropada yerləşdirilmiş
hərbi avadanlıq geriyə – Rusiyaya qaytarıldıqdan
sonra, həmin avadanlıqları satmaq lazım gəlirdi. O
avadanlığı SSRİ dağıldıqdan sonra Müstəqil
Dövlətlər Birliyinə daxil olan ölkələrə
satmaq Rusiya üçün asan idi. O səbəbdən Ermənistan-Azərbaycan
arasında Dağlıq Qarabağ münaqişəsi
Rusiyanın bu probleminin həllində alət rolunu oynadı.
BMT TŞ-nın 29 iyul 1993-cü il tarixli, 853 saylı 2-ci qətnaməsindən
sonra Azərbaycan “1993-cü ilin avqustundan atəşkəs
haqqında saziş əldə olunması barədə BMT
TŞ-na yalan məlumat verərək ermənilərin buna əməl
etməyərək, Qubadlı rayonunun da ələ
keçirdikləri barədə BMT TŞ-na müraciət
edir və 1993-cü il oktyabrın 14-də yenidən
Dağlıq Qarabağ problemi müzakirəyə
çıxarılır, 874 saylı qətnamə qəbul
edilir. Bu müraciətdə Azərbaycanın BMT TŞ-na atəşkəs
haqqında razılığın hələ 1993-cü ilin
avqustunda əldə olunması barədə yalan məlumat
verməsi, oktyabrın 14-nə işğal olunmuş digər
rayonların adının çəkilməməsi, prosesin
“sülh yolu” ilə aradan qaldırılması prosesini uzatmaq
məqsədi daşıdığı anlamına gəlir.
Çünki o vaxtlar atəşkəs haqqında söhbət
belə getmirdi. Bu və 14 oktyabr 1993-cü il tarixli, 874
saylı qətnamədə göstərilən “8 oktyabr
1993-cü ildə Moskvada yüksək səviyyədə
keçirilən görüşlər kimi yanlış məlumatlar
verməklə, təcavüzkarla təcavüzə məruz
qalan tərəflərin adlarını göstərməməklə
münaqişənin aradan qaldırmanı uzun müddətə
təxirə salmaq lazım idi.
Fikir
verin, təcavüzkarla təcavüzə məruz qalan tərəfləri
qəsdən etiraf etməməklə, münaqişəni necə
aradan qaldırmaq olar. Aydın məsələ idi ki, təcavüzkar
Rusiya və Ermənistan, təcavüzə məruz qalan isə
Azərbaycan idi.
Rusiya
bu münaqişədən istifadə edərək Azərbaycan
və Ermənistana özünün köhnə
silahlarını satmaq fikrində idi. Bu məsələ ilə
əlaqədar oxucuların nəzərinə bir əhvalatı
çatdırmaq istəyirəm.
06
oktyabr 2013-cü ildə “Xolod Ekspress” kompaniyasından
Rusiyanın 3 yaşayış məntəqəsində
45.335.089,0 ton doğranmamış metallomun olduğu məlumatını
aldım.
Məlumatda
yaranma mənbəyi kimi silinmiş və
silahsızlaşdırılmış (demilitarizasiya) tank
gövdələri və ÁÒÂÒ (rusca) düyün və aqreqatlar
göstərilirdi.
1.
“Kozulka”da (Krasnoyarsk vilayəti) – 14.099,895 ton, o cümlədən
ÁÒÂÒ (T-55, 1 ədəd, T-62-19 əd., T64-386 əd., T-72-61 əd.,
ÁÌÏ-60 əd., ÁÒÐ-36 əd., ÁÒÑ-1 əd., ÁÒÂÒ -19 əd., ÌÒÏ-1 əd.
doğranmamış).
2.
“Topçixa”da (Altay vilayəti) – 14.945,514 ton, o cümlədən
ÁÒÂÒ (T-64-497 əd., ÁÌÏ-1 əd., ÁÒÐ-70-15 əd.
doğranmamış).
3.
“Varkovo”da (Novosibirsk vilayəti) – 16.289,680 ton, o cümlədən
ÁÒÂÒ (T-62-8 əd., T64-608 əd., T-72-50 əd., ÁÒÐ-60-4 əd.,
ÁÌÏ-38 əd., ÁÐÄÌ-7 əd., ÁÏÌ-18 əd.).
Ümumilikdə:
T55-1 əd., T62-27 əd., T-64-1491 əd., T-72-111 əd., ÁÌÏ-103
əd., ÁÒÐ-111 əd., ÁÐÄÌ -26 əd., ÌÒÏ-1 əd., ÁÐÌ-18 əd.
kəsilməmiş bronotexnikanın doğranıb
satılışı göstərilirdi.
Mən
alıcı ilə Novosibirskə uçduq, bizi
qarşıladılar, səhərisi günü bronetexnika
saxlanılan yerə apardılar. Orada
biz həmin bronetexnikanı gördük.
“Xolod Ekspress”-in nümayəndələri
bütün bronetexnikanın
3 ay müddətində
doğranıb aparılmasını
şərt qoydular. Mən 3 ay müddətində
45.335,089 ton bronotexnikanın
doğranıb göndərilməsinin
(gəmiyə yüklənməsinin)
mümkünsüz olduğunu
qeyd etməklə, kontraktda göstərilən
müddətdə göndərilməsinə
qarant verilərsə,
bu danışığı
davam etdirmək olduğunu dedim. “Xolod Ekspress”-in nümayəndəsi Moskvaya uçdu və ertəsi gün Moskvadan qayıtdıqdan sonra mal sahibinin mənim
şərtimlə razılaşmadığını
söylədi.
Əminliklə deyə bilərəm
ki, həmin metallom adı ilə satışa çıxarılmış “bronotexnika”
Ermənistan və Azərbaycana satılıb,
Azərbaycan-Ermənistan arasında
gedən 44 günlük
müharibədən sonra
“qənimət parkında”
nümayiş etdirilən
“bronotexnika” “Yarkovo”da
(Novosibirsk vilayəti)
gördüyüm avadanlığı xatırladır.
Bununla demək istəyirəm ki, qənimət götürülmüş
silahların mənşəyini
araşdırmaqla onların
metallom qismində satılması nəzərdə
tutulan hərbi texnika olduqlarını sübut etmək çox da çətin
deyil. O vaxtkı qiymətlə 1 ton metallomun qiyməti gəmidə 330-340$ civarında
idi. Ümumilikdə
45.335,0 ton metallomun dəyəri – 14.960550,0-15.413.900,0$ təşkil edirdi. T-72 tankının çəkisi
41,5-44,5 ton civarındadır.
(Ardı var)
Rahib ZEYNALOV
Hürriyyət.- 2021.- 10 avqust.- S.10.