Ədalətin cəzası,
cəzanın ədaləti
Bu
yaxınlarda hüquq elmləri doktoru İlham Rəhimov təzə
çapdan çıxmış “Din və cəza” adlı
kitabını mənə göndərmişdi. Mən İ.Rəhimovun
bir çox kitablarını oxumuşam, eləcə də
onunla bəzi hüquqi məsələlər, o cümlədən
ölüm cəzası ilə bağlı müzakirəyə
çıxarılmış məsələ ətrafinda
fikir mübadiləsi aparmış və ölümün cəza
kimi təyin edilməsinin düzgün olmadığı
fikrində həmfikir olmuşuq. Vaxtilə “Demokratik Azərbaycan”
qəzetində hər ikimiz öz fikirlərimizi elmi məqalə
formasında da geniş ictimayyətə
çatdırmışıq. Bir çox məsələlərdə
fikirlərimizin üst-üstə düşməsinə gorə
də İ.Rəhimovun yeni kitabı məndə xüsusi
maraq dogurdu və kitab əlimə çatan andan çox həvəs
və diqqətlə oxumağa və müəllifin bu kitabda
müdafiə etdiyi əsas ideyanı özüm
üçün müəyyənləşdirməyə cəhd
etdim.
Əvvala
qeyd edim ki, dünyəvi elm sahəsində alimlik səviyyəsinə
qalxmış birinin çox ciddi bir teoloji elm sahəsinə -
fiqh elminə xas mövzunu gündəmə gətirməsi, məncə,
olduqca ciddi bir iddiadir. Bu, xüsusən ona görə əhəmiyyətli
məsələdir ki, bir qayda olaraq minillərdir dünyəvi
elm sahibləri dini bilgilərə, teoloqlar isə dünyəvi
bilgilərə şübhə ilə yanaşır və bir
çox hallarda bir-birinə qarşı mübarizə
aparırlar.
Məhz
buna görədir ki, ictimai şüurun iki fərqli
forması - din və elm bəşəriyyətin
inkişafında əməkdaşlıq etmək əvəzinə,
bir-biri ilə rəqabət apararaq, əksinə tərəqqinin
qabağında böyük əngələ çevriliblər.
Alimlərin tonqallarda yandırılmasına, eləcə də
din xadimlərinin cəmiyyət həyatından kənarlaşdırılmasına
səbəb olmuş orta əsr sxolastikası və yeni dövrdə
qısa ömürlü müxtəlif “izim”lər
əslində tarixin hərəkət sürətini xeyli
yavaşlada bilmişdir. Bəs, bu iki şüur sahiblərinin
bir-biri ilə düşmənçilik etməsinin səbəbi
nədir?
Amerika
fikir adamı Maysil Ledvit yazır: “Elmlə ruhaniyyət
arasındakı uçurm bu gün bizə daha çox təsir
edir. Rəsmi elm aləminin təmsilçiləri dini təlimlər haqqında
olduqca az bilirlər. Onlar kilsə xütbələrindən
götürülmüş qaydaları tənqid edirlər,
hansı ki, kilsə qanunları ruhun inkişafının
variantlarından yalnız biridir. Bədbəxtilikdən kilsə
xadimləri də müasir elmin nailiyyətləri ilə az
maraqlanırlar. Buna görə də hər iki tərəf
faktiki olaraq bir-birinə atəş açmaqla məşğuldur.
Baxmayaraq ki, dünyanın elmi görüşü və həqiqətin
mənəvi dərki – reallığa baxmaq üçün
iki bir-birini tamamlayan üsuldur”.
İ.Rəhimov
dünyəvi elm nümayəndəsi kimi “Din və cəza”
adlı bir kitab yazmaqla, əslində dünyada minillərdir
davam edən dinlə elm müharibəsində bir “atəşkəs”
elan etmiş, həm də bununla kifayətlənməmiş,
sübut etməyə çalışmışdır ki, əslində
bir çox hallarda
elmi biliklər öz mənbəyini dini
görüşlərdən almışdır.
Elmlə
dinin əlaqələndirilməsinin insanlıq
üçün nə demək olduğunu Enn Berinqin bu fikri
bir daha təsdiq edir: “Qədim dünyanın nəhəng mədəniyyətlərində
həmişə insani olanla ilahi olan arasında əlaqə
mövcud olmuşdur... İnsan ilahi olanı maddi dünyada
hiss edir”. Zatən, müqədds Kitabımız Qurani-Kərimdə
də bu dünyanın və insanın Allahın
varlığının bir dəlili olması açıq
şəkildə bəyan edilmişdir.
İ.Rəhimovun
bu kitabı həm də başqa bir aspektdən diqqətçəkəndir.
Hələ otuzuncu illərdə ispan filosofu Orteqa Qasset belə
bir müddəa irəli sürmüşdü ki, elmlərin
fakultələrə ayrılması artıq elmin tarixi
inkişafinda əngələ çevrilib, buna görə də
ensklopedik elm erasına keçid etmək zəruridir. Artıq
bir çox sintetik elmlər - fakultativ elmlərin sərhədlərində
yaranan elm sahələri - meydana çıxmış və
çox böyük həqiqətlərin əldə edilmsinə
səbəb olmuşdur.
Məncə,
ensklopedik elm həm də dini, mifoloji, metafizik və fəlsəfi
elmləri də əhatə etməlidir. Çünki insanlıq
öz dühasını müxtəlif dövrlərdə
formaca fərqli, mahiyyətcə eyni şəkildə ifadə
etmişdir. İ.Rəhimov öz kitabında dini bilgiləri
hüquqi bilgilərlə sintez etməsi ilə Azərbaycanda
ensklopedik elm sahəsində çalışan alimlərin
sırasına daxil olmuşdur. Əslində, bu kitab bəşəri
cəza ilə ilahi cəzanın əlaqələrinə həsr
olunub və kitabda müəllif öz işini yalnız islam
dini ilə məhdudlaşdırmamış, həm də
iudaizm, xristianlıq, induizm, buddizm dinlərində cəza məsələsini
araşdırmağa cəhd etmişdir. Bu yanaşma nə dərəcədə
düzgündür?
“İnsanlığın
böyük dinləri” kitabının müəllifləri,
ingilis alimləri Floyd Ross və Tinet Xills adıçəkilən
əsərlərində induizm dini ilə bağlı
yazırlar: “İbadətin (Allaha) hansı yolu ən
yaxşıdır?” İndus demişdir: “İnəklər
müxtəlif rənglərdədir, amma onların
südü hamısında eynidir. ...inanc sistemləri müxtəlifdir,
Allaha isə təkdir”. Buradan aydın olur ki, dünyanın
aparıcı dinlərinin hamısı bu və ya başqa şəkildə
insanlığı düşündürən fundamental
suallara təxminən bir-birinə formaca müxtəlif, məzmunca
eyni cavab verirlər.
Cinayət
və cəza (günah və cəza) məsələsi də
bu mənada istisna olunmur. Demək olar ki, təkallahlı dinlərin
hamısında vahid sünnə vardır, digər dinlərdə
də ilahi qanunlar bu sünnəyə az və ya çox dərəcədə
yaxındır.
Məsələn,
dünya əhalisinin beşdə birinin inanc sistemi kimi
çıxış edən, Buddizmin peyğəmbəri
hesab olunan Buddanın məqsədi orta yolu tapmaq,
ifratçılıqdan uzaqlaşmaqdır. Qurani-Kərimdə
Allah müsəlmanlığı orta yol kimi
yaratdığını və buna görə müsəlmanların
ən yaxşı hümmət olduğunu bəyan edir.
Haşiyə
çıxım ki, islam dinində cəzaya münasibətdə
də məhz orta yolun tutulması, ifratçılıqdan
qaçılması əmr edilir.
Kitabın
bütün müsbət məziyyətləri ilə
yanaşı, aşağıdakı məsələlərə
də diqqət edilməsini zəruri hesab edirəm və
düşünürəm ki, müəllif kitabın təkrar
nəşrində bu qeydləri nəzərə alacaqdır.
İ.Rəhimovun
“Din və cəza” kitabında həll etməyə
çalışdığı problemi iki cür təsfir etmək
olar: Bəşəri cəza ilə ilahi cəzanın əlaqəsi
və dində cəza məsələsi.
Buradan
belə bir sual meydana çıxır: ümimiyyətlə cəza
təsadüfə və ya zərurətə görə
meydana çıxmışdır? Başqa sözlə, cəza
olmadan insan cəmiyyəti mövcud ola bilərmi?
Daosizmə
görə, nə zaman ki, hər bir insan öz borcunu ödəməyi
və öz öhdəliyini yerinə yetirməyi öyrənəcək,
onda yerdə yaşayan bütün insanlar xoşbəxt olacaq.
Günahkarlar (cinayətkarlar) məhz bu yolu seçməyənlərdir,
hansı ki, onların öz borclarını yerinə yetirməmləri
və öhdəliklərinə əməl etməmələri
yerdə yaşayan bütün insanlara az və ya çox dərəcədə
bədbəxtlik gətirir. Daosizmə görə, “bir insan dünyanı
özünün görmək istədiyi kimi etməyə
cəhd edirsə, bununla özünə və
başqalarına ziyan vurur... Kim ki, Daonu (doğru yolu) öz
daxilində görür, onu başqalarında və eləcə
də bütün dünyada görür. Bu, məhz o
adamdır ki, öz xeyrini bütün insanların xeyri kimi
görür. Hamı üçün xeyir, - bu, həm də
onun özünün
xeyridir. Dünya ona görə mövcud deyil ki, onu
idarə edəsən, onun buynuzundan yapışasan. Dünya
ona görə mövcuddur ki, onda yaşayasan və onu
anlayasan”. Hər bir insan da özü özündə bir
mikrokosmosdur. Ona görə, bir insanı öz iradənə cəlb
etmək yox, onu başa düşmək və onunla birlikdə
mövcud olmağa cəhd doğru və düzgün yoldur.
Cinayətkarlar müxtəlif üsullarlarla ayrı-ayrı fərdləri
və ya toplumu qeyri-qanuni, qeyri-legitim üsul və vasitələrlə
idarə etməyə cəhd edən insanlardır. Konfutsi
insanın başlıca cavabdehliyini - cəmiyyət
qarşısında cavabdehlik kimi təyin etmişdir. Cəmiyyətdə fərdlər
qarşısındakı cavabdehlik isə həmin cəmiyyətin
qanunları şəklində ifadə edilir. Buradan da belə
aydın olur ki, qanunları pozan hər bir fərd cəmiyyət
qarşısında öhdəliyindən imtina etmiş olur.
Bu zaman cəmiyyət bu öhdəliyə ekvivalent şəkildə
fərdə verdiyi səlahiyyətləri - cəmiyyət həyatında
digər günahsız insanlarla eyni şərtlərdə
yaşama hüququnu onun əlindən alır ki, bu da cəza
kimi təzahür edir.
Daosizmə
görə, kamil insan başqa insanlarla harmoniyda olmağa cəhd
edən insandır. Bir qayda olaraq, cinayətkarlıq insanlar
arasında harmoniyanın pozulması kimi təzahür edir. Bu
da həmin harmoniyanı pozan insanın qeyri-kamil insan
olduğunu üzə çıxarır ki, cəzanın
islah funksiyası məhz fərdin kamilləşdirilməsini
özündə ifadə edir.
Qurani-Kərimə
görə, düzgün əxlaq həqiqi biliklərlə vəhdət
təşkil edir. İnsan nə qədər təkmil biliklərə
malikdirsə, bir o qədər həqiqi əxlaqi vəziyyətdədir.
Bu biliklər içərisində ən vacibi cəmiyyət
qanunlarını bilmək və onlara qüsursuz əməl
etməkdən ibarətdir. Buna görə, cinayət əməli
nadanlıqla uyğunluq təşkil edir ki, cəza
həm də özünün ictimai xəbərdarlıq
funksiyasi ilə cəmiyyəti marifləndirməyə -bilikləndirməyə
xidmət edir.
Qurani-Kərimdə
insanların beşikdən məzaracan elm öyrənmələrinin
əmr edilməsi əslində hər bir insanın
düzgün əxlaqi həyat tərzi yaşamalarına təşfiq
kimi təsəvvürə gəlir. Daosizmə görə, təkmil
insan bilən insandır. Cəmiyyət həyatında
doğru yol insanlararası münasibətlərin
yaxşılaşması kimi təsəvvürə gəlir.
O əməllər ki, bu münasibətləri pozur, həmin əməli
törədənlər cəmiyyət həyatına əks
yolda olurlar və dində də bu azanların yolu kimi təyin
edilir. Azanların yolu dünya həyatında cinayətkarların
yolu kimi meydana çıxır. Cəmiyyət
başqaları ilə uzlaşmadan meydana
çıxdığından, fərdin başqaları ilə
uzlaşmayan istənilən hərəkəti cəmiyyətin
mövcudluğunu təhdid edir ki, bununla da cəmiyyət
özünü qorumaq məqsədi ilə həmin şəxsi cəzalandirmaq
hüquqi əldə edir.
Bəs
ilahi hüquqla bəşəri hüququn nə kimi əlaqəsi
var?
Yaponların
“Sinto” (Allahların yolu) dininə görə, təbiəti
idarə edən möcüzəvi güc həm də bizim
daxilimizdə fəaliyyət göstərir. Onlar arasında
heç bir fərq yoxdur, ilahi olanı bəşəri olandan
ayıran heç bir cizgi yoxdur. Buna görə, insanın dini
ilə onun həyatı o qədər sıx,
qarşılıqlı əlaqədədir ki, demək olar,
birinin harda başladığını, digərinin harda
qurtardığını təyin etmək mümkün
deyildir. Bu baxımdan, cəmiyyət qanunları da dünyəvi
qanunlara xas keyfiyyətlər əldə etməlidir. Bu dəyişməzlik,
sərtlik, möhkəmlik, istənilən şərtdə
eyni cür təzahür etmə və s. kimi keyfiyyətlərə malik
olmalıdır. Təbiət qanunlarının pozulması
təbii fəlakətlər yaratdığı kimi, cəmiyyət
qanunlarının pozulması da ictimai fəlakət
yaradır. Hər iki fəlakətdən hamı ziyan görür.
Qurani-Kərimdə Allah bu dünyada günahkarları həm
də təbii fəlakətlərlə - əzab
qamçısı ilə cəzalandırdığını
bəyan edir ki, bu da hər iki qanun arasında vəhdətin
olduğunu sübut edir.
(Ardı
var)
Sərdar
CƏLALOĞLU
Hürriyyət.-2021.-17 avqust.-S.3.